Tab af varme ved høj hastighed. V8 " løst "

Indlæg om klima & varmeanlæg
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Tab af varme ved høj hastighed. V8 " løst "

Indlæg af Jan-DK »

Hej

Så må jeg lige høre den samlede videnskab i denne klub.

Min V8 "PT" fra 1991 taber varmen ved hastigheder over 120 km. "ca"

Nå jeg starter bilen og den er kold går der selvføldig to til tre km og derefter
bliver motoren varm og der kommer varme i kabinen.

Dvs. turen fra Herlev og videre over Roskilde men når jeg så når den anden
side af Roskilde og farten kommer over 120 ca. taber den varmen.
Under 100 km. ca. er der ikke nogle problemer.
Dvs. så længe man kører i kø kan den godt varme.

Det hjælper ikke at stille temp. højre op. Jo hvis man stiller den på Hi.

Er der nogle der har et bud.

Det skulle jo gerne virke nu når vi skal på SKIFERIE i uge 3 og 4 til Østrig.
Senest rettet af Jan-DK 15/04/2008 21:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Bjørn T »

Ny termostat. Den lukker ikke helt. Fartvinden køler mere end motoren varmer. Det er derfor temostaten er der.
Ok
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Det er selvføldig en mulighed men der er lige skiftede for 2 md. siden.
Derfor kan det jo godt være den.

Den prøve jeg at skifte på mandag.
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18/11/2006 18:53
Geografisk sted: København

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af HPO »

Firserfan skrev:Ny termostat. Den lukker ikke helt. Fartvinden køler mere end motoren varmer. Det er derfor temostaten er der.
Ok


Det manden sagde Pil
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
Beauty V8
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 264
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Himmerland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Beauty V8 »

forbliver motoren varm eller mister den også temp så er det termostaten sandsynligvis ellers kan det også være den ventil der åbner for det varme vand til kabinen
Jens Chr.

Skoda Yeti Outdoor 1,2 TSI 2015
V8 4.2 88' med 93' teknik. Solgt
A2 1.4 TDI 01'. Solgt
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Ja, vi have lige en tur til Korsør i dag og tilbage Engel
På vejen derned tabte den varmen men på vejen hjem var der
ikke nogle problemer.

Temp. på motoren forbliver konstant når den først er blevet varm.

Jeg hælder mest til en temp. føler eller som V8 skriver: vandhanen
ind til kabinen.

Nu har jeg en res.dels bil som jeg kan tage stumper fra så jeg vil
prøve at skifte en føler af gangen.

Først den der sider oppe ved soltaget.
v8fan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31/12/2004 00:35
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af v8fan »

Jeg havde et tilsvarende problem på min V8 - det var blot den servomotor der styrer varmluftspjældet til kabinen. Den koster max. 500.- så den ville jeg prøve først. Jeg har haft en sådan defekt på både en 100 C4 2.8, en V8 3.6 og en 100 C4 4.2 - bare for at det ikke skal være løgn Smiler

Den ene kunne ikke varme, den anden svingede meget og den sidste var enten helt kold eller helt varm - og så virkede den rigtigt en gang imellem.

Før du giver dig til at skifte følere - så kan du se deres 'måing' via klimaanlægget (også det gamle som der i hvertfald var i min V8'er). Du kan finde de tastetryk der skal bruges på nettet (kan ikke lige huske hvor - måske på www.audiv8.com)
Senest rettet af v8fan 1/12/2007 23:38, rettet i alt 1 gang.
--
Mvh KRoland
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Ja, det er jo dejligt nemt når man har en res. dels bil lige til at tage af.
Beauty V8
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 264
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Himmerland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Beauty V8 »

koder til klima (http://www.audifans.com/pipermail/v8/20 ... 05519.html). hvis det er en af de små servo motorer kan det være at den kun skal renses kullene kan sidde fast (lig dårlig forbindelse) det er noget pille arbejde men det er ikkke umuligt.
Jens Chr.

Skoda Yeti Outdoor 1,2 TSI 2015
V8 4.2 88' med 93' teknik. Solgt
A2 1.4 TDI 01'. Solgt
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Bjørn T »

Der er også et tip her:
http://audi.cats.lv/page/faili/Info/Ele ... repair.pdf
Og ikke for at underkende Jens Chr's tip er her et andet fejlkodeskema.:
http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml
Ok
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Og så har jeg jo selv en: Audi 100/200 Official Factory Repair Manual.

Fejl koder til klimaanlæg er jo det samme som til en V8,er.

Den må lige nærlæses i dag.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Og så har jeg lige rodet med rytmeboxen.
Themostaten er skiftede: Vræler
De 4 føler som sidder rundt på bilen funker efter hensigten.
1 under taget
1 i instrument bordet
1 i vandkassen
1 ude ved køleren.

De er prøvet med en hårtørrer en efter en og de giver udslag i instrumentet
i bilen.

Det er som om at den er for længe om at regulerer op og ned.
Så der bliver dejligt varmt og når den så skal reguler ned forsætter
den forlangt ned inde den finder ud af at den skal op igen.

er der nogle der har en løsning. Bede
v8fan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31/12/2004 00:35
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af v8fan »

Skiftede du servoen til 'varmeklappen' - den sidder på siden af varmeanlægget nede under torpedopladen ?
--
Mvh KRoland
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Og så er der lige en opdaterning:
"servomotoren" til varmeklappen er en vakuumdåse." ikke konen altså"
Den funker OK.
Fjeder til varmespjæld er skiftede for den var væk.
Men den har det stadig væk sådan at den når temp. er nået i
kabinen og den så skal reguler "lidt" nedad, så går det for stærkt for den.
Og så får den reg. for langt ned eller den er for langsom til at stoppe
i tide.
Så resultatet er at der bliver koldt og efter ca. 20 til 30 sek. bliver der varmt igen.

Så næste forsøg er at skifte " Stellamotor "
Beauty V8
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 264
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Himmerland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Beauty V8 »

Tænke måske det er mængden af luft forbi tempføler i kabine der er for lille, snavs omkring den eller på vejen forbi den Bede
Jens Chr.

Skoda Yeti Outdoor 1,2 TSI 2015
V8 4.2 88' med 93' teknik. Solgt
A2 1.4 TDI 01'. Solgt
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Tænk hvis det kun var det.
Frem med trykluft pistolen. Ond eller sur
Nu skal den Ond eller sur have.
Brugeravatar
A4 Kim
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1886
Tilmeldt: 10/06/2005 23:09
Geografisk sted: Lidt vest for Roskilde...

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af A4 Kim »

Beauty V8 skrev:Tænke måske det er mængden af luft forbi tempføler i kabine der er for lille, snavs omkring den eller på vejen forbi den Bede


I min gamle B5 var slangen mellem hullerne til kabineluft og den lille blæsemotor røget af. Altså reagerede den på varmen inde i midterkonsollen. Har du hørt CD mens du kørte (hvis der ellers er sådan en i din V8....). På min B5 blev midterkonsollen meget varm indvendigt når CD'en kørte og så troede den jo det var "sommer" og blæste kold luft... Jeg skulle næsten op på 27/28 grader før der kom tempereret luft ud af dysserne.

Altså kunne fejlen være temperaturføler, blæsemotor eller eventuelt den lille slange mellem blæsemotor og luftgitter.

Se her indlæg om slangen jeg bøvlede med
viewtopic.php?f=29&t=6422&hilit=
Audi A6 3,0 TDI Avant quatrro - 8/2009 - model 4f5 - 240HK/500NM - Daytonagrå
Peugeot 107 SE 1,0
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Hej Kim

Nu sidder den slange meget meget meget langt væk. Vræler

Så den har fået med den store trykluftslange ned i hullet.
Så må vi se på vejen hjem til Hvalsø hvordan den opfører sig.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Jan-DK »

Vræler Vræler Syg Syg
Det hjalp så heller ikke. Spørgsmål Spørgsmål Spørgsmål

Og btv. Kim, så sidder min føler ovenpå indstrumentbordet.
Brugeravatar
Red Runner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 552
Tilmeldt: 23/05/2006 18:16
Geografisk sted: Holbæk

Re: Tab af varme ved høj hastighed. V8

Indlæg af Red Runner »

Hej Jan.

Der er i manualen et LANGT kapitel om diagnostisering af klimaanlæget.
Man starter diagnosen ved at holde en knap inde på styreboksen. Hvilken kan være ligemeget hvis du ikke har manualen.

Derefter kan du faktisk udlæse fejlkoder fra systemet.

Generelt er systemet styret i to trin. Elektronisk vis styreboksen/panet i kabinen. (Den tog du jo selv ud af min reservedelsbil, så du ved hvordan den ser ud.)

Denne boks styrer så igen en vaccum kontrolboks, der igen har fat i alle spjæld og ventiler. Problemet kan derfor ligge i den elektroniske kontrolboks, i vaccumsystemet, i den enkelte ventil eller i vaccumpumpem.

bon appetit.
Red Runner - Audi V8 3,6 aut. quattro

Speciale: Audi V8 type D11
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"