PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,???

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Geospeeddk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/01/2015 18:13

PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,???

Indlæg af Geospeeddk »

Hej alle

Håber der er et klogt med klogt hovede herinde..

Den PCV ventil/krumtapsudluftning der sidder i toppen af motoren på en ABK motor (Audi 80 2.0E 115 HK, 1993), hvis den er ikke funktionel/defekt, bruger så motoren mere olie end den eller ville gøre hvis ventil/udlufningen virker :? ?

grunden er at min bil (kørt 340xxx) kører godt 2200 km om måneden og bruger ca 1½-2 liter olie om måneden o.O , kan det være grundet den ventil/udluftning? Skal have skiftet toppakning her indenfor længe og i den forbindelse bliver der skiftet ventilstamme pakning mm på motoren og da det nu bliver gjort vil jeg gerne have det hele bliver lavet incl pcv ventil/udluftning, hvis den har en afgørende betydning for olieforbruget

god aften til alle :)

mvh Geir
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,?

Indlæg af audi_claus »

Geospeeddk skrev:Hej alle

Håber der er et klogt med klogt hovede herinde..

Den PCV ventil/krumtapsudluftning der sidder i toppen af motoren på en ABK motor (Audi 80 2.0E 115 HK, 1993), hvis den er ikke funktionel/defekt, bruger så motoren mere olie end den eller ville gøre hvis ventil/udlufningen virker :? ?

grunden er at min bil (kørt 340xxx) kører godt 2200 km om måneden og bruger ca 1½-2 liter olie om måneden o.O , kan det være grundet den ventil/udluftning? Skal have skiftet toppakning her indenfor længe og i den forbindelse bliver der skiftet ventilstamme pakning mm på motoren og da det nu bliver gjort vil jeg gerne have det hele bliver lavet incl pcv ventil/udluftning, hvis den har en afgørende betydning for olieforbruget

god aften til alle :)
Hvis den er lukket / tilstoppet får du overtryk i motoren og du kan få presset olie ud ved dæksler. Hvis den er åben, har det næppe den store betydning, da mange til race jo kører med en åben catchtank og ikke ønsker olien recirkuleret via turbo-indsugningen, da det nedsætter oktan blandingen.
Hvis der går en afgangsslange fra ventilen ned til indsugningen, kan du jo prøve at sætte den i en cola flaske og se, om den spytter noget ud.
Hvis motoren er slidt / for stort spillerum mellem stempler og cyl vil der blive hældt en del ud ved hård acc.

mvh Geir
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Geospeeddk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/01/2015 18:13

Re: PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,?

Indlæg af Geospeeddk »

audi_claus skrev:
Geospeeddk skrev:Hej alle

Håber der er et klogt med klogt hovede herinde..

Den PCV ventil/krumtapsudluftning der sidder i toppen af motoren på en ABK motor (Audi 80 2.0E 115 HK, 1993), hvis den er ikke funktionel/defekt, bruger så motoren mere olie end den eller ville gøre hvis ventil/udlufningen virker :? ?

grunden er at min bil (kørt 340xxx) kører godt 2200 km om måneden og bruger ca 1½-2 liter olie om måneden o.O , kan det være grundet den ventil/udluftning? Skal have skiftet toppakning her indenfor længe og i den forbindelse bliver der skiftet ventilstamme pakning mm på motoren og da det nu bliver gjort vil jeg gerne have det hele bliver lavet incl pcv ventil/udluftning, hvis den har en afgørende betydning for olieforbruget

god aften til alle :)
Hvis den er lukket / tilstoppet får du overtryk i motoren og du kan få presset olie ud ved dæksler. Hvis den er åben, har det næppe den store betydning, da mange til race jo kører med en åben catchtank og ikke ønsker olien recirkuleret via turbo-indsugningen, da det nedsætter oktan blandingen.
Hvis der går en afgangsslange fra ventilen ned til indsugningen, kan du jo prøve at sætte den i en cola flaske og se, om den spytter noget ud.
Hvis motoren er slidt / for stort spillerum mellem stempler og cyl vil der blive hældt en del ud ved hård acc.

mvh Geir


Hej
Altså der bliver ikke presset olie ud ved dæksler eller lign, dog har jeg lidt ved bunkarspakningen at den ikke er helt tæt men om det kan være grundet pvc ventil er jeg ikke klar over og min toppakning er blevet fugtig langs kanten her det sidste stykke tid.
Men må have den tryktestet og se hvad de siger

Men tak for svar


Sent from my iPhone using Tapatalk
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,?

Indlæg af MortenAa »

olietyvene(ventilstammepakningerne) er kendt for at blive slappe med tiden, men 1-1,5 liter olie om ugen lyder at meget. hvor meget kører du om ugen?
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Geospeeddk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/01/2015 18:13

Re: PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,?

Indlæg af Geospeeddk »

MortenAa skrev:olietyvene(ventilstammepakningerne) er kendt for at blive slappe med tiden, men 1-1,5 liter olie om ugen lyder at meget. hvor meget kører du om ugen?


Jo det havde jeg også hørt og læst mig mig til og håber da også det er det, da jeg skal skifte toppakning og i samme ombæring ventilstamme tætning.
Det er dog ikke om ugen, men 1-2 liter om månede, bilen kører mellem 5-600 km om ugen, knap 2200 km om måneden så den får kørt nogle km [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Problemet ligger i st den skal til syn om 3 måneder så der skal det helst være iorden da den forurener pr for meget og lugter af olie samt der kommer vand ud af udstødningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,?

Indlæg af MortenAa »

Geospeeddk skrev:
MortenAa skrev:olietyvene(ventilstammepakningerne) er kendt for at blive slappe med tiden, men 1-1,5 liter olie om ugen lyder at meget. hvor meget kører du om ugen?


Jo det havde jeg også hørt og læst mig mig til og håber da også det er det, da jeg skal skifte toppakning og i samme ombæring ventilstamme tætning.
Det er dog ikke om ugen, men 1-2 liter om månede, bilen kører mellem 5-600 km om ugen, knap 2200 km om måneden så den får kørt nogle km [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Problemet ligger i st den skal til syn om 3 måneder så der skal det helst være iorden da den forurener pr for meget og lugter af olie samt der kommer vand ud af udstødningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk


En benzinbil vil altid kunne sende vand ud af udstødningen, det er en del af resultatet af forbrændningen :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,?

Indlæg af Lars4733 »

Jeg havde en 80'er med ABK-motor - der kom der olie ud af et hul bag på motoren, pga snask i den omtalte krumtapsudluftning - efter en rensning (og nye slanger til og fra, da de "krøller") blev det væsentlig mindre mht det oliespild

Så det har noget at sige, det havde det på min..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Geospeeddk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/01/2015 18:13

Re: PCV ventil / Krumtapsudluftning på en ABK motor defekt,?

Indlæg af Geospeeddk »

Lars4733 skrev:Jeg havde en 80'er med ABK-motor - der kom der olie ud af et hul bag på motoren, pga snask i den omtalte krumtapsudluftning - efter en rensning (og nye slanger til og fra, da de "krøller") blev det væsentlig mindre mht det oliespild

Så det har noget at sige, det havde det på min..



Super, tak for svar. Den er lige blevet bestilt. Så den bliver også skiftet når toppakningne bliver skiftet.
/Geir


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"