A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
sssvinggg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 18/12/2016 16:31
Geografisk sted: Horsens

A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af sssvinggg »

Hej Gutter

Jeg vil lige hører jeres mening
Lidt info:
Model: A4 3,2 quattro
Årg: 2006
Km: 190000
Har holdt service ved vw indtil 155000

Historie:
I fredags skete der det jeg kørte omkring 50km/t den skiftede fra 4->3 og det gav et hug. Som om jeg var kørt i et hul. Jeg tænkte det var mærkeligt, jeg kørte på sprit ny asfalt. Resten af vejen hjem Ca. 3km synes jeg den skiftede lidt kontant. Vi skulle til Egtved bagefter men kom ikke langt (Ca 2 km) før jeg besluttede at vende om. Den var begyndt og hugge fra 3->4, 2->3 og 3->2.
Jeg ringede til forhandleren og fortalte min oplevelse. Søndag blev den sendt med Dansk autohjælp. Mandag skiftede de olie i gearkassen. (Jeg mener det står i service hæftet det blev gjort ved 187000) Det hjalp heller ikke noget. Tirsdag fandt de ud af det var en ventil i gearkassen som man ikke umiddelbart skifter. (Jeg vil godt lige sige jeg intet forstand har på det :/[] ) Men jeg fik at vide det ikke var noget man reparerede, det var en ny gearkasse. Heldigvis er der tegnet en forsikring på motor, gearkasse osv. Den blev kontaktet, idag har de så afvist en ny gearkasse. De skal have skilt gearkassen ad og se helt hvad der er sket...

Nu står jeg lidt og tænker om det er ok. Først siger værkstedet man ikke reparerer sådan en fejl, forsikringselskabet siger nu noget andet. Er der noget jeg kan gøre?

Det skal lige siges jeg har fået en god behandling af sælgeren. Vi skal på ferie på lørdag og har fået låne bil osv (y)
Audi A4 3,2 quattro 2006
sssvinggg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 18/12/2016 16:31
Geografisk sted: Horsens

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af sssvinggg »

Slet ikk nogen der en mening om det?
Det er endt sådan at forsikringsselskabet auto concept siger det er alm. Slitage så det dækker den ikke. Jeg havde sku forventet lidt mere end 190000 km. I en Audi gearkasse. Det skal man måske ikke?
Værkstedet har nu fundet en brugt gearkasse 107000km i Tyskland, men hvordan kan jeg stole på den kun har kørt det? Hvis den kun har kørt det skal jeg forvente den skal skiftes om 80000km?

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Audi A4 3,2 quattro 2006
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af SorenR »

Skal vi gætte på Audi har et rep-kit til gearkassen som er 10E32 gange billigere end en ny gearkasse og det er derfor man ikke "gider"... :-k

Hvad er din gearkassekode ??
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
sssvinggg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 18/12/2016 16:31
Geografisk sted: Horsens

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af sssvinggg »

SorenR skrev:Skal vi gætte på Audi har et rep-kit til gearkassen som er 10E32 gange billigere end en ny gearkasse og det er derfor man ikke "gider"... :-k

Hvad er din gearkassekode ??

Jeg har ingen data på gearkassen. Bilen står jo på værksted.
Jeg er dækket af forhandlerens garanti. Han har haft vw/audi til at skille gearkassen ad. Men det trækker åbenbart ud, så jeg har rykket efter og få den lavet. På mandag har den stået på værksted i 14 dage. Vi havde enlig planer om at skulle bruge den i ferien. Derfor har han fundet en anden gearkasse så jeg kan få min bil igen.
Det jeg vil frem til med den forsikring mange tegner er at den ikke er det papir værd den er skrevet på hvis de kan sige det er slitage på en gearkasse der har kørt 190000km

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Audi A4 3,2 quattro 2006
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af SorenR »

Bare lige til info... En ny gearkasse incl. software (HHM, HYK, HKE eller JNX) koster ca. 48.500 kr over disken nede ved Torsten hos AZF. Så kan der evt. komme noget rabat hvis man er medlem. Jeg har altid fået 10% før moms (19%).

Skiftemekanikken som jeg tror er denne (det er vist det eneste med ventiler i en JNX) sidder i bunden af gearkassen:
Billede

kan købes brugt for 2-3.000 kr på eBay - som ny koster den 18.000 kr nede hos Torsten.

Det er noget tid siden jeg har haft med A-klasse Audier, så det kan godt være jeg er helt i hampen med ovenstående ;-)

Min egen Audi er en Pre-A model og min A-klasse har en stjerne på :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
sssvinggg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 18/12/2016 16:31
Geografisk sted: Horsens

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af sssvinggg »

SorenR skrev:Bare lige til info... En ny gearkasse incl. software (HHM, HYK, HKE eller JNX) koster ca. 48.500 kr over disken nede ved Torsten hos AZF. Så kan der evt. komme noget rabat hvis man er medlem. Jeg har altid fået 10% før moms (19%).

Skiftemekanikken som jeg tror er denne (det er vist det eneste med ventiler i en JNX) sidder i bunden af gearkassen:
Billede

kan købes brugt for 2-3.000 kr på eBay - som ny koster den 18.000 kr nede hos Torsten.

Det er noget tid siden jeg har haft med A-klasse Audier, så det kan godt være jeg er helt i hampen med ovenstående ;-)

Min egen Audi er en Pre-A model og min A-klasse har en stjerne på :-

Uden og vide det tror jeg forhandlerens værksted ikke har nok forstand på det til at rode i det og ww/audi har ikke tid. Derfor har de valgt og sætte en brugt på.
Hvad er en A-klasse audi?

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Audi A4 3,2 quattro 2006
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af jorlund »

A1,a2, osv.
Søren kører i en noget ældre potte :)
sssvinggg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 18/12/2016 16:31
Geografisk sted: Horsens

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af sssvinggg »

jorlund skrev:A1,a2, osv.
Søren kører i en noget ældre potte :)

Så jeg med [THUMBS UP SIGN]

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Audi A4 3,2 quattro 2006
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af SorenR »

sssvinggg skrev:
jorlund skrev:A1,a2, osv.
Søren kører i en noget ældre potte :)

Så jeg med [THUMBS UP SIGN]

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af audi_claus »

Og den hvide i front har næppe automatgear :lol:

Audi bruger zf automatgearkasser og det gør LandRover også.
Jeg har derfor (desværre) lidt erfaring med en tiptronic 6 gears. Årgang 2006 og 260.000 km.
For et år siden begyndte den at hakke under belastning - og dobbelt flusch af gearolien og tilsæt af Dr Tranny antiflutter hjælper i kortere tid, før det skal gentages.(det er så converteren, der er problemet)
Montering af ekstra køleblæser på seperat gearoliekøler hjælper på problemet.

Men: 1200 km fra DK på hjemvejen på motorvej i Frankrig med fuld 2500 kg hestetrailer skiftede kassen pludselig til 6 i stedet for ned i 4 op ad bakke og motoren skulle slukkes for at re-sette gearkasseautomatikken. Fandt ud af, at det var nok at sætte i frigear - slå tænding fra - og starte igen stadig med 80km/t. så man ikke blev påkørt bagfra !

Fandt ud af, at skifte manuelt ved at holde øje med en stigningsmåler, omdrejningstæller og speedometer og selv skifte før gearkassen ville gøre det (da den så skulle re-sættes igen). Missede kun eet skift på hjemvejen gr. opmærksomhed ved vejarbejde - og hestetraileren er 250 cm bred som en lastvogn.

Har læst mig frem til, at fejlen nok ligger i en såkaldt slidt e-bøsning hvis det et 4-5-6 gear der er problemet når det er efter 15 min kørsel og tingene bliver varme. Og ja det er nok en ny gearkasse
men ubelastet er der ikke noget skifteproblem.

For at "reparere" bøsningen forsøger jeg lige nu med et mirakkelprodukt RVS.
Det er et keramisk stof, der tilsættes olien (som blot bringer det rundt) og når det kommer til sliddele og bliver opvarmet - gr. slidtagen - afsættes det her og ikke alle mulige andre steder, hvor der ikke er unormal opvarmning. Behandlingen tager ca 1000 km.
Tilsyneladende skifter gearkassen fint også under belastning i auto og fra forleden mellem 3-4-5 går det klart bedre og nu er de 1000 km ved at være nået.

Har også hældt RVS på Ur-quattroens gearkasse i håb om bedre skift mellem 1 og 2 men der er ikke forbedring at spore på de slidte syncromeshringe (endnu) så det bliver nok gearkasse og bagtøj fra min 200 20V donor med afkortet kardan, der bliver løsningen.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
sssvinggg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 18/12/2016 16:31
Geografisk sted: Horsens

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af sssvinggg »

Så har jeg fået bilen tilbage med anden gearkasse i. Den gamle gearkasse gav et hug når den blev sat i gear, det gør den ny ikke.
Som kompensation for det bøvl jeg har haft fik jeg 4 nye dæk og montering kvit og frit. Tak til RH biler.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Audi A4 3,2 quattro 2006
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A4 3,2 quattro Tiptronic problemmer

Indlæg af Ivan »

sssvinggg skrev:Så har jeg fået bilen tilbage med anden gearkasse i. Den gamle gearkasse gav et hug når den blev sat i gear, det gør den ny ikke.
Som kompensation for det bøvl jeg har haft fik jeg 4 nye dæk og montering kvit og frit. Tak til RH biler.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk


Forhandler der åbenbart forstår at vende reklamation til reklame (y)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"