Slavecylinder sidder urokkeligt fast

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af congo »

hej venner,

Jeg er igang med at skifte koblingsslavecylinderen i type 44 '88... jeg har drænet væsken, og afmonteret slangen og udluftningsventilen og til sidst skruet bolten ud der bandt slavecylinderen fast på gearkassen. Problemet er bare at den, trods ovenstående, sidder urokkeligt fast - jeg har forsøgt alt! (syns jeg)... jeg har lirket, og krattet omkring og mærket efter om noget bandt et sted, og jeg har stået med et langt metalrør på den, som jeg så har hamret på i den anden ende... den gir sig ik en milimeter. Efter 3 timers Ole Opfinder har jeg altså måtte gi op for idag (det var også ret mørkt her til sidst). Det som om der stadig sidder en bolt og holder den fast, men der er jo altså kun den ene...
Det er sådan lidt nedværdigende når man ik kan få bugt med slavecylinderen, var det i det mindste hovedcylinderen, så var det en mere værdig modstander man blev slagtet af... Det svarer lidt til at tabe til det seriens ringeste hold. ;(

Det er et standard type44 slavecylinder, på 2.2'er, manuel AMK kasse.
Den næsvise dame står i frigear på fladt underlagt, og er ikke på buk.


Hvis nogen har et godt tricks, så er jeg meget lydhør... [-o<


GODT NYTÅR til alle jer venner \o/
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af SorenR »

congo skrev:hej venner,

Jeg er igang med at skifte koblingsslavecylinderen i type 44 '88... jeg har drænet væsken, og afmonteret slangen og udluftningsventilen og til sidst skruet bolten ud der bandt slavecylinderen fast på gearkassen. Problemet er bare at den, trods ovenstående, sidder urokkeligt fast - jeg har forsøgt alt! (syns jeg)... jeg har lirket, og krattet omkring og mærket efter om noget bandt et sted, og jeg har stået med et langt metalrør på den, som jeg så har hamret på i den anden ende... den gir sig ik en milimeter. Efter 3 timers Ole Opfinder har jeg altså måtte gi op for idag (det var også ret mørkt her til sidst). Det som om der stadig sidder en bolt og holder den fast, men der er jo altså kun den ene...

Dette er noget af beskrivelsen til en URQuattro som jo nok et eller andet sted ligner lidt da det er nogenlunde samme årgang og teknologi...

* Remove the securing clip on the slave cylinder.
* [To 85-J-900108] Using a drift, knock out the roll pin. The nominal size is 6mm - any drift between about 4.5mm and 5.5mm will work.
* [From 85-J-900109] Remove the securing bolt from the left of the slave cylinder.
* Loosen clutch slave cylinder with an appropriate lever. This may require considerable effort.
* Working from the engine bay, drift the slave cylinder backwards.


http://www.isham-research.co.uk/quattro/clutch-slave-cylinder.html
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af mojo »

det må være den her der er tale om.
som jeg ser det sider den kun med en skrue i siden og skal sidevejs ud da den støtter på enden op mod en flade på gearkassen.
https://www.google.dk/search?q=4A072126 ... 66&bih=643

eller måske denne hvis det er den gamle 88 model med udvendige dørhåndtag.
https://www.google.dk/search?q=44372126 ... CAcQ_AUoAg

her er begge slags vist en med skrue og en med rørsplit.
http://www.iauto.lt/vag/AUDI/Audi_Coupe ... =100004528
Senest rettet af mojo 1/01/2015 20:53, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af mojo »

hov der var kommet et svar mere inden jeg fik postet mit.ved ikke om mit er den rigtige del
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af congo »

mojo skrev:det må være den her der er tale om.
som jeg ser det sider den kun med en skrue i siden og skal sidevejs ud da den støtter på enden op mod en flade på gearkassen.
https://www.google.dk/search?q=4A072126 ... 66&bih=643


Det er dén... ja der var vist noget med at nogle af de før 87'er ikke havde monteringsskruen, men var fastgjort på anden vis...

Der er ikke umiddelbart nogen secureclip sådan som beskrevet for Urquattro.. Så imorgen må jeg prøve at magte den til siden og ud, det er bare mærkeligt for jeg syns også jeg har flået i den sidelæns... anyways - prøver imorgen når det er til at se noget igen, tak for tipsene :)
Jeg gir en update imorgen - det skal lykkes :twisted:
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Sv: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af SorenR »

Den skal formentlig udtages i længderetningen, ikke sideverts.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af mojo »

ja netop.
den skal selvfølgelig bagud (hvis du vil have brækket et øre af gearkassen)



http://img329.imageshack.us/img329/435/audi01xml0.jpg
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af congo »

YES! -så er den i skabet.. jeg måtte ha et koben under den, og afmontere kølervæskebeholderen for at få vippeplads, men vægtstangen klarede ærterne som en leg. Vupti, den blev rokket ud af sit gemmested, og var lige til at pille ud med fingrene. OBS, den skal først ud sidelæns cirka 5mm, og herefter bagud, problemet er lidt at den har siddet på bilen i 20 år+, så den var groet fast, og her var kobenet altså min ven - udover jer :)

Her er lige et par billeder til sammenligning. Det er samme slavecylinder, men dimensionerne på ventilskruen er forskellige, og placeringen på den nye (og iøvrigt originale) er helt vildt ringe, fordi skruen er større og sidder længere tilbage end på den anden skal man faktisk dreje med ringnøglen bagom inde langs med gearkassen (fordel at ha lange arme).

både ny og gammel cylindre
både ny og gammel cylindre


Det her billede er mest hvis nogen en dag mangler et reservedelsnummer til slavecylinder type 44:
den &quot;nye&quot; slavecylinder fra '90
den "nye" slavecylinder fra '90


Hele operationen fra start til slut blev udført oppefra uden at hun løftning af vogn.
Da jeg luftede ud (genopfyldte systemet med væske) fyldte jeg reservoiret op til over koblingensslangen, herefter satte jeg slange på udluftningsventilen og hældte væske i for enden af slangen vha GertH's klystersprøjte princip, så pumpede jeg pedalen med hånden, lod den blive nede og fyldte slangen op igen, og pumpede væsken igennem med en cykelpumpe med mamometer og fodboldsmundstykke, pumpede 3-4 bar i slangen og lod den stå, til den begyndte at gi lyde fra hovedcylinderen der skubber pedalen ud på plads igen - her skyndte jeg mig at lukke ventilen igen, for ik at få ny luft i systemet. Til sidst lige efter pedalen blive trykket ud, kan det godt buldre lidt i reservoiret, fordi der bliver trykket luft op fra hovedcylinderen.
Det er vigtigt at slangen binder helt fast på ventilskruen (og ringnøglen skal sættes først) på inden slangen ellers eksploderer slangen afsom en ballon man ik gad binde knude på, og så er der bremsevæske over hele linien (erfaring) 8-[
Slangen jeg brugte til at fylde på med er alm gennemsigtig flexislange.

Nåeh men den unge dame har det godt, og vi har været ude og trille lidt her efter operationen, det går som en leg, nu skal jeg bare ha kigget på skiftekulissen der sidder meget løst.


Tak for tipsene, og værsgod hvis nogen en dag kan bruge beskrivelsen til lignende miniprojekt :)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Slavecylinder sidder urokkeligt fast

Indlæg af congo »

lige en update.. jeg fandt lige den gamle slavecylinder frem og tog manchetten af... jeg gætter på at dette ikke var sådan fabrikken fremstillede den...

udtjent slavecylinder
udtjent slavecylinder


formodentlig er det kun pakningen der er gået, så den ryger selvfølgelig på lageret i kassen for tvivlsomme reservedele :roll:
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"