"Fislelyd" fra motorrum ved motorbremsning!

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

"Fislelyd" fra motorrum ved motorbremsning!

Indlæg af kimenemark »

Nu er tiden jo ikke ligefrem til Åben kørsel mere og CAB'en er da også sat i vinterhi, så nu skal de små irriterende ting ordnes inden den skal ud på de åbne vidder igen :) ... jah altså om nogle måneder 8-[

Jeg har lagt mærke til at der fra motorrummet kommer en hvislen/fislen når jeg motorbremser... hvad kan det være?
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: "Fislelyd" fra motorrum ved motorbremsning!

Indlæg af kimenemark »

Ingen der kører 80'er? :shock: ;-)

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: "Fislelyd" fra motorrum ved motorbremsning!

Indlæg af Høy »

"Ingen der kører Audi 80 med en fislelyd" er vel snarere konklusionen?

Se efter, om luftfilterkassen er lukket ordentligt. I påløb er undertrykket en del kraftigere end ved tomgang, så hvis noget er utæt, vil der komme strømningslyde ved eller omkring utætheden. Resten af indsugningen kan også være utæt. Når du motorbremser, læner motoren sig lidt i den ene retning, og der trækkes muligvis i nogle slanger.

Jeg havde en Alfa engang. Der sad en lillebitte grat i indsugningsmanifolden, der hvor bremseforstærkerens vakuumslange var tilsluttet. Bilen hvinede meget skingert, og det var voldsomt irriterende. Jeg pillede naturligvis manifolden af for at male den rød (+ 12 hk), og samtidig opdagede jeg graten, som jeg fjernede (10 cm inde ift. gasspjældsflangen). Egentlig ville jeg bare forhindre, at den faldt af og blev suget med ind, men det var naturligvis en glædelig overraskelse, at fløjtelyden forsvandt fuldstændigt.

Det er sikkert ikke tilfældet her, men der skal ikke ret meget til. Alt, hvad der sidder i indsugningen, dvs. tomgangsregulator, slangenipler til diverse miljøanordninger osv., kan i princippet forårsage fløjtende/hvislende lyde.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: "Fislelyd" fra motorrum ved motorbremsning!

Indlæg af Aboje »

kimenemark skrev:Ingen der kører 80'er? :shock: ;-)

Har gjort indtil for nyligt, men det var en V6'er.
Kontroller alle slanger der udgår fra indsugningsmanifolden for revner og om en er faldet af. Ved motorbremsning er der et stort undertryk i indsugningsmanifolden, og er der revner eller andre utætheder vil det kunne resultere i den nævnte lyd.
På V6'eren oplevede jeg en utæt tynd slange der gik fra indsugningsmanifold til motorstyringen, men den medførte også dårlig motorgang.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: "Fislelyd" fra motorrum ved motorbremsning!

Indlæg af kimenemark »

Tak for alle bidrag... jeg vil selvfølgelig kontrollere som I beskriver, men lyden er mere som om det har noget med væske end luft at gøre...

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"