Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Alt om forstærkere, højttalere, CD-changere, TV-tunere, iPod, DVD afspillere, Telefonsystemer, mm.
Besvar
CHG
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11/10/2009 20:30
Geografisk sted: København

Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af CHG »

Hej alle,

Dette er mest til orientering, hvis det er nogen som savner inspiration til bedre lyd i bilen :-)

Mit problem var at jeg har købt en A6 med MMI High og original DSP med 10 højttalere, men var meget skuffet over lyden, som var markant dårligere end i min gamle A4 (B7) med 8 højttalere.

Jeg brugte derfor en del tid på at finde alternativer, hvilket strakte sig fra opgradering til BOSE og over nye højttalere, kabler, forstærker, sub woofer m.m. Som alt andet hifi er det kun pengepungen, der sætter begrænsingen, da der altid er mere man kan gøre. For ikke at køre helt af sporet fra start af ville jeg prøve at se, hvor meget bedre lyd man kunne for kr. 5000 inkl. montering.

Fra en anden tråd så jeg at Carsound i Holbæk havde fået stor ros, så dem kontaktede jeg og fik en snak med Mads. Han kom frem til at det enten skulle være nye højttalere i fordørene eller en ny DSP forstærker. Han anbefalede at starte med nye højttalere, da de helt sikkert ville forbedre lyden, hvorimod han var mere usikker på ny DSP forstærker uden også at skifte højttalere.

Jeg bestilte derfor et sæt Rainbow SL-C6.3 - Højttalere og de kom i i fredags :-)

En sammenligning af de originale mod de nye højttalere viste at de nye højttalere har mange gange større magnet og vejer markant mere, hvilket jo ofte er et godt tegn når man taler hifi.

Monteringen var ikke lige så meget plug'n'play som jeg havde troet (glad for at jeg ikke forsøgte selv ;-)). Selve højttalerne passer uden problemer i dørene, men den originale mellemtone sat i en holder som de nye lige akurat ikke passede i. Men det stoppede ikke Mads, som skar de gamle ud, tegnede dem op på et stykke træ og skar det hele ud til en perfekt custom fit (se billederne senere). Derudover var det mest at sætte lyddæmpende materiale på dørene, i monterings hullerne og så skulle der jo også lige klippes og loddes kabler, da de originale stik jo ikke passede sammen med de nye højttalere, der også kom med separate delefiltre.

Efter monteringen ligner det hele sig selv, men kan nu allerede konkludere at lyden er blevet markant mere klar og dyb, selvom højttalerne ikke er spillet ind endnu (tager ca. 50-100 timer). Når de er gjort det kører jeg en tur til Carsound igen, da Mads gerne lige vil følge op på resultatet og se om der evt. skal tunes lidt på opsætningen.

Så indtil nu er jeg meget tilfreds med både processen, Carsound og resultatet. Det var sjovt at være med under hele monteringen og det kom også frem til Rainbow er interesseret i den model til mellemtonen som Mads selv skar, da de så vil kunne serieproducere sættet til direkte montering i en A6.

Når jeg har været forbi Carsound igen, så kommer der lige en update og status på lydkvaliteten. Kunne godt tænke mig at få en ny DSP sat på for at se hvad den kan gøre af forbedringer. Det vil så være en Match PP82DSP som skulle i, hvis det skal være, men nu giver jeg lige højttalerne en chance :-)

Håber at dette kan bruges som inspiration til andre, som leder efter bedre lyd i bilen.

Klar til montering:
Billede

Håndfræset mellemtone holder:
Billede
Billede

Monteret i dør inkl. dæmpning:
Billede

Dæmpning af dører / dørbeklædning:
Billede
Billede
Christoffer Grønfeldt

Audi A6 Avant 2013, 3,0 TDI Multitronic
CHG
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11/10/2009 20:30
Geografisk sted: København

Re: Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af CHG »

Christoffer Grønfeldt

Audi A6 Avant 2013, 3,0 TDI Multitronic
Brugeravatar
Wahlstrøm
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6/04/2012 18:53

Re: Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af Wahlstrøm »

Fedt..
Har det kostet 5000,- alt inkl??
CHG
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11/10/2009 20:30
Geografisk sted: København

Re: Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af CHG »

Wahlstrøm skrev:Fedt..
Har det kostet 5000,- alt inkl??


Ja, det er korrekt. Aftalen var at vi skulle lande på ca. 5000 for nye højttalere og montering og hvad der var tilbage af de 5000 skulle bruges på dæmpning (som jeg selv monterede og måske derfor sparede lidt arbejde :-))
Christoffer Grønfeldt

Audi A6 Avant 2013, 3,0 TDI Multitronic
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af M Bruun »

Stor ros til indlægget! (y) og fedt projekt!

Måske man på et tidspunkt skulle have et emne "Ris/ros af div. forhandlere" her på klubsiden. Jeg vil personligt LANGT hellere, skulle det være aktuelt, give lidt mere i pris såfremt kundeservice og kvaliteten spiller max :)
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
CHG
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11/10/2009 20:30
Geografisk sted: København

Re: Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af CHG »

M Bruun skrev:Stor ros til indlægget! (y) og fedt projekt!

Måske man på et tidspunkt skulle have et emne "Ris/ros af div. forhandlere" her på klubsiden. Jeg vil personligt LANGT hellere, skulle det være aktuelt, give lidt mere i pris såfremt kundeservice og kvaliteten spiller max :)


Tak :-)

Og ja, det savner jeg også herinde. Bruger nogle gange dette http://www.vagcars.dk/phpbb/viewforum.php?f=28 men synes da også vi skulle have det samme herinde, da der jo netop er mange af de samme spørgsmål som går igen. Søgefunktionen kan man jo bruge, men for nye er det ikke altid let at finde rundt i diverse tråde og dermed kunne et lignende område måske være til yderligere hjælp for alle (y)
Christoffer Grønfeldt

Audi A6 Avant 2013, 3,0 TDI Multitronic
ph77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 70
Tilmeldt: 8/06/2010 21:06
Geografisk sted: København

Re: Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af ph77 »

Spændende projekt og rigtig gode billeder :)
Det er altid sjovt at se tingene skilt ad. Især når man ikke selv har helt så meget gå på mod som man kunne ønske :oops:

Hvad er din oplevelse af den ekstra dæmpning i dørene?
Både med musikken kørende, men i lige så høj grad når du kører uden musik.
Venlig hilsen
Peter

A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006
CHG
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11/10/2009 20:30
Geografisk sted: København

Re: Nye højttalere - optimering af originalt audi lydsystem

Indlæg af CHG »

ph77 skrev:Spændende projekt og rigtig gode billeder :)
Det er altid sjovt at se tingene skilt ad. Især når man ikke selv har helt så meget gå på mod som man kunne ønske :oops:

Hvad er din oplevelse af den ekstra dæmpning i dørene?
Både med musikken kørende, men i lige så høj grad når du kører uden musik.


Tak :-) jeg synes ikke jeg kan høre en forskel, da bilen i forvejen er rigtig godt lydisoleret, hvilket også montøren bekræftede. Grunden til at jeg alligevel brugte ca. 700 på dette var for at sikre at de nye kraftigere højttalere fik så gode arbejdsbetingelser som muligt. Det ville jo være ærgerligt hvis de gjorde at der kom lidt resonans, så jeg ville bare ikke tage risikoen. Men jeg har ikke hørt dem uden dæmpning, så jeg ved reelt ikke hvor meget effekt de har :oops:
Christoffer Grønfeldt

Audi A6 Avant 2013, 3,0 TDI Multitronic
Besvar

Tilbage til "Multimedia"