Gas ved slip af kobling

bilstereo, navigation, telefon, bluetooth m.m., findes her.
Besvar
Tilgaard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26/02/2012 12:50
Geografisk sted: Birkerød

Gas ved slip af kobling

Indlæg af Tilgaard »

Hej
Har købt en Audi A4 fra 2010 med 2.0TFSI motor (180HK). Den kører fint når man ruller derudad - men når jeg skal starte fra 1. gear har jeg problemer. Nogle gange når jeg slipper koblingen ryger omdrejningerne fra tomgang op på 1300omdrejninger, andre gang op på 1000omdrejninger - og andre gang sker der intet når jeg slipper koblingen. Bemærk at det er uden at jeg rører speederen. Det er lidt fustrerende når jeg ikke ved om jeg skal give gas ved start eller skal "satse" på at motoren selv giver gas fra start - dvs enten får motoren for meget gas - eller bilen sætter ikke ordentlig i gang.

Er det normalt - nogle ideer?
Brugeravatar
Pete
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16/08/2006 12:38
Geografisk sted: Randers

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Pete »

Start med at få udlæst fejllageret.

:) Pete
VagCom/VCDS
Tilgaard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26/02/2012 12:50
Geografisk sted: Birkerød

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Tilgaard »

Hej Pete
Sådan et kabel har jeg ikke investeret i endnu :( - men jeg har været forbi Audi forhandleren med min "klage" og de sagde at det var som det skulle være - så der er sandsynligvis ingen fejlkoder...men jeg synes bestemt ikke det virker rigtigt - og super irriterende at køre med. Det bliver lidt ord-mod-ord hos audi - derfor ville jeg hører om der var nogle meninger eller gode ideer her i dette forum.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Gio »

Det skal ikke være sådan! Så forhandleren skal tage sig sammen. Punktum.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Bjørn T »

Min "gamle" S2 gjorde det samme. Hvis jeg slækkede langsomt på koblingen steg motoren lidt i omdrejningerne indtil bilen rullede fremad i tomgang.
Jeg opfattede det ikke som en fejl. Jeg mærkede det jo også kun når jeg bevist fremprovokerede det.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Gas ved slip af kobling

Indlæg af Gio »

Bjørn T skrev:Min "gamle" S2 gjorde det samme. Hvis jeg slækkede langsomt på koblingen steg motoren lidt i omdrejningerne indtil bilen rullede fremad i tomgang.
Jeg opfattede det ikke som en fejl. Jeg mærkede det jo også kun når jeg bevist fremprovokerede det.

Hvis nu bare OP's oplevelse var konsistent, så kunne man vel vænne sig til det. Men den gør det jo sporadisk.




@ Tapatalk
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Bjørn T »

Min kunne også opføre sig forskelligt. Det kom an på hvor meget moment motoren skulle levere for at få bilen til at rulle.
Hvis koblingen kun lige snittede trækpunktet steg omdr. ganske lidt, men fortsatte jeg med at forøge koblingens pres på svinghjulet, uden at røre gassen, steg omdrejningenne i takt med det større moment. Men aldrig mere end til 12-1500 omdr.

Jeg tror det er samme funktion som trædder i kraft når man slipper gassen, og lader bilen rulle farten af sig. Inden den når ned under tomgangshastighed er der afbrudt for brændstoffet, men kommer motoren under ca. 1200 omdr. lukkes der igen op for brændstoffet.

Men man skal da ikke udelukke at der er en fejl på Tilgaards bil.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Pete
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16/08/2006 12:38
Geografisk sted: Randers

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Pete »

Tilgaard skrev:Hej Pete Sådan et kabel har jeg ikke investeret i endnu.
Men det er der rigtig mange herinde der har, mig selv inklusive. Skriv i din profil hvor i landet du kommer fra, så er der sikkert nogen i nærheden der vil hjælpe.

:) Pete
VagCom/VCDS
Tilgaard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26/02/2012 12:50
Geografisk sted: Birkerød

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Tilgaard »

Tak for rådet Pete - det er hermed gjort. Også tak til Gio og Bjørn for kommentarene. Jeg ved ikke rigtig om det er en fejl eller ej :) - men jeg ved det er irriterende at kører med - måske fordi jeg nu er blevet så opmærksom på det. Har også lagt mærke til at bilen "ryster" lidt i motoren af og til når jeg slipper koblingen fra tomgang. Dvs: Holder i tomgang (ca 700omdrejninger) med koblingen nede - slipper koblingen (vist lige meget om bilen er i gear eller ej) - omdrejninger stiger til 1200-1500 omdrejninger uden jeg rører speederen - og motoren ryster lidt (føles somom bilen vipper lidt fra side til side).

Nå - men det kan jo som nævnt være mig der "ser syner" :-k
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Bjørn T »

Hvis motoren stiger i omdr. når du slipper koblingen uden at bilen er i gear, er det er bestemt ikke dig der ser syner, så er det klart en fejl.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Tilgaard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26/02/2012 12:50
Geografisk sted: Birkerød

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Tilgaard »

Nu har vi vist fat i noget :) - motoren stiger næste hver gang i omdrejninger når jeg slipper koblingen uanset om bilen er i gear eller ej (har lige været ude og prøve det igen). Jeg kan også se at den stiger mest i omdrejningerne når bilen er rigtig varm og har kørt 15+km - når den kold stiger den kun til 1000omdrejninger.

Må vist have fat i Audi igen igen :? - håber jeg kan overbevise dem - siden der sandsynligvis ikke er nogle fejlkoder at læne sig op ad...

Tak Bjørn
Brugeravatar
Pete
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16/08/2006 12:38
Geografisk sted: Randers

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Pete »

Prøv lige at læs denne her tråd igennem: http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=15461&hilit=tomgang.

:) Pete
VagCom/VCDS
Tilgaard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26/02/2012 12:50
Geografisk sted: Birkerød

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Tilgaard »

Læst! - så nu ved jeg alt om motorstyring, gasspjæld, tomgangsregulator, temperatursensor, vacumstyring etc :D. Nej seriøst - jeg læser tråden som en ujævn gang ved tomgamg og at gassen hænger. Min går op i gas/omdrejninger når jeg slipper koblingen (også i frigear) når jeg holder stille - men det kan vel sagtens være samme løsning på problemet.

Har nu fået tid hos Audi - så må de se på det igen - nu jeg er blevet bestyrket i at det er en fejl at omdrejningerne stiger. Håber bare ikke at jeg får "forklaringen" at der ingen fejlkoder er - så bilen er okay...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Høy »

Få dem til at tjekke dobbeltmassesvinghjulet. Motorens tomgangsregulering gør alt, hvad den kan, for at forhindre at motoren går ud. Du skal faktisk bremse temmeligt kraftigt uden at koble ud, for at få den til at gå i stå, men hvis modstanden varierer, netop som du kobler til, bliver det svært for både dig og computeren.

Jeg ved ikke, om de lige umiddelbart kan teste det, men værkstedet har garanteret hørt om dobbeltmassesvinghjul før.

Du kan se idéen i det her (dit er en lidt anden type).



\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Tilgaard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26/02/2012 12:50
Geografisk sted: Birkerød

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Tilgaard »

Det prøver jeg - men bilen er jo kun 2 år gamel så mon dette hjul kan være slidt så tidligt... :shock:
TICO^
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26/04/2011 00:09

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af TICO^ »

Er der fundet en løsning på dette problem?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af Høy »

Tråden er ældgammel, og trådstarter har ikke været logget på siden 2012.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
TICO^
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26/04/2011 00:09

Re: Gas ved slip af kobling

Indlæg af TICO^ »

Jeg er godt klar over at tråden er gammel, men ville nu alligevel prøve lykken :)
Besvar

Tilbage til "ICE & MMI (in car entertainment & multimedia interface)"