Udskiftning af forlygter

indlæg om lys & lygter.
Besvar
Brugeravatar
ALk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 9/07/2010 22:48
Geografisk sted: Sjælland

Udskiftning af forlygter

Indlæg af ALk »

Hej Audiclub'ere

Udfordringer i forbindelse med udskiftning af forlygter.

Jeg har i dag udskiftet forlygterne på min TT fra 98. De var efterhånden blevet ret sandblæste og et forsøg med at polere dem op igen blev ikke rigtigt pænt. Jeg bestilte derfor nye forlygter hos Audi i Flensborg.
Da lygterne kom hjem skulle de selvfølgelig monteres med det samme. Fronten og lygterne blev afmonteret. Desværre viste det sig at stikkene på de nye lygter ikke var de samme som på de gamle lygter.
Efter henvendelse til Flensborg, fik jeg at vide at de første TT'er har et andet stik end de senere TT'er og at det ikke er muligt at skaffe den gamle lygtemodel længere. To nye stik blev derfor indkøbt.
Selvfølgelig passede hverken ledningsfarver eller numre på stikben mellem gamle og nye stik. Det var en ret tidskrævende proces at finde ud af hvordan de nye stik skulle forbindes. Ikke noget jeg vil anbefale andre. Det lykkedes dog til sidst at få liv i alle lamper. Desværre kom der så en fejlmeddelelse i displayet: "Pære virker ikke" (alle pære virker). Samtidig viste det sig at indstillingsskruerne på venstre forlygte ikke virker, det er ikke muligt at indstille lygten (ingen problemer med højre forlygte). Det har ingen effekt at skrue på skruerne.

Håber derfor at der er en af jer der måske har løsning til afhjælpning af mine to "udfordringer".

Bedste hilsner
Anders
Vedhæftede filer
Stik på gammel lygte
Stik på gammel lygte
Stik på ny lygte
Stik på ny lygte
Audi TT 1,8T 1999
Brugeravatar
ALk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 9/07/2010 22:48
Geografisk sted: Sjælland

Re: Udskiftning af forlygter

Indlæg af ALk »

Hej Audiklubbere

Så er fejlen blevet rettet. Ingen fejlmelding i displayet længere. Det var 2 stelledninger der var byttet om på.
Problemet med justering af forlygten er identificeret, men desværre klaret. Der mangler en af skruerne til at justere lygten. Det er desværre ikke lykkedes at finde en ny. Man kan tilsyneladende ikke få dem i "løs vægt" men kun som del af en lygte.

De bedste hilsner
Anders
Audi TT 1,8T 1999
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Udskiftning af forlygter

Indlæg af morten00 »

ALk skrev:Hej Audiklubbere

Så er fejlen blevet rettet. Ingen fejlmelding i displayet længere. Det var 2 stelledninger der var byttet om på.
Problemet med justering af forlygten er identificeret, men desværre klaret. Der mangler en af skruerne til at justere lygten. Det er desværre ikke lykkedes at finde en ny. Man kan tilsyneladende ikke få dem i "løs vægt" men kun som del af en lygte.

De bedste hilsner
Anders
Er lygtejusteringen ikke en integreret del af selve lygten, så det er den nye lygte som har en defekt?

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
ALk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 9/07/2010 22:48
Geografisk sted: Sjælland

Re: Udskiftning af forlygter

Indlæg af ALk »

Jeps, lygtejusteringen er en del af lygten. Skruen var der da jeg fik lygterne, men den må, på en eller anden måde, have været løs, for da lygterne var monteret og blev forsøgt justeret, manglede denne skrue.
Jeg nu "slagtet" den ene af de gamle lygter og taget en af skruerne.

Bedste hilsner
Anders
Audi TT 1,8T 1999
Pripoe1608
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3/03/2019 16:21

Re: Udskiftning af forlygter

Indlæg af Pripoe1608 »

Hej Anders
Du beskriver udskiftning af forlygter med forskellige stik. Jeg har eksakt det samme problem. Fandt gode ny forlygter til min Mk1, men min bil har 12 ben stik og de nye har 10 ben (kun 9 ledninger tilsluttet på begge stik). Du skriver, at du fandt nogle stik som du kunne bygge på. Hvor fandt du dem?. Jeg vil meget gerne vide, hvad det er for nogle?, fabrikat, numre med mere.
Har du evt. notat/tegning/diagram over, hvilke farver ledninger der passer over på benene på de "nye"lygter med 10 ben stik, vil jeg meget gerne have den/det, da det kan spare mig for at bruge megen tid på, hvad du har brugt tid på i forvejen? På min TT er der kun 9 ledninger i forskellige farver, selvom de org. lygter har 12 ben stik. Det er vel det samme med dine.?
Vil være meget taknemmelig for dit svar.
Tak på forhånd
Per Østergaard
Brugeravatar
ALk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 9/07/2010 22:48
Geografisk sted: Sjælland

Re: Udskiftning af forlygter

Indlæg af ALk »

Hej Per
Stikhusene til de nye lygter er købt hor Audi i Flensborg (kan nok købes hos alle Audiforhandlere). Samtidig købte jeg også korte stumper ledning med stik påmonteret til montage i stikhusene (korte ledninger med stik i begge ender. Klippede dem over på midten, monterede dem i stikhusene og loddede dem til bilens ledninger efter at have klippet de gamle stik af.). Husk også at købe de små gummipropper der tætner ledningerne til stikhusene.
Jeg har prøvet at kikke mine gamle regninger igennem og reservedelsnummeret på stikhuset kunne måske være 6R0 973 735 (Gehause). Gætter på at det er det, da der er købt 2 af dem.
Ledningerne kunne måske være 000 979 133 E (Einzellgt.) Gætter på at det er det, da der er købt 10 af dem.
Jeg har forskellige noter som jeg tog undervejs, men de er desværre ikke ajourført i forhold til det endelige resultat.
Jeg prøvede også tage stikket ud af både de gamle og de nye lygter for at finde ud af hvilke stik og ledningsfarver der var forbundet til de enkelte pærer. Det fungerede ikke så godt. Dels var der forskellige ledningsfarver på de nye og de gamle lygter og dels var det ikke de samme ledningsfarver der var brugt i lygterne og i bilens ledningsnet.
Jeg vil foreslå at du, ved hjælp at et 12v batteri, prøver dig frem for at finde ud af hvilke stikben der forbinder hvilke pærer. Jeg gjorde det efterfølgende på de gamle lygter (med forbehold for fejl):
Stikben nr. 5 og 6 = Fjernlys
Stikben nr. 7 og 8 = Nærlys
Stikben nr. 1 og 6 = Tågelys
Stikben nr. 2 og 6 = Pos.lys

Håber du kan bruge ovenstående til noget. Held og lykke med udskiftningen.

Mvh Anders
Audi TT 1,8T 1999
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"