Nul servo efter ny pumpe

Indlæg om styretøj
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Nul servo efter ny pumpe

Indlæg af congo »

hej venner,

Opererer lidt i type 44, 2.3NF, 1990...

jeg har idag kastet mig ud i af skife servopumpen, da den gamle var utæt.. den begyndt at spilde næsten 1L per måned... Jeg købte en pumpe til en af de gamle vogne en gang, magen til både pumpe og vogn - til den grønne olie, og stammer fra en 2.3'er '89 (også NF'er) - så det hele passer. Huggeren har givet pumpen klasse B - men det er nok 1½ år siden jeg købte den, og har ik prøvet den før idag..

Jeg fik afmonteret den gamle nøjsomt og drænet systemet via slangerne på pumpen, og sat den nye/brugte i istedet. Har skruet det hele robust sammen og fyldt olien på, strammet remmen (genbrugt den rem der sad der i forvejen)... der sker intet.. remmen snurrer når motoren kører, men servoen er pift væk - oliestanden er god, og systemet lækker ikke.... Jeg har prøvet at spænde remmen med dobbelskrueaggregatet dertil - og det hjælper ikke en dyt. Jeg har også haft slæden løftet og prøvet at lufte systemet ud ved at dreje rattet gentagne gange til siderne. Har kørt frem og tilbage på vejen, men altså totalt uden held.

Er der noget jeg har glemt - dét magiske trick, man skal huske når man skifter pumpen?



Eller er konklusionen at pumpen er gået på de evige pumpemarker?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nul servo efter ny pumpe

Indlæg af congo »

lige en opdatering - her til aften tog jeg hende lige ud på en kort tur, hvor hun blev drejet helt ud til begge sider, med lidt moment på, og så forsøgte jeg at blokkere bremsen ligeledes med momentum (bremsen var helt vildt hård og det manglende servo, gjorde altså der ik var noget forstærket bremsetryk=10xbremselængde).. Men på et tidspunkt efter 15 minutters kort og rolig dreje-kørsel blev den pludselig medgørlig, og jeg bemærkede at det var mens jeg jokkede bremsen meget hårdt ned. Det må ha været svært for pumpen at få skubbet luften ud af sig selv og ud af rørene, anyways, så faldt væskenstanden jo så og jeg toppede op. Den er fortsat tæt og tør udenpå, så det er super.

Jeg vil derfor betragte operationen som en succes - og så fik jeg lært at servopumpen bare skal ha det der tålmodighed..

Til gengæld da jeg så var blevet glad for at nu virkede servoen endelig seamless, kørte jeg rundt i nabolaget frisk og frejdig,.... indtil at generatoren røg... den gik helt død under kørsel, og da jeg lige havde holdt 5 minutters tænkepause og rullet 20 meter kunne hun lige akurat køre mig hjem igen, hvor hun så stod i tomgang 2 minutter og døde så igen... så imorgen må jeg prøve at skifte generatoren, eller lige få tjekket vremmen... Den har godt nok blinket lidt on/off de sidste 5-10 km og den hyler også nogengange ved tænding, men nu gik den altså ikke længere. Godt jeg har et par reserver på lageret :)


ps. en lille erfaring jeg vil dele, er at den skrue som banjobolten sidder på (den lange), på disse modeller er meget porøs - jeg knækkede en, da jeg spændte lidt for ivrigt, og iøvrigt er spændearmen også mør og gir lidt for let efter i metallet, heldigvis er den tyk så den knækker ikke...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Besvar

Tilbage til "Styretøj"