Tommelfingerregl

Det siger vist sig selv.
Besvar
Brugeravatar
CSSO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 160
Tilmeldt: 23/04/2008 23:11
Geografisk sted: Aabybro

Tommelfingerregl

Indlæg af CSSO »

Hej alle

Jeg er stødt på en tommelfingerregl, der siger at dæktrykket i lavprofildæk, skal være 1 bar større en hjulstørrelsen.

Da jeg kører på 19" tommer, skal mit dæktryk så være ca. 2,9 bar.
Min dækstørrelse er 255/40/19.

Giver reglen god mening, eller er det en skrøne?
Med Venlig hilsen

Casper Steen

2013 Audi A6 Avant

Man who run in front of car get tired - Man who run behind car get exhausted.......
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af Jan-DK »

Dvs. du vil putte 2,5 bar i et 195-65-15 dæk.

Det er nok lige i over kanten.

Men de 2,9 i dine 19" er helt fint.
Og gerne også 3,0 til 3,2 bar vil være fint.
Brugeravatar
CSSO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 160
Tilmeldt: 23/04/2008 23:11
Geografisk sted: Aabybro

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af CSSO »

Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?
Med Venlig hilsen

Casper Steen

2013 Audi A6 Avant

Man who run in front of car get tired - Man who run behind car get exhausted.......
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af MortenAa »

Jan-DK skrev:Dvs. du vil putte 2,5 bar i et 195-65-15 dæk.

Det er nok lige i over kanten.


65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af Jan-DK »

CSSO skrev:Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?


2,4 og 2,6 passe da vel ikke til en 19" ifølge Audi.
Så er de godt nok galt på den.

Dæk støj har ikke noget med dæktryk at gøre.

Men hvis man har fået dækstøj kan det hjælpe at hæve trykket.
Brugeravatar
CSSO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 160
Tilmeldt: 23/04/2008 23:11
Geografisk sted: Aabybro

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af CSSO »

Jan-DK skrev:
CSSO skrev:Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?


2,4 og 2,6 passe da vel ikke til en 19" ifølge Audi.
Så er de godt nok galt på den.

Dæk støj har ikke noget med dæktryk at gøre.

Men hvis man har fået dækstøj kan det hjælpe at hæve trykket.


Det er det der står, under denne dækstørrelse, på merkaten på førerdøren
Med Venlig hilsen

Casper Steen

2013 Audi A6 Avant

Man who run in front of car get tired - Man who run behind car get exhausted.......
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af Jan-DK »

Jeg ville holde mig til 3,0 bar hele vejen rundt.
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af PEB »

MortenAa skrev:
65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)


Alt under 82% er lavprofil, så 65 er i høj grad lavprofil.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af MortenAa »

PEB skrev:
MortenAa skrev:
65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)


Alt under 82% er lavprofil, så 65 er i høj grad lavprofil.


og hvor stor det henne? det er noget af den højeste profil man kan få på mange personbiler. jeg har lært at lavprofil starter på 50 og alt derunder
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
HenrikH29
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 15/01/2018 16:02

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af HenrikH29 »

Jan du anbefaler 3.0 i dæktryk hele vejen rundt - dvs. en afvigelse fra Audis mærkat i døren.

Jeg er lidt nysgerrig for importerede i juni 2017 en Q5 gennem en forhandler, og da jeg hentede den hos forhandleren (ikke Audi forhandler) var dæktrykket også noget højere end mærkaten anviste, så der er andre med din anbefaling. Så vidt jeg husker var det nemlig også omkring de 3.0 bar.

Jeg fik inden levering ved forhandleren sat 20" 255/45 hjul på (den var født med 17" 235/65) og det var de 20" hvor trykket var de 3 bar.

Jeg fik så sat vinterdæk på de oprindelige 17" i efteråret 2017 på Audi værksted og her var dæktrykket som foreskrevet på Audi's label.

Så hvorfor det højere dæktryk end anbefalet af Audi. Giver det bedre køreegenskaber, mindre slid, eller andet ?
Vedhæftede filer
IMG_1062.JPG
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Tommelfingerregl

Indlæg af SorenR »

HenrikH29 skrev:Så hvorfor det højere dæktryk end anbefalet af Audi. Giver det bedre køreegenskaber, mindre slid, eller andet ?

Uden at træde Jan over tæerne så mener jeg at være fortalt at ved en bestemt bredde (195/205 ?) ændrer vævningen i karkassen sig og dækket reagerer anderledes på dæktryk. Et 185 dæk med 3 bar vil blive slidt blankt på midten fordi slidbanen buler ud, hvorimod slidbanen på et bredere 225 dæk på grund af vævningen vil blive strukket ud.

Jeg kan bare sige at jeg i 7 år (160.000 km/20.000L V-Power), på Jans anbefaling, udelukkende havde 3 bar i dækkene på min S4 2.7T Avant med hhv. 17" og 19", både sommer og vinter. Det var kun en dårlig sporing der var skyld i at mine 19" høvlede de inderste kanter af begge forhjul ned til "hønsenettet" på en tur til l'Alpe d'Huez og hjem.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"