Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg om styretøj
Besvar
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Gleerup »

Jeg skal ha skiftet bærekugler (igen!!!! :evil: ) men hvordan er det lige med sporviden? De bærekugler jeg skal ha på :


Billede


Men da de kan "skubbes" fra side til side, (pga. de aflange huller) er spørsmålet hvor meget skal de sættet til? Findes der nogen mål for hvor de skal sidde?
Jeg læste i en anden tråd, at der noget med negativ og positiv vinkel. En negativ vinkel vil gir ustabil kørsel (det har jeg nu, især når det er vådt føre, så "glider" den fra side til side), men hvordan kan jeg måle det?
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af tscheel »

De skal stå som de gør nu, hvis den ellers sporer korrekt nu. Sporingen hedder Toe (in) : http://www.etyres.co.uk/glossary-tyre-t ... =toe-inout
Toe justeres ikke med bærekuglen, det er styrekuglerne du skal have fat i til det. Ellers er arbejdsgangen : sæt camber (hjulets lodrette hældning) korrekt med bærekuglen, juster derefter Toe in med styrekuglerne.

Husmandsmetoden til at få dem til at stå som nu, er at skifte en og justere til den kører lige med rattet centereret. Derefter samme procedure i den anden side. Ikke noget jeg ville gøre med en S2, men en 80'er TDI? Måske. Når den allerede "kører på en træstamme" er der ikke endet for end at få den sporet.

Jan DK gav en god service da jeg fik justeret alle 4 hjørner. Det er enklere med FWD, men giv styrestængerne en ordentlig omgang før du kører til sporing, hvis ikke du vil have en fjende for livet. De justerskruer er ikke intelligent design.

Her er mine styrestænger efter en grundig omgang med nye HD justerskruer fra http://www.kdr-engineering.co.uk/ (en audi S2 nørd)
Billede

Er du på facebook kan du se de lækre sager her : http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 233&type=3
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Gleerup »

Det jeg tænkte på, om der var et mål, man kunne sætte bærekuglerne efter. Jeg har jo sat dem der er på nu, efter de der sad på før (gir det mening?? -men om de er sat lige på mm, er jeg i tvivl om!), men jeg syntes at efter jeg gjorde det, så "væltede" hjulene når jeg drejet skarpt. Når jeg køre lige ud, især i regnvejr, så skal jeg hels undgå sporriller og hvide striber, da bilen ellers vil trække til siden, som om at den lige pludselig får fat i vejen.
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af tscheel »

Gleerup skrev:Det jeg tænkte på, om der var et mål, man kunne sætte bærekuglerne efter. Jeg har jo sat dem der er på nu, efter de der sad på før (gir det mening?? -men om de er sat lige på mm, er jeg i tvivl om!), men jeg syntes at efter jeg gjorde det, så "væltede" hjulene når jeg drejet skarpt. Når jeg køre lige ud, især i regnvejr, så skal jeg hels undgå sporriller og hvide striber, da bilen ellers vil trække til siden, som om at den lige pludselig får fat i vejen.


Det er der ikke. De skal i princippet sættes så camber står som Audi specificerer. På en A4 B5 quattro skal den være -0°45' - specifikationen for din vil nok ligge tæt på det.

Der er for mange komponenter i fjederbenet og bærearmen til at man kan sætte et fast millimeter mål, især efter 18-20 år på vejen.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Gleerup »

tscheel skrev:
Gleerup skrev:Det jeg tænkte på, om der var et mål, man kunne sætte bærekuglerne efter. Jeg har jo sat dem der er på nu, efter de der sad på før (gir det mening?? -men om de er sat lige på mm, er jeg i tvivl om!), men jeg syntes at efter jeg gjorde det, så "væltede" hjulene når jeg drejet skarpt. Når jeg køre lige ud, især i regnvejr, så skal jeg hels undgå sporriller og hvide striber, da bilen ellers vil trække til siden, som om at den lige pludselig får fat i vejen.


Det er der ikke. De skal i princippet sættes så camber står som Audi specificerer.

Der er for mange komponenter i fjederbenet og bærearmen til at man kan sætte et fast mål, især efter 18-20 år på vejen.

Netop de specifikationer, er dem jeg er ude efter. Hvor kan jeg finde dem?
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af tscheel »

Gleerup skrev:
tscheel skrev:
Gleerup skrev:Det jeg tænkte på, om der var et mål, man kunne sætte bærekuglerne efter. Jeg har jo sat dem der er på nu, efter de der sad på før (gir det mening?? -men om de er sat lige på mm, er jeg i tvivl om!), men jeg syntes at efter jeg gjorde det, så "væltede" hjulene når jeg drejet skarpt. Når jeg køre lige ud, især i regnvejr, så skal jeg hels undgå sporriller og hvide striber, da bilen ellers vil trække til siden, som om at den lige pludselig får fat i vejen.


Det er der ikke. De skal i princippet sættes så camber står som Audi specificerer.

Der er for mange komponenter i fjederbenet og bærearmen til at man kan sætte et fast mål, især efter 18-20 år på vejen.

Netop de specifikationer, er dem jeg er ude efter. Hvor kan jeg finde dem?


S2'erens på S2central.net - FWD B4 måske på 12v.org? De er ikke nødvendigvis offentligt tilgængelige - måske via audi software?
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af PEB »

Se vedhæftede.
Vedhæftede filer
Audi 80 B4.pdf
(86.56 KiB) Downloadet 1082 gange
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Gleerup »

Tak til formanden. Men hvad stå der? Hvor er det jag skal måle fra? -og til? :-k

-Skal jeg gå den tunge vej til et audi værksted og få dem til at lave dette? ;(

Jeg troede at jeg "bare" kunne måle (frks.-fra dette punkt til dette punkt, 2.35cm) ud hvor de bærekugler skulle sidde, og så rulle glad ud på vejen igen.
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af SorenR »

Gleerup skrev:Tak til formanden. Men hvad stå der? Hvor er det jag skal måle fra? -og til? :-k

-Skal jeg gå den tunge vej til et audi værksted og få dem til at lave dette? ;(

Jeg troede at jeg "bare" kunne måle (frks.-fra dette punkt til dette punkt, 2.35cm) ud hvor de bærekugler skulle sidde, og så rulle glad ud på vejen igen.

Det hele er opgivet i grader (minutter og sekunder) og skal bruges ved en mekaniker med det rette sporingsudstyr.

Hvis du har monteret de nye bærekugler præcis samme sted som de gamle er det nok ikke helt ved siden af. Resten af dit ophæng er jo slidt over tid så om du rammer 1 eller 3 mm ved siden af gør nok ikke den store forskel :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af GertH »

Hej. Hvor langt har du kørt på det gamle sæt bærekugler. De burde da holde i lang tid. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Gleerup »

GertH skrev:Hej. Hvor langt har du kørt på det gamle sæt bærekugler. De burde da holde i lang tid. Mvh. Gert

Ikke en gang 20.000 km. Synsmanden rokket lidt med det ene hjul, og så lidt bekymret ud, drejet hjulet helt ind, og så gav det et udslag på et par cm., i begge sider.
Han kunne godt se at de var meget nye, og spurte indtil om jeg havede målt de nye, om de havede samme diameter som de gamle. Det kunne være at jeg havede fået nogen med for lille diameter. De var låst sammen, og kunne ikke rokkes overhoved, da jeg satte dem på.
Kan det ha noget at gøre med at mine støddæmper er meget slidt, at det så går ud over bærekuglerne?
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af SorenR »

Gleerup skrev:
GertH skrev:Hej. Hvor langt har du kørt på det gamle sæt bærekugler. De burde da holde i lang tid. Mvh. Gert

Ikke en gang 20.000 km. Synsmanden rokket lidt med det ene hjul, og så lidt bekymret ud, drejet hjulet helt ind, og så gav det et udslag på et par cm., i begge sider.
Han kunne godt se at de var meget nye, og spurte indtil om jeg havede målt de nye, om de havede samme diameter som de gamle. Det kunne være at jeg havede fået nogen med for lille diameter. De var låst sammen, og kunne ikke rokkes overhoved, da jeg satte dem på.
Kan det ha noget at gøre med at mine støddæmper er meget slidt, at det så går ud over bærekuglerne?

Det giver mening det synsmanden siger... Der hvor bærekuglen fæstnes i fjederbenet skal det passe "som hans i grete" :-
En mindre diameter kan godt monteres og holdes fast af bolten, men forskellen på det og en smadret bærekugle er at kuglen ikke umiddelbart kan hoppe ud af soklen +(

Har du stadig de oprindelige bærekugler ???

Øh, og det med at kuglen kan hoppe ud af soklen kan du jo spørge Audi Claus om.... Det er ikke fedt at stå på en tilfrosset sø og bakse ophænget sammen med et brækjern og en bundgarnspæl :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af audi_claus »

SorenR skrev:Øh, og det med at kuglen kan hoppe ud af soklen kan du jo spørge Audi Claus om.... Det er ikke fedt at stå på en tilfrosset sø og bakse ophænget sammen med et brækjern og en bundgarnspæl :mrgreen:

Når den først er gået løs, er det kun forskellen i tryk fra krængningsstabilisatoren, der holder den på plads - så et bump i højre side kan udløse den, selv om det var venstre side, der var gået - det var noget jeg kom til at tænke på, da jeg kørte de 300km hjem fra isbaneløbet ved Vordingborg til Esby så jeg fik lige farten ned og holdt mig langt fra rabatten.
Og bundgarnspælen havde jeg jo ikke taget med - :x
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Gleerup »

SorenR skrev:
Det giver mening det synsmanden siger... Der hvor bærekuglen fæstnes i fjederbenet skal det passe "som hans i grete" :-
En mindre diameter kan godt monteres og holdes fast af bolten, men forskellen på det og en smadret bærekugle er at kuglen ikke umiddelbart kan hoppe ud af soklen +(

Har du stadig de oprindelige bærekugler ???



Det sjove er bare , at da jeg satte dem på, så kunne jeg ikke rokke dem overhovede. Det jeg ikke kan forstå er, at han prøvet at løfte dem, men kunne kun rokke dem sidelæns.
Jeg har bestilt nye + støddæmper. Så må vi se om de holder bedre.
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Høy »

En negativ vinkel vil gir ustabil kørsel (det har jeg nu, især når det er vådt føre, så "glider" den fra side til side)


Hej, jeg har sat bærekuglerne helt ud i den yderste position på bærearmene og løsnet de to skruer til fjederbenet og "knækket" lejeholderen indad i forhold til støddæmperen (hullerne i lejeholderen er meget større end boltene, så de giver en vis justeringsmulighed). Mere camber er helt enkelt ikke mulig (den har vel et sted mellem to og tre grader vil jeg tro) uden at svejse i et eller andet, men bilen er kun nervøs, hvis jeg kører med lavprofildæk. Med 205/55 16 er den helt rolig, og der er ikke mærkbar merslitage på inderkanten. Hvis man vender med fuldt ratudslag til venstre, føles det lidt som tortur af det højre fordæk, men der er ikke noget at se på det.

Har du haft bolten helt ude af lejeholderen, så halsen på bærekuglen kommer til at sidde lige ved siden af bolten? Manchetten skal blive trykket en hel del nedad, når du sætter den på. Medmindre man har deformeret jernet i lejeholderen eller stålet på selve bærekuglen kraftigt, skal bærekuglen slet ikke kunne trækkes ud, så længe bolten sidder der, uanset om møtrikken er løs eller ej. Hvis du bare har løsnet møtrikken og trykket bærekuglen så langt op, den kunne komme uden at tage bolten ud, sidder bolten over enden af bærekuglens skaft, og det hele vil ret hurtigt kunne vride sig løst.

Jeg har forsøgt at lave en tegning. Den mørkegrå cirkel er bolten, der går igennem lejeholderen.

bærekugle.jpg
bærekugle.jpg (5.53 KiB) Vist 38746 gange


Her kan du (lille illustration) se manchetten, som den oftest sidder, når man får bærekuglerne, mens den større illustration viser halsen, der skal så langt ind, at bolten går igennem den.

Billede

Beklager, hvis dette er indlysende.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af Gleerup »

Det jeg gjore da jeg satte bærekuglen på, var at, løsene møtrik og tog bolten ud. Derefter, med et koben stille og roligt vippet bærekuglen ned, så den kom løs. Så løsenet jeg de 3 møtrikker, tog overdelen (en plade med 3 bolte) af, fik bærekuglen ud af slissen, (efter jeg havede sat mærker på, så jeg kunne se hvor jeg skulle sætte de nye), overføre mærkerne, og på med de nye. Så op i hullet, med hjælp fra en gummihammer, så bolt udskæringen passet til bolten. Spænde dem fast og på med hjulene.
Da bilen hang der oppe prøvet jeg at rykke i hjulene, og de gav sig ikke. Og så er det jeg spør, hvordan hulen kan de blive slidt på under 20.000 km????
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Sporvide/ udskiftning af bærekugler?

Indlæg af MortenAa »

Gleerup skrev:Det jeg gjore da jeg satte bærekuglen på, var at, løsene møtrik og tog bolten ud. Derefter, med et koben stille og roligt vippet bærekuglen ned, så den kom løs. Så løsenet jeg de 3 møtrikker, tog overdelen (en plade med 3 bolte) af, fik bærekuglen ud af slissen, (efter jeg havede sat mærker på, så jeg kunne se hvor jeg skulle sætte de nye), overføre mærkerne, og på med de nye. Så op i hullet, med hjælp fra en gummihammer, så bolt udskæringen passet til bolten. Spænde dem fast og på med hjulene.
Da bilen hang der oppe prøvet jeg at rykke i hjulene, og de gav sig ikke. Og så er det jeg spør, hvordan hulen kan de blive slidt på under 20.000 km????


Dårlig kval, har lige oplevet det samme med to styrekugler, dog kun små 15000 kørt siden de var nye
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Besvar

Tilbage til "Styretøj"