Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg om instrumenter & kabine
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af congo »

hej venner,

Loftsbeklædningen i min bil har efter 23 år løsnet sig fra fæstet i loftet og hænger nu ned i kabinen.
Dette skaber en utrolig effekt af omvendt hav-bølger når man kører med nedrullede ruder og har lidt fart på. Desværre er jeg en høj mand og det er lidt irreterende at beklædningen ligger konstant og forsøger at modificere min i forvejen meget moderne frisure.


Nogen siger at sådan en beklædning bare skal ha noget lim - men hvordan hulan griber jeg det an ?



mvh
thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af Kokken »

congo skrev:hej venner,

Loftsbeklædningen i min bil har efter 23 år løsnet sig fra fæstet i loftet og hænger nu ned i kabinen.
Dette skaber en utrolig effekt af omvendt hav-bølger når man kører med nedrullede ruder og har lidt fart på. Desværre er jeg en høj mand og det er lidt irreterende at beklædningen ligger konstant og forsøger at modificere min i forvejen meget moderne frisure.


Nogen siger at sådan en beklædning bare skal ha noget lim - men hvordan hulan griber jeg det an ?



mvh
thomas


det " kan " lade sig gøre med en nål at stikke hul igennem og presse lim ud på under siden af taget og presse bagsiden at loft beklædningen på plads igen, har dog ikke selv prøvet at gøre det.
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af Kokken »

congo skrev:hej venner,

Loftsbeklædningen i min bil har efter 23 år løsnet sig fra fæstet i loftet og hænger nu ned i kabinen.
Dette skaber en utrolig effekt af omvendt hav-bølger når man kører med nedrullede ruder og har lidt fart på. Desværre er jeg en høj mand og det er lidt irreterende at beklædningen ligger konstant og forsøger at modificere min i forvejen meget moderne frisure.


Nogen siger at sådan en beklædning bare skal ha noget lim - men hvordan hulan griber jeg det an ?



mvh
thomas


det " kan " lade sig gøre med en nål at stikke hul igennem og presse lim ud på under siden af taget og presse bagsiden at loft beklædningen på plads igen, har dog ikke selv prøvet at gøre det.
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af congo »

Bruger man noget specielt lim til formålet ? -og så må jeg jo se om jeg kan finde et sted hvor man kan købe en limpistol med nål...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af audi_claus »

På min 200 20V Avant årgang 90 havde jeg også problemet og tænkte, at det kunne løses med spraylim.
Det er sådan, at loftsbeklædningen er beklædt med et meget tyndt lag skumgummi, der fnuldre - og det gør det desværre også, når man sprayer lim på det og tror man presser det fast.

Loftet er dobbelt. Der er en pertinaks lignende plade mellem det ydre ståltag og denne inderbeklædning, så efter adskillige forsøg borede jeg nogle korte skruer og tynde el.lister op gennem den løse beklædning og op i mellemloftet. :oops:
Det virker, og ses ikke fra førerpladsen - men proff. er det ikke. Det var soltagets afgrænsning i kabinen, der gav mig ideen med, at den måtte være dobbelt.

Så i wheeler-dealers at de gav en Discovery den tur. Hele beklædningen med håndtag, soltag og hvad der findes af lister skal ud og så skal der en helt ny - fast beklædning med dugen - op igen.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af congo »

hej Claus,

Bare så jeg lige forstår det glimrende forslag, helt korrekt. Du har skåret små huller i beklædningen bagerst og indført nogle lange lister, som du så skruer op i den hårde underdel under ståltaget, ved hjælp af korteskruer som indskrues op igennem den løsthængende beklædning?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af audi_claus »

congo skrev:hej Claus,

Bare så jeg lige forstår det glimrende forslag, helt korrekt. Du har skåret små huller i beklædningen bagerst og indført nogle lange lister, som du så skruer op i den hårde underdel under ståltaget, ved hjælp af korteskruer som indskrues op igennem den løsthængende beklædning?


Næh - Jeg lagde listerne på under beklædningen og skruede op gennem dem (hvormed de holder på et bredt stykke) op i den øverste fastsiddende del - uden at gå gennem ståltaget.
Jeg benyttede den type selvskærende stålskruer, jeg som ventilationsentreprenør har i kassevis.
Hvis du har soltag, kan du starte der og føle dig frem. Der er masser af plads og også ude i begge sider over bagruderne. De fleksible nylonlister fra kabelbakker kan bukkes meget og holde det hele i spænd med få befæstningpunkter.

Ja jeg blev pludselig træt af, ikke at kunne se ud af bagruden.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af Havberg »

audi_claus skrev:Ja jeg blev pludselig træt af, ikke at kunne se ud af bagruden.


Klassekommentar :mrgreen: (y)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af tscheel »

vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af congo »

Så skete det... nu gik beklædningen så helt løs bagtil... jeg skal tage nogle billeder og poste herinde, det ser rædselsfuldt ud, MEN jeg har nu mere eller mindre fri passage til at underlime loftet. Spørgsmålet er bare om det vil holde.

prøver med noget standard tekstil-lim fra en hobby-bix, så håber vi det kan hjælpe :)

Som alternativ har jeg overvejet at klipse beklædningen fast med en clipsepistol, men ved ik om den kan penetrere den hårde plast overkant.
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af congo »

jeg fik aldrig taget billeder af det. Købte noget spraylim i pandurohobby og da jeg opdagede det ikke var stærkt nok til at holde beklædningen fast, sprayede jeg igen og skød korte hæfteklammer op gennem beklædningen så de lige rager 1-2 mm ind i den hårde plastplade under ståltaget.

Men advarsel skal lyde - sker dette skal man IKKE køre med nedrullede ruder som jeg gjorde. Der er dobbeltklæbende skumgummifnuller i hele kabinen - bitte små stykker som ikke bare kan støvsuges - det var et nightmare at gøre den rent. Jeg brugte 3 timer på sæderne alene, og det blev endda ikke rigtig godt - fx skal jeg renset bagsædet (eller skiftet det), pga. fnulleret er godt og grundigt gået i forbindelse med betrækket. Børnesædernes betræk bliver jeg også nød til at få vasket. Og fordi det er umuligt at få nakkestøtterne op ved bagsædet er hattehylden stadig befængt.

Og min løsningen var endda kun for at bremse nedfaldet af fnuller fra oven - loftet ser miserabelt ud, stablet fast med klammer på række og flot i symetri, så skær det i øjet... Så jeg overvejer også hvordan man kan skifte hele loftspladen til en med beklædning, eller en hvor jeg i det mindste kan rense loftspladen for fnuller uden for bilen inden jeg limer tekstilet fast igen og monterer i bilen.. Men på AD2000 kan man ikke umiddelbart søge efter loftsplader - så jeg må skrive til nogen forskellige og høre..

ak ja - der er masser af charme ved denne prægtige modne dame, en rigtig kælepot :)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Audi 100 loftsbeklædningen hænger ned

Indlæg af SorenR »

congo skrev:jeg fik aldrig taget billeder af det. Købte noget spraylim i pandurohobby og da jeg opdagede det ikke var stærkt nok til at holde beklædningen fast, sprayede jeg igen og skød korte hæfteklammer op gennem beklædningen så de lige rager 1-2 mm ind i den hårde plastplade under ståltaget.

Men advarsel skal lyde - sker dette skal man IKKE køre med nedrullede ruder som jeg gjorde. Der er dobbeltklæbende skumgummifnuller i hele kabinen - bitte små stykker som ikke bare kan støvsuges - det var et nightmare at gøre den rent. Jeg brugte 3 timer på sæderne alene, og det blev endda ikke rigtig godt - fx skal jeg renset bagsædet (eller skiftet det), pga. fnulleret er godt og grundigt gået i forbindelse med betrækket. Børnesædernes betræk bliver jeg også nød til at få vasket. Og fordi det er umuligt at få nakkestøtterne op ved bagsædet er hattehylden stadig befængt.

Og min løsningen var endda kun for at bremse nedfaldet af fnuller fra oven - loftet ser miserabelt ud, stablet fast med klammer på række og flot i symetri, så skær det i øjet... Så jeg overvejer også hvordan man kan skifte hele loftspladen til en med beklædning, eller en hvor jeg i det mindste kan rense loftspladen for fnuller uden for bilen inden jeg limer tekstilet fast igen og monterer i bilen.. Men på AD2000 kan man ikke umiddelbart søge efter loftsplader - så jeg må skrive til nogen forskellige og høre..

ak ja - der er masser af charme ved denne prægtige modne dame, en rigtig kælepot :)

Der er vel kun den hårde måde tilbage...



I mine unge dage (tilbage i 70'erne) var en kammerat i saddelmagerlære hos Werner, autosaddelmageren i Ordrup - der hvor VW ligger nu - og han lavede det på samme måde... Dog havde man ikke stof med skumgummibagside dengang, så det blev lavet af to omgange...

Det var tider... Og sikke nogle biler han fik ind... :lol: Jeg husker specielt en Thunderbird der skulle have nyt blødt tag og et par gamle Ferrari der skulle have repareret lædersæder...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Instrumenter & kabine"