Ingen varme i bagruden

Indlæg om elektrisk & elektronisk udstyr
Besvar
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Ohøj!

Jeg har konstateret, at varmen i bagruden ikke virker. Når jeg trykker på knappen i instrumentbordet, lyser knappen godt nok op, men der sker aldrig noget. Jeg har kontrolleret sikringen i motorrummet, som også ser okay ud.

Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg kommer videre med fejlsøgningen?

For god ordens skyld skal det nævnes der er tale om en Audi 80 2.6 avant fra januar 1993 :)
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af thoj »

Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af Høy »

Prøv at trække kontakten ud af instrumentbrættet. Når du har gjort det, piller du huset af den og sætter den til stikket igen.

Aktiver kontakten, og pres messinglaskerne ind imod kontaktpunkterne (du kan kun se dem, hvis du har fjernet huset).

Hvis det hjælper, og ruden så virker, skal du bare renovere kontakten eller have fat i en ny. Du kan også lave din egen kontakt, men den skal kunne holde til omkring 30A. I realiteten er det nok kun 20, men sikringen er på 30. På C4 findes der en kontakt med et relæ indbygget. Det har din muligvis også, da den er nyere end min, men kontakten med relæet kan også repareres eller loddes efter.

Billede

thoj: Reparationsmidlet er beregnet til at reparere enkelte tråde.

EDIT: Det her er også det letteste sted at kontrollere, om ledningerne er knækket ved hængslet. Når du har afbrudt kontakten fra ledningen, skal der være 12 V i den hvide/gule ledning, mens der skal være stelforbindelse i den hvide (begge ledningerne er relativt tykke (ca. 2,5 kvadrat)). Hvis der ikke er stel, er ledningen formodentlig knækket i bagklappens hængseldel. Det eneste, kontakten gør, er at forbinde de to ledninger med hinanden. Det er ikke sikkert, at dine ledninger har de nævnte farver, men det vil være to relativt tykke ledninger, du skal kigge på.

EDIT2: Fandt et diagram, selv om det næppe er rigtigt, at plus kommer fra klemme 31 som vist. Hvis du ikke har plus, kan du tjekke, om der er plus på den ene side af sikringen 16 (30A).

http://www.clublos.de/audi/ueber-den-audi-80-90-typ89/stromlaufplaene-audi-80-90

\Alex
Senest rettet af Høy 28/11/2016 19:51, rettet i alt 2 gange.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af thoj »

thoj: Reparationsmidlet er beregnet til at reparere enkelte tråde.


Yup.
Har faktisk ikke lagt mærke til hvordan trådene "går ind i " ruden, men på min gamle Laguna var der to tråde i bunden af ruden som så snoede sig i hele bagruden og har har jeg oplevet at den ene af de tilførende tråde revet / slidt over, hvilket resulterede i at der ikke var nogen af trådene der virkede.
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af mojo »

knækket ledning ved hængslet måske..
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

@Høy: Kan kontakten godt være defekt selvom lampen virker?

@mojo: Oppe i toppen? Gummi-coveret er intakt, er det nok til at pille af for at kontrollere?

@thoj: det må jeg prøve, hvis de andre ting fejler. Umiddelbart ser trådene okay ud
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af Høy »

Ja, det kan den godt. Det er samme plusforbindelse til indikatorlampen, men stel er separat, og det er kontaktsættene dermed også.

Hvis der kommer lys i den ru del af knappen, når du trykker på knappen, er der plus til rådighed. Bagrudesymbolet (rødt) er en del af kabinebelysningen og har separate forbindelser.

Så er det bare at måle, om der er gennemgang til stel i den anden tykke ledning. Hvis der er det, er kontakten i stykker.

Det er 10 gange lettere at tjekke det hele ved kontakten. Hvis der ikke er stel i den hvide ledning, kan du åbne manchetten ved bagklappen. Ellers er der ingen grund til det. Fra bagruden og tilbage til et stelpunkt er ledningen brun og også 2,5 kvadrat. Resten af ledningerne er tynde som hår, så de her skulle være til at finde.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af morten00 »

jorlund skrev:@mojo: Oppe i toppen? Gummi-coveret er intakt, er det nok til at pille af for at kontrollere?
Prøv at se her, specielt billederne forneden viewtopic.php?t=8674

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Kæft, I er gode! Jeg prøver at gå i krig, når jeg finder noget dagslys - det er ikke sikkert, det bliver før weekenden :)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af MortenAa »

Er det en avant du har dig? hvis det er en sedan så går ledningerne til varme op i bagerste stolpe i venstre side. og de burde ikke knække ;)
På min gamle sedan var den ene ledning irret over der hvor de er monteret på ruden, noget lort at lodde fast igen.

Har måske en kontakt liggende, alternativt kan du komme forbi og så kan vi bytte over med min for test.
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Det er en Avant. Tak for tilbuddet, men der er et stykke til Hvidovre fra Århus :)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af MortenAa »

Okay, så kig på ledningerne der er i venstre side af klappen, det kan være andre ting heller ikke virker, f.eks. tågebaglys. :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Jeg prøvede at trække kontakten ud, men det går ikke så let. Jeg kunne fint trække selve knappen af kontakten, men derefter kan jeg ikke komme videre. Er der et trick? Jeg har radioen ude, men kan ikke trykke hårdt nok nedefra med mine kontorfingre.

Og mens vi er ved det: Der er gået en pære til spændingsmåleren nede til højre ved de 3 bonus-instrumenter. Hvordan kommer jeg nemmest til at skifte det?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af Høy »

Den der metaltap, du kan se oven på kontakthuset på billedet i næstøverste indlæg, kan kile sig fast i konsollen, fordi den ikke sidder særligt godt fast i selve kontakten. Når man trækker, bøjer den endnu mere, og problemet forstærkes, indtil den knækker.

Der er en til nedad, men den skulle ikke være noget problem, hvis du har taget radioen ud.

Billede

Find en stållineal eller en lille skruetrækker, og stop den ind over midten af kontakten, så du kan få trykket metaltappen helt bagud. Her kan du være så heldig, at den brækker af i bagenden af kontakten og dermed løser problemet.

Hvis den ikke knækker af, skal du have skruetrækkeren ind ved siden af metaltappen og dreje skruetrækkeren ind mod midten, så du trykker selve fligen nedad. Derefter kan kontakten trækkes ud.

Jeg må indrømme, at jeg tog fat i mine med en voldsom tang, fordi det var pisse irriterende at få dem ud. Bagefter har jeg amputeret alle metaltappene på oversiden, så det altid bare er et spørgsmål om at tage radioen ud.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Det gik bedre med at trække kontakten ud i anden omgang. Til gengæld kan jeg ikke få fat i stikket, som kontakten sidder i inde bagved - og det vil i hvert fald ikke med ud. Så jeg kan ikke rigtig komme afsted med at måle noget inde bagved. Til gengæld fik jeg taget livet af et par af de små pærer til kabinebelysningen, knækket den ene plastiktap til huset på kontakten og drænet batteriet for strøm. Al begyndelse er svær :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af Høy »

Så stik armen ind igennem åbningen til radioen, og træk stikket ned den vej. Sådan kan du også holde imod, når du skal have stikket på kontakten igen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Der sidder en plastikplade mellem radioen og knapperne ovenover, som går hele vejen ind. Der er kun en smal åbning, hvor jeg kan få en finger igennem. Jeg måtte have en hånd ind via handskerummet for at holde imod, da jeg skulle samle skidtet igen.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af Høy »

Kan du så ikke få fat i stikket og måle via handskerummet?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Tror lige jeg skal se på det med friske øjne ved dagslys i morgen :)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Ingen varme i bagruden

Indlæg af jorlund »

Havde manchetten af omme ved bagklappen. Der var en flok ledninger viklet ind i isolerbånd, så jeg gætter på at nogen tidligere har forsøgt at reparere det. Det var lige koldt nok at ordne bil i indkørslen i dag, så jeg vælger nok at leve med det indtil videre. Til gengæld fik jeg skiftet batteri og et par pærer i instrumentbelysningen, så det har ikke været helt forgæves
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"