el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg om klima & varmeanlæg
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Hej!
Er der nogen som har et el-diagram over mit klimaanlæg? Der er tale om et fabriksmonteret automatisk anlæg fra marts 1993.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af Kokken »

HME skrev:Hej!
Er der nogen som har et el-diagram over mit klimaanlæg? Der er tale om et fabriksmonteret automatisk anlæg fra marts 1993.
Mvh
HME
Vedhæftede filer
klima audi 80.png
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Tak for hjælpen Brian. Har sendt dig en PM.
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Jeg har nu konstateret, at mit klimaanlæg ikke køler fordi kompressorens magnetkobling ikke får spænding, når betjeningsknappen betjenes og "snefnugtegnet" vises i displayet. Det er lidt svært at se på ovenstående diagram hvor evt. sikring og relæ sidder. Kan nogen hjælpe med ledningsføringen til magnetkoblingen og hvor en evt. sikring og/eller relæ befinder sig?
Mvh HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Jeg har nu fundet et relæ under instrumentbordet, som forsyner magnetkoblingen med spænding fra relæets "30"-ben. Der er imidlertid ikke spænding på "30"-ledningen til relæet, og det er ikke muligt at følge den sort/røde ledning, da den forløber i et stort bundt ledninger omviklet med isolerbånd. Kan nogen fortælle mig hvor denne sort/røde "30"-ledning er tilsluttet batterispænding? eller hvor jeg finder et detaljeret el-diagram? Jeg har brugt nettet og ETKA men kun fundet ud af, at ledningen er samlet et sted med andre ledninger - men ikke hvor denne samling befinder sig. Håber nogen af forums eksperter har et svar eller et detaljeret el-diagram.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

Jeg har kun diagram for B3. Der sidder et relæ (J32) på plads nr. 4 ved ekstra relæerne. Den forsyner magnetkobling fra terminal 87 (grøn/gul ledning). Terminal 30 er med sort ledning (2,5mm2) som går til aircon display (E87) - Terminal 19, samt lavtryk pressostat (F73).

Måske det hjælper, selvom det er en anden model :)
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Hej Karsten
Det minder meget om mit system. Relæet sidder på samme plads, men "30"-ledningen går ikke til A/C-displayet. Her er kun en masse ret tynde ledninger (fuldautomatisk A/C). Jeg har fundet dette diagram, som passer meget godt med mit anlæg, og hvoraf fremgår, at relæet spændingsforsynes fra en fælles samling, som jeg altså ikke kan finde.
http://autolib.diakom.ru/CAR/Audi/1997/ ... /fig02.pdf
Da der ikke er andre fejl i elsystemet, må der være batterispænding i samlingen, så fejlen må være, at ledningen til relæet er brudt, f.eks. ved en sikring eller ved at ledningen er faldet af samlingen. Har du mulighed for at sende et link til det diagram du har set på?
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

HME skrev:Hej Karsten
Jeg har fundet dette diagram, som passer meget godt med mit anlæg, og hvoraf fremgår, at relæet spændingsforsynes fra en fælles samling, som jeg altså ikke kan finde.
http://autolib.diakom.ru/CAR/Audi/1997/ ... /fig02.pdf

Det diagram du linker til der, går sort/blå også til klima display. Umiddelbart skulle den gå via det store røde stik(10+5 ben), der sidder stiksamlingerne ved ekstrarelæerne. Det kan godt være at den skifter til sort farve her.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Jeg er ikke helt med på hvad du mener Karsten. Jeg kan se på diagrammet en rød/sort ledning til displayet men ikke en sort/blå. Til højre i ekstrarelæerne har jeg ikke en rød stiksamling men 5 stk. i andre farver end rød, og det ser ud som om alle ledningerne har et mindre tværsnit end den rød/sorte jeg søger.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

Ok, jeg har kigget alle motorerne igennem for B3, og de har alle et rødt stik. Det er nok blevet ændret til B4 :(

I det diagram du linker til, sidder der en sort/blå ledning på terminal 4 ved A/C COMPRESSOR CLUTCH RELAY. Den løber over i en fælles samling og videreføres til side 1 ved overførsel 4 i venstre side. På diagrammets side 1 kommer den ind i højre side ved overførsel 4, og løber direkte over i terminal 3A/C CONTROL HEAD.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Helt rigtigt, den sort/blå på terminal 4 (relæ for magnetkobling) er med +12V og er den "30"-ledning hvis samlingspunkt jeg søger (den sorte prik på diagrammet). Jeg vil prøve at frigøre sikringspanelet i vandkassen for at se, om der er en samling i forbindelse med den 30A sikring, som er vist på diagrammet (hvis det også er udført sådan på min bil). Beklager at jeg har lavet en skrivefejl i mit sidste indslag: ombyttet sort/rød og sort/blå.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Der var ikke noget interessant i forbindelse med sikringskassen. Til gengæld har jeg konstateret, at der er ca. 4V på "30-ledningen" når jeg sætter tænding på eller starter motoren. Det er temmeligt mystisk, for så får "30-ledningen" ikke spænding direkte fra batteriet, som det ellers er vist på de diagrammer, jeg har set, men via en eller anden komponent. Håber nogen kan hjælpe med en forklaring.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

Jeg er i tvivl om det er samme diagram vi kigger på. Det jeg kigger på er sort/blå ikke tilsluttet batteriet. Jeg kan ikke finde nogen 30A sikring på diagrammet. Der er en rød/blå ledning med 15A sikring der tilsluttes A/C enheden...

Jeg kigger på dette diagram: http://autolib.diakom.ru/CAR/Audi/1997/ ... /fig02.pdf

EDIT: Nu er jeg med... Den sikring du snakker om sidder bag et relæ. Der står "HOT WITH LOAD".
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Netop! Sikring nr 25 (30A) men samlingen (den sorte prik) kan jeg altså ikke finde - men diagrammet behøver jo heller ikke at gælde for min bil. Har du et bud på hvorfor jeg kan måle ca.4V med tænding på?
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

Desværre ikke uden et korrekt ledningsdiagram. Det kan være 1000 ting. Du kan eventuelt måle de 4V mens du ta'r sikringer ud af sikringsboksen én af gangen, og ser hvornår de 4V forsvinder. Kontrollér hvad der er tilsluttet den sikring, og kontrollér derefter de tilsluttede komponenter for den ledning til "4V"-ledningen.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Hej Karsten,
Det viser sig, at det er sikring S17 (30A), som imidlertid kun er tilsluttet klimaanlæg og blæser. Jeg har haft boksen med klimadisplayet ude, men der er ingen "30-samlinger" bag det, så det befinder sig nok et sted bag handskerummet. Jeg må så i gang der. Har lige skrevet til AudiFieber.de for at høre, om nogen der, som har et diagram.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

Måske kan du bruge et diagram fra en 100 årgang 1993?

/Søren
Vedhæftede filer
KlimaDiagram 2af2.pdf
(466.34 KiB) Downloadet 902 gange
KlimaDiagram 1af2.pdf
(571.78 KiB) Downloadet 897 gange
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

bertlov skrev:Måske kan du bruge et diagram fra en 100 årgang 1993?

/Søren
Desværre ligner det ikke HME's bil. På diagrammet går ledningen direkte ind i A/C enheden, og det gør den ikke her :(
Men tak for forsøget (y)
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

I ledningsnettet til mit klima er punktsamlingen inde i ledningsnettet, og ikke mulig at finde, medmindre man åbner isoleringen/omviklingen på hele ledningsbundtet.
Tror du ikke nærmere at det er en defekt "lavtryk pressostat (F73)" der laver balladen?

Jeg har et klimaledningsnet og kontrolenhed til at ligge, hvis det kan have interesse (Fra en 100 som på diagrammet)?

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Hej Karsten og Søren,
Tak for jeres input. Klimadiagram 1 minder jo stærkt om mit anlæg, men 30-terminalen på mit magnetkoblingsrelæ har kun een rød/sort ledning, men den kommer måske fra lavtrykspressostaten, som måske slutter forbindelse til batteri +? Det må jeg lige undersøge, hvis jeg ellers kan finde lavtrykspressostaten. Der er heller ingen "30-punktsamling" bag handskerummet, så den er nok skjult i ledningsbundtet, som Søren beskriver. Det er underligt, at det skal være så svært at finde et diagram over mit A/C-anlæg. Det må jo eksistere, selv om der ikke er produceret mere end 1870 enheder af min bil. Jeg har brugt megen tid på at finde det på nettet, men hidtil uden resultat. Jeg har heller ikke fået svar fra AudiFieber endnu. Er der nogen som ved, om man kan få hjælp direkte fra Audi-fabrikken?
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"