Side 1 af 1

Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 23/10/2015 10:27
af Dollerup
Hej alle

Jeg skal have lavet service på min A5'er - og skal pga. en nedbrudsforsikring have lavet det hos Automester. I den forbindelse nogle spørgsmål.

1) Da jeg er i Århus området har jeg googlet mig frem til "Trondhjem Biler" i Brabrand - er der nogen der har erfaring med dem?? Trustpilot ser god ud her...men kan de lave en A5'er? JEG ER MEGET KRÆSEN (y)
2) Bilen kalder på service - som "eftersyn" - pga. af dagene er overskredet. Ikke pga km - her er der 9000 km tilbage til næste service. Jeg ved de bøvlede lidt med at få dage og km nulstillet korrekt da jeg købte den - og de lavede stort service.
3) Den har kørt ca. 20.000 siden sidste olieskift/filter på gearkassen - det var da jeg købte bilen. Jeg har såmænd ikke grund til at betvivle at det er gjort andet end godt nok - men der er en tvivl der nager mig. Rigtig olie? skiftet rigtig? osv.... Jeg tror ikke de havde den store erfaring med den type biler. Gearkassen kører godt - fine skift, trækker godt osv. Men når kassen er kold - så skal motoren have mange omdrejninger (specielt når der skal bakkes først ud af indkørslen). Bilen har kørt 150.000 km og er i øvrigt i særdeles fin stand. For at være sikker på alt er i orden - kunne jeg godt tænke mig at få det skiftet igen - just in case 8).
Jeg har også overvejet at køre til Egå og få lavet service på gearkassen der...
4) En anden sag, hvornår skal motoren have skiftet tandrem?
5) en anden lille finurlig detalje er, når bilen er kold, kan jeg mærke nogle ganske fine små ryk i speederpedalen, fra ca 10 km/t. De kommer kun svagt en gang ved kold opstart, som om der er noget mekanik tæt på pedalen der rykker sig ved opstart. Følelsen er den samme hver gang.

OBS - Bilen er købt ved Søhede Motorcenter i Skive - Jeg har KUN godt at sige om dem i øvrigt, men det er jo en ærlig sag om man ikke har den fornødne kompetence eller erfaring i alle biler.

Håber der er nogen der har nogle gode bud ASAP :D

God weekend

Carsten

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 25/10/2015 07:13
af Bugfreak_ct
Din multitronic gearkasse skal serviceres for hver 60.000km (man må selvfølgelig gerne servicere oftere) der skiftes iøvrigt ikke noget filter på multitronic gearkassen. Det lyder ganske normalt at den hæver omdr lidt ved kold motor og bak. Det du mærker i pedalen lyder til at være ESP selvtest. Prøv at finde en stille vej/P-plads, stop bilen og tag nøglen ud. Start den efterfølgende og sæt roligt igang, lyt/mærk (sluk radio) mellem 10-20km/t vil du høre en klikkelyd og mærke det i pedaler. Det er ESP systemet der foretager en selvtest, og betyder blot at bilen fungerer som den skal. Den gør det hver gang bilen har været stoppet og nøglen taget ud....

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 25/10/2015 07:15
af Bugfreak_ct
Iøvrigt ville jeg få den serviceret ved Audi og derved opnå gratis vej hjælp indtil næste service.

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 26/10/2015 13:43
af Dollerup
Bugfreak_ct skrev:Din multitronic gearkasse skal serviceres for hver 60.000km (man må selvfølgelig gerne servicere oftere) der skiftes iøvrigt ikke noget filter på multitronic gearkassen. Det lyder ganske normalt at den hæver omdr lidt ved kold motor og bak. Det du mærker i pedalen lyder til at være ESP selvtest. Prøv at finde en stille vej/P-plads, stop bilen og tag nøglen ud. Start den efterfølgende og sæt roligt igang, lyt/mærk (sluk radio) mellem 10-20km/t vil du høre en klikkelyd og mærke det i pedaler. Det er ESP systemet der foretager en selvtest, og betyder blot at bilen fungerer som den skal. Den gør det hver gang bilen har været stoppet og nøglen taget ud....


Hej Bugfreak_ct

Tak for dit svar - dejligt at vide mht ESP selvtest. Det er præcis som du beskriver.
Den eneste grund til jeg vil have olien gear skiftet er - at jeg er i tvivl om de havde den rette viden om det, det sted jeg købte den og fik det skiftet. Det var meningen Audi skulle gøre det, men som de sagde: " de havde ikke tid så vi gjorde det selv". Det havde de med garanti ikke prøvet mange gang før - og nu nager tvivlen mig ;|
Som jeg kan læse nogen steder, er det ikke "lige til" - kold og varm gearkasse, først lidt olie ud - så en 1/2 liter bagefter, herefter en procedure når der skulle flyde på igne . Jeg aner ikke noget om det - måske overreagerer jeg :cry:

Jeg har fået en pris på 3500 ved BK Auto i Risskov ved Århus - de lød meget kompetente. Den aftale måtte jeg aflyse pga. arbejdet.

Jeg ved at olien er en ganske væsentlig del af opgaven - og ved samtidig at der der de har en særdeles stor fortjeneste ( jeg kender en der sælger et mærkevare olie fabrikat)


Hilsen
Carsten

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 2/11/2015 16:43
af Dollerup
Så blev gearoilen skiftet - dejligt.

Så er der tandremmen....... skal, skal ikke :-k :cry: ??
Bilen kalder på service pga dage - med 7000 km tilbage. Jeg får at vide, at tandremmen skal skiftes da bilen nu er 5 år gammel. Uden tvivl en god ide, men i service hæftet står der 210.000 km for alle 2,0 TDI. Er der nogen der har erfaring her?

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 3/11/2015 14:34
af thoj
Der plejer at være 2 kritierer enten km eller alder.
Mener dog alders grænsen plejer at være 6 år


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 3/11/2015 14:51
af Dollerup
Hej

Status er nu - at tandremmen foreløbig ikke skiftes. Jeg vil ikke sige jeg er helt tryg, men 3 værksteder incl Audi i Århus har nu sagt den ikke skal skiftes før 210.000 km. Der er ingen tidsmarkat på.

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 3/11/2015 17:55
af Aboje
Deler de 3 værksteder så udgiften til renovering af din motor hvis remmen går før 210.000 km på grund af alder? :-k
Personlig vil jeg ikke gå på akkord med en så vigtig/risikabel del.

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 3/11/2015 18:23
af FinnK
jeg har lige skiftet tandrem på vores 2,0 tfsi. efter 180000 km. bilen er fra 2005. det hele var som nyt incl. strammer og medløberhjul (y)

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

: 4/11/2015 09:19
af Dollerup
FinnK skrev:jeg har lige skiftet tandrem på vores 2,0 tfsi. efter 180000 km. bilen er fra 2005. det hele var som nyt incl. strammer og medløberhjul (y)


Hej FinnK

Ja - det er også der jeg er nået til. Jeg snakkede længe med Audi i Århus (EGÅ) en Michael ? - han var ikke i tvivl overhovedet. Skift som det er foreskrevet, vi ser stort set aldrig en sprunget tandrem på de modeller.
Skortensgaard.dk havde helt samme holding + en Automester i Horsens- der faktisk fik at vide, at jeg gerne ville have den skiftet - men kom tilbage og sagde det slet ikke var endnu.... Alle disse 3 har været meget troværdige.

Klart det er mig der har ansvaret, men jeg forestiller mig det kompromis at jeg skifter ved 180.000 - dvs. om ca. 40.000 km. Her vil bilen være ca. 6 år gammel.

Det der dog ligge lidt tungt i overvejelserne, er min gamle Citroen C5 - årgang 2009- ja jeg havde sådan en vogn :lol: . den var særdeles god de første ca. 2-3 år- dvs. 180.000 km men gav en del problemer senere - bl.a. en sprunget tandrem hvor der var langt til skifte intervallet, såååå. .. :oops: - det tog Citroen i Århus Nord, 3 måneder at få den til at køre igen.... Nope jeg var ikke imponeret.