Hej er der nogen der ved hvad den føler, der sidder bagpå Topstykket til kæde strammerne på en Audi A6 1,8 1996 Motorkode ADR, hvad helt den præcis måler/føler, bare om den er vigtig eller godt kan blive blændet af. da jeg skal have topstykket flyttet over på en passat(ved godt at det ikke er det rigtige mærke) 1,8T 1997 motorkode AEB
på forhånd tak svar/hjælpen
Med Venlig Hilsen Per
Topstykke Audi A6 1996
Re: Topstykke Audi A6 1996
Mener du stikket øverst på billedet her?
http://www.autoparts-forless.com/2596-thickbox_default/tensor-cadena-arbol-levas-058109088k-audi-a4-vw-passat-skoda-octavia-seat-exeo.jpg
Det er ingen sensor, men selve aktuatoren til kædestrammeren. På nogle modeller er kæden lidt for lang (med vilje), så man kan faseforskyde indsugningsknasten ved at flytte det "for lange" stykke af kæden opad eller nedad, så det er før eller efter indsugningsknasten.
I princippet kan man bare lade være med at slutte den til, for den har en fjeder, der holder den i effektstillingen. Aktiveringen flytter den til momentstillingen. Det er enten eller på de her årgange, dvs. der er ingen mellemstillinger. Hvis AEB-motoren imidlertid ikke leverer olie til den (jeg vil formode, at olien kommer fra et centralt sted og løber ud fra den kanal, der trykker olie ind i løfterne), er det nok bedre at forsøge at tilpasse strammeren fra en motor uden knastforskydning og montere den kortere kæde derfra. Det bør dog fungere, der er næppe forskel på olietilløbet fra blokken på de to motorer, dvs. det er meget usandsynligt, at olien til strammeren kommer op via en separat kanal fra blokken.
Knastforstilleren er beskrevet meget detaljeret her (fra side 30): http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_182.PDF
ADR er en sugemotor, så jeg vil umiddelbart tro, at knastakslerne har mere løft end på AEB-motoren (1-1,5 mm). Det betyder, at hvis du ikke har mulighed for at foretage tilpasninger af elektronikken, vil det være en bedre idé at flytte knastakslerne og løfterne (løfterne bør følge knastakslerne, hvis du ikke køber nye) over fra AEB-motoren.
Du skal desuden være opmærksom på størrelserne på portene til manifolderne. De kan være en del større/anderledes på AEB-motoren, og du må under ingen omstændigheder have fremstående "kanter" i strømningsretningen. På den kolde side betyder det effekttab, og på den varme side betyder det formodentlig smeltet metal. Tjek det omhyggeligt. Hullerne i manifolderne skal være lige så høje og brede som hullerne i topstykket.
\Alex
http://www.autoparts-forless.com/2596-thickbox_default/tensor-cadena-arbol-levas-058109088k-audi-a4-vw-passat-skoda-octavia-seat-exeo.jpg
Det er ingen sensor, men selve aktuatoren til kædestrammeren. På nogle modeller er kæden lidt for lang (med vilje), så man kan faseforskyde indsugningsknasten ved at flytte det "for lange" stykke af kæden opad eller nedad, så det er før eller efter indsugningsknasten.
I princippet kan man bare lade være med at slutte den til, for den har en fjeder, der holder den i effektstillingen. Aktiveringen flytter den til momentstillingen. Det er enten eller på de her årgange, dvs. der er ingen mellemstillinger. Hvis AEB-motoren imidlertid ikke leverer olie til den (jeg vil formode, at olien kommer fra et centralt sted og løber ud fra den kanal, der trykker olie ind i løfterne), er det nok bedre at forsøge at tilpasse strammeren fra en motor uden knastforskydning og montere den kortere kæde derfra. Det bør dog fungere, der er næppe forskel på olietilløbet fra blokken på de to motorer, dvs. det er meget usandsynligt, at olien til strammeren kommer op via en separat kanal fra blokken.
Knastforstilleren er beskrevet meget detaljeret her (fra side 30): http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_182.PDF
ADR er en sugemotor, så jeg vil umiddelbart tro, at knastakslerne har mere løft end på AEB-motoren (1-1,5 mm). Det betyder, at hvis du ikke har mulighed for at foretage tilpasninger af elektronikken, vil det være en bedre idé at flytte knastakslerne og løfterne (løfterne bør følge knastakslerne, hvis du ikke køber nye) over fra AEB-motoren.
Du skal desuden være opmærksom på størrelserne på portene til manifolderne. De kan være en del større/anderledes på AEB-motoren, og du må under ingen omstændigheder have fremstående "kanter" i strømningsretningen. På den kolde side betyder det effekttab, og på den varme side betyder det formodentlig smeltet metal. Tjek det omhyggeligt. Hullerne i manifolderne skal være lige så høje og brede som hullerne i topstykket.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Topstykke Audi A6 1996
Mange tak for svar
Så kan jeg da gå i gang med at tjekket op på det
MVH Per
Så kan jeg da gå i gang med at tjekket op på det
MVH Per