Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg om klima & varmeanlæg
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Har et mindre problem med at min motor koger, en 2.3 NG 98kW.

når jeg kører på motorvej / landevej holder den sig stabilt omkring 95gr. +/- et par grader.

Men når jeg holder stille i tomgang begynder temperaturen langsomt men sikkert at kravle op.

I går fandt jeg ud af efter en længere tur, at ventilatoren ikke kører når motoren er blevet varm, den kører heller ikke efter motoren er slukket.

Efter at have læst div. indlæg fra andre med lignende problemer, hvor løsningen har været en ny køler pga. snavs i bunden, tænker jeg, at jeg sandsynligvis står med samme problematik / løsning.

Her til aften prøvede jeg igen at se om der måske var tale om mangelfuld udluftning af systemet, jeg skruede skruen ud af slangen til kabinevarmen for at prøve at udlufte igen.

Lod motoren køre i tomgang og holdt øje med temperaturmåleren, den kravlede langsom op mod de 90 gr. Og fortsatte. Mærkede på nederste kølerslange, den var iskold….hmm. åbnede dækslet til ekspansionsbeholderen og følte igen efter på nederste køleslange, den begyndte nu langsom at blive varm. OK termostaten åbnede altså alligevel.. hjælpekøleren (ny), hjælpekøleren foran var også brandvarm, ligesom den store vandkøler ved siden af motoren var i toppen, pga. måden den store køler er monteret (på siden af motoren) kunne jeg ikke mærke den store vandkøler i bunden.

Min bil er monteret med klima anlæg hvor klima kondensatoren (ny) er monteret foran på den store vandkøler og en mindre hjælpekøler foran motoren.
Der er lige skiftet tandrem og vandpumpe, samt termostat og div. Følere til temperatur.

Men hvad kan bevirke at motoren overopheder?
Dårlig cirkulation i den store vandkøler? Som så også bevirker at ventilatoren ikke starter og hjælper med at køle motoren ned igen.

Har NG motoren andre svagheder mht. overophedning, som måske kan være årsag?

Hvis jeg skal ud og have en ny vandkøler (Den store), har jeg et andet spørgsmål. Når jeg kigger hos div. resevedels pushere, opererer de med to typer vandkøler af den store model.

Én type til biler med klima anlæg og en anden til bilder uden klima anlæg. Men når jeg kigger på dimensionerne er de ens.
Vandkøler til klima anlæg jf. forhandler har følgende reference OE numre.
• 893121251C
• 893121251S
• 893121251G
Vandkøler beregnet til uden klima anlæg har følgende reference OE numre.
• 855121251D
• 893121251F
• 855121251F

Hvad er lige forskellen på disse kølere? fysisk har de samme dimensioner og rør tilslutninger……

Årsagen til jeg spørger er, at jeg har en erstatningskøler til en NG motor liggende hjemme som jeg umiddelbart havde tænkt mig at forsøge med at bruge for at se om det er den store køler som der ikke er gennemstrømning i, denvandkøler jeg har er godt nok brugt, men den ser rigtig fin ud, men hvis der vitterligt er en dybere mening med forskellige OE numre alt efter om der er klima eller ej,

Er der i øvrigt en måde man kan teste / rense sådan en vandkøler inden montage, så man kan være 110% sikker på, at den fungerer?

Sidste spørgsmål, hvad er normal driftstemperatur med en 2.3 NG motor? Den er jo lidt plaget af, at den store vandkøler ligger på siden af motoren og derved ikke rigtig får så meget frisk luft…..
Har ladet mig fortælle at 95gr. Er rimeligt normalt…….Jeg syntes bare det er lidt meget.
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af mojo »

starter blæseren når du luser stikket på føleren?og bliver føleren varm?
det kan sagtens være føleren der er gået død,og jeg tror faktisk at det er en 2 trins der er på den så at køleblæseren
kan køre 2 hastigheder :)
var problemet der også før i skiftede remme og vandpumpe?
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af coupefritz »

Jeg havde præcis det samme problem i min 2,2 AAN årgang 1992. Kun den lille blæser var aktion. Til sidst endte det med, at jeg udskiftede køleren - og problemet var løst.

Mener at huske, at den store blæser er siliconeaktiveret. Dvs. at den går i indgreb og følger motoromdrejninger, når den når en vis temparatur. Og ellers padler den bare langsomt rundt. Men er lidt usikker om din NG motor har denne løsning, eller om din store blæser er elektrisk?
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Mht. at luse stikket på føleren, så regner jeg med, at du mener den føler i bunden af køleren?

PÅ min motor er der kun én ventilator, den der sidder på den store vandkøler ved siden af motoren. Den er iøvrigt elektrisk, det er jeg 99% sikker på.

Vi fik ikke tjekket kølesystem inden vi byggede motoren over i min bil. Min bil er oprindeligt født med en ABK motor.
Ham der hjalp med projektet fortalte at ventilatoren kun har kørt én gang da han havde den til syn og den kogte. Siden har den været død. Vi skiftede så div. temperatur følere efterfølgende + den lille køler foran som vi mistænkte for at være årsag til overophedning, desværre uden held.

Jeg er bare lidt tilbageholdende med straks at købe ny køler specielt fordi der er to forskellige typer vandkøler, en til klima og en uden. Min er med klima anlæg. Så det burde vel give sig selv, men den køler er lidt pebret.....
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af GertH »

Jeg ville prøve det mojo skriver mht. at luse stikket for at se om blæser virker. Blæser starter ofte når du holder stille eller stopper motor. Hvis blæser er ok, må det næsten være føler nederst på køler der er defekt. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af coupefritz »

Blæser starter ofte når du holder stille eller stopper motor


Vær opmærksom på at på nogle modeller kører blæser kun med tænding på. Kunne du evt. vise et billede af køler og blæser?
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af mojo »

det må være denne tegning.
og ja jeg mener føleren i køleren,jeg tror din er med 3 ledninger og altså 2 trins kølerblæser og der er man ikke i tvivl når den går op på trin 2 :)
Vedhæftede filer
køler.png
køler.png (11.71 KiB) Vist 22777 gange
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af Høy »

Det er en termokontakt og ikke en temperaturføler.

Den ser nogenlunde sådan her ud: http://www.ebay.de/itm/Thermoschalter-Temperaturschalter-Kuhlerlufter-fur-AUDI-VW-passend-/311360336986?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item487e85b45a

Den sidder bagudvendt i det hul, som er lukket med en rød prop her: http://www.ebay.de/itm/KUHLER-Wasserkuhler-BEHR-Erstausruster-Audi-90-Audi-S2-Audi-Coupe-Audi-80-/191574974555?pt=LH_DefaultDomain_77&fits=Make%3AAudi%7CType%3AS2+quattro&hash=item2c9ac2205b

Så vidt jeg husker er stelledningen den midterste (det kan du se ved at trække gummimanchetten på ledningen til side: stelledningen er typisk brun).

Hvis du laver en lille kabellus, kan du forbinde en af de andre med stelledningen, og propellen skal starte (med tændingen slået til). Termokontakten er bare en afbryder, der lukker strøm igennem ved en bestemt temperatur (eller to forskellige temperaturer).

Bliv ikke forskrækket, når den starter/hvis den starter, og lad være med at have fingrene i nærheden af propellen, for der er hug på den. Hvis den starter, er termokontakten defekt. Ellers er der noget andet galt, evt. motoren til propellen. Du kan også teste propellen ved at forsyne den direkte, men pas igen på ikke at få fingrene i maskineriet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Det er præcist den konfiguration og jep, ventilatoren er med 3 ledninger.

Tror dog ikke det er føleren i bunden af køleren den er gal med, den er sprit ny. Men da der ikke er ordentligt flow i systemet idet nederste kølerslange forbliver kold indtil jeg åbner ekspansions beholderen har jeg valgt at købe en ny køler -

Fik en forklaring i dag om forskellen på kølere til klima og uden klima. Kølere der skal køre sammen med klima kondensator har mindre modstand inden i køleren for at få kølervæske hurtigere igennem, hvor kølere der skal køre alene uden klima kondensator har større modstand for at holde vandet længere inden i køleren.

Anyway når den nye køler kommer hjem fra Tyskland og er monteret håber jeg at kunne skrive "problem løst"

ATP autoteile kan varmt anbefales, hurtig levering hvis det er lagervare og fornuftige priser. Skal give 1500 for en BEHR køler incl. levering.
https://www.atp-autoteile.de/group/1110 ... 45/details

coupefritz, nævnte at en ny køler løste hans problem. Og den køler der pt. sidder i min bil har haft ca. et år til at slagge helt til. Da motor osv. har været adskilt og først i feb./ marts blev monteret i cabben. Jeeg havde dog ikke skænket den tanke at en køler måske kan blive defekt af bare at stå.
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af mojo »

hvorfor spørger du om råd når du ikke vil efterprøve de forslag der kommer? det vil tage dig kortere tid at kontrollere din blæser end jeg brugte på at gå på nettet og logge ind på vagcat og finde din bil og tegninger og logge på audiclub og svare dig. [WINKING FACE]
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Nu har jeg skam også tænkt mig at efterprøve og følge de råd der er fremkommet!

Men problemet er tosidet. overophedning kommer ikke kun fordi ventilatoren ikke starter. Så når fejlsøgningen går igang, og køleren bliver skiftet, så kan vi udelukke defekt køler og gå videre med ventilatoren. I stedet for at bruge flere timer på en ventilator, og så stadig stå tilbage med en motor der overopheder!

Efter a have talt med en gut som ved noget om forskelle på de kølere og hvordan de fungerer og da jeg ikke ved om det er den ene eller anden type køler der sad på den donorbil som motoren stammer fra, valgte jeg at få fat i en køler som jeg med garanti ved passer til klima anlæg og så tage den derfra. Den viden jeg har nu, havde jeg ikke da jeg oprettede tråden.

I øvrigt kan jeg oplyse at ventilatoren kører når den får direkte strøm fra batteriet
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Problemet med overophedning er delvist løst nu.

Problemet var faktisk to problemer.

1. Den gamle køler var defekt, så der var ikke gennemløb, dette gav sig bl.a udslag i at den nederste kølerslange ikke blev varm. Så køleren blev skiftet, det bevirkede at temperaturen steg langsommere, men problemet var ikke løst stadigvæk, temperaturen blev stadig alt for høj bl.a. fordi blæseren ikke startede.

Jeg fandt den gamle relæ boks fra da jeg havde en 2.0 ABK motor i, og kunne se, at den relæ boks som sidder i nu, "manglede" to relæer - de to i højre side (Nr. 214). Fik sat dem i, og lusede endnu engang stikket, som sidder ved temperatur sensoren i bunden af køleren. Blæseren startede nu, dog kun på de høje omdrejninger, de lave omdrejninger ville den ikke starte på, så skal have kigget på det stik og se om det skal udskiftes eller om der kan være noget andet. Har testet med direkte strøm og blæseren kan / kører ved to omdrejninger, 150W og 300W, samt der er tre stik hele vejen igennem.....så kan være en dårlig forbindelse / knækket ledning osv.

Anyway, nu var det bare at krydse fingre for at blæseren ville blive aktiveret af temperatur sensoren i bunden af køleren, for at kunne udelukke defekt sensor.

Motoren blev startet for gud ved hvilken gang og mens den langsomt varmede op trippede jeg rundt om bilen, mærkede på slangerne, derefter ind og følge temperaturmåleren i instrument bordet.....

Da temperaturen på instrument bordet nåede ca. 105 grader, gik blæseren igang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Og den holder temperaturen stabilt omkring de 105 grader.

Det som stadig mangler, er at der ikke er afterrun på blæseren efter motoren er slukket, og så det med de lave omdrejninger på blæseren.

Men nu kan jeg da komme ud og nyde bilen med kalechen nede, og lyden af en række 5'er, efter at bilen har stået stille i et år........pga. ombygning.

Tror også det er ved at være på tide at mine negle vokser ud igen..........


Jeg tænkte at jeg ville komme med en status opdatering, og samtidig sige tak til dem som har bidraget herinde,

Jeg ved, jeg ikke gjorde tingene i den rækkefølge som blev foreslået, men tak alligevel og tak for jeres tålmodighed O:)
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af coupefritz »

Synes 105 grader er højt - har du tjekket thermostaten?

Afterrun - hvor blæseren kører med slukket motor, bliver vist styret af et relæ i sikringsboksen, som ikke alle modeller har fra standard.
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Ja termostaten er checket og er skiftet med en der åbner ved ca 87 grader. Men tror faktisk den viser for høj temperatur i instrument bordet.

Når jeg kører, holder den en temperatur omkring 97/98 grader. Holder jeg stille stiger den til lidt over 100 grader.

Testet her til morgen...på vej til arbejde.

Kan det passe at der på topstykket også sidder en føler der også styrer afterrun på ventilator? Se vedhæftede det er pos. 21. VAG nr. 053 919 369 A, som også sidder på min. Kan man evt. kortslutte benene på den føler og så skulle blæseren køre uden der er tænding på?

919-065 følere motor olietryk osv..pdf
(155 KiB) Downloadet 877 gange


Er der evt. en anden måde der kan testes for evt. dårlig forbindelse mht. afterrun på ventilator?
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af SorenR »

Afterrun... Det er da noget med vandkølet turbo og elektrisk vandpumpe...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Nej da, ikke kun turbo og elektrisk vandpumpe (har ikke turbo eller ejet en bil med turbo, så det skal jeg ikke gøre mig klog på)

Anyway den føler der sidder på topstykket er til at starte ventilatoren når bilen er slukket og tændingen er taget fra, korstluttede de to stik og blæseren startede med det samme.

Så ny føler skal bestilles.

Mangler så kun at finde ud af at få blæseren til at starte på de lave omdrejninger....forventer at det kan sænke temperaturen yderligere 3-4 grader.

Efter at have kørt hjem fra arbejde i dag i blændende vejr, og have fulgt temperatur måleren nøje, kan jeg se, at temperaturen holder sig stabilt lige omkring 100 grader......men har hørt fra andre med NG motor og den køler konfiguration at de generelt ligger noget højere i temperatur end biler med normal køler foran motoren.
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af Poe »

Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af Havberg »

Min GT med 2.2 HY 100 KW motor kan nu også finde på at starte kølerblæser længe efter man har slukket motor og lukket og låst bilen... Tror jeg har oplevet det op til 5-10 minutter efter motoren er stoppet hvis den har kørt en længere tur, så det er bestemt ikke kun forbeholdt turbo biler.

Køler configurationen på min GT ligner rigtigt meget den tegning der er længere oppe i tråden, og jeg havde også bøvl med st den overophedede pga en køler der ikke var gennemløb i.

Problemet var at der sidder en termokontakt i bunden af køleren og uden ordenligt gennemløb blev kontakten aldrig varm nok til at tænde blæseren
Omtalte kontakt kan (kunne) så vidt jeg husker og fåes med forskellige temperatur settings, så man kunne få en der startede før eller senere.

Føleren til viseren i instrument bordet sidder (igen på en GT) i den øverste kølerslange fra topstykket. Den kan derfor godt vise noget lunere end der er ved termostaten som sidder på den nederste kølerslange.

Umiddelbart vil jeg dog også mene at 105 grader før blæseren starter er i overkanten og 98 grader ved kørsel det samme.

Har du alle afdæknings skjolde omkring køleren på plads?
De mangler ofte men er vigtige for st sikre korrekt flow af luft gennem køleren når den sidder skubbet ind bag venstre lygte..

Jeg kørte en kort overgang uden skjoldene på min GT og selv ved motorvejs hastigheder var vand temperaturen markant højere end med skjoldene monteret
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af jms »

Korrekt, at der kan fåes termokontakter med forskellige start temperaturer. Har faktisk lige bestilt en ny, der slutter kredsløbet ved 93 gr. på de høje blæser omdrejninger. Den der sidder i nu, starter først ved 102 grader. Så regner med, at det vil afhjælpe de høje temperaturer...at blæseren sætter ind langt tidligere end nu.

https://www.atp-autoteile.de/product/0/64006/details
Men jep, den køler er akkilleshælen på NG motoren..... :cry:


Mht. skjolde så sidder der pt. kun det skjold der dækker af ind mod motoren, mangler lige at få lagt det andet skjold på, som dækker ind over kondensator og køler.

Testede relæer i går for at se om et defekt relæ kunne være årsag til at ventilatoren ikke kører på trin 2 (som er de lave omdrejninger), men alle relæer virkede, men nu vil blæseren kun køre på de høje omdrejninger, også når jeg sætter direkte strøm på den. Hvilket er lidt underligt da jeg ved jeg har haft blæseren til også at køre med de lave omdrejninger ved direkte strøm ved at flytte + strømmen (blæseren har tre kontakter ligesom stikket).


Så udover en ny termo kontakt røg der en ny blæser med i indkøbskurven.....at den gamle ventilator nu ikke vil køre med lave omdrejninger, kan det skyldes at jeg satte 12 volt til den, så den kreds nu er brændt af på ventilatoren, men jeg ved faktisk ikke?

https://www.atp-autoteile.de/product/0/87156/details

hmm ender nok med, at jeg må have bilen forbi en auto elektriker for at få løst problemet med blæsertrin 2

noget helt andet, kan man på nogen måde rense motoren noget additiv i benzinen, syntes den lugter lidt ud af udstødningen - lidt ala lugten af gammel motor [-o< ....men måske det relaterer sig til varmeproblemet også....
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Motor: 2.3E NG 98kW overopheder……?????

Indlæg af Havberg »

har du dæk skjoldene under bunden og toppen af kølereb også?
synes ofte jeg har set især den nederste mangle på mange biler, da de ofte går i stykker over tid og aldrig bliver erstattet.
den skal være dækket af på alle fire sider for at der kommer korrekt flow igennem køleren :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"