Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?!

Alt om originale Audi radioer, Delta, Gamma, Symphony, Concert, Phatnoise.
Lerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/10/2010 08:25
Geografisk sted: 2760 Måløv

Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?!

Indlæg af Lerup »

Hej Alle,

Jeg har lige skiftet Concert I radioen i min A6/98 (med Boseanlæg) ud med en Concert II radio (fik problemer med volumenknappen). Har sat en canbus adapter/simulator ind, så den skulle få de rigtige signaler, og jeg har kodet den med samme kode som den gamle (00017).

Den nye radio spiller markant anderledes end den gamle. Der virker som om den booster bassen meget mere. Den gamle radio kunne spille på fuld volumen med fuld bas uden at forvrænge - den nye radio skal skrues ned på -3 i bassen for at lyde som den gamle på +6.

Den er også gal med radiomodtagelsen - jeg kan som regel kun fange P3, P4 og 100FM, og modtagerkvaliteten er mildest talt dårligt, og de falder jævnligt ud. Dette problem kan selvfølgelig skyldes at antennestikket ikke sidder ordenligt, men jeg vil lige nævne det i forbindelse med de andre fejl.

Fejludlæsningen giver hele 5 hits:

VAG-COM Version: Beta 506.0-UD

Control Module Part Number: 8Z0 035 186 G
Component and/or Version: concert II GRO 0001
Software Coding: 00017
Work Shop Code: WSC 02138
7 Faults Found:
01300 - Control Module for Navigation with CD-Rom (J401)
49-00 - No Communications
01317 - Control Module in Instrument Cluster (J285)
49-00 - No Communications
01326 - Control Module for Multi-Function Steering Wheel (J453)
49-00 - No Communications
00852 - Loudspeaker(s); Front
36-00 - Open Circuit
00856 - Radio Antenna
36-00 - Open Circuit
00858 - Connection; Radio ZF Output to Antenna Amplifier
36-00 - Open Circuit
01305 - Databus for Infotainment
49-10 - No Communications - Intermittent



Hvad i alverden har jeg gjort forkert? Er det canbus simulatoren der laver rod? Eller er kodningen forkert (verificeret via http://www.ibiblio.org/tkan/audi/radios/concert2.html)


Mvh Lars
Audi A6 Avant 2.5TDI '98
Pema
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 179
Tilmeldt: 21/02/2010 12:52
Geografisk sted: Aarhus

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Pema »

Hej,

Du kan se kodningen her: http://dk.openobd.org
00017 betyder:

xxxx?x: Ekstra udstyr I

+1 = Navigation installeret

xxxxx?: Ekstra udstyr II

+1 = Antennediversity installeret
+2 = CD-skifter installeret
+4 = Multifunktionsrat installeret

Har du disse ting i din bil?

Din Concert II brokker sig over den ikke kan se disse dele, så hvis du har dem monteret så er det vel din CAN bus adpter der ikke formår at interface til disse.

Du kan også se forklaringen på den dårlige radiomodtagelse her. En Concert II har diversity styring. Dette foregår via et ekstra stik der monteres på radioen ved siden af antennestikket og gør at radioen kan styre flere antenner. Din radio er kodet til diversity, men det ser ikke ud til at være monteret? Hvis ikke prøv at slå det fra.

Jeg mener de tredie sidste ciffer skal stå til 2, for at slå Bose til:

xxx?xx: Fader/BOSE/forstærker

+1 = Fader-visning FRA
+2 = BOSE-visning TIL
+4 = Afbrydelse af forstærker ved telefonopkald


Om en Concert II er klangkompatibel med et Concert 1 Bose anlæg kan jeg ikke svare på.

/Peter
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI (BWA) quattro, 2007
VCDS
Lerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/10/2010 08:25
Geografisk sted: 2760 Måløv

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Lerup »

Hej Peter,

Tak for svar, men der er noget der ikke stemmer. Den side du henviser til, beskriver 6 mulige cifre i koden. Når jeg kobler Vag-Com'en på og forsøger at kode radioen, får jeg kun lov til at bruge 5 cifre. Er det en konsekvens af en "for ny" radio til en "for gammel" bil (måske noget canbus halløj der spiller ind)?

Mvh Lars
Audi A6 Avant 2.5TDI '98
Lerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/10/2010 08:25
Geografisk sted: 2760 Måløv

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Lerup »

Faldt lige over nedenstående liste der kun indeholder 5 cifre. Første ting på dagsordnen imorgen må være at prøve en kode 02202!


Mvh Lars


--------

Concert/Chorus 2 models
(2002+ spec, 2 controls at the edges)




In VAGCOM select "56" RADIO

then Select "07" RECODE.

Example Code 04632

Digits
1 - Country ID always 0

2 - Radio configuration Always 4 for TT
(0-A8,1-A4,2-A6,3-A4Cab,4-TT,5-A2)

3 - (FO-Fader Off, BO-BOSE Config,
AO-Active Amp off for telephone call)
0=
1=FO
2=BO
3=FO,BO
4=AO
5=FO,AO
6=BO,AO
7=FO,BO,AO

4 - (NAV- Navigation input active,
TEL- Telephone input active
SBS- Active)
0=
1=NAV
2=TEL
3=NAV,TEL
4=SBS
5=NAV,SBS
6=TEL,SBS
7=NAV,TEL,SBS

5 - (DIV=Diversity Box
CDC=CD Changer
MFS=Multi Function Steering Wheel)
0=
1=DIV
2=CDC
3=DIV,CDC
4=MFS
5=DIV,MFS
6=CDC,MFS
7=DIV,CDC,MFS
Audi A6 Avant 2.5TDI '98
Pema
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 179
Tilmeldt: 21/02/2010 12:52
Geografisk sted: Aarhus

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Pema »

Hej,

Der findes åbenbart forskellige versioner af Concert II.

Jeg gik fejlagtigt ud fra at de alle var kodet med 6 cifre som den der sidder i min bil (og som er beskrevet på openobd), men nu kan jeg godt se at en concert II GRO 0001 kun har 5 cifres kodning.

Hvis du søger i NETECHs VCDS database: http://www.netech.dk/index.php/vcdsecu kan du se hvordan den er kodet i andre biler.

Her findes to forskellige kodninger, 01001 og 02011, hvilket vidst stemmer fint over ens med dit forslag til kodning (for en bil med Bose og CD changer men uden diversity og multifunktionsrat).

/Peter
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI (BWA) quattro, 2007
VCDS
mrauditt
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/11/2010 09:33

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af mrauditt »

Har du slået den nyerhvervede radios produktnummer op og undersøgt om den evt. er for ny til din bil? Havde selv lidt problemer med at finde den rette radio da jeg skiftede min chorus ud med en concert II.
Lerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/10/2010 08:25
Geografisk sted: 2760 Måløv

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Lerup »

Nej, det har jeg ikke. Hvor kan man se den slags information?


Mvh Lars
Audi A6 Avant 2.5TDI '98
mrauditt
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/11/2010 09:33

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af mrauditt »

Hvis din Concert II hedder følgende så burde den være rigtig:

4B0 035 186 med Index G/Q/P eller S. Hvis det er en index H er den lavet til det amerikanske marked.

Ellers er der følgende muligheder:

http://cgi.ebay.de/AUDI-CONCERT-II-22cm-AUDI-A2-A3-A4-A6-A8-TT-/280617489773?pt=CE_Auto_Hi_Fi_Autoradios&hash=item41561b156d

http://cgi.ebay.de/CAN-Bus-Adapter-Audi-Concert-2-Chorus-2-Symphony-2-/270649383295?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3f03f5d97f

Ovenstående er så vidt jeg ved dem du skal bruge. Evt. forhør forhandleren om nummer på radioen inden du køber den. Men kontroller lige først om den du har ikke er rigtig!
mrauditt
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/11/2010 09:33

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af mrauditt »

Lerup skrev:Nej, det har jeg ikke. Hvor kan man se den slags information?


Mvh Lars


Det står på siden af din radio :)
Lerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/10/2010 08:25
Geografisk sted: 2760 Måløv

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Lerup »

Hej,

Nåh, fik prøvet 02202 koden, og det hjalp ikke andet end at fejlmeddelelserne omkring multifunktionsrat og diversity forsvandt. Lyden er stadig den samme, dvs. mellemtone og bas bliver forstærket alt for meget. Jeg fik heller ikke BOSE frem i displayet.

Har støvsuget VCDS databasen for alle A6/Concert2 koder, så imorgen tager jeg dem fra en ende af og ser hvad der sker. Og så må jeg lige ha' radioen ud og se hvilket reservedelsnummer den har.


Tak for jeres hjælp indtil videre!
Mvh Lars
Audi A6 Avant 2.5TDI '98
Lerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/10/2010 08:25
Geografisk sted: 2760 Måløv

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Lerup »

Hej igen,

En lille status:
Har prøvet de mest oplagte koder jeg har kunnet finde på VCDS databasen uden held :-( Har også lige opdaget at der er et relæ i boseforstærkeren der står og slår til/fra hvert 5 sekund, selv når bilen er slukket, lukket og låst. Det kan ikke være smart i længden, så den gamle Concert I ryger i igen i morgen aften :-(
Audi A6 Avant 2.5TDI '98
Lerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/10/2010 08:25
Geografisk sted: 2760 Måløv

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Lerup »

D'herrer,

Jeg er nød til at dele de sidste par dages anstrengelser med jer…

I går morges var batteriet tappet for strøm da jeg skulle på arbejde - eller dvs. der var strøm nok til kabinelys, centrllås osv., men ikke til at starte. Jeg formoder stærkt at det er relæet (nævnt I ovenstående indlæg) der har tappet strømmen :-( Det underlige er at jeg havde kørt 4-5 dage med den samme kodning uden relæfnidder, og strømtab… mystisk.

I går aftes kastede jeg mig så ud I et større kodningsforsøg. Prøvede alle de oplagte koder fra VCDS databasen, og hvad jeg ellers havde fundet på nettet. Intet hjalp. Prøvede så at fjerne canbus simulatoren, og prøvede alle koderne igen. Ingen ændring. Derefter begyndte jeg at fortvivle og "gå lidt I ring" og prøvede nogle af koderne igen for 5. gang… og lige pludselig stod der sku Bose I displayet og lyden var rigtig! Underligt, for det var en kode jeg havde prøvet mange gange før uden held. Men men men, glæden varede kort, for nu ville HU'en ikke snakke sammen med 6CD skifteren I bagagerummet :-( Prøvede så at eksperimentere med at ændre lidt I koden, men det bar ikke frugt. Skiftede derefter tilbage til den kode jeg nu vidste ville aktivere Bose indstillingen - men adskillige forsøg senere måtte jeg konkludere at den kode ikke længere udrettede mirakler?!!? Derefter prøvede jeg igenigen med nogle andre plausible koder, og en "variant" af den tidligere "Bosekode" fik så aktiveret Bose indstillingen igen! Men men men…. efter at have haft tændingen til/fra et par gange var indstillingen tilbage på "normal"…. prøvede lidt mere tænding til/fra, og så blev Bose indstillingen aktiveret igen, for så at forsvinde igen lidt senere. Jeg kunne ikke umiddelbart finde nogen som helst systematik I hvad der fik den aktiveret/deaktiveret… jeg er helt på bar bund :-(

Parrallelt med ovenstående, konkluderede jeg midt under det hele, at fjernbetjeningen til centrallåsen ikke længere virkede. Panik. Prøvede at parre fjernbetjening/bil med hinanden pr manualen, men det virkede ikke. Valgte så at køre hjem og hente manualen for at se om det var noget jeg havde overset (jeg stod og rodede med audien på mit hobbyværksted beliggende 15km hjemmefra). Da jeg kom hjem virkede fjernbetjeningen igen?! Øh? Nå, men jeg fandt manualen og kørte ud på værkstedet igen og genoptog kodningsforsøgene. Lidt senere gentog det sig med fjernbetjeningen. Jeg gjorde ikke mere ved det, og den virkede da også fint igen da jeg var kommet hjem senere på aftenen. Hvad pokker foregår der? Hvorfor bliver centrallåsstyringen påvirket af at jeg koder radioen? Og hvorfor "healer" den sig selv I løbet af 15km kørsel?

Til sidst endte det iøvrigt med at jeg satte den gamle Concert I radio med dårligt potmeter I igen. Jeg tør ikke risikere flere døde batterier før jeg ved hvad der foregår.

Hvad siger til det? Hvad hulen foregår der?


Mvh Lars
Audi A6 Avant 2.5TDI '98
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Nu har jeg samme problem med en Concert II, som jeg er ved at installere i min A4 2,5TDI fra 99.
Bilen er uden Bose, så jeg har sat radioen op til "standard mode", med passive fronthøjttalerer.
Det fungerer fint efter kodningen. men efter at have slukket tænding, og radio, hopper den tilbage i Bose mode uden lyd i fronthøjttalere. Den kode jeg har lagt ind er dog stadig i radioen, når jeg læser den ud?

Hvis man tænder og slukker mange gange på radioen, springer den af og til over i "mega bass boost", hvor man skal have skruet bassen ned på -2 for at det lyder bare nogenlunde. Tænder og slukker man 10 gange mere, går den så måske endelig i den rigtige mode og spiller fint. Men som hoved regel starter den op i Bose mode.

Jeg får heller ikke lys i knapperne på radioen (kun displayet), men det skal der måske heller ikke være?

Er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe os?
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Nu har jeg så fundet ud af at snyde den i standard mode.
Når jeg tænder radioen, starter som tidligere beskrevet, altid op i Bose mode, selv om den er kodet til standard mode. Hvis jeg laver nogle kortvarende spændings udfald, (ved hurtigt at trykke power knappen halvt ind) vil radioen efter 5-20 forsøg pludselig starte rigtigt op. Herefter kan man tænde og slukke lige så mange gange man vil, radioen starter rigtigt op hver gang. Men hvis man sætter tænding på bilen, glemmer radioen desværre indstillingen igen næste gang den tændes, og starter op i Bose. Havde man derimod tænding på bilen, da man fik listet radioen i standard mode, er det først når tændingen fjernes, det går galt.

Jeg har dog stadig ikke fået lys i knapperne.

Der var altså nogle ting, der var nemmere i gamle dage, før der gik Can-bus i det hele :(
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Yann »

thygespostvejmaildk skrev:Nu har jeg så fundet ud af at snyde den i standard mode.
Når jeg tænder radioen, starter som tidligere beskrevet, altid op i Bose mode, selv om den er kodet til standard mode. Hvis jeg laver nogle kortvarende spændings udfald, (ved hurtigt at trykke power knappen halvt ind) vil radioen efter 5-20 forsøg pludselig starte rigtigt op. Herefter kan man tænde og slukke lige så mange gange man vil, radioen starter rigtigt op hver gang. Men hvis man sætter tænding på bilen, glemmer radioen desværre indstillingen igen næste gang den tændes, og starter op i Bose. Havde man derimod tænding på bilen, da man fik listet radioen i standard mode, er det først når tændingen fjernes, det går galt.

Jeg har dog stadig ikke fået lys i knapperne.

Der var altså nogle ting, der var nemmere i gamle dage, før der gik Can-bus i det hele :(

Lys i knapperne: Forkert tilsluttet, eller defekt CAN-bus interface
Boseopstart: Tjek at Bose-PIN bagpå radioen IKKE er tilsluttet til stel.

NEJ, det er meget nemmere med CAN-bus :!: Men ikke altid nemt at kombinere nyt og gammelt. :-o
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af thygespostvejmaildk »

OK. Er det "K" ved side af Bose konnektoren der har med lyset i knapperne at gøre?
Vedhæftede filer
Concert II connectors.JPG
Concert II connectors.JPG (59.49 KiB) Vist 27639 gange
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Yann »

Nej, info til lys i knapperne får radioen via CAN-bus, derfor du skal have det interface.
Signalvej: Instrumentlys - alm. ledninger - Interface - CAN-bus ledninger - Radio
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af thygespostvejmaildk »

OK. Det vil altså sige at en Concert II er alt alt for ny til sådan en gammel gammel bil som min. Den er jo hele 12 år. Man havde vel dårligt opfundet CD afspilleren dengang i det forrige årtusinde :)

Er der noget med at man kan finde den "instrumentlys til Can konverter" på eBay?
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Brugeravatar
Lars K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29/04/2005 14:27
Geografisk sted: Rungsted Kyst

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af Lars K »

thygespostvejmaildk skrev:OK. Det vil altså sige at en Concert II er alt alt for ny til sådan en gammel gammel bil som min. Den er jo hele 12 år. Man havde vel dårligt opfundet CD afspilleren dengang i det forrige årtusinde :)

Er der noget med at man kan finde den "instrumentlys til Can konverter" på eBay?


Jeg har lige, med kyndig vejledning fra PEB, monteret en 2´er i stedet for 1´eren min A6 fra 2000 var udstyret med. Brugte en Can bus simulator fra Kufatec. Det skulle efter sigende være den bedste kvalitet. Det spiller perfekt på alle måder, og jeg kan bruge boksen i bagagerummet så jeg faktisk har en 6 cd skuffte + den i radioen. Det virker super godt :lol:

Således opmuntrert - det kan sagtens lade sig gøre :!: Op på hesten igen (y)
Nuværende:
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Tiptronic (8R) årg. 2009

Tidligere Audi:
A4 2,5 TDI Avant årg. 2002 (solgt)
A6 3,0 TDI quattro (4F) årg. 2005 (solgt)
A6 2,6 Avant (C4) årg. 1996 (solgt)
100 2,8 quattro Avant (C4) årg. 1992 (solgt marts 2014)
A6 2,7 Biturbo quattro (C5) årg. 2000 (solgt maj 2013)
80 Cabriolet 2.8 årg. 1998 (solgt sommer 2010)
A8 3.7 quattro (D2) årg. 1998 (solgt efterår 2009)

(tidligere kørt Peugeot 205 GTI, 406 Coupe og 206 S16)
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Concert I skiftet til Concert II = 5 fejlkoder... hjælp?

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Hvor købte du dit Kufatec interface, og hvad kostede den?
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Besvar

Tilbage til "Radioer, Audi"