MMI og midterkonsollen er gået i sort

Alt om MMI Navigation
Besvar
Gaga
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/11/2023 07:54

MMI og midterkonsollen er gået i sort

Indlæg af Gaga »

Skærm og alle knapper i midterkonsollen er gået kold i min A6 c7 fra 2012. Jeg tændte bilen som normalt og skærmen gik op og radioen tændte. Så slukkede jeg for radio ved at trykke på knappen i midterkonsollen og straks gik skærm i sort og det er ingen lys i knapperne i konsollen. Kun “P” lyser og virker. Skærmen forbliver oppe slev om jeg slukker bilen.
Jeg har åbnet for midterkonsollen og kan ikke loge luge at se noget forkert der. Tog skærmen ud og tjekkede den famøse ledning der brækker efter mange prs drejen og den er også helt fino. Alle sikringer er ok både i bagagerum og begge sider sf bilen ved fordørene.
Har kigget på Google men finder ikke dette problem.
Bilen har stået stille et par uger mens jeg rejste. Under rejsen fik jeg en fejlmelding via Audi appen der sagde: “Vores system har registreret en advarselslampe i din bil med fejl på motoren.” Motoren kører nu perfekt som altid.

Jeg er lidt fortabt og søger råd/ erfaring. Håber ikke det er selve MMi boksen bag i bilen der er stået sf da den jo nok koster ualmindelig meget.
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: MMI og midterkonsollen er gået i sort

Indlæg af jape »

Hej

Har du prøvet at reboot systemet?

2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Gaga
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/11/2023 07:54

Re: MMI og midterkonsollen er gået i sort

Indlæg af Gaga »

Ja, har forsøgt reboot men der skete intet. Meeeeeen i aftes var jeg ude og kære og ret så mærkeligt så virker det hele lige pludselig. Det er selvfølgelig fedt men jeg er ikke ligefrem begejstret over alt gok død af sig selv i flere uger og pludselig så virker det igen 🙃
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: MMI og midterkonsollen er gået i sort

Indlæg af Høy »

Var der andet, der ikke virkede?

Bilen har forskellige frakoblingstrin, så den kan nedprioritere unødvendige ting, indtil der er strøm "nok" til at drive dem. På den måde sikres det, at bilen kan starte, eller i hvert fald at der går længst muligt, før den ikke kan starte.

Hvis du har en styreenhed på batteriet, har bilen batteristyring præcis som en 4F, dvs. generatoren lader ikke hele tiden som i gamle dage.

Hvis du skifter batteri til et nyt med en anden størrelse, eller hvis batteriet er ved at være træt, lader generatoren ikke nok i forhold til forbruget, og på et tidspunkt holder ting og sager op med at fungere.

Hvis situationen opstår igen, kan du tjekke funktionen ved at slutte et ladeapparat til bilen. Så snart spændingen kommer op under knapt 14V, begynder tingene at fungere igen af sig selv.

Se efter, at du ikke har noget i cigartænderen ved bagsædet, da den muligvis ikke slukker med det samme, når du fjerner nøglen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Gaga
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/11/2023 07:54

Re: MMI og midterkonsollen er gået i sort

Indlæg af Gaga »

Hej Alex. Det er faktisk super god info du kommer med der. Tusind tak. Det kan sagtens være mit batteri som er ved at være træt. Jeg har MitAudi på bilen og jeg tjekkede den h or batteriet stod til 11.8v efter 3 ugers parkering. Nu er den på 12.4v. Jeg kørte en del igår så dette er nok hen af Max opladning. Tænker du det er tegn på en slidt batteri som jeg bør skifte og særligt nu vi går vinteren i møde?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: MMI og midterkonsollen er gået i sort

Indlæg af Høy »

Du kan få testet batteriet på værkstedet, men det er i praksis nok billigere at købe en batteritester hos Tante Hansen eller Biltema. Den koster det, der svarer til et kvarters arbejdsløn. Den er sikkert ikke verdens bedste, men den kan nok give en nogenlunde præcis pejling.

Hvis du bytter batteri, skal du sørge for at få et, der svarer helt præcist til det gamle, eller som minimum ét med en kodningsværdi, der kan programmeres i batteristyringen.

Jeg vil tro, at karakteristikladningen er styret på grundlag af spændingsmålinger, som foretages i specifikke situationer. Balladen er, at batterier med større eller mindre kapacitet ikke kan belastes lige længe, før spændingen falder (nogle gange markant).

Jeg forstår ikke helt, at den ikke bare begynder at lade som et svin, når den kan mærke, at der er et problem, men det er der måske nogen andre, der kan forklare (måske kan generatoren ikke holde til det :-k ).

Forestil dig at have en tankmåler til en tank, der hele tiden skifter størrelse.

Jeg er ikke helt sikker på, om din bil har karakteristikladning (forgængeren havde det, så jeg går ud fra det). Mine antikviteter har almindelige generatorer, der altid holder spændingen på omtrent samme niveau. Dvs. generatoren bliver tungere at dreje rundt, når der er højt strømforbrug, og det høje strømforbrug (f.eks. forårsaget af tomt batteri) bliver dermed til brændstofforbrug. En karakteristikgenerator kan i en vis grad forsyne forbrugere ved en lavere spænding, så den ikke skal lade batteriet, men bare forhindre at det aflades. Dvs. generatoren bliver stadig tungere at dreje rundt, når du tænder elbagruden, men strømforbruget til opladning af batteriet "spares", og den lader kun op, hvis der bremses i påløb eller noget i den stil. Det kan den naturligvis kun få til at fungere, hvis batteriets tilstand og kapacitet er som forventet. Jeg har haft meget ældre biler, som med sikkerhed ikke havde karakteristikladning, men som havde frakoblingstrin, så strømtunge ting holder op med at virke, når batteriet er dårligt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Gaga
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/11/2023 07:54

Re: MMI og midterkonsollen er gået i sort

Indlæg af Gaga »

Alex, du ved da vist lidt mere om biler en gennemsnittet 😊 Tak for dine svare 🙏
Besvar

Tilbage til "MMI Navigation"