Har en A8 4.0 TDI fra 12/2003 med ASE motor, den er imidlertid brudt ned her ved 275.000 km, og har tabt kompressionen . Som udgangspunkt virker det meget dyrt at gå i gang med at tage motoren ud, og begynde at skille den ad for at finde fejlen. Så vi har tænkt at lave en ombytter med en renoveret fra Tyskland. Problemet er, at de ikke hænger på træerne, og at man vil have 50.000 - 60.000 kr. for en ombytter, og så skal der lige pilles en motor ud og sættes en motor i.
Men er det helt umuligt at reparere den gamle, og kan man evt. sætte en 4.2 TDI i stedet for en 4.0 TDI, eller passer tingene overhovedet ikke sammen i de to modeller?
Nogen der kender til problemerne med 4.0 TDI, og har nogle gode råd eller ideer?
A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Re: A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Hvad med denne - en ombytter renoveret til nul km og montering for 5100 euro.
http://www.ebay.de/itm/Audi-A8-quattro- ... 19d64469d0
http://www.ebay.de/itm/Audi-A8-quattro- ... 19d64469d0
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Re: A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Skal vi ikke hører noget mere om nedbruddets forløb ? Kompressionen forsvinder jo ikke hen over natten, var der havari med grimme lyde
Side 23- 33
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_327_d2.pdf
Side 23- 33
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_327_d2.pdf
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Re: A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Motoren sagde meget grimme lyde, og humpede hen til nærmeste Audi Service værksted, her udlæste man fejl, som angav at kompressionen var lav. De afmonterede herefter alle gløderør, og kompressionstestede alle cylindre. De viste meget forskellige men generelt lav kompression. Har læst lidt på de tyske forums omkring udstødningsspjæld hvor der, i "gamle" motorer med høj km, ryger fragmenter ind i systemet som smadrer det hele. Da det skete ret pludselig under helt almindelig kørsel, lyder det sandsynligt at det kan være sådan noget.
Vi har kontakt til de tyske firmaer, men en nøgen motorblok koster rigtignok ca. 5.000 EUR, men så skal der jo genbruges en del fra vores motor, og vi er bange for at topstykkerne m.m. også er beskadiget, og så er vi jo lige vidt.
Så vi har fået kontakt til en leverandør der kan levere en, mere eller mindre komplet motor, der har gået ca. 131.000 km for 7.500 EUR, og så ombytte den med vores defekte motor. Man kan også købe en komplet renoveret (=0 km) med topstykke og det hele, men så er vi oppe over 9.000 EUR.
4.0 TDI ASE motoren har åbenbart nogle alders betingede svaghedder, derfor tænkte vi at 4.2 TDI motoren, som mange roser som mere drifts sikker, men også meget dyr, kunne være en løsning. Men om den sådan bare passer ned i et D3 motorrum mht. El, motorstyring osv. ja det ved vi faktisk ikke. Men der står en til salg på Bilbasen, som har fået en 4.2 TDI ilagt i stedet for den 4.0 TDI der sad i.
Generelt bliver det jo en operation til rigtig mange penge, set i forhold til bilens alder osv. I salgsøjemed er bilen så godt som intet værd lige nu, så det er lidt svært at tage den helt rigtige beslutning, Hvad gør vi!?
Vi har kontakt til de tyske firmaer, men en nøgen motorblok koster rigtignok ca. 5.000 EUR, men så skal der jo genbruges en del fra vores motor, og vi er bange for at topstykkerne m.m. også er beskadiget, og så er vi jo lige vidt.
Så vi har fået kontakt til en leverandør der kan levere en, mere eller mindre komplet motor, der har gået ca. 131.000 km for 7.500 EUR, og så ombytte den med vores defekte motor. Man kan også købe en komplet renoveret (=0 km) med topstykke og det hele, men så er vi oppe over 9.000 EUR.
4.0 TDI ASE motoren har åbenbart nogle alders betingede svaghedder, derfor tænkte vi at 4.2 TDI motoren, som mange roser som mere drifts sikker, men også meget dyr, kunne være en løsning. Men om den sådan bare passer ned i et D3 motorrum mht. El, motorstyring osv. ja det ved vi faktisk ikke. Men der står en til salg på Bilbasen, som har fået en 4.2 TDI ilagt i stedet for den 4.0 TDI der sad i.
Generelt bliver det jo en operation til rigtig mange penge, set i forhold til bilens alder osv. I salgsøjemed er bilen så godt som intet værd lige nu, så det er lidt svært at tage den helt rigtige beslutning, Hvad gør vi!?
Senest rettet af Duhn 25/10/2013 11:12, rettet i alt 1 gang.
Re: A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Ivan skrev:Hvad med denne - en ombytter renoveret til nul km og montering for 5100 euro.
http://www.ebay.de/itm/Audi-A8-quattro- ... 19d64469d0
Har kigget meget nøje på ham Østrigeren her, men tør ikke fragte min bil ned til et fremmed værksted i Østrig, og så er der lige pludselig alt mulig galt med bilen, som lige skal laves, og hvad gør man så? Værkstedet her hjemme er lidt nemmere at holde i ørene, og se over skulderen. Hvis den mulighed lå i Flensborg hos et autoriseret værksted, var jeg ikke så nervøs. Så ovenstående mulighed har vi afskrevet pga. afstanden, og fordi vi ikke har nogen referencer ang. værkstedet. Men et fint og billigt tilbud.
Re: A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Sidste nyt er en Scandinavisk Komplet 4.0 TDI V8 ASE motor, med 2xTurbo osv. til 55.000 kr. der har gået 106.500 km. Så skal den gamle tages ud, og den brugte sættes i. Samtidig bliver bremserne renoveret, og så skulle vi ellers være klar igen. Efter sådan en omgang overvejer man jo at sælge dyret, men der er nok ikke mange købere til sådan en bamse
Re: A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Den motor viste sig så også at være defekt og mangle kompression på flere cylindre men der var heldigvis garanti på den, men det er godt nok frustrerende som de 4.0 TDI motorer ryger i luften en efter en. Det er edermandme et problem!!!!
Re: A8 4.0 TDI ASE Motor brændt sammen
Hvad med denne - überholt til nul km og 7000 euro?
http://www.ebay.de/itm/TOP-Motor-Audi-A ... 3cc8a02e78
http://www.ebay.de/itm/TOP-Motor-Audi-A ... 3cc8a02e78
- Vedhæftede filer
-
- 40TDI-ASE.JPG (16.92 KiB) Vist 11199 gange
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!