Audi 100 2,8 V6 mangler trækkræft

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Telecaster
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/06/2014 21:02

Audi 100 2,8 V6 mangler trækkræft

Indlæg af Telecaster »

Hej alle

For et par måneder siden blev jeg den glade ejer af en Audi 100 2,8 V6 med automatgear fra 1991. 200.000 km, originallakken står som ny, ikke en plet på sæderne og ikke en mm2 rust at finde. Alt i alt en skøn bil i den skønnest tænkelige stand.
Jeg undrer mig dog lidt over, hvor den gemmer sine 174 hk. Jeg kommer fra en Passat 2.0 TDI med 140 hk og har en følelse af at være gået lidt ned mht power. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan bilen optimalt set skal kører, men jeg kan ikke undgå at tænke, om det kan passe. Den accelererer egentlig fint nok i de første gear uden dog at imponere, men i 4. gear sker der ikke det helt store. På papiret skulle den være 1 sek. hurtigere fra 0 - 100 end passaten. Det er den helt sikkert ikke.

Sidste weekend skulle jeg en tur til Skagen med ca 700 kg på krogen. Her kunne jeg opleve at køre på motorvejen med ca. 100 km/t, og når jeg skulle over en bakke, kunne bilen ikke holde farten og faldt hurtigt ned til ca. 80 km/t og måtte endda nogle gange ned i gear. Det var ikke min forventning til en V6'er med 174 hk.

Bilen har nye tændrør og luftfilter, Ny tandrem der er tjekket og står korrekt.
Bilen har en lille smule ujævn tomgang og en kraftig motor-resonans/rumlen ved præcis 1800 omdrejninger.

Håber nogle af jer kan hjælpe med:
- at fortælle om min mistanke om manglende hk er rigtig, eller om der bare er sådan bilen er.
- give nogle bud på hvad fejlen er og hvordan jeg finder den, hvis der er en fejl.

På forhånd tak.
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Audi 100 2,8 V6 mangler trækkræft

Indlæg af Michael P »

Vaccumslanger er et kendt problem, og et godt sted at finde tabte heste på den gamle traver ;-)

Sendt fra min C6903 med Tapatalk
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Audi 100 2,8 V6 mangler trækkræft

Indlæg af morten00 »

Telecaster skrev:.. - give nogle bud på hvad fejlen er og hvordan jeg finder den, hvis der er en fejl.

På forhånd tak.
Her er noget at starte med viewtopic.php?p=33328

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Telecaster
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/06/2014 21:02

Re: Audi 100 2,8 V6 mangler trækkræft

Indlæg af Telecaster »

Tak for input.

Min mistanke kredser omkring:
- luftmassemåler
- vaccumslanger
- lambdasonde

Mekanikeren ved Audi i Fredericia prøvede at tage stikket til luftmassemåleren af og bad mig prøve en tur hvor den var frakoblet. Der var ikke nogen markant forskel. Hans antagelse var den at, hvis bilen kørte ens med og uden luftmassemåleren tilkoblet, så fungerer måleren korrekt. Hvis bilen kører bedre uden luftmassemåleren tilkoblet er måleren defekt. Er denne antagelse korrekt?
Jeg synes at have læst om det omvendt. Altså hvis bilen kører ens med og uden luftmassemåleren tilkoblet er måleren defekt. Og hvis bilen kører dårligere uden måleren er tilkoblet, er måleren i orden. Hvad er rigtigt?

Er der nogle smarte måder at kontrollere de ovennævnte tre ting?

Mvh
Niels
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Audi 100 2,8 V6 mangler trækkræft

Indlæg af Jan-DK »

Telecaster skrev:Tak for input.

Min mistanke kredser omkring:
- luftmassemåler
- vaccumslanger
- lambdasonde

Mekanikeren ved Audi i Fredericia prøvede at tage stikket til luftmassemåleren af og bad mig prøve en tur hvor den var frakoblet. Der var ikke nogen markant forskel. Hans antagelse var den at, hvis bilen kørte ens med og uden luftmassemåleren tilkoblet, så fungerer måleren korrekt. Hvis bilen kører bedre uden luftmassemåleren tilkoblet er måleren defekt. Er denne antagelse korrekt?
Jeg synes at have læst om det omvendt. Altså hvis bilen kører ens med og uden luftmassemåleren tilkoblet er måleren defekt. Og hvis bilen kører dårligere uden måleren er tilkoblet, er måleren i orden. Hvad er rigtigt?

Er der nogle smarte måder at kontrollere de ovennævnte tre ting?

Mvh
Niels


Lmm får skyde for en masse som regel er ubegrundet.
Så den vil jeg gemme lidt endnu. Dyrt.
Og hvis bilen køre ens både med den sat til og ikke sat til vil jeg da sige den er defekt. Hvorfor skulle den så være der.

Slanger: Skift dem. De koster ikke så meget igen.
Og gør en verden til forskel.

Lamda: Tja, koster dog ca. 1 tusse + mont.
Man kan godt måle på den om den er indenfor tolerance. Dem kender jeg dog ikke.
Har du adgang til en 4 gas tester kan den jo hurtig testes.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Audi 100 2,8 V6 mangler trækkræft

Indlæg af mojo »

er der ikke noget med at man ikke må køre uden luftmassemåler da det kan ødelægge aut gearkassen på 10 minutter??
ellers kan det være en af møgkattene som er gået i stykker og har smidt en klump ud og stoppet udstødningen.
har den ikke også variabel indsugnings manifold? så kan der jo også være noget fejl der.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"