hej venner
begge elruder foran og soltag stoppede med at virke idag. der er ikke længere lys i elrudekontakten i passagersiden foran.
begge elruder er rullet ned, så det er ikke så godt.
min bilradio kører stadig, så det burde ikke være vrøvl med tændingslåsen.
ved i hvad det kan skyldes?
jeg tror det skyldes at en sikring er sprunget. jeg kan dog ikke se hvilket sikring-nr der har med elruderne at gøre. kan i det? her er oversigten over sikringer:
https://www.dropbox.com/s/p2cic8o37020gi1/sikring.jpg?dl=0
mange tak for hurtigt support altid. nis
Sikring til elruder
-
- Forumbruger
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 26/09/2015 19:37
Sikring til elruder
Nis Sigurdsson
Audi 100 2.8E V6 Aut 1992
Audi 100 2.8E V6 Aut 1992
Re: Sikring til elruder
Elruderne har svjh. to termosikringer inde under rattet.
Det er dog mere sandsynligt, at du skal fikse kolde lodninger i relæet til ruderne og soltaget.
Det sidder samme sted som sikringerne (i hvert fald i Audi 80), og jeg vil tro, at det er det eneste "dobbeltrelæ", dvs. det kræver 2 pladser og er meget højt.
Af med låget, lap de største af loddeøerne (der er typisk en "brud"-ring omkring dem), og det hele virker igen.
Det er faktisk mere en lille styreenhed end et relæ, men den sidder i to relæsokler, og det meste er relativt grove komponenter, så det er nemt at reparere lodningerne.
\Alex
Det er dog mere sandsynligt, at du skal fikse kolde lodninger i relæet til ruderne og soltaget.
Det sidder samme sted som sikringerne (i hvert fald i Audi 80), og jeg vil tro, at det er det eneste "dobbeltrelæ", dvs. det kræver 2 pladser og er meget højt.
Af med låget, lap de største af loddeøerne (der er typisk en "brud"-ring omkring dem), og det hele virker igen.
Det er faktisk mere en lille styreenhed end et relæ, men den sidder i to relæsokler, og det meste er relativt grove komponenter, så det er nemt at reparere lodningerne.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Sikring til elruder
Høy skrev:Elruderne har svjh. to termosikringer inde under rattet.
Det er dog mere sandsynligt, at du skal fikse kolde lodninger i relæet til ruderne og soltaget.
Det sidder samme sted som sikringerne (i hvert fald i Audi 80), og jeg vil tro, at det er det eneste "dobbeltrelæ", dvs. det kræver 2 pladser og er meget højt.
Af med låget, lap de største af loddeøerne (der er typisk en "brud"-ring omkring dem), og det hele virker igen.
Det er faktisk mere en lille styreenhed end et relæ, men den sidder i to relæsokler, og det meste er relativt grove komponenter, så det er nemt at reparere lodningerne.
\Alex
Yep meget sandsynlig fejlmulighed. Jeg fik den fejl på en af mine ferieture. Jeg havde heldigvis(selvfølgelig) min loddekolbe med og fik den gen loddet. Så kunne jeg igen betale på de franske motorveje uden at skulle klemme armen ud af døren.
Det lille relæ har klappet 1000 vis af gange og lige pludselig revner lodningen.
Panzer100A/2.3/1990 bilen ser bedre og bedre ud for hver dag der går.
BMW R90S 1976
BMW R90S 1976
Re: Sikring til elruder
I mange af de gamle relæer ser det ud til, at lodningerne ikke har været særligt gode fra starten. Nogle gange er de helt hule, og da der ikke er krymmel nogen steder i relæet, går jeg ud fra, at det manglende tin aldrig har været der. Det skyldes formodentlig bølgelodning ved forkert temperatur
Ofte hænger hele printet i fire tapper/loddeøer på relæets grundplade, og mange års vippen frem og tilbage i kombination med varmeudvidelse gør dem trætte. Selv om de er revnet, kan de godt virke, lige indtil det bliver meget varmt, og benene bliver længere. Det trækker lodningen så langt fra hinanden eller fra printet, at modstanden bliver for stor, lodningen bliver varm, og det hele bliver endnu ringere.
Men til alt held super nemt at reparere.
\Alex
Ofte hænger hele printet i fire tapper/loddeøer på relæets grundplade, og mange års vippen frem og tilbage i kombination med varmeudvidelse gør dem trætte. Selv om de er revnet, kan de godt virke, lige indtil det bliver meget varmt, og benene bliver længere. Det trækker lodningen så langt fra hinanden eller fra printet, at modstanden bliver for stor, lodningen bliver varm, og det hele bliver endnu ringere.
Men til alt held super nemt at reparere.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)