ABK olieforbrug

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

ABK olieforbrug

Indlæg af tscheel »

Min 80'er med ABK motor (2.0 med sprøjt) bruger en del olie (1l/1000km). En smule siver fra de gamle pakdåser rundt omkring, men en del af det efterlades på rørhalen (og de bagvedkørende :( ), så det meste bliver altså brændt.

Specs : 270kkm, og sandsynligvis kørt pænt det meste af livet (avant, intet uoriginalt, pava behandlet efter import i 2006). Den kører for det meste rigtig godt, har lige bragt os til Paris og retur uden bøvl - med 12-13km/l o.O . Den kan fejltænde lidt i et stykke tid (2-30km) efter nogle dages stilstand.

Bud på usual suspects på sådan en maskine?

Jeg har kompressionstester, og skal selvfølgelig have lavet tør og våd test for at blive klogere, men erfaringer er velkomne.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: ABK olieforbrug

Indlæg af Aboje »

Det er med stor sandsynlighed ventilstammepakningerne der med tiden er blevet hårde og slidte, og derfor tillader olie at trænge forbi. Har skiftet dem på flere biler gennem tiden, og altid med super resultat til følge - læs: meget mindre olieforbrug og blå røg.

Med det rigtige værktøj, og en kompresser, kan pakningerne skiftes uden at demontere topstykke.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: ABK olieforbrug

Indlæg af tscheel »

Aboje skrev:Det er med stor sandsynlighed ventilstammepakningerne der med tiden er blevet hårde og slidte, og derfor tillader olie at trænge forbi. Har skiftet dem på flere biler gennem tiden, og altid med super resultat til følge - læs: meget mindre olieforbrug og blå røg.

Med det rigtige værktøj, og en kompresser, kan pakningerne skiftes uden at demontere topstykke.


Tak :-)

Ja, kender godt teknikken med skift af paraplyerne, men har ikke haft held med den i det ene forsøg jeg har gjort. Det kræver nok lidt øvelse. Det ville være skønt hvis det bare er det - hvis det er stempelringene er det ikke sikkert jeg gider gøre noget ved det. Vi får se hvad kompressionstesten siger.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: ABK olieforbrug

Indlæg af GertH »

Hej.
Hvis den brænder olien af, er dine tændrør så ikke tilgroet. Jeg spørger fordi da min kones Audi 80 brugte meget olie, blev tændrør nærmest til noget der lignede et lille koralrev og katalysator stoppede til med hvidt halløjsa. Jeg skiftede så hele motoren, da den havde kørt 445000 km og dermed kan jeg ikke hjælpe med dit spørgsmål.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: ABK olieforbrug

Indlæg af tscheel »

GertH skrev:Hej.
Hvis den brænder olien af, er dine tændrør så ikke tilgroet. Jeg spørger fordi da min kones Audi 80 brugte meget olie, blev tændrør nærmest til noget der lignede et lille koralrev og katalysator stoppede til med hvidt halløjsa. Jeg skiftede så hele motoren, da den havde kørt 445000 km og dermed kan jeg ikke hjælpe med dit spørgsmål.
Mvh. Gert


Mjoh - rørene er med lidt hvid belægning, hvis jeg husker ret. De er i hvert fald ikke olievåde eller sorte.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"