Side 1 af 1

Knastforestiller

: 18/02/2018 14:53
af hk
Hejsa,

Motorlampen i min A8, 4.2Q D3 fra 2003 tændte i sidste uge. Havde den forbi Bosch center på Amager som udlæste fejlkoden og fortalt at det er knastforestilleren i den ene side der var defekt.. De siger selve delen kun kan fås original til 4700kr + moms og at der skal bruge 3 dage (24) timer på udskiftingen, da hele motoren skal ud før de kan komme til. Dette er en operation der løber et stykke over 35.000-40.000 kr.

Hvad er jeres erfaring med dette?

Bilen kører ellers normalt og der mærkes ingen mislyde eller andet.

På forhånd tak for jeres input.

Re: Knastforestiller

: 18/02/2018 23:22
af GertH
http://auditimingchainproblem.com/audi_4.2.html

Hej.
Du kan nok ikke bruge dette indlæg til ret meget, men du får det alligevel.
Det ser ud til at der hvor mekaniker skal til er på bagsiden af motor og så giver det god mening, at motoren skal ud. Der er ikke meget plads og hvis man kigger på billeder af den adskilte motor og ser hvordan der snor sig kæder og dimser, er det lige før jeg hyberventilere. Jeg er nok også lidt et pjok :lol:

Mvh og medfølelse
Gert

Re: Knastforestiller

: 19/02/2018 00:28
af hk
Tak Gert,

Ja beskeden fra værkstedet var netop at de skulle til på bagsiden af motoren, så nu vil de i samme hug skifte tandremmen, som i denne sammenhæng er en mindre operation o.O

Re: Knastforestiller

: 19/02/2018 22:44
af GertH
så nu vil de i samme hug skifte tandremmen

Det lyder jo meget fornuftigt.
Gad vide om de skifter knastforstiller i begge sider samtidig. Jeg ved ikke hvor ofte de er ude for at knastforstiller går i stykker og til 4700,- skifter man jo ikke for sjov. Jeg ville nok bare selv få tynd mave med regninger af den størrelse :lol:
Mvh. Gert

Re: Knastforestiller

: 20/02/2018 09:15
af Høy
Prøv at tage et billede af din motor. Hvis du har den motor, som vises i linket (FSI), er der slet ingen tandrem. I stedet styres taktningen af 3 primære kæder og en sekundær kæde til oliepumpen.

Jeg er til gengæld sikker på, at de tidlige D3'ere helt frem til 05-06 fandtes med en V8-motor uden FSI, som havde/har tandrem og en anden type knastforstillere. På den kan det hele i hvert fald teoretisk byttes med motoren i bilen.

Balladen med FSI-motoren er, at kæderne sidder imellem motoren og gearkassen, så gearkassen skal af. Det betyder, at det er betydeligt lettere at tage det hele ud. Med andre ord skide smart, når man samtidig vælger at lave kæderne af det ringeste materiale, man kan få, og tillader 30.000 km. olieintervaller (y)

Forskellen på motorerne er noget med 335 i forhold til 350 hk og 40 ventiler i forhold til 32.

Mekanikeren snakker formodentlig også om kædemotoren med FSI, selv om det kræver lidt af en brandert at finde en tandrem i den.

BFM-motoren med tandrem, som jeg formoder du har, er beskrevet på side 24 her: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_282_d1.pdf

\Alex

Re: Knastforestiller

: 20/02/2018 16:47
af hk
Tak for svar Alex.. Ja det er helt korrekt ikke en FSI motor, men den tidligere model med tandrem.
Værkstedet har bilen nu og er i gang med operationen. De vil forsøge om det kan lade sig gøre uden ar pille motoren ud, men det kan de først sige mere om når de går i gang med tandremskiftet i morgen.

Re: Knastforestiller

: 8/05/2018 09:35
af bertlov
Hvad endte værkstedet med? Motor ud, eller fandt de frem til at de tog fejl, og alt kunne klares forfra?

/Søren