Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Tipt.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
audi5e
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 251
Tilmeldt: 30/12/2004 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Tipt.

Indlæg af audi5e »

Hej Alle,

Så kom tiden hvor jeg fik taget mig sammen til at få skiftet olien på tiptronic gearkassen, mellem diff samt diff for og bag, for at komme mit problem omkring "låst diff" til livs...

Olie skiftet løste mit problem med de "låst diff" men har genereret et nyt problem...hvis jeg skal skifter fra R(efter at have bakket lidt)til D, sker der ikke noget før efter 4-8 sek...dette skifte sker med et ordentligt hug/ryk

Det skal siges at olie der blev tappet af gearkassen var meget sort - og værksted har foreslået at jeg køre en uge, og så får tappet olie skiftet igen - jeg lige fastslå at jeg har stor tillid til værksted arbejde.

Det var intet problem inden olie blev skiftet - Hvad kan være galt?
Venlig Hilsen Martin

2012-???? Audi Q7 3.0 TDI - Årgang 2008 - Fuld afgift :)
2000-2012 Audi A4 Avant 2.4 - Årgang 2000
2003-2007 Audi 100 Avant 2.3E - Årgang 1992
1998-2000 Audi A4 Avant 1.8 - Årgang 1998
1996-1998 Audi 100 2.0 5E - Årgang 1989

Elsawin 4.0 UK
ETKA 7.3 DK
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af erik1303 »

Tja min erfaring med aut. gearkasser (efterhånden 6 styks) siger mig at der er for lidt olie på, pumpe/converter kan ikke opbygge ordentligt tryk, har prøvet det, så efterfyld, eller som foreslået skift den igen. Og skift hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af Ivan »

Noget med at fylde olie på, indtil det løber ud af et bestemt hul, så virker det første gang.

Iflg. Audi er det ikke nødvendigt at skifte olie. Jeg er tilbøjelig til at give dem ret efter at have skiftet i november.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
audi5e
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 251
Tilmeldt: 30/12/2004 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af audi5e »

Hej,

Tak for de gode svar, det lyder meget rigtigt at den mangler olie, for problemet bliver mindre når den er varm...den bliver kørt på værksted mandag morgen og skiftet olie igen - ...Jeg fik ellers den opfattelse på værkstedet i dag, at oliestanden blev målt VCDS?
Venlig Hilsen Martin

2012-???? Audi Q7 3.0 TDI - Årgang 2008 - Fuld afgift :)
2000-2012 Audi A4 Avant 2.4 - Årgang 2000
2003-2007 Audi 100 Avant 2.3E - Årgang 1992
1998-2000 Audi A4 Avant 1.8 - Årgang 1998
1996-1998 Audi 100 2.0 5E - Årgang 1989

Elsawin 4.0 UK
ETKA 7.3 DK
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af Høy »

Der kan også være for meget på. Der stikker en tud op inden i gearkassen, så der kan være en vis oliestand, selv om proppen er skruet ud af bunden. Oliestanden er kun korrekt, når der måles ved en olietemperatur på omkring 40 grader (så vidt jeg husker). Det skyldes, at olien udvider sig en del.

Viskositeten ændrer sig også, og det kan forklare, at det bliver bedre efterhånden.

Tænk på, at der også er et filter i bunden af gearkassen. Hvis I skifter det, er det meget vigtigt at huske alle pakningsringe. Ellers star bilen stille bagefter.

Iflg. Audi er det ikke nødvendigt at skifte olie. Jeg er tilbøjelig til at give dem ret efter at have skiftet i november.


Om det er nødvendigt eller ej kommer nok an på, hvad man vil opnå. Det kan absolut ikke skade, og på den anden side mener Audi jo heller ikke, at der nogensinde skal skiftes kæder på kædemotorerne.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi5e
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 251
Tilmeldt: 30/12/2004 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af audi5e »

Jeg skal ud og køre lidt i weekenden, små 220 km...hvis den mangler olie, bør jeg så finde noget andet at køre i? - jeg tænker på turen om vil kunne skade gearkassen...?
Venlig Hilsen Martin

2012-???? Audi Q7 3.0 TDI - Årgang 2008 - Fuld afgift :)
2000-2012 Audi A4 Avant 2.4 - Årgang 2000
2003-2007 Audi 100 Avant 2.3E - Årgang 1992
1998-2000 Audi A4 Avant 1.8 - Årgang 1998
1996-1998 Audi 100 2.0 5E - Årgang 1989

Elsawin 4.0 UK
ETKA 7.3 DK
Brugeravatar
audi5e
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 251
Tilmeldt: 30/12/2004 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af audi5e »

Tiden nærmere sig...tror i jeg kan skade gearkassen ved at køre turen iaften...var lige en tur i byen her til formiddag - nu er den begyndt hoppe fra 1 og 2 gear til N ved lav hastighed og når man så give lidt gas kommer den i gear med et kraftigt hug...så er vel klogest at lade den stå?
Venlig Hilsen Martin

2012-???? Audi Q7 3.0 TDI - Årgang 2008 - Fuld afgift :)
2000-2012 Audi A4 Avant 2.4 - Årgang 2000
2003-2007 Audi 100 Avant 2.3E - Årgang 1992
1998-2000 Audi A4 Avant 1.8 - Årgang 1998
1996-1998 Audi 100 2.0 5E - Årgang 1989

Elsawin 4.0 UK
ETKA 7.3 DK
Brugeravatar
pr-dk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 254
Tilmeldt: 15/03/2005 09:17
Geografisk sted: Afkørsel 47

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af pr-dk »

Har som sådan ikke en sk... Forstand på dette. Men hvis du har en anden køremulighed. Hvorfor så tá (chancen*-1) ?

/Peter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af pr-dk 16/03/2013 17:06, rettet i alt 1 gang.
_________________
quattro betyder bare, at man kører fast et sted, hvor Falck ikke kan hjælpe en... :-k
_________________
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af ullum »

Det er ikke en chance men en risiko! :)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
pr-dk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 254
Tilmeldt: 15/03/2005 09:17
Geografisk sted: Afkørsel 47

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af pr-dk »

ullum skrev:Det er ikke en chance men en risiko! :)


har rettet mit indlæg ;-)
_________________
quattro betyder bare, at man kører fast et sted, hvor Falck ikke kan hjælpe en... :-k
_________________
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af ullum »

:)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
audi5e
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 251
Tilmeldt: 30/12/2004 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af audi5e »

Jahhhh - Så er vi kørende igen - det viste sig at der var for lidt olie på gearkassen. Men nu er gearkassen så blevet skyllet, og den fået ny ”amarone” på, så nu spiller den bare…ingen hug ved gearskift eller nedgearinger - og problemet med diff. der låste er også løst…Så nu er jeg en glad Audi ejer igen… :D
Venlig Hilsen Martin

2012-???? Audi Q7 3.0 TDI - Årgang 2008 - Fuld afgift :)
2000-2012 Audi A4 Avant 2.4 - Årgang 2000
2003-2007 Audi 100 Avant 2.3E - Årgang 1992
1998-2000 Audi A4 Avant 1.8 - Årgang 1998
1996-1998 Audi 100 2.0 5E - Årgang 1989

Elsawin 4.0 UK
ETKA 7.3 DK
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Problem med skiftet mellem R og D efter olieskifte på Ti

Indlæg af erik1303 »

audi5e skrev:Jahhhh - Så er vi kørende igen - det viste sig at der var for lidt olie på gearkassen. Men nu er gearkassen så blevet skyllet, og den fået ny ”amarone” på, så nu spiller den bare…ingen hug ved gearskift eller nedgearinger - og problemet med diff. der låste er også løst…Så nu er jeg en glad Audi ejer igen… :D


Tak for tilbagemelding :D altid rart at høre, det anede mig er der var for lidt olie på.
Som sagt havde jeg en der opførte sig som du skrev, og efter 1½ l olie var den perfekt igen.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"