Audi 80 2,3 E, 1993 aut. cab

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
hwu
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14/03/2016 07:57

Audi 80 2,3 E, 1993 aut. cab

Indlæg af hwu »

Jeg er ved at skifte tandrem, men er i tvivl om et par ting. Håber I kan hjælpe.

Der er en hvid prik på knastakselhjulet og tilsvarende på plastdækslet bag (kl. 12). Skal de stå over hinanden ? Der er også en hvid prik ca. kl. 3 på plast-dækslet, hvad bruges den til ?

Remstrammer hjulbeslaget er skruet på blokken med 3 bolte. Skal jeg bare sætte en nøgle på midten af beslaget og så løsne de 3 bolte og på den måde løsne trykket på remmen, er det måden at gøre det på ?

Når jeg ser ind gennem kofangeren kan jeg se at V-remhjulet er skruet fast med 4 umbraco skruer og i midten en 6 kant på krumtappen. Jeg gætter på at V-remhjulet er skruet fast med de 4 umbraco skruer og 6 kanten er til at tørne motoren, er det rigtigt ?

Er det nødvendigt at afmontere kofangeren for at komme til ?
Vedhæftede filer
Knastakselhjul
Knastakselhjul
DSC_0186.JPG (74.41 KiB) Vist 4605 gange
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi 80 2,3 E, 1993 aut. cab

Indlæg af Høy »

På de gamle er det desværre sådan, at den tykke skrue skal ud, for at du kan komme til. Den tykke skrue holder svingningsdæmperen (remskiven til generatorremmen eller -remmene) fast på krumtappen, mens de fire andre holder tandremshjulet fast på svingningsdæmperen. Du skal bruge et modhold, som passer ind over den der tap, der er i hullet i svingningsdæmperen. Det er ikke muligt at få remmen af eller på uden at tage svingningsdæmperen af.

Jeg har altid bare brugt det mærke, der er i/ved tanden. Jeg tror, at farveprikken på hjulet er noget, de har brugt på fabrikken. De er også på mine, men der er ingen malede mærker på afdækningen.

Den tykke skrue skal egentlig byttes, da det er en strækskrue (Febi Bilstein har dem endnu), og den skal have 450 Nm, så det er ikke noget for finmotorikken.

Der er et par skruer i hjulkasserne og et par bag tågelygterne. Det er alt, hvad der skal til for at få kofangeren af.

Du må tage et billede af remstrammeren. Min strammes af vandpumpen, og når man kan vride det lange frie stykke 90 grader med fingrene, er det passende.

Du har sikkert denne:

Billede

Sekskanten er til at holde fast, mens skruerne spændes fast.

Det er meget vigtigt, at alle delene er lige som de gamle. Der er forskellige tandremme til 5-cylindrede (forskellige antal tænder).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"