Ombygning til originale klapnøgler - Audi A4 (B5) 97-20

Her kan artikler på hjemmesiden debateres. (Det er planen at dette med tiden bliver flyttet, så debat sker direkte under artiklen på hjemmesiden).
Brugeravatar
perplex
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: 16/04/2005 13:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af perplex »

Ja, næsten... Når du får det lille stykke ledning hjem klipper du stikbenene af og lodder dem på hhv. skærm og inderleder af antennen Blinke


Sådan! Så må jeg bare igang Ok
Brugeravatar
kirkster
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 6/04/2004 08:44
Geografisk sted: Århus

Nøgletyper fjernbetjening...

Indlæg af kirkster »

Der har været en del kommunikation frem og tilbage for hvilke typer nøgler der kan bruges sammen (mht. fjernbetjeningen...)...

Her er de fleste typer listet under de bilmodeller... Dem der kan bruges med centrallåspumperne jeg har nævnt i min artikel er af typen: PR-5D1 som jo er med frekvensen: 433,92MHz

TYPER:
PR-5D1 - 433,92MHz
PR-5D2 - 315MHz ("IL.","BRN","Q..","KWT","OM.","KSA","UAE","AUS","MAL","SGP","MEX"
PR-5D3 - 315MHz ("J..")
PR-5D5 - 315MHz ("ROK")
PR-5D6 - 315MHz ("CN.")
PR-5D9 - 434MHz ("RC.")

Audi:
4D0 837 231 (2-Tasten, 9/97-8/98, PR-5D1)
4D0 837 231 A (3-Tasten, 8/97-12/98, PR-5D1)
4D0 837 231 B (2-Tasten, 8/97-8/98, "J..", PR-5D3)
4D0 837 231 C (3-Tasten, 8/97-12/98), "J..", PR-5D3)
4D0 837 231 D (2-Tasten, 8/97-8/98, PR-5D2)
4D0 837 231 E (3-Tasten, 8/97-12/98, PR-5D2)

8L0 837 231 A (2-Tasten, 9/96-8/97, PR-5D1)
8L0 837 231 B (3-Tasten, 7/96-7/97, "J..", PR-5D3)
8L0 837 231 C (2-Tasten, 1/97-7/97, "J..", PR-5D3)

8L0 959 753 (2-Tasten, 9/96-8/97, PR-5D2)
8L0 959 753 A (3-Tasten, 7/96-7/97, PR-5D2)

8D0 959 753 A (2-Tasten)


Volkswagen (auch Seat und Skoda):
1J0 959 753 AG (2-Tasten, 433,92MHz, PR-5D1)
1J0 959 753 AH (3-Tasten, 433.92MHz, PR-5D1)
1J0 959 753 AJ (3-Tasten, 315MHz, "J", PR-5D3)
1J0 959 753 AK (3-Tasten, 315MHz, "J", PR-5D3)
1J0 959 753 AM (3-Tasten, 315MHz, "MEX", PR-5D2)
1J0 959 753 BS (2-Tasten, 315MHz, "ROK", PR-5D5)
1J0 959 753 BJ (3-Tasten, 315MHz, "ROK", PR-5D5)
1J0 959 753 CA (2-Tasten, 315MHz, PR-5D6)
1J0 959 753 CH (3-Tasten, 434MHz, "RC.", PR-5D9)

1J0 959 753 A (2-Tasten, 433,92MHz, PR-5D1, ovales Tastenfeld)
1J0 959 753 B (3-Tasten, 433,92MHz, PR-5D1)
1J0 959 753 C (2-Tasten, 315MHz, "J..", PR-5D3, ovales Tastenfeld)
1J0 959 753 D (3-Tasten, 315MHz, "J..", PR-5D3)
1J0 959 753 E (2-Tasten, 315MHz, PR-5D2, ovales Tastenfeld)
1J0 959 753 F (3-Tasten, 315MHz, PR-5D2, ovales Tastenfeld)
1J0 959 753 N (2-Tasten, 433,92MHz, PR-5D1, recheckiges Tastenfeld)
1J0 959 753 P (3-Tasten, 433,92MHz, PR-5D1)
1J0 959 753 Q (2-Tasten, 315MHz, "J..", PR-5D3, recheckiges Tastenfeld)
1J0 959 753 R (3-Tasten, 315MHz, "J..", PR-5D3)
1J0 959 753 S (2-Tasten, 315MHz, rechteckiges Tastenfeld)
1J0 959 753 T (3-Tasten, 315MHz, rechteckiges Tastenfeld)

Håber dette bringer lidt mere lys over tvivlen...

Mvh. John
Billede
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 Meget glad - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug: Billede
Brugeravatar
perplex
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: 16/04/2005 13:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af perplex »

Hmm.

Gud ved om den nøgle jeg har købt af Biker virker Spørgsmål

Det er efter hans udsagn en 4Do 837 231R.

Sidder lige med nøglen: Der står nu godt nok: 4EO 837 220 - 433MHz Spørgsmål Spørgsmål Spørgsmål
Brugeravatar
perplex
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: 16/04/2005 13:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af perplex »

Nå - nu har jeg så forsøgt at få nøglen til at virke.

At sætte min egen klinge på var nemt nok.

At åbne bilen uden fjernbetjening gik fint nok.

At starte bilen gik dog ikke. Jeg tog den transponderen fra den gamle nøgle og satte ind i det nye nøglehus. Bilen starter, men går ud med det samme.

Jeg har ledt nøglehuset igennem, men kan ikke finde en anden transponder som evt. kan gå ind og forstyrre.

Nogle forslag?

PS: Jeg prøver at gå videre med fjernbetjeningen når jeg kan starte bilen Meget glad
Vedhæftede filer
Nøgle
Nøgle
80_1_b.JPG (10.85 KiB) Vist 48498 gange
Brugeravatar
RMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30/07/2006 01:15
Geografisk sted: Københavns Amt
Kontakt:

Kender i denne?

Indlæg af RMH »

Hej

Jeg er ny på forumet og har sendt en indmeldelse til klubben, men har dog ikke hørt noget endnu Smiler

Jeg har købt en A4 avant fra juni 99, jeg mener bestemt det er faceliftet modelen - hvad hedder den egentlig som type? B4 eller hvad de nu hedder.

Nå men mit spørgsmål er egentlig mht et af mine planlagte projekter med bilen, som er netop klap nøgler til bilen.
Kender i eller kan overskue denne http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... Track=true alarm/ klapnøglesystem?
Jeg kunne forestille mig den bare giver en impuls når den åbner/lukker som til normale el-centralåse. Ved i om den kan bruges sammen med servopumpen?

Jeg har ikke været inde og kigge i nøgle eller hvilket centralløsesystem der er på bilen endnu.
Men det er en almindelig nøgle til bilen med en seperat ægge formet grå fjernbetjening til centrallåsen.
Men der er vel transponder og servopumpe på den ikke?

Puha, mange ting og håber ikke det var for uoverskueligt.
Brugeravatar
Tobbe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 130
Tilmeldt: 15/11/2005 21:21
Geografisk sted: København

Indlæg af Tobbe »

Hejsa

Din model er en B5. Jeg ved ikke præcis hvornår den skifter til facelift i 99, men hvis den har smalle aflange sideblink, digitalur i intrumentet og trekantet rød knap til havariblinket så er det den nye faceliftede model du har Danser

Der er masser af billige uoriginale klapnøgle/fjernbetjeningsdimser til salg på ebay som den du har fundet der, du skal dog have fat i en hvor nøgleklingen er med "innenbahn" dvs hvor takkerne ikke sidder på ydersiden.

Jeg synes dog at du skulle tage at vælge den originale løsning selvom det er lidt dyrere og lidt mere krævende at finde delene på ebay.

Jeg har selv opgraderet min A4 med originale dele og det har jeg ikke fortrudt.
Tobias
A4 1.8 20V '98
Honda CB350 Four '75
Brugeravatar
RMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30/07/2006 01:15
Geografisk sted: Københavns Amt
Kontakt:

Indlæg af RMH »

Din model er en B5. Jeg ved ikke præcis hvornår den skifter til facelift i 99, men hvis den har smalle aflange sideblink, digitalur i intrumentet og trekantet rød knap til havariblinket så er det den nye faceliftede model du har

Den har smalle sideblink og trekantet havariblink men analog ur Chokeret

Jeg synes dog at du skulle tage at vælge den originale løsning selvom det er lidt dyrere og lidt mere krævende at finde delene på ebay.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, men det der tiltaler mig er at få klapnøgle, fjb centrallås og alarm i en og samme nøgle.
Det eneste problem jeg lige kan se efter have læst lidt forskelligt og rodet med bilen er om alarmen kan styre servo-centrallåsesystemer.

Jeg er ikke helt sikker på den nøgle jeg har:

Sidder der en lille transponder inde i plastikken der ligner en lille glassikring som jeg har set i en anden tråd eller er den en del af det sorte der stikker ud i selve klingen?
Vedhæftede filer
Original nøgle
Original nøgle
Billede022.jpg (75.26 KiB) Vist 47928 gange
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Kender i denne?

Indlæg af SteenTP »

rmh skrev:Jeg har købt en A4 avant fra juni 99, jeg mener bestemt det er faceliftet modelen - hvad hedder den egentlig som type? B4 eller hvad de nu hedder.

Det er i hvert fald en B5.
Hvis du har tågelygter i forkofangeren er det formentlig faceliftmodellen.
Midterkonsollen er også anderledes. Check om dine kontakter ser sådan ud:
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... t=facelift
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af PEB »

rmh skrev:
Jeg er ikke helt sikker på den nøgle jeg har:

Sidder der en lille transponder inde i plastikken der ligner en lille glassikring som jeg har set i en anden tråd eller er den en del af det sorte der stikker ud i selve klingen?


Ja, der sidder en transponder, indbygget i et glasrør, inde i nøglen, men den sidder ikke i det sorte der stikker ud i selve klingen. Jeg mener låget kan vippes af nøglen og derefter kan du se transponderen. Jeg har nye transpondere, hvis du kommer til at ødelægge den. Jeg kan også kode transponderen til bilens startspærre.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af PEB »

perplex skrev:Nå - nu har jeg så forsøgt at få nøglen til at virke.


At starte bilen gik dog ikke. Jeg tog den transponderen fra den gamle nøgle og satte ind i det nye nøglehus. Bilen starter, men går ud med det samme.

Jeg har ledt nøglehuset igennem, men kan ikke finde en anden transponder som evt. kan gå ind og forstyrre.

Nogle forslag?

PS: Jeg prøver at gå videre med fjernbetjeningen når jeg kan starte bilen Meget glad


Transponderen er ikke i et glasrør som i de gamle nøgler, men er bygget på printet med almindelige komponenter. Jeg er selv i gang med en lignende ombygning til de nye nøgler og vil forsøge at sætte den gamle transponder ud af drift ved at afmontere en eller to komponenter.

Selv om du lægger en ny glasrørstransponder ind i nøglen kan du ikke starte bilen, fordi den transponder der sidder på printet også gerne vil "tale" med startspærren. Den skal sættes ud af spil.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
BP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20/02/2008 18:18
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Re: Ombygning til originale klapnøgler - Audi A4 (B5) 97-20

Indlæg af BP »

hej

Jeg kan ikke rigtig finde ud af det her, jeg har denne nøgle med én tast til centrallås/allam
SP_A0006.jpg

jeg har haft den totalt skildt ad(begge sider afmonteret) og kan ikke se nogle transponder.
hvad skal der til for at jeg kan få klapnøgle, har dog fundet ud af at det IKKE er 'innenbane', bilen er en A4 B5 fra 95/96

hilsen
Vallemanden
A4 (B5) 2.8 V6 12V aut. quattro Limousine, 1996
Poggen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 2/05/2008 22:30
Geografisk sted: Valby

Re: Ombygning til originale klapnøgler - Audi A4 (B5) 97-20

Indlæg af Poggen »

Hej Gutter,
Jeg har en A4 avant b5 fra 97.
Tænker om der er nogen som har lyst til at monterer det for mig, så jeg ved det går smurt første gang.. Det lyder til der er nogen som har 100 procent styr på det, i stedet for at jeg skal ind og prøve alle mulige ting selv.. Smiler
Jeg er fra kbh område,
hvad koster det for alle delene osv incl din hjælp til montering?
chrissus
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5/09/2008 17:59
Geografisk sted: Odense

Re: Ombygning til originale klapnøgler - Audi A4 (B5) 97-20

Indlæg af chrissus »

Lige et par links som måske ku bruges:

Audi nøgler og fjernbetjeninger (kopi)
http://www.lock.launch-it.dk/Webshop/HF ... enuGroup=3

Alternativ til ebay
http://www.hickleys.com/diagnostics/key ... php?manu=3
Brugeravatar
KFR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 16/11/2006 15:30
Geografisk sted: Århus

Re: Ombygning til originale klapnøgler - Audi A4 (B5) 97-20

Indlæg af KFR »

Hejsa

Jeg er så hoppet på denne ombygning - super artikel.
Min vogn afviger en smule da det er en A4 fra 96, har medført ombytning af næsten alle ledninger i stikket (ikke helt på plads endnu).

Men mit nuværende problem er kodning af klapnøglen til centrallåsen.
Jeg er pt kun i besiddelse af 1. nøgle, da de andre er henholdvis blevet væk og bøjet - har ikke fået lavet nye endnu. Det gør jo så, at jeg ikke kan følge nævnte kodning hvor der skal bruges 2 nøgler.

Derfor bruger jeg metoden via Vagcom. http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/v ... ching.html

Som Ross-tech skriver i første del i første procedure.
Enter your total number of keys up to a maximum of 4(including any existing keys) in "New Value"
Jeg får ikke adgang til at skrive i disse felter - dvs kan ikke gemme!
Der står "0" i forvejen, hvilket passer fint da det er en ny centrallåspumpe.

Anden procedure kan jeg ikke da der igen skal bruges 2 nøgler!
Her står der 0000, hvilket igen passer fint da det er en ny centrallåspumpe.

og som sidst har jeg prøvet med en "Clear Out"

Er der nogen der lige ved et eller andet jeg har glemt, som gør at jeg kan få adgang til at ændre værdien i første procedure. Skal der opdateres et eller andet, andet sted i vagcom.

Håber nogen kan hjælpe, ellers må jeg ha fremskyndet en ekstra nøgle.

Takker

Mv Karsten
Brugeravatar
KFR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 16/11/2006 15:30
Geografisk sted: Århus

Re: Ombygning til originale klapnøgler - Audi A4 (B5) 97-20

Indlæg af KFR »

Hejsa igen

Fik fundet den bøjede nøgle, rettede den lidt, og fik hermed kodet fjernbetjeningen til centrallåsen Ok Problem løst.

Jeg har så et spørgsmål omkring de 2 vakum slanger der er monteret på pumpen. I min fra 96 er den ene forbundet til resten af bilen, og den anden er en halv meter slange der ikke er forbundet i enden - luft ind og ud til pumpen gætter jeg.

Det er den ikke i en 97 og frem - eller hvad, vil nogen beskrive det for mig.

Fordi jeg spørger er at min nye pumpe, når jeg aktivere den, fortsætter med at køre 5-10 sekunder, hvis jeg forbinder den som fra originalt. Som om der er en utæthed.
Men hvis jeg sætter en prob i det sidste hul, i stedet for den halv meter slange, fungere den som den skal, stopper meget kort efter bilen er låst/lukket op.

Hvordan ser tilslutningen ud i en 97 og frem?

Nu skal jeg bare ha trykket ledning til blinklys og diagnose stik - så tror jeg den er der Smiler

Mv Karsten
frjd
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 27/01/2004 17:51

Re:

Indlæg af frjd »

Nogen der har fået ny nøgle (+2005) til at virke med gammel bil (2000-2004)?


PEB skrev:Transponderen er ikke i et glasrør som i de gamle nøgler, men er bygget på printet med almindelige komponenter. Jeg er selv i gang med en lignende ombygning til de nye nøgler og vil forsøge at sætte den gamle transponder ud af drift ved at afmontere en eller to komponenter.

Selv om du lægger en ny glasrørstransponder ind i nøglen kan du ikke starte bilen, fordi den transponder der sidder på printet også gerne vil "tale" med startspærren. Den skal sættes ud af spil.
frjd
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 27/01/2004 17:51

Re: Re:

Indlæg af frjd »

frjd skrev:Nogen der har fået ny nøgle (+2005) til at virke med gammel bil (2000-2004)?


Da ingen svarer så kan jeg selv prøve...

Her hvad jeg mener at have fundet ud af:

Ja, det ser ud til det er muligt.
Dog ikke model 2002 og ældre.
Det må ikke være en A8 nøgle - der er i spole på hvor A4 nøgler har en tilsvarende glas transponder som i den gamle nøgle.

Genbrug af gammel transponder er lettest. Er den limet fjernes den lettest ved
at varme med en varmepistol.

Har man ikke gammel transponder kan man ikke bare bruge en anden "brugt" transponder. Man skal have en ny "tom" der så kan kodes med VAGCOM hvis man har et login.

Tjek frekvenser, jeg vil tro de skal være ens på ny og gammel nøgle.

Det ser ud til at nogle kan kendes direkte så man uden VAGCOM kan få åbne/lukke knapper til at virke. Andre skriver man skal kode med VAGCOM.
Det er muligvis forskelligt fra model til model og nøgle til nøgle.

Jeg vil prøve at finde en nøgle på ebay og teste.

Her kilder:
http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=306041
http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=264745
http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=199643
mist
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30/07/2010 14:21
Geografisk sted: Jylland

Re: Ombygning til originale klapnøgler - Audi A4 (B5) 97-20

Indlæg af mist »

hej jeg er ny her på forum men ville lige se om jeg kunne få hjælp.
jeg har en audi a4 fra 98 ( b5 ) hvor jeg har problemer med mit centralås.
jeg kan åbne op med nøglen men ikke med mine fjernbetjeninger.det startede med at der manglede strøm da jeg skiftede batt. virkede de kun 2 dage nu virker det ikke mere. har købt en ny sender (bunden af nøglen ) men kan ikke få det til at virke. har læst lidt om kodningen men det eneste der sker er at blinklyset blinker første gang jeg trykker på lås op inden for de første 5 sek. derefter ingen ting.
Besvar

Tilbage til "Artikeldebat"