Udstødningsmanifold overophedet

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

hej venner,

i den anden tråd i har i rådet mig til at få kigget på udstødningsmanifolden - som formodentlig er revnet. Jeg har nu observeret at der er faldet en bolt ud på den del der er skruet på katalysatoren (tror jeg det er), og den larmer voldsomt hele generelt. Hvad måske værre er at mine temperaturmålinger på den (overflade) melder om 300+ grader celcius (thats right - over tre hundrede grader varmt metal). Så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det - jeg kan se når jeg standser motoren, kommer den rimelig hurtigt ned i temperatur, og metallet gløder da heller ikke, men det er blevet lidt hvidt i det - prøver at indsætte nogle billeder omlidt. Men selvom mit lasertermometer har en fejlmargen på bare 50 grader (hvilket er utænkeligt), så er det jo stadig crazy med 250grader varmt metal i en bil man kører i, tænker jeg...

Spørgsmålet er - hvad gør jeg nu... kan jeg køre i den som den er sådan? -er det farligt? -er der ikke nogen som har en udstødningsmanifold liggende, og når jeg kigger på ad2000 kan jeg kun se noget der hedder "manifold, ud" - er det det samme?


hilfe hilfe... o.O


mvh
thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

Så er der billeder...


her ses manifolden under bilen - hvor den går på katalysatoren. Man noterer sig der mangler en bolt i samlingen.
her ses manifolden under bilen - hvor den går på katalysatoren. Man noterer sig der mangler en bolt i samlingen.

her ses det "hvide" metal - og man ser hele manifolden fra toppen af motorrummet
her ses det "hvide" metal - og man ser hele manifolden fra toppen af motorrummet

vanvittig temperatur.... målt i den øverste del af manifolden (ved ikke om det er topstykket)
vanvittig temperatur.... målt i den øverste del af manifolden (ved ikke om det er topstykket)



*GISP*
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af Høy »

Næ, skorstenen under wastegaten på min ene S2 kan blive mørkerød, og RS4'en begynder først at træffe forholdsregler ved en gastemperatur på 1.200 grader.

Prøv at måle oppe ved manifolden. Bare i tomgang er der sikkert varmere endnu.

Selve substratet i katalysatoren har en arbejdstemperatur på omkring 500 grader, så det der er næppe noget at få rynker i panden over.

Du skal være opmærksom på, om den lugter mærkeligt. Mærkelig lugt er et tegn på, at et eller andet brænder, fordi det er varmere end normalt.

Udstødningsrøret skal være tæt, og før katalysatoren skal det være absolut tæt. Kulilte er meget lumsk, fordi det er dræbende i meget lave koncentrationer og helt lugtfrit!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

Høy skrev:Prøv at måle oppe ved manifolden. Bare i tomgang er der sikkert varmere endnu.


Tak Alex, dine ord beroliger mig... men jeg skal lige forstå - er manifolden ikke den "rørføring" der ses i center af billede 2?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af Høy »

Manifolden er forgreningen, der kommer ud af motoren, dvs. den har lige så mange rør, som bilen har cylindre.

Derefter kommer der i reglen et forrør, som kan have 1 eller 2 rør, og som siden går over i det almindelige udstødningsrør.

På min ene S2 deler forrøret sig så igen i 2, fordi der skal 2 katalysatorer til for at opnå tilstrækkelig effektivitet.

Racerbilen har kun en enkelt, og det er mærkeligt nok også tilstrækkeligt til at bestå gasmålingen. Det interessante i denne sammenhæng er, at den gløder rødt som en tågebaglygte, selv om den sidder 3 meter fra motoren, dvs. helt henne under bagkofangeren.

EDIT: Eksempel fra en lidt mere blæret racer... min har ikke ALS endnu, men det ser alligevel sådan ud :- (se ved 36 sek)





\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

Hej igen,

Nu har jeg så haft slæden oppe på de stål-ramper jeg har købt til formålet, så jeg kunne snige mig ind under damen uden den store fare. Jeg kunne se at det ikke bare er boltene der er løse, men også beslaget der binder forrøret sammen med katalysatoren/udstødningen, som dels er tærret over og dels vristet sig løs, så den ikke binder helt tæt til udstødning. Dette gir en velkendt meget meget dyb og støjende brummen fra damens underste.... Forleden spottede jeg at den jo manglede en bolt, så jeg fandt 4 nye bolte istedet, og ville så montere dem, og der var det jeg så den var knækket og konkluderer jo det er kilden til larmen.

Jeg tog et billede når jeg alligevel lå dernede - hvor man kan se dels de nye bolte in effect og dels at beslaget er knækket.

Forrøret set nedefra, hvor den går på katalysatoren. Bemærk at beslaget er tærret over og den fitting så er løs = LARMER
Forrøret set nedefra, hvor den går på katalysatoren. Bemærk at beslaget er tærret over og den fitting så er løs = LARMER
2013-10-03 19.20.56.jpg (74.22 KiB) Vist 17210 gange



Nu er spørgsmålet bare om man kan få fat i sådan et beslag? -er der nogen af jer der har et liggende, hvad hedder det over hovedet - skal man skifte hele forrøret? -er der nogen lappeløsninger jeg kan lave som vil virke en kortere periode så jeg kan fortsætte med at køre indtil jeg finder en permanent løsning?



mvh
Thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af GertH »

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreserv ... tem-98009/

Jeg har før benyttet mig af sådan 2 sæt, det er godt nok med 3 huller, men det plejer at lykkes. Så skal du ikke have forrør eller kat pillet af. Husk at måle diameter på rør, da de jo fås i flere størrelser. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

er der nogen risiko ved at køre med hullet en begrænset periode? -fx til og fra arbejde... tipset fra biltema er ganske fint og den tar jeg hvis den er brugbar, men det ser for mig nu ud som om det beslage/flange ikke passer på audi 100 - har du selv boret huller?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af GertH »

Udstødningsrøret skal være tæt, og før katalysatoren skal det være absolut tæt. Kulilte er meget lumsk, fordi det er dræbende i meget lave koncentrationer og helt lugtfrit!


Ovenstående taget fra Høy`s svar. Jeg vil ikke anbefale at køre med det, men må indrømme, at jeg selv har gjort det før. Der sidder en ring mellem forrør og kat der kan falde ud og så er der næsten fri udblæsning.
Mht. til del fra biltema er det rigtigt at det ikke passer specielt til Audi 100, men mener jeg brugte det ene hul i kat og de to andre bolte sad mellem huller. Der skal sættes en flange bag den bestående på kat og den anden flange på forrør . Hmm svært at beskrive, men håber du forstår.
Plan 2 kunne være at svejse det sammen, men det hævner sig gerne på et senere tidspunkt, hvis kat skal skiftes.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af SorenR »

Er det ikke sådan en du mangler ??

Billede
http://shop-ditlevsenimport.dk/flanger-til-udstoedning-15/flange-til-udstoedning-vw-60-mm-p125

Skær den over i den ene side, vrid den fra hinanden (op og ned som en spiral) så den kan krænges over røret og vrides sammen igen. Man kan evt sætte en svejseklat hvor man skar den over...

Den skal sidde løst på røret, men må ikke kunne komme ud over "trompeten" ...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

SorenR skrev:Er det ikke sådan en du mangler ??


Jo det er præcis sådan en - jeg skal dog lige tjekke diameteren på røret... tak, jeg undersøger lige nærmere :)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

GertH skrev:Udstødningsrøret skal være tæt, og før katalysatoren skal det være absolut tæt. Kulilte er meget lumsk, fordi det er dræbende i meget lave koncentrationer og helt lugtfrit!

jamen jeg vil helst ikke dø...


GertH skrev:Mht. til del fra biltema er det rigtigt at det ikke passer specielt til Audi 100, men mener jeg brugte det ene hul i kat og de to andre bolte sad mellem huller. Der skal sættes en flange bag den bestående på kat og den anden flange på forrør . Hmm svært at beskrive, men håber du forstår.

Jeg er med - 2 beslag af de 3-hullede skrues sammen omkring samlingen mellem forrør og katten... (hvis man kun læser denne sætning kunne det være taget ud af context i et meget mere kinky forum på internettet, og ikke nødvendigvis noget med automobiler)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af Mikael Hartmann »

Kør bilen til mekaniker?
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

Mikael Hartmann skrev:Kør bilen til mekaniker?

det jo ikke rigtig sporten efterhånden ;)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af GertH »

http://shop-ditlevsenimport.dk/flanger- ... 60-mm-p125

Det var da en noget bedre løsning SørenR har fundet. (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

GertH skrev:http://shop-ditlevsenimport.dk/flanger-til-udstoedning-15/flange-til-udstoedning-vw-60-mm-p125


Jeg får præcis sådan en svend hjem imorgen, og så skal der ellers saves, vrides og skrues... Jeg sender opdatering og billede dokumentation for mit indgreb, hvis det altså er til at holde ud at se på. Det er et rasende dyrt stykke metal, så jeg overvejede nogle billigere clamps og noget med nogle spændbånd, da jeg ikke lige har biltema indenfor rækkevidde, og tanten tilsyneladende ikke satser på den type beslag du linkede til Gert... anyways... mere nyt imorgen - jeg er allerede spændt (dels på postbuddets fremfærd, og dels spændingen i at køre Sister Sledge på ramperne, og så selvfølgelig om operationen lykkes)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »




så fik jeg den her flange hjem... men altså metallet er næsten 1 cm tykt stål... jeg kan skære den over, men jeg kan næppe vride den tror jeg, og da slet ikke vride den tilbage hvis jeg først får bakset den ind over røret...

Men jeg fik en ny ide - kunne man følge denne ide frmegang:
1) skære for-røret over
2) snige beslaget (ovenfor) ind og bolte den til katalysatoren med trompeten imellem
3) lappe forrøret der hvor man har skåret det over

(?)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af GertH »

Så er det nemmere at skære den nye flange over i 2 halvdele og svejse det sammen mens det sidder på røret. Det kan ikke koste meget at futte ind på et værksted og få det svejset sammen. Du kan derefter køre hjem og samle resten.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af congo »

hej venner,

så er problemet løst - på værkstedet, af mekanikerne... og altså jeg er ikke stolt... ikke helt i hvert fald... altså... fejlen blev løst, hos mekon i valby, men det har kostet mig 2800 kroner (yep, danske kroner inkl moms!!) - og prisen på en simpel lille svejsning som denne undrer mig big time, og det gør mig ustolt, for jeg kunne formodentlig købe et svejseapparat og en nedstryger til samme pris og ha lavet det selv... problemet er jo så bare at jeg aldrig har svejset før, så måske ville det ik ha blevet helt godt, MEN intet destomindre - øv for en pris.

suk anyways... her er billede af resultatet:
den nye flange monteret efter forrøret blev skåret over og svejset sammen igen
den nye flange monteret efter forrøret blev skåret over og svejset sammen igen



Det som mekon så opdagede var et 1x1,5 cm hul på den oversiden af katalysatoren lige bag flangen til forrøret, som han så også svejsede sammen (kan ikke ses på billedet).

De løste det ved at skære forrøret over (først skære forkert), og så tage trompeten af og sætte flangen på, og svejse forrøret sammen igen - den del tog 3 timer. Det tog 1 time at svejse katalysatorens hul.

Så nu støjer den da i det mindste ikke - men jeg fik jo en del værkstedstip med på vejen om at jeg skulle få justeret ventiler og renser motoren, og også en god ide at få skiftet gearkassens olie - udover det alm olieskift.

...og iøvrigt nu hvor den ikke støjer så meget mere, så kan jeg høre at det ene forhjulleje vist er på vej til hulen :-$


en erfaring rigere og ret mange penge fattigere - pokkers! :roll:
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Udstødningsmanifold overophedet

Indlæg af SorenR »

4 timer !!! :shock:

Hvor meget skulle de skrue af for at komme til ???

Øh, justeret ventiler.... En NF motor fra 1990 har da hydrauliske ventilløftere... De skal ikke justeres... Nogensinde... Hvis de ikke kan holde trykket, skifter man dem...

Varenummer 034 109 309 AD

Forøvrigt præcis de samme der sidder i konens Golf I Cabriolet (2H 1.8L) og de er da begyndt at klapre lidt efter 400.000+ km... Specielt når der mangler 2L olie på motoren :x

Mine svejsninger er næsten lige så pæne som dine O:)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"