MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

bilstereo, navigation, telefon, bluetooth m.m., findes her.
Besvar
SteenMS
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9/07/2015 20:23

MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af SteenMS »

Som den lykkelige ejer af en AUDI A6 model C7 og type G4, har jeg nu en erfaring med Navigation Plus og AUDI Connect, som andre måske kan have gavn af.
Opdatering af nye kort i navigationen kan ske på 2 måder. Det kan gøres online, når man har et SIM-kort i bilens system, eller det kan gøres ved at downloade de nye kort via en computer, og overføre dem til et SD-kort, som sættes i bilen, hvorefter opdateringen aktiveres.
Jeg valgte i december 2016 at gennemføre opdateringen af kort til Danmark, Østrig, Tyskland (4 stk.) og Sverige via online systemet. Det gik godt, indtil opdateringen nåede det sidste land dvs. Sverige. Så stoppede festen, Sverigskortet blev ikke opdateret, og jeg kunne ikke længere benytte AUDI Connect det vil bl.a. sige, at online trafik ikke længere virkede i Google Maps. Hvad gik galt?
Jeg kontaktede importøren for at søge hjælp, men der var ikke umiddelbart noget svar. Dog fik jeg oplyst, at der måske var noget galt med mit SIM-kort i bilen. Det forstod jeg ikke, for signalmålerne i bunden af skærmen viste både fuldt signal både for det interne SIM-kort og for SIM-kortet i min mobiltelefon. Jeg valgte at kontrollere systemet ved at tilslutte min iPAD til det interne i WiFi system i bilen, og så kom løsningen.
Jeg havde simpelthen brugt alle mine månedlige megabyte op ved opdateringerne, så kontoen hos "3" var tømt. Jeg fik på min iPAD tilbudt at købe ekstra megabyte, og da jeg havde gjort det, kørte hele systemet igen.
Læren af dette er, at man ikke får advarslen om overskridelse af det købte antal megabyte i bilen, men først når man tilkobler en ekstern enhed til det interne WiFi system. Fremover vil jeg gennemføre de løbende opdateringer af kort i navigationen via download på min computer og overførelse til bilen via et SD-kort.

Med venlig hilsen
Steen Sørensen
Grootsvej 9
2680 Solrød Strand
Medlem nr.: 3707
Brugeravatar
Inside
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 13/07/2013 12:54
Geografisk sted: København

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af Inside »

Tak for en fin lille historie. Det er faktisk lidt sjovt at den ikke kommer med en advarsel inden man påbegynder opdatering via 3G netværket. Bare hvor den gør forbrugeren opmærksom på at dette kræver meget data (xx mb / gb). Det gør de fleste mobiltelefoner også hvis man prøver at opdatere på mobilnettet i stedet for WiFi.
Audi A4 B8 1.8 TFSI fra 2008 - Belysningspakke - Audi MMI 2G High m. Navigation - Xenon/LED - Parkeringshjælp - Elektrisk skyde/vippeglastag - Klimakomfortsæder foran i Milano læder - Sort loft - Audi Sound System - Businesspakke med 3-zonet klimaanlæg - 18" 10-eget design, Audi exclusive fælge - Blanke rudelister - el-indstillelig lændestøtte - Fartpilot - førerinformationsdisplay i farve - Uden modelbetegnelse
Skovlund
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6/02/2017 13:44

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af Skovlund »

Kan jeg også smide et sådant simkort i min Audi A3 Cabriolet fra 06/2014..? Og hvor sætter man det i..?
ManU_4ever
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14/09/2009 17:27
Geografisk sted: Vestjylland

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af ManU_4ever »

Hvordan får i lov til at downloade kort?

Jeg har en Q5 fra 2013, men syntes ikke jeg kan downloade noget i myAudi.

Er det fordi jeg måske ikke har den helt store MMI eller…?
Audi Q5 2.0 tfsi 2013 // S-Line // TipTronic
Audi A4 Avant Mulsanne 2.0 TDI 2007 // S-Line // Motorkode BRE **SOLGT**
Nissan Micra 1.3 GX 1999 **DØD**
Brugeravatar
rlarsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1325
Tilmeldt: 30/04/2009 16:16
Geografisk sted: København S

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af rlarsen »

ManU_4ever skrev:Hvordan får i lov til at downloade kort?

Jeg har en Q5 fra 2013, men syntes ikke jeg kan downloade noget i myAudi.

Er det fordi jeg måske ikke har den helt store MMI eller…?

Enten dėt - eller fordi du ikke har Audi Connect.
Mvh.
Rene Larsen


Billede Billede- Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic MÅ2009 - solgt - VCDS 21.9.0 (HEX-V2)
ManU_4ever
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14/09/2009 17:27
Geografisk sted: Vestjylland

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af ManU_4ever »

rlarsen skrev:
ManU_4ever skrev:Hvordan får i lov til at downloade kort?

Jeg har en Q5 fra 2013, men syntes ikke jeg kan downloade noget i myAudi.

Er det fordi jeg måske ikke har den helt store MMI eller…?

Enten dėt - eller fordi du ikke har Audi Connect.

OK

Hvad skal der til for at få Audi Connect? Et større MMI?
Audi Q5 2.0 tfsi 2013 // S-Line // TipTronic
Audi A4 Avant Mulsanne 2.0 TDI 2007 // S-Line // Motorkode BRE **SOLGT**
Nissan Micra 1.3 GX 1999 **DØD**
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af diskoboy »

Hmm. Jeg har MMI 3G+ i min 2013 A4. MMI'en har simkort og Audi Connect.

Dog er der ingen mulighed for at online at downloade kort...
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
Haha
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/05/2009 22:49
Geografisk sted: Herning

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af Haha »

ManU_4ever skrev:
rlarsen skrev:
ManU_4ever skrev:Hvordan får i lov til at downloade kort?

Jeg har en Q5 fra 2013, men syntes ikke jeg kan downloade noget i myAudi.

Er det fordi jeg måske ikke har den helt store MMI eller…?

Enten dėt - eller fordi du ikke har Audi Connect.

OK

Hvad skal der til for at få Audi Connect? Et større MMI?


Her ligger en pdf-vejledning, der beskriver Audi Connect: http://www.audi.com/etc/medialib/ngw/my ... 9.File.pdf
Skemaet på side 4 og 5 svarer måske på dine spørgsmål. Q5 (og min A6 fra 2012) hører til i første kolonne i tabellen, hvor det alene er de to connect-services "City Events" og "Overførsel af destinationer via myAudi/Google Maps", der er supporterede. Det ser ud til, at kortopdatering via MyAudi alene er supporteret på Audier fra modelår 2015/2016 (bortset fra A3, som ikke har nogen fodnote!!?).
På følgende link: http://www.audi.dk/dk/web/da/service/audi-connect.html , står der bl.a., at
"En stor del af Audi connect-tjenesterne stilles ubegrænset til rådighed. Udvalgte tjenester vil være tilgængelige i 36 måneder efter bilens produktionsdato. Efter de 36 måneder kræver den fortsatte brug indgåelse af en særskilt aftale med Audi. Denne aftale kan indebære betaling."
Min nyindkøbte audi A6 fra 2012 er altså udløbet licensmæssigt på Connect, og det får jeg også at vide, når jeg logger på "MyAudi". Som der også står, virker en del af connect-tjenesterne stadigvæk uden abonnement. Det gælder eksempelvis Nyheder, vejrudsigt, cityevents, oversigt over landespecifikke regler (hastighedsgrænser) mm., men online trafikinfo via mit simkort i MMI-en KRÆVER abonnement, så navigationen kan pt. ikke selv finde alternative ruter ved kø og lignende. I morgen skal bilen til autoriseret audi i Herning og have "fornyet" connect-abonnementet. Det koster 1.500 kr. for 3 år, og som jeg ser det, er det nærmest alene online trafikinfo, jeg der betaler for. Hvis min A6-er havde været fra modelår 2015 eller nyere, havde jeg også fået kortopdateringer til NAVI med (download til computer og via SD-kort til bilen). Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor jeg ikke kan få det med til min A6-er fra 2012, når den nu har NAVI G3, men man skulle jo tro, at der er en fysisk begrænsning/forskel på HW i bilerne fra 2015/16 ?
Mvh. Hans Hansen. medlemsnr. 2360
Med venlig hilsen

Hans Hansen
Blomstertoften 33
7400 Herning

Tlf.: 61203072
Email: hans@hans1.dk
HenrikH29
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 15/01/2018 16:02

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af HenrikH29 »

Jeg tror det er et hardware-issue, at vi ikke kan bruge f.eks. download af kortopdateringen på "ældre" biler.

Kortopdateringer på "ældre" biler skal så ske via forhandleren, hvor en kortopdatering ofte hænger sammen med at MMI også skal opdateres.

Man kan gøre det selv med originale Audi SD-kort med (3 stk) med MMI-opdatering, kort-opdatering, og aktiveringskode til kortet. Det skal være købt originalt da bilens stelnummer skal lægges ind i de.

Ja, der findes også pirat-udgaver, men det skal vi slet ikke ind på her (y)
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af ChristianL »

I blander desværre 2 systemer sammen, ud fra Steens beskrivelse, så har hans A6 MIB og ikke MMI 3G, derfor er der mulighed for at hente kort med via MyAudi eller simkort i bilen. De ældre biler kan desværre ikke dette.
HenrikH29
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 15/01/2018 16:02

Re: MMI og Navigation Plus, Opdatering af kort m.v.

Indlæg af HenrikH29 »

ChristianL skrev:I blander desværre 2 systemer sammen, ud fra Steens beskrivelse, så har hans A6 MIB og ikke MMI 3G, derfor er der mulighed for at hente kort med via MyAudi eller simkort i bilen. De ældre biler kan desværre ikke dette.


Nope. Steens indlæg er over et år gammelt :lol: Det er ikke det vi drøfter. VI er opmærksom på, at der er 2 systemer, men undres over, hvorfor det gamle MMI ikke også bare kan opdateres online (forudsat man har SIM-kortlæser osv).. Man skulle tro, at det kunne implementeres i de gamle MMI systemer med en opdatering af MMI'en. Men det er de sikkert ikke interesseret i at lave ;(

Skidt også med det, man kan gøre det selv med autoriseret kort og MMI firmware for ca. kr. 1.000. Bare mere bøvlet end direkte download som på det nyere system.
Besvar

Tilbage til "ICE & MMI (in car entertainment & multimedia interface)"