Audi 80 coupe automatgear bremser ??

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
jonasbyrdal1991
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23/12/2015 08:56

Audi 80 coupe automatgear bremser ??

Indlæg af jonasbyrdal1991 »

Hej har en audi 80 coupe 2,3 20v med autpmatgear som jeg lige har skiftet oliekøler til gearkassen da selve køleren til bilen var utæt. Problemet er at nu har jeg skiftet køleren og har fyldt olie på gearkassen og luftet den sådan nogen lunde ud og bilen skiftet fint i alle gearene men når man kommer op over 120 km/t er det som om gearkassen bremser bilen og den kan også finde på at gøre det hvis man f.esk bare kører 70 km/t men det er mest når den er kold den gør det ved de lave hastigheder og og den gør det hele tiden når den er varm eller kold når man kommer op over de 120 km/t ca . Mit spørsmål er om den evt skal luftes lidt bedre ud i gearkassen eller om der kan være for lidt eller for meget olie i gearkassen ? Håber i kan hjælpe ..mvh Jonas
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Audi 80 coupe automatgear bremser ??

Indlæg af audi_claus »

jonasbyrdal1991 skrev:Hej har en audi 80 coupe 2,3 20v med autpmatgear som jeg lige har skiftet oliekøler til gearkassen da selve køleren til bilen var utæt. Problemet er at nu har jeg skiftet køleren og har fyldt olie på gearkassen og luftet den sådan nogen lunde ud og bilen skiftet fint i alle gearene men når man kommer op over 120 km/t er det som om gearkassen bremser bilen og den kan også finde på at gøre det hvis man f.esk bare kører 70 km/t men det er mest når den er kold den gør det ved de lave hastigheder og og den gør det hele tiden når den er varm eller kold når man kommer op over de 120 km/t ca . Mit spørsmål er om den evt skal luftes lidt bedre ud i gearkassen eller om der kan være for lidt eller for meget olie i gearkassen ? Håber i kan hjælpe ..mvh Jonas

Kender ikke din gearkasse; men der må være en procedure for, hvorledes oliestanden måles. Ved visse ZF gearkasser skal det ske ved mellem 35 og 40 grader hvor det lige skal dryppe meget svagt ud af påfyldningshullet - med mindre det er en kasse med oliepind. Jeg tror, de udlufter sig selv fordi rumfanget ændrer sig meget efter temperatur. Integreret køler og gear-oliekøler er ikke smart - de bliver åbenbart utætte fra vandsiden ind i gear-olien med tiden (kendes også fra LandRover)
Jeg har lige givet min 6 trins ZF et dobbeltskyl med 20 liter Ravenoil fordi den begyndte at hakke ved belastning samt tilsat Dr Tranny antiflutter ved sidste skyl - og det har hjulpet uden endda at skifte bundkar og filter.

Proceduren er, at den skal køre i tomgang mens du checker ved den rigtige temperatur. Hvis den ikke kører samler olien sig i bundkarret og du ved ikke, hvor meget der ligger i converteren og evt luftlommer i din ny oliekøler
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Audi 80 coupe automatgear bremser ??

Indlæg af Poe »

Din må være udstyret med oliepind synlig i motorrum for kontrol af ATF. Sakset herfra http://asp.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... 09#p132209 Hej! Når du skal tjekke olien, skal du køre bilen varm først, og så køre alle funktionerne igennem med gearvælgeren i ca.10 sek. Derefter lader du motoren køre i tomgang, og sætter gearvælgeren i p. og trækker oliepinden. Jeg har selv en 80er med samme motor, hvor den lille oliekøler også blev utæt der hvor olierørene er skruet på, men jeg har nu ikke haft samme problem bagefter som dig.
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Audi 80 coupe automatgear bremser ??

Indlæg af audi_claus »

Poe skrev:Din må være udstyret med oliepind synlig i motorrum for kontrol af ATF. Sakset herfra http://asp.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... 09#p132209 Hej! Når du skal tjekke olien, skal du køre bilen varm først, og så køre alle funktionerne igennem med gearvælgeren i ca.10 sek. Derefter lader du motoren køre i tomgang, og sætter gearvælgeren i p. og trækker oliepinden. Jeg har selv en 80er med samme motor, hvor den lille oliekøler også blev utæt der hvor olierørene er skruet på, men jeg har nu ikke haft samme problem bagefter som dig.

Det er nu mere sporty ikke at sætte gearvælgeren i "P". Så lærer man at skynde sig. [-X problemet kan så være, at ny ATF - det lyserøde - er nærmest usynligt på målepinden
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"