Undertryk i motorblokken

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Undertryk i motorblokken

Indlæg af congo »

hejsa,

Så kommer jeg stolt hen til en gammel bekendt og viser den frække dame frem, sparker lidt dæk, kigger lidt på detaljerne, 100, 1990, 2,3L pæn original lak og stand er flot, ingen rust, velholdt interiør - skal så lige ha en sniffer i motorrummet, og lyttet til den sagelige lyd af række-5'ern... han siger så næsten med det samme "der er hul på udstødningen..."..... suk, og snakker så lidt om det frem og tilbage - men han står fast. Som nummer to, løfter vi så oliedækslet på blokken (og så har den altid gjort det at den så gå lidt ned i omdrejningerne i tomgangen, og hvis man gør det rigtig hurtigt staller tomgangen)... Det der står i parantesen gjorde den jo så også igår, hvortil han så siger, at den motor er færdig for der må ikke være så stort undertryk inde i blokken. (suk igen)

Disse info skærer jo mit hjerte, for jeg er virklig glad for denne dame - og samtidig er jeg ikke i stand til at kunne verificere "dommen".

Derfor spørger jeg i plenum:
1) hvordan tjekker jeg om der er hul på udstødningen? (og er det noget man isåfald kan fixe rimelig nemt)
2) er det korrekt opfattet af mig at disse motorer er lidt sarte i tomgang i forhold til at løfte oliepinden eller dækslet?




mvh
thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af GertH »

Hej Thomas.
Det med udstødningen nævnte jeg da vi sammenlignede din motorlyd kontra min hvide. For mig lød det som om det er fra revne i udstødningsmanifold, men er da ikke sikker. Det kommer i hverttilfælde fra område tæt på blokken.
Det andet med oliedæksel, skal du tage helt roligt. Motor fejler intet. Jeg har haft flere, hvor motor gik helt ud, hvis du tog dækslet hurtigt af eller forandrede tomgang når oliepind blev taget op med motor igang.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Sv: Undertryk i motorblokken

Indlæg af SorenR »

Det er efterhånden reglen mere end undtagelsen at de gamle 5'ere har revnede udstødningmanifolde... Den kan svejses.... Flere gange ;-)

Mange gange er det forkerte motorophæng der er skyldneren, de er nemlig ikke lige høje...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af congo »

Ja det er da også rigtigt - motorlyden var markant mere opel-agtig end i den hvide af din Gert. Jeg glemmer for let.. Nåeh men udstødningsmanifold lyder meget plausibelt, så ska det bare fixes...

Svejseapparat har jeg ikke - jeg kan ikke en gang håndtere sådan et aggregat. Så er det bare lige, går man til en svejser, mekaniker eller hvad gør man med sådan en omgang?


Hvad angår trykket i blokken, så kan jeg tilskrive det helt normalt og ikke tænke mere over det fornemmer jeg... takker :)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af GertH »

Jeg vil tro de fleste mekanikere kan fixe sådan en manifold. Det er støbejern, men jeg har selv fået svejset det med alm. tråd hos vores lokale handyman/orakel. Han varmede området op til rødglødende og svejsede som skrevet med alm. tråd. Derefter bankede han på det med en hammer til det var kølet noget ned. Det virkede fint i de 2 år jeg derefter havde bilen.
Det er ikke en stor revne der er i din(efter lyden at dømme), men det skal fixes inden du skal til syn næste gang. Du bør passe på ikke at knække bolte i topstykke, hvis du afmontere det. Jeg husker endnu hvor besværligt det er at bore knækkede boltstumper ud når topstykke sidder på. Det er ikke for svage sjæle.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af congo »

så det er korrekt forstået at udstødningsmanifoldet skal afmonteres for at kunne svejses? Jeg er jo umiddelbart frisk på at få det fixet snarligt, men skal vist lige ha forståelse for operationen, så må jeg lige høre lidt omkring om hvem der kan svejse og hvad det ska koste... tror lige jeg konsulterer haynes lidt senere for at se hvordan kalorius ser ud
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Sass
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15/08/2006 20:24
Geografisk sted: Roskilde

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af Sass »

Ja udstødningsmanifolden skal afmonteres og hele udstødningsmanifolden varmes op før der svejses med støbejerns elektrode, lad nedkølning foregå langsomt
AUDI A4 Limousine 1.8T AEB '96 + AUDI A4 Avant 1.8 ADR ´96 RIP.
VCDS 15.7.0
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af congo »

geeez - jeg skal altså ha lappet den manifold snart, det larmer mere og mere... skal man regne med at det kan være gjort inden for en dag? -jeg er jo lidt begrænset i kun at have den samme bil at køre i, så uanset hvad jeg gør er det besværligt (suk)

Kan man iøvrigt anbefale en god svend i københavnsområdet til opgaven? -til at betale, kører jeg gerne efter...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af GertH »

Hej. Kan det ikke betale sig, at finde en anden manifold der ikke er revnet. Jeg ved ikke om de stadig har den Audi du har pillet fra i Præstø, men så kunne du jo få erfaring i at pille det af og måske selv skifte det. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Undertryk i motorblokken

Indlæg af SorenR »

Partnumre:

Manuel gear uden katalysator: 034 129 591 Q

Auto uden katalysator OG man/auto MED katalysator: 034 129 591 R

Det ser ud til der er et hul mere på "R" udgaven (EGR) som ikke er på "Q" udgaven, men der er vist en blændskrue N 016 155 03 så det er måske forskellen...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"