temperatur måler helt død

Indlæg om elektrisk & elektronisk udstyr
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

temperatur måler helt død

Indlæg af congo »

hej venner,


ja så gik der lidt tid hvor man lå stille herinde - der har været lidt at se til ved siden af audiland... dog er det ikke værre end at jeg er blevet to C3'er rigere siden sidst - en sedan 88 og en avant 89. Begge er meget prængende damer, med masser livslyst... til gengæld er de gamle/tidligere bekendtskaber nu på nye hænder/evige audi-marker...


Avanten er dog lidt sur - hun har ikke udslag i olietemperaturmåleren overhovedet - nålen er helt død... Måske er her en typefejl som nogen har bøvlet med før? Tidligere ejer oplyste at en mekaniker har oplyst at føleren ikke fejler noget - det skulle være blevet tjekket...


hører meget gerne om ideer :)


og god sommer til alle undervejs (y)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af Høy »

Ledningen er formodentlig knækket. Føleren er oftest en variabel modstand, og den får/giver stel igennem huset, som er skruet ind i motoren.

Der kan være to ledninger, hvor den anden så er til en advarselalampe.

De fleste af de her instrumenter er fra VDO, og det er ret enkelt at gennemskue princippet, hvis du tager uret ud.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af congo »

hej igen -

så fremgangsmetoden er simpelthen at tage instrumentbrættet ud og se på om de ledninger du nævner er knækket eller hægtet af...? -det lyder jo som en aftentjans :) -og såvidt jeg husker er haynes og den anden tyske guide gode til at beskrive hvordan det skildes behændigt fra hinanden, og ikke mindst samles igen...

Inden jeg skilder det ad, skal batteriet hægtes af ikke sandt ?


//thomse
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af audi_claus »

Man kan jo også starte i den anden ende - altså ude i motorrummet og lokalisere giver-enheden.
Her er typisk brugt stive tynde ledninger, der let knækker.
Hvis det var en 20V ville giveren sidde under oliepumpen/skruet op i fjederreduktions enheden.
Ved ikke helt med en 10V - måske sammen med olietrykkontakten midt på blokken i venstre side
tæt ved oliemålepinden.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af Høy »

På min er der ikke strøm i dem, før man sætter tænding på, så jeg har aldrig afbrudt batteriet, når jeg har rodet med urene, men generelt er det da ikke en dum idé at gøre det.

Jeg synes, at det letteste er at pille instrumentet ud, sætte en ny, flyvende ledning (bare ud ad døren og om i motorrummet) på og forbinde den anden ende af ledningen med føleren. På min er det nærmest latterligt nemt at tage urene ud, men det kan være vanskeligere på din.

Man kan måle modstanden i ledningen mod stel hhv. om der overhovedet er kontakt til stel, men med en flyvende ledning kan du med det samme fejlsøge instrumentet, når du er sikker på, at føleren og ledningen (som så også er ny) kan udelukkes som fejlkilde.

Hvis det hele så virker, kan du give dig til at stoppe ledningen igennem torpedovæggen osv.

\Alex

Hvis det var en 20V ville giveren sidde under oliepumpen/skruet op i fjederreduktions enheden.


Det er da et olietermometer, der sidder på det sted, eller husker jeg forkert?
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev: ---

\Alex

Hvis det var en 20V ville giveren sidde under oliepumpen/skruet op i fjederreduktions enheden.


Det er da et olietermometer, der sidder på det sted, eller husker jeg forkert?


Nej det gør du ikke - men du har åbenbart glemt, at det lige netop er olietemperatur vi snakker om :roll:
og da pumpeenheden er ens uanset 10/20V kunne den også være placeret her
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af Høy »

Nej det gør du ikke - men du har åbenbart glemt, at det lige netop er olietemperatur vi snakker om :roll:
og da pumpeenheden er ens uanset 10/20V kunne den også være placeret her


Undskyld: Duh, jeg sidder hele tiden og tænker på olietryk, fordi den ledning ligger imod stel på min og får nålen til at flagre, når motoren tipper ved gasgivning.

Princippet er det samme på begge typer ure, så det ændrer egentlig ikke noget, ud over at føleren er endnu lettere at komme til.

:oops:

Du kan se begge sensorer på billederne i denne tråd.

http://schorsch9999.forumprofi.de/thema-anzeigen-zusatz-instrumente-nachruesten-t1295.html

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev:
Nej det gør du ikke - men du har åbenbart glemt, at det lige netop er olietemperatur vi snakker om :roll:
og da pumpeenheden er ens uanset 10/20V kunne den også være placeret her


Undskyld: Duh, jeg sidder hele tiden og tænker på olietryk, fordi den ledning ligger imod stel på min og får nålen til at flagre, når motoren tipper ved gasgivning.

Princippet er det samme på begge typer ure, så det ændrer egentlig ikke noget, ud over at føleren er endnu lettere at komme til.

:oops:

Du kan se begge sensorer på billederne i denne tråd.


http://schorsch9999.forumprofi.de/thema-anzeigen-zusatz-instrumente-nachruesten-t1295.html

\Alex


:D På billed nr 2 på den rødmalede blok, sidder en giver lige over olietrykgiveren.
Det kunne være en temperaturafhængig enhed =

1. Am Öldruckgeber sind zwei Stecker dran. WK und G.
An WK kommt der vorhandene Stecker vom KI.
An G musst du ein neues Kabel wie für deinen Öltemperaturgeber ziehen. Dieses Kabel ( G ) wird an das blau/weiße Kabel für den Öldruck angeschlossen
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af congo »

nu har jeg afmonteret instrumentbrættet, eller løsnet det, og nu sidder det kun fast med diverse ledninger...

Her er et foto af hvad jeg ser
lige et syn bag instrumentbrættet
lige et syn bag instrumentbrættet
20140809_172636.jpg (51.61 KiB) Vist 14663 gange



Jeg er nu i tvivl om jeg skal skrue bagpladen af også, eller hyr? -hvad er iøvrigt hemmeligheden til at disconnecte stikkene?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Frank
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 446
Tilmeldt: 21/01/2003 16:28
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af Frank »

congo skrev:hvad er iøvrigt hemmeligheden til at disconnecte stikkene?

Udløs låsen :mrgreen:
MVH Frank

http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af congo »

Frank skrev:Udløs låsen :mrgreen:


Alletiders tip - jeg spørger fordi jeg ikke vil ødelægge noget, og jeg kan ikke se i hverken Haynes eller JetztHelfstIchMirSelbst at der står noget omkring at afkoble stikkene bagpå instrumentbrættet... Jeg kunne håbe at andre har begået sig i feltet her før mig, og har afluret hemmeligheden (y)
- det er jo min erfaring at når audi driller, er det fordi man ikke har luret systemet til hvordan det gøres nemt og ligetil :)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af Høy »

Den der sorte klemme/lås, der sidder midt i den inderste del af det brune stik, skal 0,5-1,0 cm ud i retning af ledningerne (dvs. væk fra instrumentet), så kan du trække stikket ud. Når det sættes sammen igen, kan man trykke låsen ind først og derefter sætte stikket i.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=xuE3OIqT3Yc#t=89

Ved 1:28 i filmen piller han et gult stik af. Her er låsen lyserød, men princippet er det samme.

Det ser ud til, at en eller anden har lavet en ny magnetiseringsledning til generatoren. Den er i hvert fald blå i min bil :)

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af congo »

nu fik jeg stikkene ud - ja princippet er helt det samme som i videoen... Og jeg fik instrumentbrættet ud, men jeg står så tilbage med en kasse - jeg fik skruet bagpladen af, så rammen med frontglasset kom af og jeg kunne se ind under printet, men der er ik lige nogen ledninger at pille ved syns jeg - er det meningen at jeg skal sakse dem i stikket (hvid og blå ledning)? -og koble til føleren på blokken ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af Høy »

Start med at finde ud af, hvilken ledning der er til temperaturføleren. Mål så efter, om der er gennemgang til stel i den. Hvis den er i orden, og hvis modstanden ændrer sig med varm motor, er selve instrumentet defekt. Det kan jo være så simpelt, at ledningen bare er faldet af føleren.

Hvis du ikke kan finde noget diagram, må du specificere komponenterne/bilen lidt nærmere, så skal jeg se efter.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: temperatur måler helt død

Indlæg af Havberg »

Jeg havde defekt føler i både min gt og s2 en overgang.
Skiftede selve føleren som det første og så spillede det igen... Måske jeg bare heldig
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"