Audi A5 olieforbrug

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Madz skrev:Går selv og lure på at hente sådan en i DE.. men vil man kunne se det i systemet om den har fået udskiftet stemplerne ved at slå den op på stelnummeret ?


Jo, vi kan se alt historik ud fra stelnummer, så det kan man sagtens undersøge inden.

Jeg har pt. maskinen ude på martinchr's A4, 211 hk CDNC, og den skulle gerne være ude og køre igen med ny motor fredag, der var skader på cylindervægge :(

Men mon ikke han bliver glad for et nyt klaver? :D
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Høy »

Kan du se, om der er foringer i, og om blokken er magnetisk (den skulle gerne være af grafitjern)?

Ikke super vigtigt, men jeg er lidt nysgerrig :?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

ChristianL skrev:
Madz skrev:Går selv og lure på at hente sådan en i DE.. men vil man kunne se det i systemet om den har fået udskiftet stemplerne ved at slå den op på stelnummeret ?


Jo, vi kan se alt historik ud fra stelnummer, så det kan man sagtens undersøge inden.

Jeg har pt. maskinen ude på martinchr's A4, 211 hk CDNC, og den skulle gerne være ude og køre igen med ny motor fredag, der var skader på cylindervægge :(

Men mon ikke han bliver glad for et nyt klaver? :D


Jo det vil jeg da bestemt ikke klage over.. :D (y)

Men hvad omfatter egentligt en ny motor.?
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Høy skrev:Kan du se, om der er foringer i, og om blokken er magnetisk (den skulle gerne være af grafitjern)?

Ikke super vigtigt, men jeg er lidt nysgerrig :?

\Alex


Der er ikke foringer i, om det er magnetisk har jeg faktisk ikke prøvet.
Men foringer kunne man jo få sat i hvis man var i den uheldige situation at skulle betale hele gildet selv. Men ifølge forskrifterne må der ikke være steder i cylindervæggen hvor man ikke kan se slibe/honingsridserne, og man må ikke hone blokken ifølge Audi.

Derfor skifter vi motoren.
Martinchr skrev:
Jo det vil jeg da bestemt ikke klage over.. :D (y)

Men hvad omfatter egentligt en ny motor.?


Det eneste man flytter over er turbo, generator, klimakompressor, motor beslag og ledningsnet, ellers er den komplet med indsugning, dyser, tændspoler osv. Og da man ikke kan få en ombytter er det en fabriksny motor (y)
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

Martinchr skrev:
Jo det vil jeg da bestemt ikke klage over.. :D (y)

Men hvad omfatter egentligt en ny motor.?


Det eneste man flytter over er turbo, generator, klimakompressor, motor beslag og ledningsnet, ellers er den komplet med indsugning, dyser, tændspoler osv. Og da man ikke kan få en ombytter er det en fabriksny motor (y)[/quote]

Fedt, det glæder jeg mig sgu' til :D Hvad med kobling, flyttes den også over.?

Man burde jo næsten smide en ny turbo på, da alt på motoren så er skiftet :P
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Martinchr skrev:Fedt, det glæder jeg mig sgu' til :D Hvad med kobling, flyttes den også over.?

Man burde jo næsten smide en ny turbo på, da alt på motoren så er skiftet :P


Kobling/svinghjulsmodul er en løs enhed der sidder ind over højgearakslen på gearkassen, og kan ikke tages ud for akslen til venstre forhjul, og gearkassen lader man sidde i bilen når man tager motoren ud, men har nu heller ikke set problemer med kobling/svinghjul på tfsi, slet ikke med de kilometer :)

Ja om jeg skal flytte den gamle over, eller sætte en ny på, det er underordnet for mig, tager ikke længere tid ;)

Men din turbo virker sund, der er ingen slør overhovedet, så det vil næsten vil tosset at skifte den, med mindre du gerne vil have at alt bare er helt lækker lækker 8)
Brugeravatar
Madz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1/10/2006 18:03
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Madz »

Den omtalte motor som er ved at blive skiftet hvor langt har den kørt og hvor gammel er den ?
Billede
BMWho?
Brugeravatar
Madz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1/10/2006 18:03
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Madz »

Nogle på det engelske a5oc.com snakker om et "Stage 1 fix done for the oil consumption issue" som koster 317 £ altså små 3000 kr. nogle der ved hvad det indebære ? jo en anden pris end de 30 kilo som nye stempler koster
Billede
BMWho?
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

ChristianL skrev:Kobling/svinghjulsmodul er en løs enhed der sidder ind over højgearakslen på gearkassen, og kan ikke tages ud for akslen til venstre forhjul, og gearkassen lader man sidde i bilen når man tager motoren ud, men har nu heller ikke set problemer med kobling/svinghjul på tfsi, slet ikke med de kilometer :)

Ja om jeg skal flytte den gamle over, eller sætte en ny på, det er underordnet for mig, tager ikke længere tid ;)

Men din turbo virker sund, der er ingen slør overhovedet, så det vil næsten vil tosset at skifte den, med mindre du gerne vil have at alt bare er helt lækker lækker 8)


Ok, hvis den er god og sund så vil det være tosset at skifte :D

Min sidste bil var en 2007 2,0 TFSI 200 hk. Den havde kørt 225.000 km da jeg skiftede den, hvoraf jeg havde kørt ca. halvdelen. Den kørte stadig som en sveske, og det eneste den motor fik skiftet i min tid var alm. service og en tandrem. Så holdbarhed på kobling, turbo mv. er jeg ikke så nervøs over (y)
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

Martinchr skrev:
ChristianL skrev:Kobling/svinghjulsmodul er en løs enhed der sidder ind over højgearakslen på gearkassen, og kan ikke tages ud for akslen til venstre forhjul, og gearkassen lader man sidde i bilen når man tager motoren ud, men har nu heller ikke set problemer med kobling/svinghjul på tfsi, slet ikke med de kilometer :)

Ja om jeg skal flytte den gamle over, eller sætte en ny på, det er underordnet for mig, tager ikke længere tid ;)

Men din turbo virker sund, der er ingen slør overhovedet, så det vil næsten vil tosset at skifte den, med mindre du gerne vil have at alt bare er helt lækker lækker 8)


Ok, hvis den er god og sund så vil det være tosset at skifte :D

Min sidste bil var en 2007 2,0 TFSI 200 hk. Den havde kørt 225.000 km da jeg skiftede den, hvoraf jeg havde kørt ca. halvdelen. Den kørte stadig som en sveske, og det eneste den motor fik skiftet i min tid var alm. service og en tandrem. Så holdbarhed på kobling, turbo mv. er jeg ikke så nervøs over (y)


Altså også en A4 Avant :D
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Høy »

Her får man et indtryk af omfanget... :shock:



\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af morten00 »

Høy skrev:Her får man et indtryk af omfanget...

\Alex
Med den fart er det da sådan set ok at timeprisen ligger på +1000 kr :P :P

Men der er godt nok lang vej og mange stumper som skal skrues af før de 4 stempler kan monteres.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TGR »

ChristianL skrev:
Martinchr skrev:Fedt, det glæder jeg mig sgu' til :D Hvad med kobling, flyttes den også over.?

Man burde jo næsten smide en ny turbo på, da alt på motoren så er skiftet :P


Kobling/svinghjulsmodul er en løs enhed der sidder ind over højgearakslen på gearkassen, og kan ikke tages ud for akslen til venstre forhjul, og gearkassen lader man sidde i bilen når man tager motoren ud, men har nu heller ikke set problemer med kobling/svinghjul på tfsi, slet ikke med de kilometer :)

Ja om jeg skal flytte den gamle over, eller sætte en ny på, det er underordnet for mig, tager ikke længere tid ;)

Men din turbo virker sund, der er ingen slør overhovedet, så det vil næsten vil tosset at skifte den, med mindre du gerne vil have at alt bare er helt lækker lækker 8)


Lige et tillægsspørgsmål :)
Hvad er sikre tegn på at en turbo er ved og være træt ? Og kan det betale sig og renovere eller er det bare en ombytter ? Min er en TFSI med 175 på klokken
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Madz skrev:Nogle på det engelske a5oc.com snakker om et "Stage 1 fix done for the oil consumption issue" som koster 317 £ altså små 3000 kr. nogle der ved hvad det indebære ? jo en anden pris end de 30 kilo som nye stempler koster

Man skifter olieudskilleren til krumtaps udluftningen, det øger samtidig vacuum i blokken, kombineret med en opdatering, som nedsætter olieforbruget.

Den er ikke tilgængelig på dem alle, men dem hvor det er, skal den laves inden man påbegynder en forbrugsmåling.


TGR skrev:Lige et tillægsspørgsmål :)
Hvad er sikre tegn på at en turbo er ved og være træt ? Og kan det betale sig og renovere eller er det bare en ombytter ? Min er en TFSI med 175 på klokken


Man kan mærke om der er slør i akslen, men det er ikke ligetil på en TFSI da indsugningen på turboen er ret lang, man kan ikke få fingrene ned. Man kan løsne forrør og mærke på udstødningssiden, men det er der alligevel lidt arbejde i. Men ellers så plejer man at kunne høre mislyde hvis den er ved at dø.
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

ChristianL skrev:Man skifter olieudskilleren til krumtaps udluftningen, det øger samtidig vacuum i blokken, kombineret med en opdatering, som nedsætter olieforbruget.

Den er ikke tilgængelig på dem alle, men dem hvor det er, skal den laves inden man påbegynder en forbrugsmåling.


Tak til Christian for super veludført arbejde, det var en fornøjelse i går at få en velpoleret bil retur :D Nu har den rundet de første 500 km, og den nye motor spinder som en mis (y)
Brugeravatar
Madz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1/10/2006 18:03
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Madz »

Martinchr skrev:
ChristianL skrev:Man skifter olieudskilleren til krumtaps udluftningen, det øger samtidig vacuum i blokken, kombineret med en opdatering, som nedsætter olieforbruget.

Den er ikke tilgængelig på dem alle, men dem hvor det er, skal den laves inden man påbegynder en forbrugsmåling.


Tak til Christian for super veludført arbejde, det var en fornøjelse i går at få en velpoleret bil retur :D Nu har den rundet de første 500 km, og den nye motor spinder som en mis (y)


Martin må man være fræk at spørge hvorfor du har fået den lavet her i Viborg, bor du ikke i cph ? bilen er måske købt ved sølvsten så derfor den også skulle laves der ?? :)
Billede
BMWho?
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

Madz skrev:
Martin må man være fræk at spørge hvorfor du har fået den lavet her i Viborg, bor du ikke i cph ? bilen er måske købt ved sølvsten så derfor den også skulle laves der ?? :)


Hej Mads, bilen var købt i Viborg, så derfor :)
Kenno
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19/09/2011 10:15
Geografisk sted: 2665

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Kenno »

[quote="ChristianL"]
Man skifter olieudskilleren til krumtaps udluftningen, det øger samtidig vacuum i blokken, kombineret med en opdatering, som nedsætter olieforbruget.


Hvad indeholder den opdatering egentlig ?
Audi A4 2015
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Martinchr skrev:Tak til Christian for super veludført arbejde, det var en fornøjelse i går at få en velpoleret bil retur :D Nu har den rundet de første 500 km, og den nye motor spinder som en mis (y)


Det lyder bare kanon Martin (y)

Kenno skrev:Hvad indeholder den opdatering egentlig ?


Ikke noget end at styringen tager højde for det øgede vacuum.
BVN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22/08/2014 12:08
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af BVN »

Hvad er chancen så for at step 1 virker, har nemlig en A4 fra 06/2011 der kun har kørt 74500 km, der bruger alt for meget olie, og skal i gang med step 1.

Slet ingen der har fået udført step 1 med software opdatering og ventil i krumtaphus, der kan dele lidt erfaring ud ?!!
Brian V. Nielsen
Audi A4 Avant B8, 2.0 TFSI, 6 gear manual, 180 Hk, 06/2011
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"