Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

Indlæg af jorlund »

Ohøj!

Jeg har haft min storebror til at kigge lidt på min gamle 90er, men der er et problem, vi ikke helt kan komme til livs.

Når motoren kommer op i omdrejning (4000+), begynder en af lamperne at lyse (temperatur), og motoren mister trækkraft. Når man slukker motoren og tænder igen, er den normal igen.

Følgende er skiftet i jagten:
Nye tændrør, skiftet tændkabel og tændspole til brugte dele
Ny lambdasonde
Ny temperaturføler til motorstyringen
Ombygget til nye dyser (Bosch i stedet for det gamle hitachi bras).

Der er stadig lidt utæthed/raslen i udstødningen.

Vi har et par ting at prøve endnu:
- skifte brændstoffilter
- tjekke trykket på benzintryksregulatoren
- lappe det sidste utæthed i udstødningen

Er der nogen, der har erfaringer med motoren, eller har flere forslag til fejlkilder, man kunne undersøge?
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

Indlæg af audi_claus »

jorlund skrev:Ohøj!

Jeg har haft min storebror til at kigge lidt på min gamle 90er, men der er et problem, vi ikke helt kan komme til livs.

Når motoren kommer op i omdrejning (4000+), begynder en af lamperne at lyse (temperatur), og motoren mister trækkraft. Når man slukker motoren og tænder igen, er den normal igen.

Følgende er skiftet i jagten:
Nye tændrør, skiftet tændkabel og tændspole til brugte dele
Ny lambdasonde
Ny temperaturføler til motorstyringen
Ombygget til nye dyser (Bosch i stedet for det gamle hitachi bras).

Der er stadig lidt utæthed/raslen i udstødningen.

Vi har et par ting at prøve endnu:
- skifte brændstoffilter
- tjekke trykket på benzintryksregulatoren
- lappe det sidste utæthed i udstødningen

Er der nogen, der har erfaringer med motoren, eller har flere forslag til fejlkilder, man kunne undersøge?


Temp.føler til motorstyring ?
Har du checket mtf-føleren på undersiden af IM venstre side. Ud over signal til evt klimaanlæg kan den også få motoren til at gå i limp-mode, hvis den mener, den er for varm
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

Indlæg af jorlund »

På 7A'eren sidder der to følere til vandtemperaturen - den ene er forbundet til motorstyringen, og den anden går til instrumentbrættet.

Jeg har kigget på tegningerne her, men er ikke helt med på, hvad det er for en, du henviser til. Måske det er den samme, vi snakker om - "Motortemperaturgeber für Motorsteuergerät"

http://schorsch9999.forumprofi.de/thema ... -t441.html
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

Indlæg af audi_claus »

jorlund skrev:På 7A'eren sidder der to følere til vandtemperaturen - den ene er forbundet til motorstyringen, og den anden går til instrumentbrættet.

Jeg har kigget på tegningerne her, men er ikke helt med på, hvad det er for en, du henviser til. Måske det er den samme, vi snakker om - "Motortemperaturgeber für Motorsteuergerät"

http://schorsch9999.forumprofi.de/thema ... -t441.html


Det er den, mellem de 2 bankesensorer på 1 billed. Men den ligner ikke helt den, der er på 3B motorerne men den går også til indtrumentet. 3 eller tidligere 4-ledninger.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

Indlæg af jorlund »

Vi har stadig ikke fundet frem til kilden. Det virker ikke til at motoren decideret går i nødprogram, men den sætter ud omkring 4500 omdrejninger, og har svært ved at tage gassen - der er ikke umiddelbart nogle lamper, der lyser. Når den har været i den tilstand, er den ikke så frisk som tidligere.

Vi har nu prøvet

Nye tændrør, skiftet tændkabel og tændspole til brugte dele
Ny lambdasonde
Ny temperaturføler (mtf-føler) til motorstyringen
Ombygget til nye dyser (Bosch i stedet for det gamle hitachi bras).
Ny bankesensor 1 (udlæsning af fejl meddelte fejl på bankesensoren)
Udstødning lappet
Anden luftmængdemåler
Anden benzintryksregulator
Anden hallgiver
Anden motorstyring
Nyt brændstoffilter

Andre gode idéer derude?
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

Indlæg af audi_claus »

Omkring de 4500 rpm har motoren vel max drejningsmoment, så hvis det nu er tændingsbanken ?
Har I prøvet Shell V-Power 99 oktan ?
Eller checket tændingsindstillingen ?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Fejlsøgning af 7A motor (2.3 20v)

Indlæg af jorlund »

Tak for de gode forslag. Bilen har nu været det meste af Centraleuropa rundt på Carbage Run. Bilen havde en del udsættere i det lave område (1500-2500 omdrejninger), og igen ved 4500+. Den har fået en del oktan 100 og 102 undervejs. Efter 4. etape begyndte den på lidt mislyde, hvilket viste sig at komme fra tændingsfordeler-akslen. Vi skiftede den efter hjemkomsten, hvilket har hjulpet på udsætterne. Den kører noget mere jævnt nu. Nogle gange ved 4500 omdrejninger, giver motoren et ordentligt los (som en turbo-motor, der endelig har opbygget tryk), og andre gange udebliver dette. Vi har prøvet med to forskellige luftmassemålere, og den giver sparket lidt oftere med den ene end med den anden - men stadig ikke hver gang. Det bliver vist ikke bedre i denne omgang.

Nu overvejer jeg, om der skal gang i den helt store ombygning, eller om jeg skal sige pænt farvel. Den skal synes om et par måneder, og der er en del rust i fjederben og for/bagbro, der skal udbedres for at den slipper igennem.
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"