Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg om elektrisk & elektronisk udstyr
Besvar
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af jorlund »

Hej derude!

Min gamle Audi 80 2.6 løb tør for strøm på motorvejen. Dansk Autohjælp mente det var noget med generatoren, men før jeg afskriver den, vil jeg forsøge mig med at skifte spændingsregulatoren/kullene, som sidder bagpå generatoren..

Det er en Valeo generator, af den model, der er vist på tegningen i linket. Jeg rodede lidt rundt under bilen for at tage et kig, men det er ikke super nemt at se noget deroppe.

https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+80+90 ... 03-903025/

Er der nogen, der kender denne og som ved, hvordan man afmonterer skjoldet bagpå [#3 på tegningen] for at komme til? Eller skal hele generatoren ud for at man kan foretage indgrebet? Umiddelbart virker det mest tillokkende at lade generatoren sidde på bilen, men det er svært når man ikke rigtig kan se, hvad der foregår
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af jorlund »

Så fik jeg fikset problemet.

For at komme til spændingsregulatoren, skal generatoren pilles ud. Dækslet sidder med 3 møtrikker på bagsiden, og adgangsforholdene er horrible. Den gode nyhed er, at på modellen uden aircondition kan generatoren afmonteres uden at afmontere yderligere dele - bortset fra to motorskjold i plastik, og en kilerem med en 17mm top på remstrammeren. Den sidder med to bolte: en 13mm, som er skruet ind i et gevind i blokken, og en 16mm bolt, som går ind i en 15mm møtrik på bagsiden. Det er rimelig bøvlet at holde en 15mm nøgle på bagsiden, og samtidig løsne 16mm bolten på forsiden, og adgangsforholdene er ikke fantastiske, når man ligger i indkørslen og roder rundt. Der går to ledninger hen til generatoren, som kan pilles fra, når man har vrikket generatoren lidt ud.

Det største problem da skidtet skulle monteres igen var at få den lange 16mm bolt til at glide ind i det rigtige hul. Jeg fandt en tyndere metalstang til at holde den på plads, og fik derefter skruet 13mm bolten i det rette gevind - herefter var det lidt nemmere at få vippet generatoren helt på plads og snige bolten ind.

Bilen lader fint med 14v når motoren kører, men starteren kører lidt sløvt, og spændingen står kun på 11v på trods af endeløs opladning. Jeg tænker at batteriet måske har taget skade, selvom det kun er et halvt år gammelt.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af Jan-DK »

Hvis du måler på batteriet 1/2 time efter motoren er stoppet og den kun viser 11 volt er det færdig.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af Ivan »

Eller "noget" - "spiser" strøm...
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af jorlund »

Det var ikke et problem før spændingsregulatoren stod af :) Har lånt et ekstra batteri, så jeg kan teste lidt
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af congo »

fandt du den endegyldige løsning her ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af jorlund »

Jeg havde batteriet forbi THansen, de mente ikke der var noget galt med det.
Da jeg modtog batteriet, var spændingen 12,95v. Efter nogle timer (måske dagen efter) var den dalet til 12,87. umiddelbart virker det jo ikke alarmerende.
Jeg satte batteriet i bilen igen. Jeg kunne ikke måle noget strøm med mit multimeter (serieforbundet fra batteriets pluspol til kablet), når bilen var slukket - bortset fra kabinebelysningen, som jeg så slog fra, og målte 0,0a (0,85 når kabinelampen var tændt).
Efter en uges tid hvor bilen har holdt stille, er spændingen dalet til 10v, når jeg sætter tænding på bilen. Så jeg er ikke blevet frygtelig meget klogere :(
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Skifte spændingsregulator på generatoren

Indlæg af GertH »

Der er noget galt. Enten er der en celle i batteri der driller eller bilen har et forbrug. Var det det samme med det andet batteri du lånte.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"