Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg om elektrisk & elektronisk udstyr
Besvar
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af Lars4733 »

Hej

Jeg vil blot høre om det er normalt at min centrallås, der kun er nøglebetjent virker som følger:

I førerdøren kan jeg kun låse denne op og i - i passagersiden kan jeg låse alle dørene, bagklappen og tankdækslet op og i - også førerdøren.

Kan der være røget noget ledning eller lign af i førerdøren der gør at låsen ikke trækker resten med, men at den godt kan trækkes med når resten af systemet kører?

Det er en Audi 80 2,0E sedan fra 9/92
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af Høy »

Der sidder nogle stænger med forbindelse til låsen (uanset om man har luftstyret eller elektrisk centrallås).

På min havde en af stængerne forrykket sig, så bilen hele tiden låste igen, når man låste op. Beklædningen af døren, og reparationen tog 1 minut.

Når du først ser mekanismen, er det ret indlysende.

Her er et billede af alle løsdelene fra Ebay... hvis du er i tvivl, kan du kigge efter i passagerdøren, hvor det tilsyneladende sidder rigtigt.

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af Lars4733 »

Så selv om førerdøren virker hele tiden med at låse op og i, så er det tænkeligt det er der fejlen ligger?

Så når man låser op ved førerdøren er denne stang der skal aktivere de øvrige låse blevet rykket lidt?

Nå, må se på den i weekenden, det kunne jo være rart det hele fungerede på samme vis.

Et tillægsspørgsmå - hvis motoren er i gang, så kan systemet ikke altid låse alle dørene - ind i mellem er det så kun passagerdøren der låser i stedet for alle døre/klapper - hvad er "normalen"?
Jeg har ikke instruktionsbogen til bilen, så kender den jo kun som den er nu :-
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af Høy »

Typisk falder der slanger af, men da de andre døre kan åbne og lukke førerdøren, er pneumatikken formodentlig i orden.

Ledningerne ved dørhængslet kan også være gnavet over, så der ikke kommer signal til pumpen. Signalet skal kun bruges, når det er låsen i førerdøren, der "bestemmer". Pumpen låser med vakuum og låser op med overtryk, og her virker alle dørene, bare slangerne er tætte.

Ledningerne er også relativt lette at tjekke. Luk døren helt op, og fold gummityllen til side. Hvis der ikke er noget, der ser suspekt ud, kan du tage den indvendige beklædning af A-stolpen og måle på ledningerne bag dørskillestedet. Hvis der ikke er gennemgang, borer du et nyt hul i stikket og stopper 2 nye ledninger igennem. Det er lettere end at skaffe originale stikben osv.

Wooo... arbejdstegning (y)

Billede

5 og 6 ender i en vakuumdåse med en kontakt. Den bør sidde rigtigt, når pumpen kan låse og låse op, men nogle gange skal der kun ganske lidt til, for at systemet ikke arbejder i den ene eller den anden retning.

Hvis du piller beklædningen af, kan du også afprøve ledningerne ved at trække denne stang op og ned. Hvis du forinden har trykket låsegriberen i indgreb (husk at trække i dørhåndtaget, inden du smækker døren igen) ved hjælp af en skruetrækker, skal de andre døre låse og låse op, når du trykker stangen nedad eller trækker den opad.

TIP: Sørg for at have kørt ruden ned i en anden dør end den adskilte, når du roder med låsene. Du kommer til at smække dig ude på et tidspunkt, og det er ubetinget lettere at komme ind, hvis der allerede er "åbent".

Vakuumdåsen ser sådan ud...

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af Lars4733 »

Tak for de fine input

Men desværre har jeg fået en længere liste over ting der skal udbedres på bilen, så jeg tror den bliver skrottet, da jeg ikke selv kan lave det, selv om jeg synes det er synd..

Men jeg kan ikke selv klare at skifte:

Støddæmpere og tårnlejer for
Venstre forhjulsleje
Forbro
Bremserør og slanger
Calibere bag - begge
Håndbremsekabler
Ankerplade
Og så komplet skiver og klodser for og bag

Jeg gav 5.500 for bilen for 6 mdr siden og har da kørt ca 20.000 i den - har fået skiftet vandpumpen og lidt småting.
Men ovenstående vil ende med at stå mig i 10-15.000 og så vil jeg hellere se mig om efter andet at køre i.
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af GertH »

Trist ;( .
Jeg faldt lige over denne i salgsforum.
viewtopic.php?f=40&t=35796

Mvh. Gert (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af jorlund »

Bumper lige en gammel tråd, som jeg ville ønske jeg havde læst tidligere. Er der et tip til, hvordan man får døren op igen, når man nu har kvajet sig og låst sig ude som beskrevet længere oppe? :)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af MortenAa »

jorlund skrev:Bumper lige en gammel tråd, som jeg ville ønske jeg havde læst tidligere. Er der et tip til, hvordan man får døren op igen, når man nu har kvajet sig og låst sig ude som beskrevet længere oppe? :)


Du har ikke flere nøgler?
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Centrallås spørgsmål Audi 80

Indlæg af jorlund »

Jeg har to nøgler, i samme nøglering, da jeg ikke har haft bilen længe nok til at de har fundet deres naturlige plads :)

Løsningen blev at ringe til autohjælpen!
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"