Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Dollerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 14/01/2013 13:02

Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Dollerup »

Hej alle

Jeg skal have lavet service på min A5'er - og skal pga. en nedbrudsforsikring have lavet det hos Automester. I den forbindelse nogle spørgsmål.

1) Da jeg er i Århus området har jeg googlet mig frem til "Trondhjem Biler" i Brabrand - er der nogen der har erfaring med dem?? Trustpilot ser god ud her...men kan de lave en A5'er? JEG ER MEGET KRÆSEN (y)
2) Bilen kalder på service - som "eftersyn" - pga. af dagene er overskredet. Ikke pga km - her er der 9000 km tilbage til næste service. Jeg ved de bøvlede lidt med at få dage og km nulstillet korrekt da jeg købte den - og de lavede stort service.
3) Den har kørt ca. 20.000 siden sidste olieskift/filter på gearkassen - det var da jeg købte bilen. Jeg har såmænd ikke grund til at betvivle at det er gjort andet end godt nok - men der er en tvivl der nager mig. Rigtig olie? skiftet rigtig? osv.... Jeg tror ikke de havde den store erfaring med den type biler. Gearkassen kører godt - fine skift, trækker godt osv. Men når kassen er kold - så skal motoren have mange omdrejninger (specielt når der skal bakkes først ud af indkørslen). Bilen har kørt 150.000 km og er i øvrigt i særdeles fin stand. For at være sikker på alt er i orden - kunne jeg godt tænke mig at få det skiftet igen - just in case 8).
Jeg har også overvejet at køre til Egå og få lavet service på gearkassen der...
4) En anden sag, hvornår skal motoren have skiftet tandrem?
5) en anden lille finurlig detalje er, når bilen er kold, kan jeg mærke nogle ganske fine små ryk i speederpedalen, fra ca 10 km/t. De kommer kun svagt en gang ved kold opstart, som om der er noget mekanik tæt på pedalen der rykker sig ved opstart. Følelsen er den samme hver gang.

OBS - Bilen er købt ved Søhede Motorcenter i Skive - Jeg har KUN godt at sige om dem i øvrigt, men det er jo en ærlig sag om man ikke har den fornødne kompetence eller erfaring i alle biler.

Håber der er nogen der har nogle gode bud ASAP :D

God weekend

Carsten
_______________________________________
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler :-)
Bugfreak_ct
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19/10/2013 07:16

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Bugfreak_ct »

Din multitronic gearkasse skal serviceres for hver 60.000km (man må selvfølgelig gerne servicere oftere) der skiftes iøvrigt ikke noget filter på multitronic gearkassen. Det lyder ganske normalt at den hæver omdr lidt ved kold motor og bak. Det du mærker i pedalen lyder til at være ESP selvtest. Prøv at finde en stille vej/P-plads, stop bilen og tag nøglen ud. Start den efterfølgende og sæt roligt igang, lyt/mærk (sluk radio) mellem 10-20km/t vil du høre en klikkelyd og mærke det i pedaler. Det er ESP systemet der foretager en selvtest, og betyder blot at bilen fungerer som den skal. Den gør det hver gang bilen har været stoppet og nøglen taget ud....
Bugfreak_ct
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19/10/2013 07:16

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Bugfreak_ct »

Iøvrigt ville jeg få den serviceret ved Audi og derved opnå gratis vej hjælp indtil næste service.
Dollerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 14/01/2013 13:02

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Dollerup »

Bugfreak_ct skrev:Din multitronic gearkasse skal serviceres for hver 60.000km (man må selvfølgelig gerne servicere oftere) der skiftes iøvrigt ikke noget filter på multitronic gearkassen. Det lyder ganske normalt at den hæver omdr lidt ved kold motor og bak. Det du mærker i pedalen lyder til at være ESP selvtest. Prøv at finde en stille vej/P-plads, stop bilen og tag nøglen ud. Start den efterfølgende og sæt roligt igang, lyt/mærk (sluk radio) mellem 10-20km/t vil du høre en klikkelyd og mærke det i pedaler. Det er ESP systemet der foretager en selvtest, og betyder blot at bilen fungerer som den skal. Den gør det hver gang bilen har været stoppet og nøglen taget ud....


Hej Bugfreak_ct

Tak for dit svar - dejligt at vide mht ESP selvtest. Det er præcis som du beskriver.
Den eneste grund til jeg vil have olien gear skiftet er - at jeg er i tvivl om de havde den rette viden om det, det sted jeg købte den og fik det skiftet. Det var meningen Audi skulle gøre det, men som de sagde: " de havde ikke tid så vi gjorde det selv". Det havde de med garanti ikke prøvet mange gang før - og nu nager tvivlen mig ;|
Som jeg kan læse nogen steder, er det ikke "lige til" - kold og varm gearkasse, først lidt olie ud - så en 1/2 liter bagefter, herefter en procedure når der skulle flyde på igne . Jeg aner ikke noget om det - måske overreagerer jeg :cry:

Jeg har fået en pris på 3500 ved BK Auto i Risskov ved Århus - de lød meget kompetente. Den aftale måtte jeg aflyse pga. arbejdet.

Jeg ved at olien er en ganske væsentlig del af opgaven - og ved samtidig at der der de har en særdeles stor fortjeneste ( jeg kender en der sælger et mærkevare olie fabrikat)


Hilsen
Carsten
_______________________________________
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler :-)
Dollerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 14/01/2013 13:02

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Dollerup »

Så blev gearoilen skiftet - dejligt.

Så er der tandremmen....... skal, skal ikke :-k :cry: ??
Bilen kalder på service pga dage - med 7000 km tilbage. Jeg får at vide, at tandremmen skal skiftes da bilen nu er 5 år gammel. Uden tvivl en god ide, men i service hæftet står der 210.000 km for alle 2,0 TDI. Er der nogen der har erfaring her?
_______________________________________
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler :-)
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af thoj »

Der plejer at være 2 kritierer enten km eller alder.
Mener dog alders grænsen plejer at være 6 år


Sent from my iPhone using Tapatalk
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Dollerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 14/01/2013 13:02

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Dollerup »

Hej

Status er nu - at tandremmen foreløbig ikke skiftes. Jeg vil ikke sige jeg er helt tryg, men 3 værksteder incl Audi i Århus har nu sagt den ikke skal skiftes før 210.000 km. Der er ingen tidsmarkat på.
_______________________________________
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler :-)
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Aboje »

Deler de 3 værksteder så udgiften til renovering af din motor hvis remmen går før 210.000 km på grund af alder? :-k
Personlig vil jeg ikke gå på akkord med en så vigtig/risikabel del.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af FinnK »

jeg har lige skiftet tandrem på vores 2,0 tfsi. efter 180000 km. bilen er fra 2005. det hele var som nyt incl. strammer og medløberhjul (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Dollerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 14/01/2013 13:02

Re: Service på Multitrinic gearkasse ( A5 2,0 TDI fra 2011)

Indlæg af Dollerup »

FinnK skrev:jeg har lige skiftet tandrem på vores 2,0 tfsi. efter 180000 km. bilen er fra 2005. det hele var som nyt incl. strammer og medløberhjul (y)


Hej FinnK

Ja - det er også der jeg er nået til. Jeg snakkede længe med Audi i Århus (EGÅ) en Michael ? - han var ikke i tvivl overhovedet. Skift som det er foreskrevet, vi ser stort set aldrig en sprunget tandrem på de modeller.
Skortensgaard.dk havde helt samme holding + en Automester i Horsens- der faktisk fik at vide, at jeg gerne ville have den skiftet - men kom tilbage og sagde det slet ikke var endnu.... Alle disse 3 har været meget troværdige.

Klart det er mig der har ansvaret, men jeg forestiller mig det kompromis at jeg skifter ved 180.000 - dvs. om ca. 40.000 km. Her vil bilen være ca. 6 år gammel.

Det der dog ligge lidt tungt i overvejelserne, er min gamle Citroen C5 - årgang 2009- ja jeg havde sådan en vogn :lol: . den var særdeles god de første ca. 2-3 år- dvs. 180.000 km men gav en del problemer senere - bl.a. en sprunget tandrem hvor der var langt til skifte intervallet, såååå. .. :oops: - det tog Citroen i Århus Nord, 3 måneder at få den til at køre igen.... Nope jeg var ikke imponeret.
_______________________________________
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler :-)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"