termostat problemer.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Hej. Jeg har købt en gammel 80 1,8s fra '87. Hvert gang jeg sætter en ny termostat i begynder den at koge. Det er en jn motor. Det er 3 termostat jeg har gang i. De vil ikke åbne, er jeg bare uheldig eller er der noget andet galt? Kan mærke at der stadig er mølle vinger i vand pumpen. Den er heller ikke andet end 11 mrd gammel.
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Vi skal lige være enige om hvor og hvordan termostaten skal side.

Den skal i min optik side nede ved vand pumpen med den lange del op mod pumpen? Det var i hvert fald sådan den gamle sad. Men hvorfor virker det så ikke når jeg sætter en anden i?
Motoren har koden jn.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: termostat problemer.

Indlæg af Høy »

Hvem er uenig med dig? :-k

Hvis termostaten vender forkert, kan du næppe få huset tæt. Bimetalfjederen skal typisk vende derhen, hvor varmen kommer fra, dvs. ind i motoren, ellers er der ikke ret meget fidus i systemet. Varmen skal få den til at udvide sig og lukke termostaten op. På nogle termostater er der en lille kugle, som skal vende i en bestemt retning, så man kan få luften ud.

Hvis du er i tvivl, kan du bare lægge termostaten i en varmefast beholder og hælde kogende vand fra en kogekedel på den.

Er du sikker på, at hjulet sidder fast på akslen i vandpumpen?

Er begge slangerne til køleren varme, ellers kan det tænkes, at den er blokeret af aflejringer. Prøv at fylde vand i den foroven med moderat tempo (de tykke slanger skal af). Hvis det ikke kan løbe ud i samme takt forneden, som du hælder det ind foroven (dvs. det løber over), er køleren formodentlig stoppet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Dårlig formulering. men bare ikke forstå, hvis den skulle kunne vende modsat.

Når jeg drejer på remhjulet kan jeg mærke at møllen følger med. Når jeg har termostaten sat i bliver den øverst slange Meget varm, mens den nederst er kold, der kommer heller ikke noget varmluft ind i bilen, men når jeg køre, uden termostat, er begge slanger lune.

Har prøvede at skylle hele væske systemet baglæns, men det gav ikke noget. Og undre mig lidt over at 3 termostater fra mekonomen skulle være defekte.

Har overvejet den med at "koge" termostaten for at se om den virker.
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: termostat problemer.

Indlæg af Michael P »

Har du udluftet den?
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Michael P skrev:Har du udluftet den?

Nej det må jeg ind rømme at jeg ikke har. Hældte bare vand på og klemte det væreste luft ud ved at massere den nederst kølerslange.
Men hvordan kan man udlufte den?
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: termostat problemer.

Indlæg af Michael P »

De fleste ældre biler, har udluftnings skruer placeret..

Ofte en bolt ved termostathus (som vender opaf og ikke giver nogen mening den er der for mange)

På slanger op mod varmeapparatet (ind til din bil)
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Det må jeg da lige prøve. Men skal man ikke kun lufte ud hvis den bobler i varmeapparatet.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: termostat problemer.

Indlæg af Høy »

Måske er der noget brugbart her... selv om vedkommende vist aldrig fandt en løsning.

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=27448&hilit=Audi+Cabriolet+2.0E%2C+K%C3%B8lesystem

Får du varme i varmeapparatet?

Kan du løfte ekspansionsbeholderen, så den uden tvivl er det højeste sted, mens du udlufter? Ellers stil bilen med det venstre hjul oppe på et eller andet.

Kan det tænkes, at termostaten bare passer rent fysisk, men at den ikke har de rigtige temperaturværdier?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Når jeg køre uden termostat kommer der fint varme ud, men når jeg montere termostaten er der kun kold luft.

Alle slangerne bliver varme uden termostat, men med termostat bliver alle slangetne varme(meget meget varme, Ca 100-110 grader) med undtagelse af den nederst slange fra vand pumpen og over til køleren.

Mener at termostaten er en 82°
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Der var en som forslog mig at skille en termostat af og sætte den i. Altså uden midderstykket.
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Så fik jeg kogt min termostat, og den åbner sig 1-2 mm. Men er det ikke meget lidt?
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: termostat problemer.

Indlæg af Havberg »

1-2 mm lyder af meget lidt.
Nu er det flere år siden jeg sidst har kogt termostater men mener da de åbner sig op mod en cm i fuld åben position.

Jeg har iøvrigt købt mindst 2 stk defekte termostater i rap hos netop mekononen i sin tid. Endte med en original Audi før det virkede (og den var ikke specielt dyr)
Besværet ved defekte dele, fejlsøgning, bytte dele rundt og tilbage i butikken taget i betragtning, så var det slet ikke besparelsen værd

Mht udluftning så har jeg altid bare ladet bilen stå i tomgang med låget til ekspansions beholderen afmonteret og fuld varme på kabinen og så lade den stå i tomgang til køler blæser har været aktiveret 2-3 gange.
Det har virket på de 3 stk 5 cyl. motor jeg har rodet med. :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
peter g
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16/09/2014 10:08

Re: termostat problemer.

Indlæg af peter g »

Syntes også at det var meget lidt den var åben, når man tænker på dens funktion. Da jeg kogte den stod jeg og tænkte på at det da næsten måtte være umuligt at sende nok vand igennem den lille sprække som man ikke kunne se med mindre man stod på den helt rigtige måde med termostaten. Ville da også mene at Ca 1 cm ville være mere passende.


Nogle som ved om der er et hul/"lille termostat" på den store skive på en original termostat?
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"