Ingen varme i bagruden
Ingen varme i bagruden
Ohøj!
Jeg har konstateret, at varmen i bagruden ikke virker. Når jeg trykker på knappen i instrumentbordet, lyser knappen godt nok op, men der sker aldrig noget. Jeg har kontrolleret sikringen i motorrummet, som også ser okay ud.
Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg kommer videre med fejlsøgningen?
For god ordens skyld skal det nævnes der er tale om en Audi 80 2.6 avant fra januar 1993
Jeg har konstateret, at varmen i bagruden ikke virker. Når jeg trykker på knappen i instrumentbordet, lyser knappen godt nok op, men der sker aldrig noget. Jeg har kontrolleret sikringen i motorrummet, som også ser okay ud.
Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg kommer videre med fejlsøgningen?
For god ordens skyld skal det nævnes der er tale om en Audi 80 2.6 avant fra januar 1993
Re: Ingen varme i bagruden
Kender ikke din bil spec men hvis det er varme trådene kan du prøve:
https://www.thansen.dk/vaerktoj/specialvaerktoj/bil-specialvaerktoj/tilbehor/el-bagrude-rep.saet-circuit-loctite/n1226675558/pn1227204747/
https://www.thansen.dk/vaerktoj/specialvaerktoj/bil-specialvaerktoj/tilbehor/el-bagrude-rep.saet-circuit-loctite/n1226675558/pn1227204747/
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Re: Ingen varme i bagruden
Prøv at trække kontakten ud af instrumentbrættet. Når du har gjort det, piller du huset af den og sætter den til stikket igen.
Aktiver kontakten, og pres messinglaskerne ind imod kontaktpunkterne (du kan kun se dem, hvis du har fjernet huset).
Hvis det hjælper, og ruden så virker, skal du bare renovere kontakten eller have fat i en ny. Du kan også lave din egen kontakt, men den skal kunne holde til omkring 30A. I realiteten er det nok kun 20, men sikringen er på 30. På C4 findes der en kontakt med et relæ indbygget. Det har din muligvis også, da den er nyere end min, men kontakten med relæet kan også repareres eller loddes efter.
thoj: Reparationsmidlet er beregnet til at reparere enkelte tråde.
EDIT: Det her er også det letteste sted at kontrollere, om ledningerne er knækket ved hængslet. Når du har afbrudt kontakten fra ledningen, skal der være 12 V i den hvide/gule ledning, mens der skal være stelforbindelse i den hvide (begge ledningerne er relativt tykke (ca. 2,5 kvadrat)). Hvis der ikke er stel, er ledningen formodentlig knækket i bagklappens hængseldel. Det eneste, kontakten gør, er at forbinde de to ledninger med hinanden. Det er ikke sikkert, at dine ledninger har de nævnte farver, men det vil være to relativt tykke ledninger, du skal kigge på.
EDIT2: Fandt et diagram, selv om det næppe er rigtigt, at plus kommer fra klemme 31 som vist. Hvis du ikke har plus, kan du tjekke, om der er plus på den ene side af sikringen 16 (30A).
http://www.clublos.de/audi/ueber-den-audi-80-90-typ89/stromlaufplaene-audi-80-90
\Alex
Aktiver kontakten, og pres messinglaskerne ind imod kontaktpunkterne (du kan kun se dem, hvis du har fjernet huset).
Hvis det hjælper, og ruden så virker, skal du bare renovere kontakten eller have fat i en ny. Du kan også lave din egen kontakt, men den skal kunne holde til omkring 30A. I realiteten er det nok kun 20, men sikringen er på 30. På C4 findes der en kontakt med et relæ indbygget. Det har din muligvis også, da den er nyere end min, men kontakten med relæet kan også repareres eller loddes efter.
thoj: Reparationsmidlet er beregnet til at reparere enkelte tråde.
EDIT: Det her er også det letteste sted at kontrollere, om ledningerne er knækket ved hængslet. Når du har afbrudt kontakten fra ledningen, skal der være 12 V i den hvide/gule ledning, mens der skal være stelforbindelse i den hvide (begge ledningerne er relativt tykke (ca. 2,5 kvadrat)). Hvis der ikke er stel, er ledningen formodentlig knækket i bagklappens hængseldel. Det eneste, kontakten gør, er at forbinde de to ledninger med hinanden. Det er ikke sikkert, at dine ledninger har de nævnte farver, men det vil være to relativt tykke ledninger, du skal kigge på.
EDIT2: Fandt et diagram, selv om det næppe er rigtigt, at plus kommer fra klemme 31 som vist. Hvis du ikke har plus, kan du tjekke, om der er plus på den ene side af sikringen 16 (30A).
http://www.clublos.de/audi/ueber-den-audi-80-90-typ89/stromlaufplaene-audi-80-90
\Alex
Senest rettet af Høy 28/11/2016 19:51, rettet i alt 2 gange.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Ingen varme i bagruden
thoj: Reparationsmidlet er beregnet til at reparere enkelte tråde.
Yup.
Har faktisk ikke lagt mærke til hvordan trådene "går ind i " ruden, men på min gamle Laguna var der to tråde i bunden af ruden som så snoede sig i hele bagruden og har har jeg oplevet at den ene af de tilførende tråde revet / slidt over, hvilket resulterede i at der ikke var nogen af trådene der virkede.
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Re: Ingen varme i bagruden
knækket ledning ved hængslet måske..
Re: Ingen varme i bagruden
@Høy: Kan kontakten godt være defekt selvom lampen virker?
@mojo: Oppe i toppen? Gummi-coveret er intakt, er det nok til at pille af for at kontrollere?
@thoj: det må jeg prøve, hvis de andre ting fejler. Umiddelbart ser trådene okay ud
@mojo: Oppe i toppen? Gummi-coveret er intakt, er det nok til at pille af for at kontrollere?
@thoj: det må jeg prøve, hvis de andre ting fejler. Umiddelbart ser trådene okay ud
Re: Ingen varme i bagruden
Ja, det kan den godt. Det er samme plusforbindelse til indikatorlampen, men stel er separat, og det er kontaktsættene dermed også.
Hvis der kommer lys i den ru del af knappen, når du trykker på knappen, er der plus til rådighed. Bagrudesymbolet (rødt) er en del af kabinebelysningen og har separate forbindelser.
Så er det bare at måle, om der er gennemgang til stel i den anden tykke ledning. Hvis der er det, er kontakten i stykker.
Det er 10 gange lettere at tjekke det hele ved kontakten. Hvis der ikke er stel i den hvide ledning, kan du åbne manchetten ved bagklappen. Ellers er der ingen grund til det. Fra bagruden og tilbage til et stelpunkt er ledningen brun og også 2,5 kvadrat. Resten af ledningerne er tynde som hår, så de her skulle være til at finde.
\Alex
Hvis der kommer lys i den ru del af knappen, når du trykker på knappen, er der plus til rådighed. Bagrudesymbolet (rødt) er en del af kabinebelysningen og har separate forbindelser.
Så er det bare at måle, om der er gennemgang til stel i den anden tykke ledning. Hvis der er det, er kontakten i stykker.
Det er 10 gange lettere at tjekke det hele ved kontakten. Hvis der ikke er stel i den hvide ledning, kan du åbne manchetten ved bagklappen. Ellers er der ingen grund til det. Fra bagruden og tilbage til et stelpunkt er ledningen brun og også 2,5 kvadrat. Resten af ledningerne er tynde som hår, så de her skulle være til at finde.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Ingen varme i bagruden
Prøv at se her, specielt billederne forneden viewtopic.php?t=8674jorlund skrev:@mojo: Oppe i toppen? Gummi-coveret er intakt, er det nok til at pille af for at kontrollere?
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Re: Ingen varme i bagruden
Kæft, I er gode! Jeg prøver at gå i krig, når jeg finder noget dagslys - det er ikke sikkert, det bliver før weekenden
Re: Ingen varme i bagruden
Er det en avant du har dig? hvis det er en sedan så går ledningerne til varme op i bagerste stolpe i venstre side. og de burde ikke knække
På min gamle sedan var den ene ledning irret over der hvor de er monteret på ruden, noget lort at lodde fast igen.
Har måske en kontakt liggende, alternativt kan du komme forbi og så kan vi bytte over med min for test.
På min gamle sedan var den ene ledning irret over der hvor de er monteret på ruden, noget lort at lodde fast igen.
Har måske en kontakt liggende, alternativt kan du komme forbi og så kan vi bytte over med min for test.
Mvh. Morten
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Re: Ingen varme i bagruden
Det er en Avant. Tak for tilbuddet, men der er et stykke til Hvidovre fra Århus
Re: Ingen varme i bagruden
Okay, så kig på ledningerne der er i venstre side af klappen, det kan være andre ting heller ikke virker, f.eks. tågebaglys.
Mvh. Morten
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Re: Ingen varme i bagruden
Jeg prøvede at trække kontakten ud, men det går ikke så let. Jeg kunne fint trække selve knappen af kontakten, men derefter kan jeg ikke komme videre. Er der et trick? Jeg har radioen ude, men kan ikke trykke hårdt nok nedefra med mine kontorfingre.
Og mens vi er ved det: Der er gået en pære til spændingsmåleren nede til højre ved de 3 bonus-instrumenter. Hvordan kommer jeg nemmest til at skifte det?
Og mens vi er ved det: Der er gået en pære til spændingsmåleren nede til højre ved de 3 bonus-instrumenter. Hvordan kommer jeg nemmest til at skifte det?
Re: Ingen varme i bagruden
Den der metaltap, du kan se oven på kontakthuset på billedet i næstøverste indlæg, kan kile sig fast i konsollen, fordi den ikke sidder særligt godt fast i selve kontakten. Når man trækker, bøjer den endnu mere, og problemet forstærkes, indtil den knækker.
Der er en til nedad, men den skulle ikke være noget problem, hvis du har taget radioen ud.
Find en stållineal eller en lille skruetrækker, og stop den ind over midten af kontakten, så du kan få trykket metaltappen helt bagud. Her kan du være så heldig, at den brækker af i bagenden af kontakten og dermed løser problemet.
Hvis den ikke knækker af, skal du have skruetrækkeren ind ved siden af metaltappen og dreje skruetrækkeren ind mod midten, så du trykker selve fligen nedad. Derefter kan kontakten trækkes ud.
Jeg må indrømme, at jeg tog fat i mine med en voldsom tang, fordi det var pisse irriterende at få dem ud. Bagefter har jeg amputeret alle metaltappene på oversiden, så det altid bare er et spørgsmål om at tage radioen ud.
\Alex
Der er en til nedad, men den skulle ikke være noget problem, hvis du har taget radioen ud.
Find en stållineal eller en lille skruetrækker, og stop den ind over midten af kontakten, så du kan få trykket metaltappen helt bagud. Her kan du være så heldig, at den brækker af i bagenden af kontakten og dermed løser problemet.
Hvis den ikke knækker af, skal du have skruetrækkeren ind ved siden af metaltappen og dreje skruetrækkeren ind mod midten, så du trykker selve fligen nedad. Derefter kan kontakten trækkes ud.
Jeg må indrømme, at jeg tog fat i mine med en voldsom tang, fordi det var pisse irriterende at få dem ud. Bagefter har jeg amputeret alle metaltappene på oversiden, så det altid bare er et spørgsmål om at tage radioen ud.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Ingen varme i bagruden
Det gik bedre med at trække kontakten ud i anden omgang. Til gengæld kan jeg ikke få fat i stikket, som kontakten sidder i inde bagved - og det vil i hvert fald ikke med ud. Så jeg kan ikke rigtig komme afsted med at måle noget inde bagved. Til gengæld fik jeg taget livet af et par af de små pærer til kabinebelysningen, knækket den ene plastiktap til huset på kontakten og drænet batteriet for strøm. Al begyndelse er svær
Re: Ingen varme i bagruden
Så stik armen ind igennem åbningen til radioen, og træk stikket ned den vej. Sådan kan du også holde imod, når du skal have stikket på kontakten igen.
\Alex
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Ingen varme i bagruden
Der sidder en plastikplade mellem radioen og knapperne ovenover, som går hele vejen ind. Der er kun en smal åbning, hvor jeg kan få en finger igennem. Jeg måtte have en hånd ind via handskerummet for at holde imod, da jeg skulle samle skidtet igen.
Re: Ingen varme i bagruden
Kan du så ikke få fat i stikket og måle via handskerummet?
\Alex
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Ingen varme i bagruden
Tror lige jeg skal se på det med friske øjne ved dagslys i morgen
Re: Ingen varme i bagruden
Havde manchetten af omme ved bagklappen. Der var en flok ledninger viklet ind i isolerbånd, så jeg gætter på at nogen tidligere har forsøgt at reparere det. Det var lige koldt nok at ordne bil i indkørslen i dag, så jeg vælger nok at leve med det indtil videre. Til gengæld fik jeg skiftet batteri og et par pærer i instrumentbelysningen, så det har ikke været helt forgæves