Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg om styretøj
Besvar
Amir
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30/03/2012 22:00

Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg af Amir »

Hej Audiclub.dk,

Jeg ser ikke andet tilbage end at henvende mig til jer! Jeg har for godt 1 år siden købt en fabriksny Audi A5 Sportback 2.0 TDI (170 HK) (FWD).
Allerede 2 mdr. efter henvender jeg mig til forhandleren idet jeg bemærker at bilen under acceleration trækker til højre.
Bilen er nu snart 1 år gammel, og forhandleren har haft den inde 4 gange til "reparation". Men forhandleren har efter 4 gang udmeldt at det er et "konstruktionsbetinget fænomen".
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Audi skriver så pænt om deres 2 ÅRS NYBILSGARANTI! Men hvor bliver den af når man har brug for den! Da jeg prøvekørte en A5 første gang, og inden jeg købte bilen, lagde jeg ikke mærke til dette.
Dog lægger jeg mærke til det nu!! Kører 140 km dagligt, og det er pisse irriterende. Det er ikke hvad jeg havde forventet af en bil til flere hundrede tusinder! :(

Så kære venner, er der nogen af jer der har oplevet lignende?
Det skal siges at jeg kører på 19 tommer alufælge fra Audi, og har S-line udstyr (eksternt + internt).
Har googlet mig frem til noget der hedder "tourque steer" hvor de beskriver problemet.
Hvorfor vil Audi ikke give mig en ny bil ift. deres 2 års nybilsgaranti, eller køre købet tilbage? Jeg har haft et utal af andre biler, og der var INGEN af dem der gjorde det samme!
Jeg kan ikke acceptere at en så dyr bil, ikke kan køre LIGE når jeg foretager en acceleration. Dette er uanset hvor hård en acceleration man laver!
HJÆÆÆÆLP! HJÆÆÆLP! HJÆÆÆÆLP! HVAD GØR JER?!?!
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg af LKA63 »

Har du/audi forsøgt at skifte fælge og dæk ? Ellers kan det være drivaksler eller gearkasse. Der er vel foretaget firehjulsudmåling camber/caster. Det kan også være defekt styretøj. Forhandleren skal naturligvis løse problemet ellers er FDM i sidste ende et forslag.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
TC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 355
Tilmeldt: 18/05/2006 21:34
Geografisk sted: Hellerup

Re: Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg af TC »

Jeg er helt enig med Lars.

Audi skal naturligvis udbedre fejlen/manglen. Hvis ikke du selv er inde i det juridiske, vil jeg bestemt også anbefale, at du tager kontakt til FDM (hvis du altså er medlem). Alternativ tage kontakt til en advokat. Det lyder som om, at Audi ikke kan løse problemet for dig?

Held og lykke. (y)
[i]Mvh
Thorsteen


Audi SQ5
Brugeravatar
LAL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 312
Tilmeldt: 19/08/2009 16:45
Geografisk sted: Lolland

Re: Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg af LAL »

Konstruktionsbetinget fænomen? Arhh...

Det han siger er, at Audi har konstrueret en bil der trækker mod højre? Mon de er enige i det, nede i Tyskland? Et rigtigt godt råd er at korrespondere via mail, så har du sådanne mærkværdige udtalelser på skrift, hvilket sikkert kan eliminere de fleste, da de så skal stå til ansvar for deres eget vrøvl ;) Det var det råd jeg fik fra FDM, og som nu har gjort at modparten ubevidst har indrømmet en fejl, og oven i købet selv skrevet det ned!

Som det er foreslået, så kontakt FDM, de er særdeles behjælpelige. Det kræver selvfølgelig du er, eller bliver, medlem. De hjælper mig med en sag pt. og det til trods for, at jeg først meldte mig ind efter problemet opstod.
Med venlig hilsen

Lars


Audi A6 avant, 2007. Multitronic, 2.0 TDI
VW Up!

If it´s not an Audi - it´s just a car
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg af ullum »

Snakkede med min dækmand en dag.
Jeg undrede mig over at dækkene var slidt meget forskelligt, jeg havde dog ikke oplevet noget mærkeligt under kørsel.
Han fortalte at biler samles i rammer, hvor der selvfølgelig er nogle tolerancer.
De havde mange nye eller næsten nye, og også dyre biler inde, der var både "vinde og skæve".
En tur i udmåleren gjorde underværker.
Vores var ikke et hak bedre, røde markeringer over alt, det kunne dog justeres væk.
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
jbac
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 389
Tilmeldt: 26/07/2009 19:44
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg af jbac »

Æv da.
Jeg har en kammerat der har været ude for "noget lignende."
For at gøre en meget laaang historie kort:
Han havde en Avant B6 model. (kan ikke huske motor/årg.). Den trak konsekvent mod venstre, ikke bare ved acceleration.
Hele undervognen blev skiftet og jeg mener det hele. Incl fælge dæk osv. Det hjalp ikke..
Efter nogen tovtrækkeri og tid, byttede de hele bilen mod en "mindre" betaling, da B7'eren var kommet i mellemtiden.
Han fik at vide at Audi tyskland ville få bilen retur.
Men det er altså nogle år siden, som du godt kan regne ud med en B6 model, det er vel ca. 2004-2006.?
Jeg kan godt prøve at finde nogle mere nøjagtige detaljer med forløbet, hvis interesse
//Jørgen.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Min A5 Sportback 2.0 TDI trækker mod højre!! HJÆLP!

Indlæg af Bjørn T »

TC skrev:Jeg er helt enig med Lars.

Audi skal naturligvis udbedre fejlen/manglen. Hvis ikke du selv er inde i det juridiske, vil jeg bestemt også anbefale, at du tager kontakt til FDM (hvis du altså er medlem). Alternativ tage kontakt til en advokat. Det lyder som om, at Audi ikke kan løse problemet for dig?

Held og lykke. (y)

Jeg kan ikke hjælpe med at løse dit problem, men er sikker på at bilen ikke skal være sådan.
Jeg kan derimod råde dig til IKKE, at tage advokat med på råd. Det er nemlig kun advokaten der tjener på det. Sager som din vil næsten altid ende i en eller anden form for forlig, og i de tilfælde betaler hver især deres egne omkostninger. Og man får knap nok en advokat til at samle sin egen mappe op fra gulvet for mindre end 30.000,- :roll:
ullum skrev:Snakkede med min dækmand en dag.
Jeg undrede mig over at dækkene var slidt meget forskelligt, jeg havde dog ikke oplevet noget mærkeligt under kørsel.
Han fortalte at biler samles i rammer, hvor der selvfølgelig er nogle tolerancer.
De havde mange nye eller næsten nye, og også dyre biler inde, der var både "vinde og skæve".
En tur i udmåleren gjorde underværker.
Vores var ikke et hak bedre, røde markeringer over alt, det kunne dog justeres væk.

Det er korrekt, at de enkelte dele bliver samlet i rammer, hvordan skulle man elles gøre? :-k Derefter rulles hele chassiet ind i kammer med flere hunderde lasermålere, der på et splitsekund måler det hele med få 1/100 mm. nøjagtighed. Hvis ikke målene er indefor de tilladte tolerancer, kommer chassiet ikke videre til plade, klap og dørmontering.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Besvar

Tilbage til "Styretøj"