Knastforestiller

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
hk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22/09/2003 10:06
Geografisk sted: København

Knastforestiller

Indlæg af hk »

Hejsa,

Motorlampen i min A8, 4.2Q D3 fra 2003 tændte i sidste uge. Havde den forbi Bosch center på Amager som udlæste fejlkoden og fortalt at det er knastforestilleren i den ene side der var defekt.. De siger selve delen kun kan fås original til 4700kr + moms og at der skal bruge 3 dage (24) timer på udskiftingen, da hele motoren skal ud før de kan komme til. Dette er en operation der løber et stykke over 35.000-40.000 kr.

Hvad er jeres erfaring med dette?

Bilen kører ellers normalt og der mærkes ingen mislyde eller andet.

På forhånd tak for jeres input.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Knastforestiller

Indlæg af GertH »

http://auditimingchainproblem.com/audi_4.2.html

Hej.
Du kan nok ikke bruge dette indlæg til ret meget, men du får det alligevel.
Det ser ud til at der hvor mekaniker skal til er på bagsiden af motor og så giver det god mening, at motoren skal ud. Der er ikke meget plads og hvis man kigger på billeder af den adskilte motor og ser hvordan der snor sig kæder og dimser, er det lige før jeg hyberventilere. Jeg er nok også lidt et pjok :lol:

Mvh og medfølelse
Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
hk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22/09/2003 10:06
Geografisk sted: København

Re: Knastforestiller

Indlæg af hk »

Tak Gert,

Ja beskeden fra værkstedet var netop at de skulle til på bagsiden af motoren, så nu vil de i samme hug skifte tandremmen, som i denne sammenhæng er en mindre operation o.O
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Knastforestiller

Indlæg af GertH »

så nu vil de i samme hug skifte tandremmen

Det lyder jo meget fornuftigt.
Gad vide om de skifter knastforstiller i begge sider samtidig. Jeg ved ikke hvor ofte de er ude for at knastforstiller går i stykker og til 4700,- skifter man jo ikke for sjov. Jeg ville nok bare selv få tynd mave med regninger af den størrelse :lol:
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Knastforestiller

Indlæg af Høy »

Prøv at tage et billede af din motor. Hvis du har den motor, som vises i linket (FSI), er der slet ingen tandrem. I stedet styres taktningen af 3 primære kæder og en sekundær kæde til oliepumpen.

Jeg er til gengæld sikker på, at de tidlige D3'ere helt frem til 05-06 fandtes med en V8-motor uden FSI, som havde/har tandrem og en anden type knastforstillere. På den kan det hele i hvert fald teoretisk byttes med motoren i bilen.

Balladen med FSI-motoren er, at kæderne sidder imellem motoren og gearkassen, så gearkassen skal af. Det betyder, at det er betydeligt lettere at tage det hele ud. Med andre ord skide smart, når man samtidig vælger at lave kæderne af det ringeste materiale, man kan få, og tillader 30.000 km. olieintervaller (y)

Forskellen på motorerne er noget med 335 i forhold til 350 hk og 40 ventiler i forhold til 32.

Mekanikeren snakker formodentlig også om kædemotoren med FSI, selv om det kræver lidt af en brandert at finde en tandrem i den.

BFM-motoren med tandrem, som jeg formoder du har, er beskrevet på side 24 her: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_282_d1.pdf

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
hk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22/09/2003 10:06
Geografisk sted: København

Re: Knastforestiller

Indlæg af hk »

Tak for svar Alex.. Ja det er helt korrekt ikke en FSI motor, men den tidligere model med tandrem.
Værkstedet har bilen nu og er i gang med operationen. De vil forsøge om det kan lade sig gøre uden ar pille motoren ud, men det kan de først sige mere om når de går i gang med tandremskiftet i morgen.
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Knastforestiller

Indlæg af bertlov »

Hvad endte værkstedet med? Motor ud, eller fandt de frem til at de tog fejl, og alt kunne klares forfra?

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"