Dato og tid er 21/10/2017 12:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 24/05/2017 22:05 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
Hej venner,

ja så er jeg altså stødt på grund.
Forleden satte jeg nyt luftfilter i 1.8'eren (audi 100 C3 avant) - og skiftede kul på generatoren - ingen af delene var bidende nødvendigt, men udfra tesen med løbende vedligehold. Da jeg så startede motoren lidt efter var tomgangen lidt ujævn, men jeg nåede ikke rigtig at fejlsøge før en af naboerne (som har skruet på vw i mange år) kom og mente straks det kun kunne være indsugningen den var gal med, så han skyndte sig at splitte det ad, men efter flere timer hvor vi justerede det lille løfte låg inde i "kuplen", og han balstyrisk justerede på skruen i spjældhuset blev det ikke bedre og faktisk måtte jeg blive kørt hjem på lad.. Så nu står hun herude og jeg har forsøgt mig lidt på må og få. Jeg har haft skruet katalysatoren af, for at se om det var noget med den eller udstødningen som måske var i uorden, men det har ikke hjulpet - det klart hun så larmer nu - og jeg kan kun holde hende gående hvis hun får rigeligt med gas, men desideret tomgang bliver det aldrig til - nogle gevaldige prutter vil man sige, og så går hun ud. På et tidspunkt var der lidt tomgang, men det var inden katten kom af, men her var det så vagt at selv med rigeligt gas trak som hun en flad bedstemorcykel man prøver at træde igang i det høje gear..

Der er ingen olie i kølervæsken - og den har ikke haft nogen sære symptomer op til uheldigheden...


hvad siger senatet til sådan en omgang - nogen gode ideer til fejlsøgning ?
[-o<


ps. det bør lige nævnes at det er en 1.8'er med indsprøjtning, hvilket vist ikke er helt normalt for c3 - i det hele taget en avant med 1800 motor er vist en raritet i sig selv.. vognen er fra 89

audihilsner
thomas

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 24/05/2017 23:42 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Indlæg: 1110
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Offline
Puha Thomas.
Denne nabo har villet hjælpe og det er jo fint, men det gør det godt nok svært at finde fejlen. Hvis du har Haynes, kan du se mål på indstilling af lille låg som jo styrer benzinmængde. Skruen i spjældhuset er lidt værre, den kan man vist ikke indstille efter mål. Hvad fejlen er, kan jeg ikke gennemskue, men jeg ville først tjekke området hvor du har været ved udskiftning af de nævnte ting. Mvh. Gert (y)

_________________
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Til salg
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 28/05/2017 20:41 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
Hej Gert, og andre :)


jeg fik idag damen på vejen igen (hurra!) (y) :mrgreen: :D

Jeg tjekkede låget stod egentlig rigtigt nok - så tjekkede jeg der kom benzin til alle dyser - den var også god nok - så lavede jeg en kompressionstest (efter jeg lige var nede og købe en tester hos tanten), og alle cylindre bagte omkring 10bar (svingede fra 9.7 til 10.7), så det var også ok. jeg forsøgte at starte ind imellem hvergang jeg skilte noget ad og samlede det igen. Så nappede jeg gummibælgen af spjældhuset og lirkede med lågene, og så justerede jeg på justérskruen i spjældhuset - og dét gjorde udslaget - den fik nu fat i en hæsblæsende tomgang og så kunne jeg justere på den imens den brølede, og vupti fik jeg fat i en passende indstilling - nu vil jeg holde øje med brændstofforbruget, om det er stabilt og omkring de 11km/L
Det er underligt at det opstod fordi jeg skiftede luftfilter - men måske det gamle har været sodet så tilpas meget til at man skulle have justeret spjældhus skruen da man skiftede det, fordi det ligesom kan have sat sig over tid. Men det lille låg i kuplen er stadigvæk væsentligt mere træg end i de andre slæder, men da hun kører fint tyder det jo på at være uden betydning..

jeg var lige en tur nede og vaske, tanke og pudse - no worries, hun ruller som hun kom ud af fabrikken igår :)

TAK Gerth for din respons

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 28/05/2017 23:26 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Indlæg: 1110
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Offline
Du styrer for vildt Thomas :D .
Hvad der gik galt og hvad der gik godt, vil jeg ikke gætte på, men det er fedt du fik klaret det selv.
(y)
Mvh. Gert

_________________
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Til salg
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 11/08/2017 23:14 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
ding dong - ja det er såmænd bare mig igen.. og det er såmænd bare samme problem igen...

jeg fatter ik en lyd..

denne gang har jeg skiftet en utæt kølerslange.. MEN jeg tror jeg har begreb om hvordan problemet opstår nu - fordi der er jo ingen fællesnævner mellem luftfilter og kølersystemet - men da jeg skiftede luftfilteret skiftede jeg faktisk også generatorremmen - og idag tog jeg generatoren af for at kunne komme til den utætte slange.. - så min formodning er så at det er noget i retning af hvor stram den rem er, der har noget at sige på hvordan motoren trækker.

Symptomet er nu - hun starter og kan holde tomgang (men denne gang er justerskruen heller ikke messet helt op), men når hun får gas trækker hun ikke balanceret op, det sådan lidt her og der, og når hun når op i de høje omdrejninger, så går hun så næsten ud - afhængigt af hvordan justerskruen i spjældet står. Hvis man prøver at køre...forget it, hun tar et par meter med stort besvær og går ud..

Det underlige er så at jeg jo mellem jeg fik den lavet sidste gang for det her problem og denne her gang, har skiftet tandrem og vandpumpe - pumpen sidder jo på samme rem, og mit gæt er så at jeg har ramt den helt rigtige spændindstilling af remmen efter pumpe og remskift - det i hvert fald plausibelt..
Jeg har nu lirket lidt med generatoren, så remmen enten var meget løs (så hylede den som en stukket gris) eller meget stram, og ingen af delene syns at være rigtig godt. Imorgen prøver jeg at gå videre med generatoren i diverse positioner - og håber det lykkedes - men lige for idag blev jeg faktisk lidt træt af den ellers fine gamling - en ny dag imorgen skaber nye løsninger og velsignelse til automotivet..

En lidt anden tanke kunne være om servoremmen sidder for stramt, i forhold til generatorremmen - så den måske trækker for mange omdrejninger ud af ligningen - jeg kan ik rigtigt lure om de skal afstemmes mod/med hinanden - kunne være jeg skulle prøve at flytte en af justerskiverne på den, hvis det ikke er nok med at justere generatoren..


men er vi enige om at generatorenremmen skal sidde så stramt at den i hvert fald ikke hyler når den snurrer? -og det vil sige at den skal sidde - lidt i stil med tandremmen, så den kan drejes 90 grader ?


note to self - ku være jeg skulle læse lidt i bøgerne om hvor stramme de remme egentlig er anbefalet at være..

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 12/08/2017 13:46 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
... og nu til fortsættelsen af historien..

jeg kommer ud til vognen her til morgen - starter, tomgangen er fin, den trækker fint - jeg observerer noget sort slam der har hakket ud af udstødningen og plettet på jorden - så justerede jeg lige spjældskruen så tomgangen var ideel - og siden har der ikke været nogen problemos - har kørt en lille kilometer uden nogen som helst problemer..

virklig mærkligt - bilen der fixer sig selv i løbet af natten..

jeg mistænker ikke længere generatorremmen - for den sad monteret som anbefalingerne står i bøgerne (skal kunne trykkes ned 1-1.5 cm - men jeg tænker det sorte slam i udstødningen har måske noget at sige - somehow.. For det kom der også sidste gang, men jeg tænkte bare at det var noget den gjorde når nu motorgangen var dårlig.


jeg undrer mig fortsat - og... glæder mig over jeg kan køre igen - omend - det sku ik helt godt når man ik ved hvad der er op og ned når det så virker.. Måske har hun bare sin egen vilje og vil ikke tillade at man skruer når hun ik er klar.. i dont know :roll:



er der nogen derude som har oplevet noget der kan minde om det her ? -jeg vil meget gerne ha lidt mere kød på foden af problemet.. eller hva man siger

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 12/08/2017 21:21 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 259
Geografisk sted: galten

Offline
jeg tror måske du piller ved noget som ikke skal pilles ved.
mon ikke bilen er med luftomløb til styring af tomgang?
er den med en form for k jettronic så sidder der nok en "cigar" som regulerer tomgangen.
når du har haft batteriet af så taber den evnen til at gå tomgang og skal finde sig selv igen.
man lader den stå med tænding på 5 min og lader den så gå tomgang 5min og derefter tager man en lang tur i den.
har du først justeret på gasspjæld co skruen og andet er du på dybt vand og må starte forfra med grund justering.
evt har du en revne i en slange på vacum siden som giver balladen.
prøv at puste lidt rundt om slangerne med diesel start og se om den ændrer motorgang eller når du vrider i dem.
cigaren kan renses med bremse rens.
http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php? ... 25380505d4


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 14/08/2017 11:08 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
hola,

i 1.8 indsprøjtning er der ingen tomgangsregulator - men ja det er korrekt når den er helt sodet til, så bør den renses, men såvidt jeg ved er den først introduceret med K-motorerne og jettronic.. Denne dame har en SH motor - den eneste måde at justere luftblandingen i den, er enten at justere vægten af sensorpladen i brændstoffordeleren (ved ik hvad den præcist teknisk hedder), eller at justere på tomgangsskruen i spjældet. Jeg har tidligere renset tomgangsregulatorer på 2.3 modeller med stor success for tomgangsoplevelsen - mere for at sige jeg har været den vej omkring i tankerne (y)

Så altså ingen cigar - men jeg har så kunnet kontantere at jeg efter en længere køretur har lyttet på motoren i varm tilstand og nedbragt tomgangen yderligere til et normalt leje. - det som gør det lidt svært ved den her model, er at den ikke har nogen omdrejningstæller i instrumentet, så det er rent og skært på gehør :)

Dieselstart løsningen er jeg ikke helt med på - den har jo ikke problemer med at komme igang - men du mente måske noget andet :?:

Jeg ved godt jeg er på dybt vand - faktisk står der jo i bøgerne at tomgang kun må justeres på et autoriseret audi værksted, hvor man har særligt test udstyr - men jeg tror måske de værksteder hører fortiden til - i hvert fald er det ikke det jeg har tænkt mig med de her vogne.. måske hvis bilen havde kostet væsentligt mere end 5000 kroner :)

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 14/08/2017 14:54 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Indlæg: 6631
Geografisk sted: Køge opland

Audi club Danmark
medlem siden
16. aug 2006

Offline
Min URQuattro har K-Jetronic og der er ingen "cigar". Jeg mener ikke der er nogen af dem med CIS systemer, som har en "cigar".

Konens Golf I Cab har Digifant II (Multipoint EFI) som flere Audi'er også bruger og den har en "cigar". Svogerens hedengangne Golf G60 havde Digifant I og en "cigar". Jeg ved ikke om Motronic systemerne har det før e-gas kom i '98.

En SH motor... Hmm... Den har da vist en KEIHIN II Vergaser (karburator)

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_92.PDF

Ellers må du sgu lægge et billede op af motorrummet :-

_________________
Søren Raagaard Rathje

Billede

A FWD Audi is like a super hot mermaid.....it might look sweet, but what can you really do with it?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 14/08/2017 23:25 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Indlæg: 1110
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Offline
Dieselstart løsningen er jeg ikke helt med på - den har jo ikke problemer med at komme igang - men du mente måske noget andet :?:

Hvis der er mistanke om utætte vacumslanger, kan man med motor igang sprøjte dieselstart på området med vacumslanger og lytte efter om motor går op i omdrejninger. Du skal være opmærksom på at dieselstart er MEGET let antændeligt og du kan risikere at fremstå som glatbarberet ung mand hvis det antændes :lol: .

Som andre har nævnt, vil det være godt af et billede af motoren.
Mvh. Gert

_________________
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Til salg
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 15/08/2017 14:00 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
Tak Gerth for forklaring om dieselstart - jeg tror lige jeg vil holde det kort lidt på hånden, og måske er det forholdsvist ufarligt når motoren ikke er driftsvarm..

anyways.. SørenR - endnu en gang bøjer jeg mig i støvet for din viden på området - du har fat i den lange ende igen. Det jo slet ikke en SH motor - hvorfor flere ting ikke gir mening - det er en PH motor:
Vedhæftet fil:
IMG_20170815_133831.jpg
IMG_20170815_133831.jpg [ 73.13 KiB | Vist 987 gange ]


Det er sådan at motorrummet ser således ud:
Vedhæftet fil:
IMG_20170815_133715.jpg
IMG_20170815_133715.jpg [ 144.78 KiB | Vist 987 gange ]

(se bort fra jeg kun har nået at vaske halvdelen af motorrummet...)

Da jeg kom hjem igår og holdte i tomgang justerede jeg yderligere ned på tomgangen via spjældskruen - det er altsammen efter gehør, for hvornår den lyder som OK, og ikke ved at krapere. Jeg syns dog den efter jeg skiftede kølervæsken forleden bliver meget varm - men jeg har også sat en ny temperaturføler i, og jeg tænker når den ikke er slidt i 25 år, så kan der sagtens være gået en del grader til undertiden.. Den måler cirka 5-10 grader højere temperatur end den gamle. Jeg har også isat en ny blæserkontakt under kølerradiatoren, da pakningen i den gamle var lidt utæt - med samme specifikation som den gamle. Men nu står nålen raskt væk på 95 grader - hvilket jeg syns er lige en snas for meget under kørsel - hvis jeg lader den stå i tomgang bliver den omkring de 100. Men jeg tænker også det her justering ind i det, for lavere omdrejninger må vel nødvendigvis betyde lavere temperatur - så jeg tilskriver det pt. at det hænger sammen med tomgangen har været for høj - jeg har ikke rigtigt nået at teste det idag endnu, men det kan være jeg når det senere :)


for god ordens skyld, her følger også lige et billede af spjældskruen:
Vedhæftet fil:
Filkommentar: spjældskruen udfor pilen...
IMG_20170815_133731.jpg
IMG_20170815_133731.jpg [ 110.67 KiB | Vist 987 gange ]

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 15/08/2017 14:03 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
jeg husker åbenbart galt - mange af de samme stumper dog i disse modeller SH og PH, tror det derfor jeg har forvirret mig selv undervejs - det kunne være jeg skulle tage et dagligt kig på motorkode, gearkode og stelnummer indtil jeg kan dem på rygraden - uhh eller endnu bedre få en tatovering med motorkoden... dén ide vil jeg lige forfølge lidt \o/

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 15/08/2017 14:52 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Indlæg: 6631
Geografisk sted: Køge opland

Audi club Danmark
medlem siden
16. aug 2006

Offline
:- O:)

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_11.PDF

31MB så tager lige lidt tid på min forbindelse, der er større hul ind end ud :oops:
https://www.lolle.org/images/k-jet/k-jet.rar

PS. Jeg har også på KE-Jetronic som er K-Jet med KAT.

Jeg ku' godt være lidt nysgerrig...

PH er iflg. "kataloget" brugt i:
  • Audi 100/Avant fra 04/1985 - 07/1986
  • Audi 100/Avant quattro fra 08/1985 - 12/1987

Dit stelnummer er fra mellem 30/6-1990 og 31/07-1990 d.v.s. dit motornummer bør ligge mellem PH 031610 og PH 032096.

Btw... din farvekode hedder "Bambus" ...

_________________
Søren Raagaard Rathje

Billede

A FWD Audi is like a super hot mermaid.....it might look sweet, but what can you really do with it?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 15/08/2017 21:13 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Indlæg: 1110
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Offline
Fine billeder.
Jeg er ikke sikker, men allernederst på billede 2, synes jeg det ligner en vacumstuds uden slange. Da det er ret tæt på luftfilter kunne det da tænkes den er røget af, da du skiftede luftfilter ?.
Mvh. Gert

_________________
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Til salg
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 15/08/2017 23:57 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
hej Gerth,
jeg tror ikke der er faldet nogen slanger af - eller jeg er ret sikker på det, men jeg kan jo ha stirret mig blind... er det den den grå fætter lige til venstre for toppen af tandremsdækslet du tænker på? -der er en javertus der er blændet af..

Hej SørenR
Tak for de mange pdf'er med instruktioner - der er dog ikke rigtig noget om idle adjustment syns jeg - der er noget mixture adaption.. og så er der mange gode referencer til hvordan man tuner sin ferrari400 8)
De tekniske tegninger er dog rigtigt gode, de hjælper meget til at forstå flowet.. (jeg er jo stadig blot en læmand - ikke lemans)
Må man spørge hvad som pirrer din nysgerrighed Søren ?


nåeh, jeg har så været ude og eksperimentere lidt her til aften - hun kunne sådanset godt holde en ok tomgang, og køre fint nok som udgangspunkt (dog med nogle underlige udfald undervejs), men når jeg startede hylede generatorremmen helt vildt, i <20 sekunder ... så jeg spændte den rem, en rimelig sjat - og straks derefter startede jeg hende igen, og så var tomgangen elendig og hun trak som en flad cykel igen.. til gengæld skreg remmen slet ikke længere.. så prøvede jeg så at justere iltningsskruen igen i spjældet hver vej, kontrolleret og forsigtigt naturligvis - men uden held - det lykkedes ikke på nogen måde at få hende til at trække eller holde en sober tomgang.. og så kom regnen (det var også lidt svært at se noget)- så nu må jeg lige vente til imorgen og prøve igen. Jeg har så tænkt mig at finde et punkt hvor remmen ikke hyler ved start, og tomgangen holdes stabilt. Min metode til at determinere tomgangen, er stadig ved gehør og hvordan hun finder tilbage i tomgang efter lidt gas (om det er kluntet en smooth).. det er lidt gakket, men hun er åbenbart meget følsom over hvor stram remmen er.. jeg har tænkt på om servopumperemmen måske også er for stram, sådan så generatorremmen bliver ekstra sart i det..

jeg har optaget en video, hvor man altså kan høre lyden af den ujævnemotorgang ved gas, i den her tilstand - og det er der hvor hun ikke trækker.. jeg ser lige om sådan en fætter kan uploades imorgen (kan ikke fra dette device) -til dem der evt har lyst til at lytte til den slags...

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 16/08/2017 00:47 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Indlæg: 6631
Geografisk sted: Køge opland

Audi club Danmark
medlem siden
16. aug 2006

Offline
Jeg undrer mig hvorfor MKB listen i ETKA siger PH i Audi 100 indtil 1987 og dit typeskilt klart siger at PH motoren bruges i 1990.

Forøvrigt er dit system et Bosch 2.1 KE-Jetronic fordi du har KAT på bilen.

https://www.lolle.org/images/k-jet/BOSCH%20KE-Jetronic.rar

Og det her med Audi, Ferrari og nu Mercedes... Man må jo kigge der hvor ekspertisen er - uanset bilmærket ;-)

Billede
http://www.benzworld.org/forums/r-c107-sl-slc-class/1679726-k-jet-idle-mixture-adjustment-question.html

Nu kører du ned til mekanikeren og får justeret CO og så rører du ikke den skrue mere. Jeg kan ikke umiddelbart se at din motor har bankesensor så hvis CO står forkert og dit Oktan tal er for lavt (iflg. manualen) så risikerer du at kunne se ned til krumtappen når du hiver tændrørene ud.

_________________
Søren Raagaard Rathje

Billede

A FWD Audi is like a super hot mermaid.....it might look sweet, but what can you really do with it?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 16/08/2017 09:54 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
uff mekaniker.... hele mit fondant er jo netop at undgå værkstederne og deres regninger, men jeg kan selvfølgelig godt at se at det skal afmåles og indstilles korrekt. Isåfald - bør jeg jagte et audiværksted eller bare "JohnDoes auto og service" nede om hjørnet ?

her til morgen har jeg været ude igen og justere - nu har jeg fundet en passende motorgang hvor remmen ikke hyler og hvor tomgangen er fin og hun trækker normalt. Så kan jeg da om ikke andet køre til specialisten..

apropos specialist - nu skal vi jo ikke lave reklame herinde for nogen - men er der nogen der kan anbefales, jeg tænker, man skal vel ha fat i en der har gået sine veje rundt i ke-jetronics et par år(tier) for at det batter - jeg kan vel ik bare køre ned til VAG værkstedet og bede dem skrue på systemet?

Det der med tændrørene og krumtap lyder bizart - nu er jeg jo stadig uerfaren i mange dele motorverden - men er det så fordi i forbrændingskammeret bliver der ødelagt et eller andet ? -med mindre motoren har en feature der detekterer det og måske stopper i fald den er gal ? (bankesensor)

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 16/08/2017 11:43 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Indlæg: 6631
Geografisk sted: Køge opland

Audi club Danmark
medlem siden
16. aug 2006

Offline
congo skrev:
Det der med tændrørene og krumtap lyder bizart - nu er jeg jo stadig uerfaren i mange dele motorverden - men er det så fordi i forbrændingskammeret bliver der ødelagt et eller andet ? -med mindre motoren har en feature der detekterer det og måske stopper i fald den er gal ? (bankesensor)

I bedste fald brænder du en ventil, i værste fald brænder du hul i stemplet.

Og nej, uden bankeføler mærker du det først når motoren er ved at vælte ud af bilen. Hvis altså du kan overdøve den raslen/klirren der kommer fra motoren under acceleration indtil den brænder hul.

_________________
Søren Raagaard Rathje

Billede

A FWD Audi is like a super hot mermaid.....it might look sweet, but what can you really do with it?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 16/08/2017 21:15 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
halløjsa

jeg var lige nede og runde hos en mekaniker idag - gammel vwrotte udlært i 70'erne - de havde lige lidt for travlt idag, men han gav mig et par tips - jeg skulle bare få styr på tændingen. Han sagde også jeg kunne prøve at skifte trykregulatoren i fordeleren, og jeg kunne prøve at koble lampdasonden fra.. så jeg rundede lige reservedelslageret i roskilde og fandt til alt held en trykregulator af nøjagtig samme model som den her, jeg en gang har skrællet en en anden vogn :) ---- det gjorde dog ikke rigtig nogen forskel, men nu er det da prøvet. Lampdasonden gav udslag i motorgangen rimelig hurtigt - da den blev koblet fra - og efter lidt gas til igen - og jeg syns måske at motorgangen herefter var lidt mere stabil i det.

Anyways - jeg har også hentet en tændingspistol på lageret, da han jo foreslå at jeg fik justeret tændingen på plads - og faktisk kommer jeg nu i tanke om at da jeg skiftede tandrem fornyligt, så når tandhjulene stod ud for OZ eller OT mærket i toppen, så var det lige 1 tand forskudt forneden - vel at bemærke på den gamle rem - jeg har så skiftet lige over, så den sidder identisk med den gamle - dvs 1 tand off, da jeg ikke vidste bedre.
Men hr. mekaniker - som jeg bestemt tror ved hvad han snakker om - sagde jeg kunne justere CO og tomgang i eet væk, men hvis tændingen er offbeat, så er det omsonst.

SÅ... jeg prøver at læse lidt om at bruge tændingspistoler nu og må prøve at gi den et skud i weekenden, hvis det så glipper må jeg booke ham til en omgang PH motor sjov :)

Det er jo en spændende sag - men jeg tror nu jeg prøver lige at finde en temporærvogn jeg kan cruise i indtil hende her kommer på ret køl igen - det virker lidt som en risci rejse hver dag..

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Motoren holder ikke tomgang efter filterskift
Indlæg: 17/09/2017 23:42 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2013 14:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Birkerød, København

Audi club Danmark
medlem siden
16. apr 2013

Offline
hopla,

så var jeg forbi mekanikeren ved bregnerød.. han justerede tændingen, så den er i vinkel - rettede lidt på strømfordeleren og fik 0'et på svinghjulet til at stå roligt. Derudover justerede han på CO skruen så den lød rigtig (det gjorde den godt og vel i forvejen). Tændingen stod lidt forkert, husker ikke eksakt hvor mange grader det var off, men nok til at rette på det i hvert fald. Dertil noterede han at den kunne potentielt også være gal med;
) lampdasonden - så han foreslog jeg tog kontakten fra den
) brændstofmængdefordelen - som der kunne være skidt til mode, og jeg kunne prøve at skifte den (har en liggende fra et andet indsugningshus)
) en føler på kølesystemet som åbenbart har noget at sige i forhold til luft/benzin fordeling, den irrer på ydersiden og kunne være tegn på den var defekt - den sidder øverst ved siden af temperaturmåleren der går ind til instrumentet, i øverste flange på siden af blokken

Jeg kørte så en dags penge, og den gik egentlig lidt bedre, men kileremmene hylede mere og mere - og da jeg om aftenen kiggede igen i motorrummet, havde remmen til vandpumpe og generator, snoet sig. Det er mig ubegribeligt hvordan, men intet destomindre var den snoet (se billedet).
Så jeg skruede remmene af og skiftede den snoede - samtidig løsnede jeg for servoremmen, dvs jeg satte en af de tynde skiver på ydersiden - den var vist temmelig stram før. Da de sad begge to, startede jeg så motor og så var den godt nok holdt op med at hyle men motoren hakkede fælt i det og det samme gamle problem med at den ikke trak ordentligt. Så slukkede jeg og strammede for generatorremmen igen, og så kørte den helt fint - sprang igang og var meget villig. Sidenhen har jeg kørt 100 km, og een gang undervejs pruttede hun voldsomt og trak ikke rigtig - så slemt ved 50kmt at jeg måtte koble ud, og så er det som om hun lige skal trille 10 sekunder i tomgang så kører hun videre som ingenting var hændt. Det er samme problem som før, måske mindre hyppigt, og måske med lidt bedre lyd end før. Måske bliver hun faktisk også lidt mindre varm nu - men det er kun en fornemmelse - nålen ligger lige under de 100 grader når jeg bare kører stille og roligt på landevejen.

Men jeg tænker.. der mangler noget - jeg må prøve nogle af ideerne af, og se om jeg kan få hende til at køre uden at hun prutter sådan..


Vedhæftede filer:
Filkommentar: totalt snoet rem...
IMG_20170917_135718.jpg
IMG_20170917_135718.jpg [ 124.71 KiB | Vist 441 gange ]

_________________
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'86, 2.2 CD, KU, 234K grå
'78, 2.1, 157K
1984, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
1994, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
1976, Buick SkyHawk Coupe S, 3.5L
og blah blah blah...
Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til: