Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af congo »

du havde ret Gert - jeg tog hydrauliktrykket og så gled den ind som en leg - dernæst spændt fast og tryk reetableret - dog ikke helt god pedal, men ok nok til at den selv gir slip (har kørt audi 100 med værre pedaltryk)..

Men jeg observerer nu at skiftestangen inde i kabinen hælder mod førersiden i frigear (svarende til mellem 1-2 gear i den anden slæde), og den er sådan lidt bestemt (umiddelbart ok), men vil absolut ikke i bakgear - gearvælgeren låser fint, så jeg tænker det måske er et spørgsmål om at indstille det, så jeg har haft skruet på beslaget på skiftearmen (frem og tilbage) uden noget umiddelbart resultat.

Hun står stadig på bukke, og forrøret er stadig taget af, så jeg syns ikke lige hun er moden til at starte op og prøve skiftet med moment - måske nok når forrør er tilbage (er lidt bekymret for repressalier fra naboen, der har stuevindue 4 meter fra arnestedet)


Jeg har ikke skiftet kobling og udtrykker - men kan fejlen være der ? -fordi problemet var jo også tidligere at den ikke ville i bakgear... (udover at den sprang ud af gearene - og det var tydeligt på vælgestangen fra den gamle gearkasse, som slet ikke låste i gearene - overhovedet)..
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af GertH »

Hej. Du skal kunne sætte den i bakgear uanset hvordan udrykkerleje og kobling har det. Endda selv om gearkasse ikke sidder på motoren. Prøv at sætte beslag på gearkasse, så gearstang står i midten af kulissen i frigear. Det må være noget justering der halter. Jeg går ud fra at det stadig er amk gearkasse der er tale om. (y)
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af congo »

Yes - den "nye" er også en AMK kasse.

Når du nu lige siger beslag - mener du alle de manger bolte hele vejen rundt om gearkassen? -det er altsammen fæstnet grundigt (undtagen startmotoren som stadig er ude)..
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af GertH »

Når du nu lige siger beslag - mener du alle de manger bolte hele vejen rundt om gearkassen

Nej. Jeg tænker på beslag/klods som sidder på stang der sættes på gearkasses skiftearm. Kan den reguleres sideværts eller er det kun frem og tilbage.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af Høy »

Forbindelsen til gearstangen kan med sikkerhed drejes og varieres i længden. Eller gearstangen kan flyttes.

Hvis den er drejet for langt til den ene side, er bakgearet væk. For langt til den anden side, og 1/2 er væk.

Hvis længden ikke passer, vil den ikke blive i gearene i påløb.

På min er leddet i bunden af gearstangen fast, men jeg har fået lavet en afstandsring, som man kan tippe i længderetningen ved hjælp af gevindbøsninger (fandtes desværre kun med lige kærv) og til siden ved hjælp af de to skruer, du kan se i kanten. På den måde kan jeg få både længden og hældningen til at passe optimalt.

konsol.jpg
konsol.jpg (61.37 KiB) Vist 12043 gange


På den originale gearstang var der en plade og to halvmåner, som gjorde justeringsarbejdet endnu lettere.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af congo »

jeg var ude her til aften og justere på både beslaget mellem kulisse-armen og den krumme-arm og så ledet mellem den krumme arm og selve gearvælgeren på kassen.. resultatet blev at jeg nu har alle 5 forudgående gear ret rent, den låser og skifter perfekt mellem dem og i frigear står stangen opret (det lyder ikke længere som en snak om biler).. Men jeg har ikke bakgearet (så er vi tilbage til biler igen - eller er vi).. Jeg har så prøvet at afmontere beslaget fra gearstangen og se om jeg selv med håndkræft kunne tvinge den om i bakgear, men enten skal den krænges exceptionelt meget mere end jeg gør, eller også tillader kassen ikke bakgear..

Jeg kunne godt tænke mig at prøve det som Høy skriver - at miste 1-2 gear til fordel for at have bakgear, fordi jeg så ved at kassen er i orden (den er jo købt som beset med forventning fra sælger om at den var 100% i orden).. men der er jo en risiko for (tænker jeg) at gearkassen er defekt og ikke kan gå i bakgear.

Hvad er sandsynligheden for at det stadig er et spørgsmål om justering når 5. gearet er OK?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af Høy »

Skifter du fra 5. til bakgear? Min vil ikke i bakgear, hvis den ikke har været inde i midten først - dvs. imellem 3. og 4. Det har intet med trykfunktionen i pinden at gøre, for den er der slet ikke mere, og den blokerer kun gearstangens funktion og har ingen forbindelse med stangtrækket. Gearkassen har selv en tilsvarende sikkerhedsfunktion.

Ellers sæt den i 4, og skub lidt med den, og prøv derefter igen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af congo »

efter at have skruet det beslag frem og tilbage erfarer jeg at den egentlig mest regulerer om man kommer meget langt ned mod håndbremsen i 2-4-bak når man har beslaget helt fremme, og nogenlunde normalt når det er helt tilbage..

Men jeg har nu formået at få den "lidt i bakgear" - dvs den kan skubbes en my ind og holder sin position men er slet ikke nede i låst position. Jeg tænkte så ligesom Høy skriver at få lidt rotation på akslerne måske vil klikke noget indvortes i gearkassen bedre i hak med skiftet, men ak - den har stået på bukke for længe og nu hænger højre forbremse - så jeg kan ikke rokke den ud af flækken.. jeg tænker at trække den lidt i rumpetten en af dagene med tov, for at tvinge den ud af bremselock.

Jeg tror gearstangens justering er korrekt nu, fordi jeg kan ikke tvinge skiftearmen ind med håndkræft når den har bakgearsplaceringen (og mærkes sådan), men jeg kan se den glider lidt ind i positionen...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af GertH »

Hvis bremse hænger, er det en god ting at pille caliber af og rense/smøre glidere og pumpe stempel næsten ud og se om der er nams eller rust. Efterfølgende kan du tjekke gearkasse ved at dreje begge forhjul rundt og se om gearkasse kan gå i bakgear. Mvh. Gert (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af congo »

jeg endte med at skrue trækakslerne af igen og så dreje inde på selve gearkassen istedet for.. og jeg kan høre at spillet kører inden i kassen, men det hjalp ikke på at få hende i bakgear, efter 30 minutters drejeri og skiftestangsmassage (lyder igen ikke som en snak om biler)

jeg overvejer om det vil hjælpe med lidt større momentum.. så måske skulle jeg sætte forrøret fast igen og få startet motoren op og se om der sker noget (andet). Det meget frustrerende, men jeg tænker at det må kunne løses..

iøvrigt ham der solgte mig gearkassen sagde han havde tappet olien fra den, da han bare syns det måtte være det værste at ligge med gammel olie i.. men kan det have noget at sige i forhold til gearvælgeren?
Jeg har desuden villet tjekke det med olien, men jeg har ikke den der mega-umbraco nøgle der skal til og kunne ikke lige fremstille den, og jeg syns heller ikke at der var en pengevenlig i bilthema - hvad bruger man? det ligner en 16mm umbraco..

Jeg mangler iøvrigt gearkassens ophæng i førersiden, altså hele alubenet - er der nogen der ligger inde med sådan en svend? Jeg har stortset alle andre dele til type44, så evt som bytte hvis du mangler noget..
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af GertH »

Du skal dreje begge sider samtidig i samme retning for at det skal have effekt. Jeg købte ellers mit sæt til bundpropper i biltema, men kan godt se, at der ikke er noget at finde nu. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af GertH »

Er du kommet i bakgear ? :lol: eller er det gået lidt i stand by. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af congo »

Hej Gert (med flere)

jeg skulle lige overstå en flytning - også af mammaen her... så jeg fik trukket hende ud af den hængende bremse, og nu står hun i garage et helt andet sted, så der er lidt mere ro på der.. Jeg har også fået skaffet bundpropnøglen, så den er der også ro på den front.. Men altså rimelig hård kost for sedanen at trække dette tonstonge kræ op af bakke, dødvægt med en bremse der bandt, og en tvivlsom gearkasse..

Jeg starter nok rimelig meget forfra på projektet indenfor et par uger, og denne gang IKKE på perlesten - aldrig mere perlesten - ALDRIG :/[]
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Tips til at skifte gearkassen på min 2.3'er

Indlæg af GertH »

puha en flytning er hårdt arbejde. Det er da fint du har fået en garage, så er du heller ikke afhængig af vejret :D Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"