Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg om elektrisk & elektronisk udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Høy »

Meget mystisk, for det hele virker efter hensigten så - teoretisk. Kontakten må være i stykker, hvis der er saft på ben 3, og lygterne lyser ved kortslutning af 3 og 7.

Det er nok ikke umuligt, at kontakten ikke længere kan holde til de 10 ampere, som nærlyset kræver. Når den er kold, er der forbindelse, men når den belastes med 10A, bliver den så varm, at den deformeres indvendigt og ikke kan holde forbindelsen sluttet.

Prøv at splitte den ene kontakt ad, og se efter, hvordan kontaktbanerne ser ud. Eller byg om til relæer, så kontakten ikke belastes så hårdt mere.

Hvis du kan komme til at kortslutte de to ben fra bagsiden af stikket, så stikket kan sidde på samtidig, har du i det mindste lys, så du kan komme på arbejde. Hvis stikket ikke er på, er der en hel masse andet, der heller ikke virker.

Kan jeg lave kørelys på bilen ved at kortslutte disse to ledninger permanent


Teoretisk ja, men du er nødt til at tjekke, hvordan fjernlyset forholder sig. Kontakten skal muligvis alligevel flyttes opad, for at du kan blænde op - og det kan du stadig ikke, hvis kontakten er ved at smuldre.

Et andet problem er eventuelt, at du så flytter belastningen hen i kontakten til tændingslåsen, som så kobler de 110 W hver gang - ombyg til relæer, og det problem er også løst.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Havberg »

tænker lidt, at måske din nye (brugte) kontakt også er dårlig.

De er notorisk berygtede for at blive ødelagt med tiden fordi de netop ikke kan holde til, at man trækker alt strømmen til lygterne gennem kontakten - og det er både Audi og VW i de årgange det er galt med
Når du tager en anden ved en hugger så er den jo i princippet nøjagtigt lige så slidt som den originale der sad i bilen.

Nu ved jeg ikke hvad en helt ny koster - og om de overhovedet kan fåes endnu - men det var måske et forsøg værd :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Tak for alle bidrag. Jeg har midlertidigt lavet en lus imellem 3-7 og det virker Jeg skal have armen i nærlysposition for at kunne bruge det lange lys fjernlyset. Jeg er klar over at hele belastningen nu ligger i tændingslåsen, hvorfor jeg hurtigst muligt vil få etableret en permanent løsning. Men nu kan jeg komme på arbejde lovligt i morgen. Tusinde tak til høy. (y) jeg har skilt kontakten fuldstændigt ad og det hele ser ret fornuftigt ud. Dog kan der sagtens være problemer jeg ikke har opdaget. Dette skule i så fald være printbanen som ikke er synlig alle steder. Ellers ser mekanikken ret solid ud. Tak igen for alle bidrag til denne tråd som har hjulpet mig videre. :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Høy »

(y)

Send en PB, hvis du vil bygge den om til relæer. Jeg vil selv i gang med det på mine, og jeg mangler bare et sted at skrue relæerne fast. Ellers prøver jeg lige, om jeg kan få benene fra købesoklerne til at sidde fast i den originale relætavle under rattet, for der er et par ledige pladser.

Svigter alt andet, er der altid denne meget tjekkede metode....

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"