Audi A5 olieforbrug

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
imrans
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10/06/2014 23:21

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af imrans »

Hej

Jeg har samme issue på ny indkøbte Audi A5 2.0 TFSI sportback fra 2011, kørt ca 79.000, alle service er overholdt og den er begyndt at bruge rimelig meget olie. Er pt igang med notere olien efter 3 omgange og derefter tage kontakt til Audi Gladsaxe, men vil høre dig da du allerede har hjuplet en med samme issue.


/Imran


ChristianL skrev:
omes skrev:Der kan jeg godt se, at der står i bogen, men kan samtidig fortælle, at de aut. Audi værksteder har andre tal. Jeg fik skiftet stempler mm. På garanti, da min havde brugt noget der ligner 0,5 L på ca 3500 km. Det var for stort et forbrug, fik jeg at vide.


Kan lige så godt stå frem i lyset og sige at det er mig som har skiftet dine stempler, og var også mig der afsluttede forbrugsmålingen. Den brugte mere end 0,5 pr 1000 km, og det er det vi altid går efter, at du har fået andet at vide forstår jeg ikke ;| Håber den kører som den skal? Udover det med gearkassen som der selvfølgelig skal findes en løsning på. Iøvrigt rigtig fin A4 du har :)
Brugeravatar
kennethxyz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15/07/2013 11:31

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kennethxyz »

Ikke for at starte denne tråd op igen, men min "nye" A5 Sportback 2.0 TFSI (Aug 2010) Har jeg haft i en måneds tid nu og har kørt ca. 1500. km og oliemåleren står stadig til fuld. I min gamle (Nov. 2010) Havde den allerede brugt 1L olie nu, så det er ikke alle der bruger så meget olie.
Jeg har hørt forskellige steder på nettet at det kan have noget med produktionsdatoen at gøre.

Kenneth
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Kenno
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19/09/2011 10:15
Geografisk sted: 2665

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Kenno »

Det ville godt nok være lækker info at få frem i lyset (y)
Audi A4 2015
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Uge 48, 2011. Derfra blev der brugt optimerede stempler og ringe.
Min erfaring siger mig at det har meget med kørselsmønstret at gøre, for som der bliver nævnt, er det ikke alle der bruger olie, og slet heller ikke i samme grad.
Brugeravatar
kennethxyz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15/07/2013 11:31

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kennethxyz »

ChristianL skrev:Uge 48, 2011. Derfra blev der brugt optimerede stempler og ringe.
Min erfaring siger mig at det har meget med kørselsmønstret at gøre, for som der bliver nævnt, er det ikke alle der bruger olie, og slet heller ikke i samme grad.

Jeg er enig med kørselsmønstret, men det har bare vist sig at det ikke holder på min, for mit kørselsmønster har ikke ændret sig, det har bilen tilgengæld.
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Kenno
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19/09/2011 10:15
Geografisk sted: 2665

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Kenno »

Syntes jeg har læst at det også kan være k03 turboen der æder olie, og at folk der har opgraderet til K04 har observeret et lavere olieforbrug. Om det har noget på sig ved jeg slet ikke, da min tekniske forstand rækker dertil. :oops:
Audi A4 2015
Brugeravatar
kennethxyz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15/07/2013 11:31

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kennethxyz »

Hvis det er K03 turboen der æder olien burde fixet vel ikke være stempler med mindre tolerance?
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TGR »

Jeg har samme billede,vores tidligere 2,0 TFSI brugte lidt olie...den vi har nu bruger nærmest intet...
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Kenno
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19/09/2011 10:15
Geografisk sted: 2665

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Kenno »

kennethxyz skrev:Hvis det er K03 turboen der æder olien burde fixet vel ikke være stempler med mindre tolerance?


Korrekt .... Det jeg mente var at der kunne være mere end 1 årsag til olieforbruget, hvis det jeg har læst har noget på sig. :)
Audi A4 2015
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TGR »

ChristianL skrev:Uge 48, 2011. Derfra blev der brugt optimerede stempler og ringe.
Min erfaring siger mig at det har meget med kørselsmønstret at gøre, for som der bliver nævnt, er det ikke alle der bruger olie, og slet heller ikke i samme grad.



Hvilket kørsels mønster er så godt for motoren,og hvilket er dårligt ?
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Høy »

Bilen må ikke belastes, før den er helt varm.

Stemplerne udvider sig meget med temperaturen, og hvis de passede helt præcist i kold tilstand, ville de klemme sig fast, når motoren bliver varm.

Hvis bilen får høvl i kold tilstand (gælder både omdrejningstal og ladetryk), tvinges stemplerne til at vippe fra side til side, og dermed æder de sig selv og ringene op. Man kan komme ud for, at sporene til ringene bliver smedet større, så det ikke er muligt at få tætnet omkring stemplet. På visse motorer er blokken af alu, og her fræser ringene sig så bare ind i cylinderen, fordi de er meget hårdere end selve godset (TFSI har dog så vidt vides altid blok i grafitjern). Hvis man passer på, kan selv alublokke holde, men det er umuligt at vide, hvordan den tidligere ejer har behandlet bilen. Jeg kender en gammel 4-ventilet V8 (alu), som stadig har næsten 11 på alle propperne, selv om den har været jorden rundt over 6 gange.

Stort andet end at køre bilen skånsomt varm kan man ikke gøre. Hvis man kører mange korte ture, fortyndes olien, og den bør så skiftes noget oftere.

Hvis du har et olietermometer, skal du bare køre under 3000 og uden ladetryk, indtil nålen har flyttet sig. Det sker typisk ved 60 grader, og når olien er så varm, kan man tænde for morskaben.

I specifikke tilfælde er der dog vist noget med en olieskrabering, som ikke er verdens smarteste patent. Man har haft problemet før i en årgang V6'ere, men det har man åbenbart ikke fundet anledning til at lære noget af.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Kenno
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19/09/2011 10:15
Geografisk sted: 2665

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Kenno »

Er det egentlig kun 2.0 eller er der samme udfordringer med 1.8 TFSI ?
Audi A4 2015
Brugeravatar
kennethxyz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15/07/2013 11:31

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kennethxyz »

Kenno skrev:Er det egentlig kun 2.0 eller er der samme udfordringer med 1.8 TFSI ?

Ikke så vidt jeg har hørt...
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af SteenTP »

Som jeg har hørt det rammer det mange (T)FSI motorer.

Jeg har en kollega med en nyere VW Caddy med TSI motor, der næsten hælder olie på hver gang han tanker.... :/[]
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
kennethxyz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15/07/2013 11:31

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kennethxyz »

SteenTP skrev:Som jeg har hørt det rammer det mange (T)FSI motorer.

Jeg har en kollega med en nyere VW Caddy med TSI motor, der næsten hælder olie på hver gang han tanker.... :/[]

Jeg tror det har meget med den enkelte bil at gøre, indtil videre har min ikke brugt noget, måske den gamle havde fået flere tæsk af den tidligere ejer?
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Kenno skrev:Er det egentlig kun 2.0 eller er der samme udfordringer med 1.8 TFSI ?


1.8 er lige så meget ramt, desværre, men har ikke hørt om andre der bruger olie på samme måde.
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

ChristianL skrev:
Kenno skrev:Er det egentlig kun 2.0 eller er der samme udfordringer med 1.8 TFSI ?


1.8 er lige så meget ramt, desværre, men har ikke hørt om andre der bruger olie på samme måde.


Hej Christian, kan se du er fra Viborg. Arbejder du hos Sølvsten.?

Så får du nemlig snart min bil ind til reparation :-)
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af ChristianL »

Martinchr skrev:Hej Christian, kan se du er fra Viborg. Arbejder du hos Sølvsten.?

Så får du nemlig snart min bil ind til reparation :-)


Helt korrekt. Er det din der skal have stempler her i uge 29? Så det mig som skal lave den ;)
Martinchr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12/03/2010 18:33

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Martinchr »

ChristianL skrev:
Martinchr skrev:Hej Christian, kan se du er fra Viborg. Arbejder du hos Sølvsten.?

Så får du nemlig snart min bil ind til reparation :-)


Helt korrekt. Er det din der skal have stempler her i uge 29? Så det mig som skal lave den ;)


Det er det nemlig. Det er rart at vide at den er i trygge hænder :-)
Brugeravatar
Madz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1/10/2006 18:03
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Madz »

Går selv og lure på at hente sådan en i DE.. men vil man kunne se det i systemet om den har fået udskiftet stemplerne ved at slå den op på stelnummeret ?
Billede
BMWho?
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"