Xenon styremoduler dør

Alt om lys og lygter
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Hej Audi venner

Min A4 B6 med original Xenon havde efterhånden fået et lilla skær i den ene lygte, så jeg besluttede at skifte begge xenon pærer. Skiftet venstre side på med lygten og lækkert lys igen - af med højre, skifte pæren, på igen og lækkert lys igen MEN nu var den så død i venstre side - slet ingen lys. Øv tænkte jeg styremodulet/tænderen må være gået. Nu har jeg så lige skiftet styremodulet og lækkert lys igen i venstre side, men fandme om den så ikke døde i højre. Kan jeg virkelig være så uheldig at begge styremoduler døde på den måde, eller er der et eller andet jeg har gjort galt? Vil nødig skifte endnu et styremodul og så risikere at ødelægge det nye jeg lige har monteret. Umiddelbart har jeg ikke gjort andet end at afmontere lygterne og først skifte pærer og derefter modulet i den ene, så hvad jeg skulle ha overset er mig en uvist - dog har mine fæller her i klubben før haft et fif eller to :)

På forhånd tak

Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af kmat »

Jeg ville nok måle om styremodulet får plus/minus.
Om de "går" samtidig begge to?? De er jo nok lige gamle!!
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Hej Kenneth

Tak for svar. Jeg har målt efter og der kommer strøm ud i lygten - begge lygter, for hvis jeg bytter styremodulet rundt virker det der hvor det nye styremodul er. Det jeg frygter er, at der af en eller anden årsag går noget galt når begge lygter tænder op. Det opstod som sagt da jeg skiftede pærer i begge lygter, hvor det virkede i hver sin, men da begge blev sat på samtidigt døde den ene lygte. Nu da jeg så skiftede modulet, tændte jeg lygterne lige inden for at være sikker på, at jeg skiftede i den rigtige side, og der var fin lys i venstre lygte. Så skiftede jeg modul i højre, og da jeg ville se resultatet, var der nu lys i højre men ikke i venstre (som 2 min inden virkede fint).

Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

FIS melder i øvrigt ikke om fejl, selvom der ikke er lys i lygten.
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af kmat »

Det virker jo som det "gamle" modul er færdigt også. Når du bytter modulerne og det så virker i den defekte side.
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Så fik jeg skiftet det andet modul, og har nu fuld lys på igen :) - jeg må virkelig bare have været MEGET uheldig, og det er så det dyreste pæreskift jeg nogensinde har foretaget mig :(

Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Åbenbart ikke bare uheldig, for efter nu at have kørt 3 dage med fuld lys (og det virkede perfekt), er det ene lys dødt igen :(

Nogen der har bare en vild idé til hvad der er galt, for det bliver hurtigt noget af en udskrivning at skifte moduler konstant?

Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af ullum »

Hvad er din ladespænding
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Bjørn T »

ullum skrev:Hvad er din ladespænding

Også min tanke. Tjek batterispændig og ladespænding. Jeg har lige skiftet generator. Totalt nedslidt efter 225000 km.

Jeg havde dog ikke problemer med mit Xenon.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Nu har jeg lige målt, og jeg får nedenstående

12,67V på batteriet
14,20V når startet

Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af ullum »

Ja, det er jo lige efter bogen
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Jeg det er vist helt ok. Har læst på Audi Freunde om en med samme problem som mente det lå i pærerne der brændte modulerne af, men det er Philips Xenstart jeg har sat i (begge) så de burde være ok, men helt ærligt kan jeg snart ikke komme i tanke om andet der kan være galt. Og SÅ uheldig tror jeg ikke på jeg kan være. I går aftes kørte jeg hele vejen hjem fra Fyn til Vojens med fuld lys - jeg tjekkede pærer hele vejen rundt da jeg kom hjem og alt var fint - men idag var venstre så død igen :( med et 3 dage gammelt modul.....
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Dravis »

Har du prøvet at måle hvad spændingen rent faktisk er ude ved forsyningen til modulet, med lys på Xenon ..
Jeg havde problemer med at mit originale Xenon (A4 B6 2002) "flimrede" og blinkede, og da pærerne var ret gamle, og noget lilla i tonen skiftede jeg dem til helt standard phillips .. "flimmeret" forsvandt, for en tid, og jeg troede at alt var ok... hmmm... Da det så kom igen i vinter, besluttede jeg at det måtte være dårlige kontakter/stik, så jeg fandt så mange af dem jeg kunne, og adskildte og rensede... det hjalp ikke meget ... så målte jeg spændingen ude ved modulet (nåle-spids probe på multimetret, stikkes gennem isoleringen på kablet)

Med motoren kørende var spændingen på batteriet ca 14 volt, men ude ved Xenon-modulet var den kun 11.8 o.O
Efter gennemgang af kablerne derud, fandt jeg et stik hvor benene var næsten ødelagt af korrosion. Jeg gad ikke bøvle med det og klippede stikket af og satte et andet på (Stort Molex fra min elektronikkasse...) Siden har jeg ikke haft "flimmer"

Min mistanke er at modulerne indeholder en switchmode forsyning af en eller anden slags, som bare trækker mere og mere strøm, når spændingen falder.. det kunne måske forklare at de brænder af. :?

Hvis ikke det er forklaringen, må fejlen ligge mellem modulet og selve pæren... evt en overgang til stel, der kun er problematisk med de store start-spændinger til Xenon-pæren ?? :-k

Held og lyke med det ...
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Hej Dravis

Gode pointer og tak for input

I morgen vil jeg lige forsøge at måle spændingen når motoren kører. Jeg har målt spændingen med bilen slukket for at være sikker på at der overhovedet var strøm, og den var ca. 12,4V. Grunden til at jeg er lidt obs på pærerne er, at det skete lige da jeg skiftede dem - faktisk gik de to første moduler inden jeg overhovedet havde kørt i bilen - altså allerede hvor de lige var sat i og der blot blev sat spænding på for at se om det virkede - der kom altså aldrig mere end de 12,4V ud til lygterne. Først da jeg havde skiftet begge moduler har jeg kørt i 3 dage med lys på. Det var i øvrigt Osram pærer der sad i før, og jeg kunne selvfølgelig skifte tilbage til de gamle pærer for at se om det virker - men det er en lidt dyr chance ift. moduler hvis fejlen ligger et andet sted.

Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Blot en lille opdatering.

Jeg skiftede Philips pærerne ud med Osram og har ikke mistet moduler siden (14dage) - alting kan selvfølgelig være tilfældigheder, og Philips pærerne kunne være kina kopier, til trods for at jeg ikke umiddelbart kunne se noget mistænkeligt ved dem.

Jeg krydser fingre for at de så holder bilen eller min tid ud :)

Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Pegaman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20/09/2011 22:19
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Pegaman »

Jeg står og mangler 2 styre enheder til mine Bi-xenon lygter og vil da lige spørge om du har fundet et billigt sted og få disse styreenheder.... for de er godt nok ikke billige!
Audi A4 B6
V6 3.0 limo
Brugeravatar
Alsted
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11/08/2011 16:43
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Alsted »

Jeg fandt en forhandler på Ebay

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 654wt_1399

Super hurtig levering og prisen er til sammenligning med DK meget fornuftig.

Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Pegaman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20/09/2011 22:19
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Re: Xenon styremoduler dør

Indlæg af Pegaman »

Super lige hvad jeg manglede! Mange tak!
Audi A4 B6
V6 3.0 limo
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"