ABS + ESP lamper lyser pludselig...

Indlæg om bremser
Besvar
Brugeravatar
hitsville4060
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11/06/2012 17:58
Geografisk sted: Roskilde/Holbæk
Kontakt:

ABS + ESP lamper lyser pludselig...

Indlæg af hitsville4060 »

Hej

Jeg købte en virkelig flot og velkørende Audi TT 1,8T 180HK Coupé 1999 - 134.000km til min kone i sidste uge. Alt var godt, jeg havde tjekket alle de gængse "svagheder" og købt den af en tillidsvækkende ældre mand fra nordkysten. Så langt så godt...

Nu er der opstået et problem:
I går: Et par gange på de allersidste meter inden et lyskryds lød det som om at ABS'en slog til - men kun et par gange, og senere kunne jeg ikke få problemet frem.
I dag: Både ESP og ABS lamperne lyser, dvs. at ESP kun gør det nogle gange.

Bilen har nærmest stået stille (kørt 1000km) det seneste år pga. dødsfald (sælgers kone), så bremseskiverne var godt rustne. Det er de delvist stadig bagpå, men de ser fine foran nu. Jeg har lavet nogle "gode lange" nedbremsninger, først for at teste inden køb, siden for at "rengøre" skiverne.

Hvad gør en klog? Er bange for at køre den til nærmeste VAG værksted og blive "flået levende".

Mvh. Dan
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: ABS + ESP lamper lyser pludselig...

Indlæg af Gio »

ABS-sensorer/ringe?
Senest rettet af Gio 12/06/2012 11:33, rettet i alt 1 gang.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: ABS + ESP lamper lyser pludselig...

Indlæg af tscheel »

Rengør ABS ringene som det første, derefter kan du checke om følerne sidder rigtigt.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: ABS + ESP lamper lyser pludselig...

Indlæg af SorenR »

hitsville4060 skrev:Hej

Jeg købte en virkelig flot og velkørende Audi TT 1,8T 180HK Coupé 1999 - 134.000km til min kone i sidste uge. Alt var godt, jeg havde tjekket alle de gængse "svagheder" og købt den af en tillidsvækkende ældre mand fra nordkysten. Så langt så godt...

Nu er der opstået et problem:
I går: Et par gange på de allersidste meter inden et lyskryds lød det som om at ABS'en slog til - men kun et par gange, og senere kunne jeg ikke få problemet frem.
I dag: Både ESP og ABS lamperne lyser, dvs. at ESP kun gør det nogle gange.

Bilen har nærmest stået stille (kørt 1000km) det seneste år pga. dødsfald (sælgers kone), så bremseskiverne var godt rustne. Det er de delvist stadig bagpå, men de ser fine foran nu. Jeg har lavet nogle "gode lange" nedbremsninger, først for at teste inden køb, siden for at "rengøre" skiverne.

Hvad gør en klog? Er bange for at køre den til nærmeste VAG værksted og blive "flået levende".

Mvh. Dan

Har du haft vasket bilen med et ordentligt undervognsskyl?

Delvis rene bremseskiver er generelt et dårligt tegn, specielt hvis du allerede har lavet et antal hårde opbremsninger... Få skilt de bagbremser og renset dem igennem...

Vedr. SMC... De har ikke lavet noget på nogle af mine VAG biler i mange, mange år ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
hitsville4060
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11/06/2012 17:58
Geografisk sted: Roskilde/Holbæk
Kontakt:

Re: ABS + ESP lamper lyser pludselig...

Indlæg af hitsville4060 »

Tusind tak for jeres input!

Det viste sig at være en rusten abs-ring og tilhørende abs-sensor på et af baghjulene. Det kostede heldigvis ikke alverden...

Mvh. Dan
Besvar

Tilbage til "Bremser"