starter audi a2

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

starter audi a2

Indlæg af lovebuine »

jeg har en audi A2 1.2 TDI fra 2001, hver gang den starter, så piver den, nogen gange lidt, nogen gange meget.
er det starteren der er ved at stå af?
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: starter audi a2

Indlæg af tiwang »

stå af og stå af - sikkert bare tørre lejer - smør dem eller byt til nyt - en ny på ebay kan du til en 5-600 dkkr - leveret til døren
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Re: starter audi a2

Indlæg af lovebuine »

tiwang skrev:stå af og stå af - sikkert bare tørre lejer - smør dem eller byt til nyt - en ny på ebay kan du til en 5-600 dkkr - leveret til døren


tja måske, er desværre ikke mekaniker, så at smøre dem er en umulig sag, da den ikke lige sidder fremme.
så jeg kan gøre det.
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Re: starter audi a2

Indlæg af lovebuine »

der er flere der sælger starter til A2 på ebay hvor mærket er Gyp24 eller PSH, men er det ikke bedst at give 500 mere for en Bosch starter?
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: starter audi a2

Indlæg af tiwang »

Keine Ahnung - jeg har bare skiftet på begge mine A2'er til en ny fra ebay til omkring 600dkkr - leveret til døren og så tager det et par timer at skifte. Den ene har holdt i 6 år nu og den anden nok omkring 3 - så skidt - når de ikke kan mere så kommer der bare en ny på igen
Eneste mod der er nødvendig er den yderste bolt der har vist et 12mm bryst - og hullet i starteren er 11 (eller også var det 10 mm hul og 11 mm bryst ) - hvorom alting - bores bare op

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Re: starter audi a2

Indlæg af lovebuine »

tiwang skrev:Keine Ahnung - jeg har bare skiftet på begge mine A2'er til en ny fra ebay til omkring 600dkkr - leveret til døren og så tager det et par timer at skifte. Den ene har holdt i 6 år nu og den anden nok omkring 3 - så skidt - når de ikke kan mere så kommer der bare en ny på igen
Eneste mod der er nødvendig er den yderste bolt der har vist et 12mm bryst - og hullet i starteren er 11 (eller også var det 10 mm hul og 11 mm bryst ) - hvorom alting - bores bare op

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk


3 til 6år er fint hvis man selv kan skifte dem, men jeg er bundet af en mekaniker der skal skifte den, så kan næsten forstå at jeg skal investere i en bosch starter til de godt 1050kr på ebay
min A2 har kørt 210.000km med den orig starter, i det mindste passer hullerne på en Bosch går jeg udfra.
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Re: starter audi a2

Indlæg af lovebuine »

når ens starter så er skiftet, hvad gør man så med den gamle? der jo flere forhandlere der kræver depositum, fordi man skal returnere sin gamle, dog ikke i mit tilfælde. de bliver jo renoveret og solgt igen. men kan ens gamle starter sælges?
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Re: starter audi a2

Indlæg af lovebuine »

jeg fik købt mig en ny bosch starter, men den passer underligt nok ikke til min 2001 model, hvor der sidder en klump i enden af starteren, den
kan ikke sidde på den nye starter, kender i til det?
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: starter audi a2

Indlæg af tiwang »

tja - så vidt jeg har forstået så er den dims et relæ der slår den hurtigere fra men de startere jeg har på begge mine A2'er har ikke den "dims" - og de har nu fungeret udmærket mange tusinde kilometer uden at de på noget tidspunkt har givet nogle mærkelige "medløbs" lyde fra sig
*Cabriolet*
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2/12/2016 20:17

Re: starter audi a2

Indlæg af *Cabriolet* »

Hvor sidder starteren henne, på sådan en A2 1,2 TDI? (Ikke en 3L)
Min starter hyler nemlig også når motoren går i gang.
Det er som om at starteren ikke slipper hurtigt nok, og bliver trukket rundt sammen med motoren i et kort øjeblik.
Kan man selv gøre noget ved det?
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Re: starter audi a2

Indlæg af lovebuine »

da min gjorde det, måtte jeg forbi 3L værksted i Herlev og han var ikke i tvivl den skulle skiftes, så det gjorde de. har læst mig til man kan åbne starter og smørre den, men jeg skulle ikke ud i sådan noget, da jeg ikke er mekaniker, min holdt i 220.000km
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: starter audi a2

Indlæg af Høy »

Den sidder et sted på gearkassen og peger ind imod motoren. Hvis du kigger nærmere efter, kan du ikke undgå at finde den. Den har ca. samme diameter som en coladåse. Hvis den har den pukkel, som en anden skriver om i tråden, er det magnetspolen, som bringer tandhjulet i indgreb med tandkransen på svinghjulet, og som samtidig slutter strømmen til selve elmotoren, så den kører rundt.

Ledningen til elmotoren er meget tyk og som regel ikke sikret, da den trækker omkring en kW eller mere (der skulle en sikring på 120 A eller mere til). Det hele kan styres med en tyndere ledning fra tændingslåsen, fordi magnetspolen virker som en slags relæ.

Det betyder, at det er MEGET vigtigt, at du afbryder batteriet, inden du gør noget som helst ved starteren. Hvis du kommer til at kortslutte den tykke ledning med skruenøglen, er der ingen sikring, og ledningen brænder.

Det kan næppe betale sig at rode med starteren, selv om du godt kan få den til at virke bedre. En renoveret koster ikke engang 100 EUR, og så er både motoren og spolen i hvert fald bedre og muligvis endda helt nye.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"