Flyverust på min A5 :(
Flyverust på min A5 :(
Hej allesammen,
Jeg har i sidste uge opdaget, at jeg havde fået nogle små rustpletter på lakken, som så viser sig at være flyverust.
Mit spørgsmål er så, om det er noget, der er dækket af garantien, eller jeg selv skal punge ud, for at få det lavet..?
Mvh.
Casper
Jeg har i sidste uge opdaget, at jeg havde fået nogle små rustpletter på lakken, som så viser sig at være flyverust.
Mit spørgsmål er så, om det er noget, der er dækket af garantien, eller jeg selv skal punge ud, for at få det lavet..?
Mvh.
Casper
Re: Flyverust på min A5 :(
cawith skrev:Hej allesammen,
Jeg har i sidste uge opdaget, at jeg havde fået nogle små rustpletter på lakken, som så viser sig at være flyverust.
Mit spørgsmål er så, om det er noget, der er dækket af garantien, eller jeg selv skal punge ud, for at få det lavet..?
Mvh.
Casper
Hvis du har parkeret i nærheden af en virksomhed (autolakerer, karosserifabrik m.v.), hvorfra partiklerne er udledt, -er det deres forsikring der skal betale.
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
Re: Flyverust på min A5 :(
cawith skrev:Hej allesammen,
Jeg har i sidste uge opdaget, at jeg havde fået nogle små rustpletter på lakken, som så viser sig at være flyverust.
Mit spørgsmål er så, om det er noget, der er dækket af garantien, eller jeg selv skal punge ud, for at få det lavet..?
Mvh.
Casper
Men garantien dækker ikke...
Få den poleret ingen det gnaver sig mere ned i lakken
Audi A6 1,9 TDI Avant - 6 gear - 130hk - 300Nm - Motorkode: AVF - årg. 2003
Re: Flyverust på min A5 :(
Denne metode virker og kan anbefales: http://www.bilpleje.nu/flyverust-bil-fjern/
Audi A5 2,0T 2010
Re: Flyverust på min A5 :(
Ah skod...
Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til, at jeg har parkeret i nærheden af et sted, hvor det kan være kommet fra. Hvor længe vil der typisk gå, før der dannes synlig rust, hvis bilen bliver udsat?
Jeg må hellere få gjort noget ved det hurtigt.
Er det svært at bekæmpe det selv med den Claybar?
Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til, at jeg har parkeret i nærheden af et sted, hvor det kan være kommet fra. Hvor længe vil der typisk gå, før der dannes synlig rust, hvis bilen bliver udsat?
Jeg må hellere få gjort noget ved det hurtigt.
Er det svært at bekæmpe det selv med den Claybar?
Re: Flyverust på min A5 :(
cawith skrev:Ah skod...
Er det svært at bekæmpe det selv med den Claybar?
De gange jeg har fjernet flyverust gik det nemt og hurtigt med en claybar.
Men jeg mener at have læst et sted, at der også skulle bruges oxalsyre for at få det helt væk. Men måske har det været, hvis det har fået lov til at sidde der i lang tid.
Audi A5 2,0T 2010
Re: Flyverust på min A5 :(
cawith skrev:Hej allesammen,
Jeg har i sidste uge opdaget, at jeg havde fået nogle små rustpletter på lakken, som så viser sig at være flyverust.
Mit spørgsmål er så, om det er noget, der er dækket af garantien, eller jeg selv skal punge ud, for at få det lavet..?
Mvh.
Casper
Hvis du lige har købt bilen hos en forhandler, så er der minimum 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er garanti. Har du købt bilen hos Audi, er deres "garanti", vist endnu bedre. Har du købt bilen fra ny, så er det intet at komme efter, da din bil er mere end 24 måneder gammel.
[i]Mvh
Thorsteen
Audi SQ5
Thorsteen
Audi SQ5
Re: Flyverust på min A5 :(
TC skrev:cawith skrev:Hej allesammen,
Jeg har i sidste uge opdaget, at jeg havde fået nogle små rustpletter på lakken, som så viser sig at være flyverust.
Mit spørgsmål er så, om det er noget, der er dækket af garantien, eller jeg selv skal punge ud, for at få det lavet..?
Mvh.
Casper
Hvis du lige har købt bilen hos en forhandler, så er der minimum 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er garanti. Har du købt bilen hos Audi, er deres "garanti", vist endnu bedre. Har du købt bilen fra ny, så er det intet at komme efter, da din bil er mere end 24 måneder gammel.
Jeg har købt bilen hos Audi Gladsaxe for ca. 12 måneder siden, så de 6 måneders garanti er desværre udløbet.
Mht. de 24 måneders reklamationsret tænker jeg, at det måske bliver svært at overbevise dem om, at det er noget, som de skal betale. Jeg har dog også hørt, at det er noget der kan stamme helt tilbage fra da bilen blev transporteret til DK på tog. Kan det virkelig sidde så længe, inden det bliver synligt? Altså det er næsten ikke til at få øje på nu, hvis man ikke ved det. Jeg har en "stor" plet med en diameter på ca. 1 mm, alle andre pletter er måske maks. 0,1-0,2 mm, og har ikke synlig brun rust.
Hvad vil i foreslå er den bedste taktik, for muligvis at få den dækket af reklamationsretten?
Flyverust på min A5 :(
Flyverust kommer på alle biler, og stammer rigtigt nok fra industri, værksteder, jernbaner og ikke mindst dine egne bremser.
At fjerne flyverust på en bil er vel en af de mest almindelige opgaver hos enhver klargøringsmand, og i forlængelse af en grundig bilvask tager det sjældent mere end 30 min at ordne en hel bil.
Jeg ved godt, at der findes utallige måder, hvorpå man kan fjerne flyverust og nogen kan bedst lide datteren - andre moderen. Sure skummende produkter er meget effektive og skånsomme, hvis man vel at mærke er lidt påpasselig med at følge anvisningerne og til slut sørger for at neutralisere eventuelle syrerester.
At fjerne flyverust på en bil er vel en af de mest almindelige opgaver hos enhver klargøringsmand, og i forlængelse af en grundig bilvask tager det sjældent mere end 30 min at ordne en hel bil.
Jeg ved godt, at der findes utallige måder, hvorpå man kan fjerne flyverust og nogen kan bedst lide datteren - andre moderen. Sure skummende produkter er meget effektive og skånsomme, hvis man vel at mærke er lidt påpasselig med at følge anvisningerne og til slut sørger for at neutralisere eventuelle syrerester.
Mvh. Bo
Klarlak.dk - specialiseret lakbehandling og bilpleje i København
Audi S3, 2.0 TFSI, '07 (solgt)
Audi A3, 2.0 CR-TDI, '09 (solgt)
Klarlak.dk - specialiseret lakbehandling og bilpleje i København
Audi S3, 2.0 TFSI, '07 (solgt)
Audi A3, 2.0 CR-TDI, '09 (solgt)
Re: Flyverust på min A5 :(
Jeg plejer at bruge Slipol, kom en smule på en blød klud og poler forsigtigt indtil det er væk
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Re: Flyverust på min A5 :(
Mange tak for alle jeres svar.
Jeg begiver mig i kamp mod det
Mvh.
Casper
Jeg begiver mig i kamp mod det
Mvh.
Casper
Re: Flyverust på min A5 :(
Lars Sand skrev:Jeg plejer at bruge Slipol, kom en smule på en blød klud og poler forsigtigt indtil det er væk
Men IKKE på metallak . Så bliver der en mat plet.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Flyverust på min A5 :(
FinnK skrev:Lars Sand skrev:Jeg plejer at bruge Slipol, kom en smule på en blød klud og poler forsigtigt indtil det er væk
Men IKKE på metallak . Så bliver der en mat plet.
Ehh nej, den skinner om muligt endnu mere der hvor jeg har poleret end der hvor jeg ikke har poleret. Al polering er i realiteten en ultra fin slibning, og alt afhængig af hvor grovkornet et middel du bruger bliver overfladen også derefter. Du skal op i noget grovere kaliber for at få en mat overflade, sikkert noget der svarer til korn 600-800 eller deromkring, den Slipol jeg bruger er MEGET finere end det.
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Flyverust på min A5 :(
Lars Sand skrev:FinnK skrev:Lars Sand skrev:Jeg plejer at bruge Slipol, kom en smule på en blød klud og poler forsigtigt indtil det er væk
Men IKKE på metallak . Så bliver der en mat plet.
Ehh nej, den skinner om muligt endnu mere der hvor jeg har poleret end der hvor jeg ikke har poleret. Al polering er i realiteten en ultra fin slibning, og alt afhængig af hvor grovkornet et middel du bruger bliver overfladen også derefter. Du skal op i noget grovere kaliber for at få en mat overflade, sikkert noget der svarer til korn 600-800 eller deromkring, den Slipol jeg bruger er MEGET finere end det.
Efter vandslibning med korn 3000 efterlades lakken halvblank. Slibning med grovere korn efterlader lakken ridset og mat. For at opnå at lakken bliver fuldstændig blank, kræves der afsluttende polering med maskine, pads og polermidler afhængigt af lakken hårdhed og farve.
Man bør ikke slibe i lakken med korn grovere end 1200, og selv i det tilfælde kommer man lettest videre mod et perfekt resultat ved at følge efter med korn 2000 - 3000 og så til sidst polere op.
Det er ikke umuligt at maskinpolere lakken op efter slibning med korn 1200, men der kræver sin mand (og udstyr).
Når jeg retter områder efter anvendelse af eksempelvis Slipol starter jeg altid med slibning af området med fine papirer og til slut maskinpolering = perfekt resultat.
Mvh. Bo
Klarlak.dk - specialiseret lakbehandling og bilpleje i København
Audi S3, 2.0 TFSI, '07 (solgt)
Audi A3, 2.0 CR-TDI, '09 (solgt)
Klarlak.dk - specialiseret lakbehandling og bilpleje i København
Audi S3, 2.0 TFSI, '07 (solgt)
Audi A3, 2.0 CR-TDI, '09 (solgt)
Re: Flyverust på min A5 :(
Bobby skrev:Lars Sand skrev:FinnK skrev:Lars Sand skrev:Jeg plejer at bruge Slipol, kom en smule på en blød klud og poler forsigtigt indtil det er væk
Men IKKE på metallak . Så bliver der en mat plet.
Ehh nej, den skinner om muligt endnu mere der hvor jeg har poleret end der hvor jeg ikke har poleret. Al polering er i realiteten en ultra fin slibning, og alt afhængig af hvor grovkornet et middel du bruger bliver overfladen også derefter. Du skal op i noget grovere kaliber for at få en mat overflade, sikkert noget der svarer til korn 600-800 eller deromkring, den Slipol jeg bruger er MEGET finere end det.
Efter vandslibning med korn 3000 efterlades lakken halvblank. Slibning med grovere korn efterlader lakken ridset og mat. For at opnå at lakken bliver fuldstændig blank, kræves der afsluttende polering med maskine, pads og polermidler afhængigt af lakken hårdhed og farve.
Man bør ikke slibe i lakken med korn grovere end 1200, og selv i det tilfælde kommer man lettest videre mod et perfekt resultat ved at følge efter med korn 2000 - 3000 og så til sidst polere op.
Det er ikke umuligt at maskinpolere lakken op efter slibning med korn 1200, men der kræver sin mand (og udstyr).
Når jeg retter områder efter anvendelse af eksempelvis Slipol starter jeg altid med slibning af området med fine papirer og til slut maskinpolering = perfekt resultat.
Info:
Der findes to udgaver: Slipol og Slipoline (den sidste er ikke så grov)
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.