Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Det siger vist sig selv.
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

Hej

Jeg købte for 1 år siden en brugt A8 (4e) 4,2, V8 TDI quattro (2008 model) - der var desværre ikke sommerdæk med, kun de vinterhjul der sad på da jeg hentede den.

Vinterhjulene er 235/50/18 , men da reservehjulet (original Audifælg var monteret med et 255/40/19 dæk, så tænkte jeg at så køber jeg sådan et sæt dæk og fælge - men syntes ikke om Audi's pris, så jeg købte hos et andet firma.

dækkene er Goodyear 255/40/19 , EAGLE F1 ASYMMETRIC 3 , 100 Y
og fælgene er Monaco POLEPOSITION GMP 8.5x19" ET45, 112.00/5, Ø73 , med specialfremstillede centerringe i alu, de passer 100%

Fik leveret hjulene færdige - lige til at sætte på bilen, desværre rystede den fælt i både rat og sæder, så jeg tog fat i firmaet og de sagde at jeg bare skulle køre ud og få dem afbalanceret ( de var dog enige med mig i at de burde være i orden ved levering og betalte uden brok for afbalancering) - det hjalp bare ikke - så tænkte jeg at det kunne være at de skulle optimeres.

Lavede en aftale med SkanX (super gode og proff) , de brugte adskellige timer på at optimere - endte til sidst med ikke kun at dreje dæk på fælge , men at bytte rundt på dæk/fælge, resultatet var at jeg nu havde 2 hjul med lavt vejtryk (4) og et med 7 - det sidste kunne de ikke få under 12. De anbefalede at jeg fik nye dæk på de to af dem, jeg kontaktede leverandøren og han accepterede - hentede hjulene og har netop fået dem tilbage - monteret dem med de nye centerringe som blev lavet i alu til min bil og de fælge jeg købte (meget fint arbejde - de passer 100%) , men desværre ryster bilen allerede ved 60km, og helt galt er det mellem 90 og 120 km , når man kigger på det tomme passagersæde, så kan man se det ryster - man kan ikke mærke noget i rattet, men ved nedbremsning fra høj fart så ryster rattet - ikke noget at mærke ved nedbremsning fra lav fart.

Ud over dette så oplever jeg også at der er ekstremt meget støj fra dækkene, det lyder som lejestøj - men forsvinder totalt når jeg kører på en anden type asfalt.

Jeg tror at fejl på bilen kan udelukkes da alle bærearme og hjullejer både for og bag er skiftet for 4 måneder siden og støjen forsvinder når jeg kører på en bestemt type asfalt.

På min tidligere bil (Peugeot 607) havde jeg samme type dæk , blot kun 225/50/18 - og den var totalt lydløs uanset hvilken type asfalt jeg kørte på.

Mine vinterhjul er Goodyear UltraGrip 8 Performance 235/50 R18 101V XL , med fælgbeskyttelse og de støjer også fælt.


Er det Goodyear der ikke passer til A8 quattro eller hvad ?


Håber der er nogle der kan komme med nogle gode forslag til hvad der kan være galt - bliver snart skør af dette.


med venlig hilsen
Frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af SorenR »

FrankRas skrev:Håber der er nogle der kan komme med nogle gode forslag til hvad der kan være galt - bliver snart skør af dette.

Man skal vælge mønster med omtanke... Du skulle nok have valgt noget langsgående som er mere stille og retningsstabilt til sommerdæk.

EDIT: Kan se GY F1 ASY3 er med langsgående riller og ikke sildeben :oops:

Goodyear er normalt fine og runde - det er jo ikke et billigt dæk ... +(

De bedste vinterdæk jeg nogensinde havde på min gamle S4 var Goodyear Eagle Ultragrip GW3 225/45-17 til 300 km/t.
De var faktisk så gode at jeg kunne gå gennem den dobbelte undvigemanøvre på køreteknisk anlæg Holme Olstrup med over 100 km/t uden at ramme skumgummi klodserne.

Anyways, fabriksmontering i 255/40-19 er:

Bridgestone POTENZA RE 040
Dunlop SP SPORT 9000
Pirelli P ZERO ROSSO

Mht. fælgene ... Pris og kvalitet hænger som regel sammen og 1.500,- for en 19" fælg, Tja... :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

Hej Søren

tak for svar , nu valgte jeg dette GoodYear dæk fordi jeg havde det på min gamle bil og der var det som sagt helt lydløst.

de dæk du nævner - er det støjsvage dæk ?

mht. Fælge , hvad skal man købe hvis det er dem der ikke er runde , fordi de er for billige og dårlig kvalitet ?


med venlig hilsen
Frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af SorenR »

FrankRas skrev:Hej Søren

tak for svar , nu valgte jeg dette GoodYear dæk fordi jeg havde det på min gamle bil og der var det som sagt helt lydløst.

de dæk du nævner - er det støjsvage dæk ?

mht. Fælge , hvad skal man købe hvis det er dem der ikke er runde , fordi de er for billige og dårlig kvalitet ?


med venlig hilsen
Frank

Jeg tænker at støjen måske har noget at gøre med at det er et XL dæk, d.v.s. forstærket... Dæktryk kan også spille en rolle da dækket er så stort at det kan fungere som "subwoofer" og runge med på vejstøjen.

Hvis du ikke køber originale fælge, så vælg et anerkendt mærke. Hvis mærket ikke er kendt, så er italiensk at foretrække frem for asiatisk.

Du kan evt. rive dækkene af og prøve at afbalancere fælgene samt se hvor runde de er.

Det kan godt være jeg er lidt biased, dæk og fælge er det der holder bilen på vejen og det skal bare være i orden...

Sidder selv og sveder lidt over disse ... Skal/Skal ikke ...
https://www.ebay.de/itm/Audi-Urquattro-Fuchs-Felgen-857601025-7x15-ET45/262408196620?hash=item3d18bf520c:g:U7sAAOSwMVFXILf1
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

nu er der stadigvæk reklamations ret på både dæk og fælge, har lige skrevet til leverandøren og beklaget mig, så jeg afventer lige hans svar.



men vil anbefalingen være - rent støj mæssigt - at undgå dem med fælgbeskyttelses kant og andre finurligheder og bare vælge "almindelige" gode kvalitetsdæk. Og så selvfølgelig sørge for at de sidder på en fælg der er helt rund :-)

Jeg har nogle andre spørgsmål om A8'eren, det kan være de hører til et andet sted , men hvis man nu ville putte lidt mere "guf" i bilen , f.eks. en anden "full" konsol til bagsædet eller det køleskab jeg har set på nogle modeller i midterpos. på bagsæde/bagagerum , og noget jeg virkelig savner automatisk bagagerums åbner lukker - har manuelle solgardiner i bagsideruder , men vil gerne have elektriske. Hvor køber man stumperne uden at blive flået , jeg kan selv kode hvor nødvendigt, jeg har VCDS.


Med venlig hilsen
Frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af SorenR »

FrankRas skrev:nu er der stadigvæk reklamations ret på både dæk og fælge, har lige skrevet til leverandøren og beklaget mig, så jeg afventer lige hans svar.



men vil anbefalingen være - rent støj mæssigt - at undgå dem med fælgbeskyttelses kant og andre finurligheder og bare vælge "almindelige" gode kvalitetsdæk. Og så selvfølgelig sørge for at de sidder på en fælg der er helt rund :-)

Jeg har nogle andre spørgsmål om A8'eren, det kan være de hører til et andet sted , men hvis man nu ville putte lidt mere "guf" i bilen , f.eks. en anden "full" konsol til bagsædet eller det køleskab jeg har set på nogle modeller i midterpos. på bagsæde/bagagerum , og noget jeg virkelig savner automatisk bagagerums åbner lukker - har manuelle solgardiner i bagsideruder , men vil gerne have elektriske. Hvor køber man stumperne uden at blive flået , jeg kan selv kode hvor nødvendigt, jeg har VCDS.


Med venlig hilsen
Frank

"Kone-kanten" har ikke noget at sige lydmæssigt, med mindre man lige napper granitten ved landing ... :shock:

Reservedele finder du på eBay.de - tysk kundskaber er en god ting da de færreste taler engelsk.

Har du problemer med kodning kan du jo prøve forum. Der er flere hardcore nørder som sætter SMC/Audi.DK til vægs gang på gang - og ellers René hos Cartrends.dk ("watcher" her på forum) - Han er forøvrigt på SEMA p.t. ...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

Har nu returneret hjulene til leverandør og købt originale fælge - så blev det jo desværre "vinter" , så jeg har ikke prøvet de originale hjul endnu.

Fik købt elektriske solgardiner til bagdørene - med alt elektronikken - incl den nye indsats til loftet , der hvor knapperne sidder til at styre dem med. Mangler blot noget tid til at få det monteret.

Skal man pille batteriet fra før man monterer det ?


med venlig hilsen
Frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

Så tog jeg over til Audi Amager med mine originale Audi A8 fælge. Spurgte dem hvilket dæk jeg skulle have på - de rådede mig til et GoodYear Eagle Asymetric 3 , det er 255/40/19 , bilen er en A8L (lang) quattro.

men ak - mange problemer, rystelser og vuggeri , Audi Amager har mange forklaringer - som alle kan tilbagevises, bl.a påstod de at der var 1 mm. slup mellem nav og fælg og at det derfor var fælgene der var problemet og prøvede så at sælge mig nogle nye, jeg undersøgte så deres påstand , der var 0,0 mm. slup - altså fulde af løgn.

mit problem er at jeg har en bil der vugger ved lav hastighed og ryster ved højere hastigheder, jeg spurgte Audi om det var dækket der ikke var godt nok til denne bil , når det nu er en lang model og quattro. Men det vil de slet ikke svare på , jeg kunne ligeså godt tale til en dør.

er der nogle herinde der har nogle ideer ?

for lige at repetere info fra tidligere, så er både hjullejer og alle bærearme skiftet for mindre end 1 år siden.


mvh.
Frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af Bjørn T »

100% runde og afballanceret. Har lige været en tur gennem Tyskland til Bodensee og hjem igen.

viewtopic.php?f=65&t=38513

https://www.dba.dk/org-audi-19-rotor-fa ... 044925256/
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af Høy »

Er der ingenting, når du kører med vinterhjul?

Er hjulboltene for lange? Tag en bolt, og tryk den ind i et af fælghullerne, og gør det samme med en af boltene til vinterhjulene. Hvis de begge er originale, må de også have kuglekrave, så det kan godt sammenlignes. Hvis den ene stikker meget længere bagud end den anden, er det noget bæ.

Hvis du bruger de samme bolte, er du muligvis nødt til at tage et vinterhjul og prøve med det også, så du kan se, om bolten stikker længere ud på et sommerhjul.

Et almindeligt vibrationsproblem er dårlige bagcalipre, men de bør også vibrere med vinterhjulene. Hvis skiverne er blå, er det med stor sandsynlighed lige netop det, der er problemet.

Problemet kan blive forstærket af sommerhjulene, hvis de f.eks. er tungere eller meget bredere. Det vil sige, at vinterhjulene også vibrerer, men at de hurtigere falder til ro og/eller ikke svinger så meget, at du kan mærke det.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

Der er intet når jeg har vinterhjul på

det er de samme bolte jeg benytter og de stikker ikke igennem og ud på bagsiden :-)

bremserne kan udelukkes , har lige skiftet både skiver og klodser - hele vejen rundt - og der er intet at komme efter alt er renset igennem og kører som det skal.


vinterhjulene er 235/50/18



/frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af jorlund »

Er du sikker på at boltene passer til dine sommerdæk? De fleste uoriginale fælge har et kegleformet hoved, mens de er kugleformede på de originale... Jeg er lidt lost mht. Hvilke fælge du bruger sommer og vinter
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af SorenR »

Om man bruger kegle- eller kuglehoved bolte er underordnet, de skal nok centrere fælgen - de bliver bare ikke siddende lige så længe, hvis det er de forkerte :mrgreen:

Normalt skal en bolt, i et bolthul på fælgen, stikke 1½ gange gevinddiameteren ud på bagsiden, for at der er nok gevind nok til at montere fælgen.

Husk nu at både gevind og anlægsfladen SKAL være helt rene - både bolt og fælg. Kommer der fedt på sker der en af to ting - bolten overspændes og kan knække eller bolten kan ikke "hænge fast" og skruer sig ud.

Rust på gevindet kan altid fjernes med en stålbørste og tilspændingsmomenter er ALTID tørt moment.

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af SorenR »

Karma is a bitch :mrgreen:

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

hej

Det er originale Audi fælge monteret med ( af Audi værksted ) Goodyear Eagle F1 Asymetric3.

Der er ikke slør / slup mellem fælg og nav.

alt er rengjort after alle kunstens regler på alle 4 hjul / nav / anlægsflader osv.

Bremser er checket , calibre renset , glidere renset , nye skiver og klodser på alle 4 positioner.

hjullejer og alle bærearme er skiftet - hele vejen rundt.


der er minimalt rysteri i rattet ved 90 - 95 , ved 15 - 30 vugger den op og ned - ganske som hvis hjulene var urunde :-)

ved 50 og op til 60 ryster bilen (ikke rattet) , ved 100 og op ryster bilen (ikke rattet)


er der iøvrigt nogle der ved hvor på en forskærm partnummeret er skrevet - VAG plejer jo at skrive partnummeret et eller andet sted på dimsen, her er jeg interesseret i at vide hvor det står på venstre forskærm - jeg ved godt hvad det skal være, det er for at checke om det er den rigtige skærm der sidder på - da original inderskærm ikke kan sidde rigtigt :-( , så måske er der monteret forkert skærm (før min tid ved en skade).


mvh.
Frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af karsten_horn »

Hejsa

Har i kigget på din kardan? Jeg havde lige præsis det problem du beskriver og det forsvandt fuldstændigt med en ny brugt kardan. Jeg kører A6 quattro.

Mvh
Karsten Horn
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af Høy »

Hvis det var kardanakslen, ville det formodentlig også være der med vinterhjulene? :-k

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af karsten_horn »

Høy skrev:Hvis det var kardanakslen, ville det formodentlig også være der med vinterhjulene? :-k

\Alex


God logik men i mit tilfælde er mine 19" sommerfælge væsentlig tungere end mine vinterfælge og fornemmelsen i bilen var markant anderledes med de tungere hjul.

Mvh
Karsten Horn
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af SorenR »

Der er en tråd på VAGCars om skæve dæk.

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=69&t=138973

Autobild som udkom 20/4 har kigget på problemet.

wer.jpg


wqw.jpg


Anyways, det kan efterprøves ved at bruge en Hunter dækmaskine der kan måle vejtryk.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
FrankRas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/02/2017 18:11

Re: Hvilke dæk til A8 (4e) quattro

Indlæg af FrankRas »

tak for de fine kommentarer og forslag.

mine vinter og sommerhjul vejer ca. det samme - der er intet overhovedet når jeg har vinterhjulene på.

havde fat i Audi værkstedet igen i mandags og endnu engang kunne de konstatere at den var gal med 3 af dækkene - de 2 skulle optimeres igen og det 3die skulle afbalanceres igen - vi taler her om at der er 50 km imellem at de siger det er ok (deres maskiner siger at de er inden for tolerance) og til at jeg så konstaterer at det stadigvæk ryster.

hvis ikke der er fejl på dækkene, så ville optimeringen ikke flytte sig i løbet af ca. 50 kilometer = dækkene bliver varme og kølet ned igen mindst 1 gang , så er det galt igen.

Har skrevet til værkstedet at nu vil jeg ikke acceptere mere - der skal nye og et andet fabrikat dæk til.

Venter stadigvæk på hvad de svarer til det.


/Frank
Audi A8 L (4e) 2008, Aut., V8, 4,2 TDI
sommer 255/40/19
vinter 235/50/18
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"