Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Lars4733 »

Hej med Jer

Jeg har en Audi 80 2,0E fra 9/92 med ABK motoren i.

Jeg er ret sikker på at kølerblæserne ikke starter på det rette tidspunkt/temperatur, men håber der måske er nogle af Jer der kan komme med lidt info?

Mine blæsere starter først når termometeret i instrumentpanelet viser ca 100 grader - kører så få sekunder og slukker så igen - dette gør den jo så rimeligt ofte ved køkørsel ved problemer på motorvejen osv.

Jeg tænker om det kan være korrekt? Synes de burde køre længere tid og måske starte tidligere?

Er det mon den føler der sidder i højre side af køleren der skal skiftes?
Og styrer denne føler evt også andet?

Mvh
Lars
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Høy »

Her er lidt fra en 100/A6, men grundlæggende set bør tingene være tilsvarende på din:

http://www.audic4.de/einbauorte.html#abk

100 grader er ikke farligt (trykket og glykolen hæver kogepunktet til 112 eller deromkring), men når det er sagt/skrevet, kan giveren til instrumentet være defekt, så der faktisk slet ikke er 100 grader i kredsen. Det er ikke meningen, at blæseren skal køre med fuld fart i lang tid. På visse modeller med klima kører den med en lavere hastighed hele tiden, hvis klimaanlægget er tændt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Lars4733 »

Ahh.. Jeg er klar over at termometeret i instrumentet ikke nødvendigvis er præcist, men jeg synes normalt disse plejer at være "rolige" - i denne bil varierer temperaturen i løbet af en køretur - normalt ligger den i visning omkring 90, men på motorvejen kan den ind i mellem komme op på ca 95 for så at falde ned igen, dog typisk til godt 90.

Der sidder to følere på kølerslangen der går fra køler over mod blokken - den ene. der er skiftet for nyligt, (blå 2- pol) styrer tilskudsdysen (og vist ikke andet?) og den anden (grålig 3-pol) havde jeg fået indtryk af at den kun gave visningen i instrumentet?

18 - Thermoschalter für Lüfter für Kühlmittel
(in einem Bauteil zusammengefasst) - må vel være den jeg leder efter, men jeg tror altså den sidder nede på selve køleren i højre side (i køreretningen) på min?

Ved du/I om der er flere "kontakter"/følere der har indflydelse på kølingen og vel egentlig også motorstyringen?

Jeg synes bare den bliver lidt vel rigelig varm - en kold efterårsdag i regnvejr osv damper regnen af kølerhjelmen, det synes jeg ikke den på samme måde gjorde på de biler jeg kørte i blandt?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af GertH »

Det er rigtigt at føler til blæser sidder i køler i højre side. Jeg vil ikke mene at blæser er i funktion på motorvej, jeg tror kun den er aktiv når du holder stille, men det er selvfølgelig temp.føler der bestemmer dette. Jeg synes mere det lyder som termostat der driller. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af GertH »

sorry. Jeg så lige du skrev ved kø på motorvej, det er selvfølgelig en anden sag. Men temperatur plejer at være meget stabil på 90 grader, så vil stadig mene det er termostat.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Lars4733 »

Jeg fik godt nok skiftet termostat og vandpumpe for ca 15.000 km siden - der blev sat en termostat på 89 grader ind.

Vandpumpen blev skiftet pga defekte lejer og den gamle termostat så ikke ud til at virke.

Temperaturen blev umiddelbart også mere stabil efter dette skift, men ikke helt.
Men skulle det blot være en ustabilitet i instrumentet er det jo til at leve med.

Jeg søger egentlig mere en be- eller afkræftelse om det er korrekt at blæserne først starter ved de ca 100 grader eller om ikke de burde starte meget før? For hvis de først skal starte ved ca 100 grader og kun køre kort tid, så virker de jo, eller skal jeg få skiftet føleren i køleren så blæserne starter tidligere og kører længere tid?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Blenster »

I min med samme motor starter blæserne ved 95 grader når jeg er i kø kørsel.
Temperatur falder igen til 90 grader når jeg kører normalt igen.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af SorenR »

Hvis der er mere end to ledninger til temperaturføleren i køleren er det fordi der er to hastigheder på blæseren. Det kunne tyde på den "lave" hastighed ikke virker.
Føleren og blæseren er normalt et "lukket kredsløb". Kun på turbo biler kan der være et "efterløbskredsløb" med en elektrisk vandpumpe og en føler i motorblokken.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af bertlov »

Hvis den er opbygget som en 100/A6 så vil du have 2 hastigheder på blæsermotorene.
Føleren i køleren er ofte fejlbehæftet, så det er et godt sted at starte...
Mener at lav skal starte ved 91 grader og høj ved 110 grader.

Diagram til en 100 er vedhæftet

/Søren
Vedhæftede filer
Coolant fan.pdf
(146.1 KiB) Downloadet 647 gange
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af bertlov »

bertlov skrev:Mener at lav skal starte ved 91 grader og høj ved 110 grader.


Rettelse: 191959481A findes i 2 varianter, en til de varme lande 95-84C og den almindelige til vores breddegrader 102-91C

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Lars4733 »

Men det vil vel så også sige at hvis de fungerede optimalt ville de starte ved 102 grader og stoppe når temperaturen var 91?

Må vist se og få købt en ny og se om det hjælper. (y)
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af MortenAa »

hvis du har en meget stor blæsermotor der kun sidder på den heraldiske venstre blæser, så har den kun fuld knald eller slukket, og det kan sagtens være blæserkontakten der driller, jeg har haft en der satte sig fast i sluttet tilstand = blæserne kørte konstant.
temp i instrument kan godt være ustabil pga fartvind der kommer forbi føleren ved kørsel.

har dine blæsere en motor hver kan de have to hastigheder.
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Sv: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af bertlov »

Lars4733 skrev:Men det vil vel så også sige at hvis de fungerede optimalt ville de starte ved 102 grader og stoppe når temperaturen var 91?


Nej ikke helt.... kredsen til lav hastighed sluttes ved 91 og kredsen til høj hastighed sluttes ved 102....
Dvs. at ved normal kørsel vil det stort set kun være den lave hastighed der blive benyttet, da det vil være rigeligt til at sænke temperaturen.

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Sv: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af MortenAa »

bertlov skrev:
Lars4733 skrev:Men det vil vel så også sige at hvis de fungerede optimalt ville de starte ved 102 grader og stoppe når temperaturen var 91?


Nej ikke helt.... kredsen til lav hastighed sluttes ved 91 og kredsen til høj hastighed sluttes ved 102....
Dvs. at ved normal kørsel vil det stort set kun være den lave hastighed der blive benyttet, da det vil være rigeligt til at sænke temperaturen.

/Søren


Jeg tror ikke den har to hastigheder, min bil har samme motor og det er kun fuld knald eller slukket, føleren har kun to ledninger/stikben.
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Lars4733 »

Har været ude og checke på min - der sidder kun 2 ledninger ind i føleren, men 3 til blæserne?

Men hvis den ellers kører "som den skal" - vil blæserne så kun køre meget kort tid - altså få sekunder?

Og af de to følere der sidder på kølerslangen over oliekøleren, har den 3 polede grå føler anden funktion end visning i instrumentbrædtet?

Den 2 polede blå skulle efter hvad jeg har fået at vide kun styre tilskudsdysen?
Er motorstyringen fuldt ud styret af følere andetsteds?

Med ca 365.000 km på bagen kører den ca 14-14,5 km/l ved ca 110 på motorvejen til og fra arbejde - ca 75-80 km hver vej.. - når altså der ikke opstår div køer mv pga uheld og vejarbejde.. så jeg kan jo ikke klage over benzinøkonomien.

Jeg synes ikke den har stor trækkraft, men det er jo også en ældre 8 ventilet motor i en ikke helt let bil - fruens Suzuki med 99 Hk og 16v til en bil på 875 kg er jo ikke til at sammenligne med..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af MortenAa »

Lars4733 skrev:Har været ude og checke på min - der sidder kun 2 ledninger ind i føleren, men 3 til blæserne?

Men hvis den ellers kører "som den skal" - vil blæserne så kun køre meget kort tid - altså få sekunder?

Og af de to følere der sidder på kølerslangen over oliekøleren, har den 3 polede grå føler anden funktion end visning i instrumentbrædtet?

Den 2 polede blå skulle efter hvad jeg har fået at vide kun styre tilskudsdysen?
Er motorstyringen fuldt ud styret af følere andetsteds?

Med ca 365.000 km på bagen kører den ca 14-14,5 km/l ved ca 110 på motorvejen til og fra arbejde - ca 75-80 km hver vej.. - når altså der ikke opstår div køer mv pga uheld og vejarbejde.. så jeg kan jo ikke klage over benzinøkonomien.

Jeg synes ikke den har stor trækkraft, men det er jo også en ældre 8 ventilet motor i en ikke helt let bil - fruens Suzuki med 99 Hk og 16v til en bil på 875 kg er jo ikke til at sammenligne med..


Jeg har samme bil stort set, den trækker da ganske godt, en rensning af dyser og ventiler mm kunne måske hjælpe lidt, evt skifte tændrør.

hvad jeg har læst mig frem til er den ene af de følere der sidder oppe øverst på blokken er til temp. visning i instrument og motorstyring, den anden er vidst til det spjæld der sidder i luftfilterkassen.
de tre ledninger der sidder i blæseren er +12VDC 0VC og omdrejninger på blæseren til motorstyringen.
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Lars4733 »

Den har faktisk fået nye tændrør og kabler

Men jeg mistænker kat'en for at være faldet mere eller mindre sammen.

Nu hvor jeg har fat i Jer - jeg oplever ind i mellem, specielt ved varm motor, at bilen ikke er "god til at køre i 1. gear" - forstået at hvis man sætter i gang i forbindelse med køkørsel, så er jeg nødt til at skifte til 2. gear for at trille videre, for ellers laver bilen "kængurukørsel" så at sige..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af GertH »

Jeg ser lige vi har samme postnummer. Jeg har lidt dele liggende til B4 efter at have skrottet et par stykker. Meget er solgt, men noget er der dog tilbage. Skriv her eller på 51361133 hvis der er noget du mangler.
Mht. 1 gear og hopper, er det måske tomgangsstabilisator der ikke arbejder hurtigt nok. Det kan være nams i regulator eller måske en vacumting. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af MortenAa »

Lars4733 skrev:Den har faktisk fået nye tændrør og kabler

Men jeg mistænker kat'en for at være faldet mere eller mindre sammen.

Nu hvor jeg har fat i Jer - jeg oplever ind i mellem, specielt ved varm motor, at bilen ikke er "god til at køre i 1. gear" - forstået at hvis man sætter i gang i forbindelse med køkørsel, så er jeg nødt til at skifte til 2. gear for at trille videre, for ellers laver bilen "kængurukørsel" så at sige..


Det er noget med tomgangen og gearingen der ikke arbejder så godt sammen, min gør det også fra tomgang til 1.200-1.400 omdrejninger ca.
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Kølerblæser spørgsmål Audi 80 2,0 92 ABK-motor

Indlæg af Lars4733 »

Pudsigt - jeg kan huske fra min læreplads at min daværende chef's nye Audi 100 2,6E gjorde det når man skiftede til 2. gear.

Men tilgengæld har min det ganske fint med at trække fra lave hastigheder i både 2. og 3. gear - det er dejligt
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"